Podrobnejša pojasnila za dodelitev sredstev državnega proračuna za obnovo poškodovanih stanovanj
V skladu z novelo Zakona o interventnih ukrepih za odpravo posledic poplav in zemeljskih plazov iz avgusta 2023 so bila predplačila izplačana prvič v zgodovini Slovenije. Pri tem ne gre za povračilo nastale škode na premoženju v smislu odškodnine, temveč za nakazila iz sredstev državnega proračuna, ki so bila namenjena zato, da so si prizadeti v poplavah, lahko čimprej vzpostavili bivalne pogoje. Zato je treba predložiti dokazila o porabi sredstev.
Dejanska višina, do katere bodo posamezniki upravičeni, je predmet ugotovitvenega postopka za vsako stanovanje posebej; postopki za določitev končnih sredstev že potekajo. Pri končnem izplačilu se bodo upoštevala že izplačana predplačila.
Na pozive smo do 24. januarja 2025 prejeli 1.270 odgovorov, od tega je 531 upravičencev sporočilo, da je obnova stanovanja zaključena, kar predstavlja 41,8 odstotka prejetih odgovorov na pozive oziroma 7,5 odstotka vseh poslanih pozivov. Iz ostalih prejetih odgovorov izhaja, da obnova še poteka in ni zaključena. V vseh primerih, kjer po navedbi upravičenca obnova še poteka, se je rok za dostavo dokazil o porabi sredstev samodejno premaknil na 30. september 2025. Če tudi v tem roku upravičenec še ne bo zaključil z obnovo, se lahko tudi ta rok podaljša na prošnjo upravičenca.
V primeru 531 upravičencev, ki so v odgovoru na poziv navedli, da so z obnovo stanovanja zaključili, bo sledil pregled ustreznosti dostavljenih računov, morebitni pozivi k dopolnitvi dokumentacije in izvedba upravnega postopka, ki bo zaključena z izdajo odločbe upravičencu.
I. Prejemniki predplačil za obnovo
Obnova je zaključena
- Če upravičenec v odgovoru na poziv poda izjavo, da je zaključil z obnovo stanovanja v okviru prejetih sredstev predplačila, se stroški za obnovo objekta ne ugotavljajo. Upravičenec mora predložiti le dokazila o porabi prejetih sredstev v obliki javnofinančnih listin (računov) vsaj do zneska prejetih sredstev predplačila. Če upravičenec porabe prejetih sredstev ne dokaže z računi, je dolžan razliko do izplačanih sredstev predplačila vrniti. Postopek se zaključi z upravnim aktom.
- Obnova je zaključena, prejeta sredstva predplačil so večja od sredstev potrebnih za obnovo. Skladno s 24. č členom ZIUOPZP osebe, ki so prejele sredstva, ki so večja od sredstev proračuna Republike Slovenije za obnovo stanovanja z odločbo iz 45. člena ZOPNN-a sredstva v 30 dneh od vročitve odločbe, vrnejo. Upravičenci, ki morajo vrniti prejeta sredstva, lahko na podlagi tretjega odstavka 24. č člena ZIUOPZP podajo prošnjo za obročno vračilo sredstev. Sredstva se lahko vrnejo v obročnem vračilu, ki ne sme biti daljše od 12 mesecev.
Obnova še ni zaključena
- Če upravičenec v odgovoru na poziv poda izjavo, da še ni zaključil z obnovo stanovanja v okviru prejetih sredstev predplačila in ne potrebuje vnaprej dodeljenih dodatnih sredstev, se mu rok za dokončanje obnove samodejno podaljša do 30. septembra 2025. V primeru, da z obnovo ne zaključi do roka, določenega v pozivu, lahko zaprosi za podaljšanje roka za dokončanje obnove za dodatnih 12 mesecev. Po zaključku obnove in predložitvi računov Ministrstvo za naravne vire in prostorna podlagi ZOPNN-a izda odločbo o pripadajočih in še neizplačanih sredstvih.
- Če obnova še ni zaključena in sredstva potrebna za obnovo, na podlagi predloženih računov in predračunov, presegajo višino sredstev iz naslova predplačil, se stroški za obnovo objekta (nova ocenjena vrednost obnove) določijo na podlagi predloženih računov, predračunov predvidenih del, ki jih predhodno lahko pregleda, in potrdi Državna tehnična pisarna in popisa del z oceno vrednosti del potrebnih za dokončanje obnove, ki ga izdela Državna tehnična pisarna. Opravi se izračun pripadajočih sredstev državnega proračuna za obnovo na podlagi ZOPNN ter izda odločba o pripadajočih in še neizplačanih sredstvih. Za že izplačana pripadajoča sredstva se šteje izvedeno predplačilo. Postopek se zaključi z upravnim aktom.
