Skoči do osrednje vsebine

Aplikacija #OstaniZdrav vključena v mrežo sorodnih aplikacij v Evropi

Konec januarja je bila aplikacija #OstaniZdrav nadgrajena na različico 1.10.1, ki je s ciljem še večje učinkovitosti in uporabnosti pri zajezitvi širjenja virusa SARS-CoV-2 vpeljala mnoge dobrodošle novosti za uporabnike. Ena od večjih novosti je bila tudi tako imenovana interoperabilnost oziroma čezmejna izmenjava ključev, ki je v tem tednu zaživela tudi v praksi, o njej pa je na današnji novinarski konferenci podrobneje spregovoril minister za javno upravo Boštjan Koritnik.
Ob napisu, da aplikacija deluje čez mejo, slika zaslona mobilnega telefona, ki prikazuje zastave evropskih držav, vključenih v čezmejno izmenjavo ključev

#OstaniZdrav vključena v čezmejno izmenjavo ključev | Avtor: Urad vlade za komuniciranje

Do zdaj je uporabnik aplikacije #OstaniZdrav z namenom, da bi bil obveščen o tveganem stiku z uporabnikom druge aplikacije (denimo ob potovanju v drugo državo), moral naložiti tudi drugo aplikacijo v tisti državi, kjer se je nahajal. »Z vzpostavitvijo evropskega centralnega strežnika, ki ga je vzpostavila Evropska Komisija, pa nalaganje drugih aplikacij ob potovanju v države, ki sodelujejo v čezmejni izmenjavi, ne bo več potrebno«, je pojasnil Koritnik.

Povezava aplikacije #OstaniZdrav na evropski strežnik bo uporabnikom vidna tako, da bo v nastavitvah beleženja izpostavljenosti možno videti vse sodelujoče države oziroma njihove zastavice.

Tehnično delovanje čezmejne izmenjave ključev

Aplikacija #OstaniZdrav si bo izmenjevala oddajne kode z vsemi aplikacijami, ki uporabljajo sistem za obveščanje o izpostavljenosti Googla in Appla. Ker ta isti sistem uporablja tudi večina aplikacij za beleženje stikov evropskih držav, si mobilne naprave med seboj lahko izmenjajo naključne oddajne kode.

Izmenjava bo potekala tako, da se bo zaledni sistem aplikacije #OstaniZdrav povezoval na evropski centralni strežnik (pod okriljem Evropske komisije), od koder bo pridobival dnevne ključe uporabnikov aplikacij ostalih držav EU in v evropski centralni strežnik pošiljal ključe slovenskih uporabnikov.

Vsa izmenjava ključev poteka med centralnim evropskim strežnikom in državnimi strežniki, aplikacije se ne bodo povezovale na centralni evropski strežnik ali na kateri koli strežnik druge države.

Samo delovanje aplikacije bo potekalo na način, da se bodo vsakodnevno izmenjali vsi ključi, ne glede na to ali je uporabnik zapustil državo ali ne. Uporabniki ne bodo vedeli, ali je prišlo do tveganega stika z uporabnikom #OstaniZdrav ali katere druge aplikacije.

Čezmejna izmenjava pri starejši, neposodobljeni različici aplikacije #OstaniZdrav 1.3.1

Ključi iz starejše različice aplikacije #OstaniZdrav 1.3.1, torej, če aplikacije uporabnik ni posodobil na 1.10.1, ne bodo posredovani na evropski centralni strežnik, vendar bo uporabnik kljub temu pridobival ključe iz tujine in bil obveščen o tveganem stiku.

Sodelujoče države

V čezmejni izmenjavi, kamor se je v tem tednu pridružila tudi Slovenija, trenutno sodelujejo: Avstrija, Belgija, Hrvaška, Danska, Finska, Nemčija, Irska, Italija, Latvija, Nizozemska, Poljska in Španija.

V kratkem je pričakovati še pridružitev Malte, Norveške in Portugalske.

