Odprtje vrtcev in šol ter uveljavljanje odsotnosti z dela zaradi višje sile
- Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
- Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport
Zakon o začasnih ukrepih za omilitev in odpravo posledic COVID-19 Zakon o začasnih ukrepih za omilitev in odpravo posledic COVID-19 (ZZUOOP) ureja podlago odsotnosti z dela v primerih, ko delavec, eden od staršev ali oseba, ki neguje in varuje otroka na podlagi veljavnega izvršilnega naslova v skladu s predpisi, ki urejajo družinska razmerja, ali skrbnik, ki svojega varovanca dejansko neguje in varuje, in ki ne more opravljati dela zaradi višje sile, ki je posledica obveznosti varstva otroka zaradi odrejene karantene ali druge zunanje objektivne okoliščine nemožnosti obiskovanja vrtca, šole ali socialno varstvene storitve vodenja in varstva ter zaposlitve pod pogoji, ki ni v institucionalnem varstvu
V okvir obveznosti varstva zaradi višje sile zaradi odrejene karantene ali druge zunanje objektivne okoliščine nemožnosti obiskovanja vrtca ali šole se šteje otroke do vključno 5. razreda osnovne šole, otroke v prilagojenih in posebnih programih v osnovnih šolah s prilagojenim programom in v zavodih za vzgojo in izobraževanje otrok s posebnimi potrebami ter otroke, ki imajo v odločbi o usmeritvi določeno pomoč spremljevalca.
Delavec, ki ne more opravljati dela zaradi višje sile zaradi obveznosti varstva je tako upravičen do odsotnosti z dela in ima pravico do nadomestila plače, to je 80 odstotkov osnove, višina nadomestila pa ne sme biti nižja od minimalne plače.
Ključno je, da so v času delavčeve odsotnosti z dela zaradi varstva zaradi višje sile podane okoliščine, ki utemeljujejo pravni standard višje sile (prisotnost zunanjega vzroka, nepričakovanost dogodka ter neizogibnost in neodvrnljivost dogodka), o prisotnosti le-teh pa je delavec dolžan delodajalca ustrezno seznaniti.
Pri tem ponovno poudarjamo, da se za opravičeno odsotnost z dela delavca prisotnost elementov višje sile presoja v vsaki posamični situaciji glede na okoliščine konkretnega primera.