- Obnova še ni zaključena, ker je za lastnika tehnično prezahtevna, ali so stroški za obnovo bistveno večji, kot znašajo sredstva izvedenih predplačil. V tem primeru se določi nov znesek stroškov obnove (nova ocenjena vrednost obnove), v nadaljevanju pa se določi nov znesek pripadajočih sredstev državnega proračuna ter izda sklep o pripadajočih in še neizplačanih sredstvih. Od izplačanih pripadajočih sredstev se odšteje prejeto predplačilo.
Nov znesek stroškov za obnovo objekta se določi na podlagi izdelanega elaborata za obnovo stanovanja s:
- predračuni ali
- sanacijskim elaboratom[1] ali
- projektom manjše rekonstrukcije[2]; (podrobnejše tolmačenje glej spodaj)
II. Upravičenci, ki niso prejeli sredstev predplačila
Skladno z določbami ZOPNN so potencialni upravičenci tudi lastniki stanovanj, ki niso prejeli sredstev predplačila. Ti upravičenci bodo prejeli obvestilo o možnosti vključitve v postopke dodelitve sredstev državnega proračuna, na katerega se morajo odzvati v roku 4 mesecev od prejema obvestila. Obvestilo še ne predstavlja začetka upravnega postopka. Upravni postopek se začne s prejemom odziva upravičenca.
III. Dokazila porabe prejetih sredstev državnega proračuna za obnovo
Upravičenec mora porabo prejetih sredstev državnega proračuna za obnovo objekta/stanovanja dokazati z računi za opravljeno storitev oziroma delo ali nabavo materiala.
Upravičeni stroški obnove
Upravičeni stroški so stroški, ki se nanašajo na obnovo zaradi delovanja voda v poplavah 4. avgusta 2023 uničenih ali poškodovanih gradbenih in ostalih elementov poškodovane stavbe oziroma stanovanja, in vključujejo menjave ali obnove stvari poškodovanih elementov stavbe, vključujoč vsa dela za dosego namena potrebna dela.
Strošek menjave, popravila ali sanacije elementa ali naprave, aktivnosti ali gradbenega posega vključuje za izvedbo predvidenih del potreben strošek dela, stroškov za izvedbo del potrebne mehanizacije, vseh ročnih prenosov in del, strošek, potrebnih izmer, zarisovanj, priprave in organizacije delovišča, stroškov začasnih deponij, ter ostalih z namenom del predvidenih stroškov.
Strošek opreme stanovanja ni upravičen strošek obnove.
Upravičeni stroški obnove stanovanja so predvsem:
- iznos naplavljenega materiala in poškodovane opreme,
- iznos nepoškodovane opreme (za ponovno uporabo),
- čiščenje in po potrebi razkuževanje prostorov v objektu,
- deratizacije in dezinfekcije,
- strojno izsuševanje namočenih prostorov, vsa pomožna dela,
- odvoz do in stroški deponije,
- sanacija ali novo stavbno pohištvo (okna, vrata),
- talne obloge vseh vrst, zaključki,
- menjave izolacije pod tlaki in tlaki,
- menjave poškodovanih mavčno-kartonskih sten, vse pod konstrukcije,
- odbijanje in dodelave cementnih ometov (do višine kapilarnega dviga vode + okvirno 50 cm),
- obnove fekalnih in meteornih (odtočnih) instalacij, zunanjih jaškov, sifonov,
- obnova poškodovanih elektro in strojnih inštalacij, vključno z elektro in priklopnimi omaricami, tlačni preizkusi,
- vse potrebne meritve; na primer elektro instalacij, varnostne in tokovne meritve,
- preverbe stanja in obnova plinskih instalacij, varnostne meritve pred zagonom, tlačni preizkusi,
- menjave ali doureditve delov strelovodnih instalacij, meritve strelovoda,
- sanacija ali menjava naprav za ogrevanje stanovanja,
- sanacija ali menjava zalogovnika energenta,
- sanacija ali menjava naprave za prenos toplote in/ali hladnega zraku (kanali, prezračevalni sistemi, enot klimatskih naprav, radiatorji za ogrevanje stanovanja, talno gretje, podobno), ves potrebni drobni material,
- greznice ali male čistilne naprave,