Ostale izboljšave mobilne aplikacije

Minister za javno upravo je ob čezmejni izmenjavi ključev spregovoril tudi o drugih izboljšavah zadnje posodobitve mobilne aplikacije #OstaniZdrav. Kot je pojasnil, prinaša posodobljena različica aplikacije 1. 10.1., ki je na voljo od 21. 1. 2021, tudi naslednje izboljšave:

Posodobljena stanja: Odpravljeno je bilo stanje »neznano tveganje«, ki se je pojavilo v prvih 24 urah od namestitve aplikacije. Majhno tveganje je razdeljeno na dve stanji:

  • če uporabnik še ni bil izpostavljen osebi s potrjeno SARS-CoV-2 okužbo, je stopnja tveganja majhna, kar je vidno kot zeleno barvno ozadje.
  • če je uporabnik bil izpostavljen osebi s potrjeno SARS-CoV-2 okužbo, vendar je bil ta stik na večji razdalji oziroma kratkotrajen, potem se aplikacija obarva oranžno.

Omenjena novost, oranžno barvno ozadje, je izključno naša, torej jo imamo le v slovenski aplikaciji #OstaniZdrav, nemška aplikacija CWA tega barvnega ozadja nima.

Pri opozorilih za večje tveganje ozadje ostaja enako (rdeče), so pa posodobljena priporočila, kako ravnati v primeru večjega tveganja. Dodana je tudi povezava na eUpravo za pridobitev potrdila o karanteni.

Vnos datuma začetka simptomov: Za natančnejše določanje stopnje tveganja lahko uporabnik vnese datum začetka simptomov. Na podlagi tega se dnevnim ključem bolj natančno določi stopnja tveganja prenosa okužbe. Če tega uporabnik ne stori, se dnevnim ključem dodeli privzeta vrednost (najbolj kužna je bila oseba zadnje tri dni pred vnosom TAN kode).

Novejša različica GAEN sistema za obveščanje: Ta omogoča pogostejši izračun in posodabljanje stanja tveganja. Sedaj je lahko stanje tveganja posodobljeno do šestkrat na dan.

Ker v zadnjih dneh prejemamo vprašanja uporabnikov o tem, ali aplikacija pravilno deluje, ker je večino časa zaznano majhno tveganje (zelena barva), je Koritnik posebej izpostavil, da »aplikacija deluje pravilno«, ter dodal, da se je z nadgradnjo aplikacije in prehodom na različico 2.0 Sistema za obveščanje o izpostavljenosti izračun tveganja znatno izboljšal. Kot je dejal, je po novem možno natančneje nadzirati, katera srečanja je treba šteti v končni izračun tveganja. Prav tako ni več prikazano število stikov, temveč število dni, v katerih smo bili izpostavljeni.

V prejšnji različici sistema za obveščanje GAEN so se za izračun izpostavljenosti uporabljale povprečne vrednosti slabenja bluetooth signala za stike tekom dneva, nova različica pa sedaj upošteva 30-minutna časovna okna.

Da se šteje za stik, morata biti v 30-minutnem časovnem obdobju izpolnjena naslednja pogoja:

  • slabljenje bluetooth signala mora biti v območju 30 minut najmanj 10 minut pod 73dB;
  • stopnja tveganja prenosa mora biti najmanj III (3).

Če te dva pogoja nista izpolnjena se stik šteje za »nerizičnega«, zato se v aplikaciji ne prikaže, ta stik pa bo upoštevan v dnevniku stikov operacijskega sistema.

Pridobitev TAN kode: Dodana je povezava na spletni obrazec Nacionalnega inštituta za javno zdravje, kjer lahko uporabnik v primeru potrjene okužbe s SARS-CoV-2 pridobi TAN kodo. To bo prejel prek SMS sporočila.

Predstavitev aplikacije v znakovnem jeziku: Dodana je povezava na spletno stran, kjer je objavljena video predstavitev aplikacije v znakovnem jeziku.

Telefon za psihološko podporo ob epidemiji COVID-19: Na več mest v aplikaciji je dodana telefonska številka klicnega centra za psihološko podporo 080 51 00 ob epidemiji COVID-19, ki je na voljo 24 ur na dan, 7 dni v tednu.