- zunanje priklopne infrastrukture do priklopnih jaškov,
- hidroizolacije plošč in/ali sten,
- opleski in ostali potrebni material za finalno zaključevanje sten in stropov,
- obnova cokla in fasade (v materializaciji obstoječe fasade), sidrana in lepljena (enakovredna) toplotna izolacija (do višine kapilarnega dviga vode + okvirno 50 cm),
- barvanje fasad v celoti,
- funkcionalni pas okoli objekta (utrjen del ob stavbi kot na primer prane plošče, AB hodnik, podobno)
- vertikale - odvodnje streh, peskolovi, odvodne cevi do priklopa,
- drenažni sloji, drenaže, drenažni jaški
- sanitarna keramika (kot na primer kad, tuš, armature, školjka, pisoar, umivalnik, podobno),
- ne konstrukcijske poškodbe objekta (nastale zaradi delovanja vode), vsa dela in ukrepi, potrebni za zaščito ukrepov,
- konstrukcijske poškodbe objekta (nastale zaradi delovanja vode) vsa dela in ukrepi potrebni za zaščito konstrukcijskih ukrepov,
- konstrukcijska utrjevanja objekta in sanacije ob objektu zaradi delovanja voda (na primer erozija, izpiranje, podobno), vsa dela in ukrepi, potrebni za zaščito konstrukcijskih ukrepov,
- ves potrebnin drobni material za izvedbo sanacij,
- potrebni načrti za izvedbo naštetih del,
- stroški nadzora, supernadzora, stroški izvedencev gradbenih strok,
- stroški analiz, preiskav in testiranj materialov,
- ter vsa morebitna ostala potrebna dela za zagotovitev namena bivanja.
Sanacija konstrukcije objekta (specifika)
Predmet obnove je sanacija konstrukcijskih poškodb nosilne konstrukcije objekta (popravilo obstoječih poškodb na konstrukciji), utrditev poškodovanega (oziroma neustreznega) nosilnega elementa iroma sistema dela konstrukcije, ukrepi za zaščito nosilne konstrukcije pred zunanjimi vplivi v smislu trajnosti in obstojnosti rešitev, povsod tam, kjer je to posledica poškodb, poplav ali posledica posegov v nosilno konstrukcijo zaradi navedenih ukrepov. Predmet sanacije so tudi tangirani oziroma poplavljeni elementi kot na primer tlaki, stene in fasade do vplivne kote poplave (zaključni sloj v celoti), instalacije, popravilo nekonstrukcijskih elementov, finalne obdelave prostorov oziroma vsi elementi, ki so bili poplavljeni ali tangirani s poplavo ali izvedbo obnove.
[1] Sanacijski elaborat (za vzdrževanje objekta): Po 41. odst., 3. člen-a GZ-1 (Uradni list RS, št. 199/21, 105/22 – ZZNŠPP, 133/23 in 85/24 ZAID-A), so vzdrževanje objekta dela, namenjena ohranjanju uporabnosti in vrednosti objekta, izboljšave, ki upoštevajo napredek tehnike, in manjši inštalacijski preboji; NAMEN: Obnova stavb, ki so bile poplavljene, vendar ne konstrukcijsko poškodovane. POSEBNOSTI: Za izvedbo vzdrževanja (oz. sanacije) objekta ni zakonsko predpisana izdelava projektne dokumentacije. Izvede se na podlagi popisa del in ponudbe na osnovi pogodbe z izbranim izvajalcem del. Sanacijski elaborat lahko izdela DTP in ni strošek lastnika.
[2] Manjša rekonstrukcija objekta: Po 14. tč. / 3.člen-u GZ-1 (Uradni list RS, št. 199/21, 105/22 – ZZNŠPP, 133/23 in 85/24 – ZAID-A) so manjša rekonstrukcija dela, ki niso vzdrževanje objekta in niso rekonstrukcija, so pa izboljšava ali zamenjava več posameznih konstrukcijskih elementov, s katero se ne ogroža stabilnost konstrukcije, ter podobno. S predvideno rešitvijo se gradbenotehnične lastnosti objekta lahko izboljšajo ali vsaj ne poslabšajo; NAMEN: Obnova se izvaja na poplavljenih in konstrukcijsko poškodovanih objektih, ki so zakonsko še ustrezni in primerni za manjšo rekonstrukcijo. POSEBNOSTI: Pred izvedbo manjše rekonstrukcije mora pooblaščeni projektant izdelati elaborat, pridobiti potrebna soglasja. Slednjega lahko imenuje DTP in ni strošek lastnika.