Miti in resnice o agilnosti v državni upravi
javni upravi znotraj silosov in strogo hierarhično urejenih organizacij sploh mogoča? In ali je v mitih mogoče tudi kaj resnice?
Večina nas je o agilnosti že vsaj kaj slišala in na čase se zdi, da je agilnost še ena od tistih magičnih, hitrih rešitev. Agilne metode predstavljajo odgovor na nenehne, hitre in nepredvidljive spremembe, ki smo jim priča v zadnjem času na t.i. VUCA in BANI svetu. Agilnost najlažje povzamemo z Agilnim manifestom.
Prednosti agilnosti so dobro znane v zasebnem sektorju, medtem ko v javnem sektorju še vedno prevladuje bolj tradicionalen način dela. Kljub temu tudi javni sektor po vsem svetu v zadnjem času doživlja transformacije, predvsem kot posledico vseh tehnoloških sprememb in hitrega spreminjanja potreb naših strank oziroma uporabnikov javnih storitev.6 Ne nazadnje je treba razumeti tudi, da po 17. uri zaposleni iz javnega sektorja postanejo »navadni« državljani. Zato ni vprašanje, če bo javna uprava postala agilna, ampak kdaj in do kolikšne mere.
Uvajanje novosti seveda pogosto naleti na odpore. Verjetno so vam dobro znani odzivi, kot so »To se ne da« ali »Mi ne delamo tako«. Odpori proti spremembam so nekaj popolnoma normalnega. Spremembe prinašajo tveganje in z njimi povezane stroške, ki niso samo materialni.2 Pogosto spremembe posegajo v našo identiteto – če spremenim način vedenja, se spremenim tudi jaz. In to seveda ni preprosto. Agilnost je ena od takih sprememb, ki nam povzroči nelagodje, pa čeprav vemo, da je implementacija agilnih metod v naše delo potrebna, če ne celo nujna.
Vsekakor se tudi zaposleni v javni upravi zavedamo, da je čas za spremembe, za drugačen način dela in iščemo različne možnosti za izboljšanje delovanja javne uprave. Pri tem pa ne moremo mimo tega, da o agilnosti v javni upravi kroži kar nekaj mitov.
Mit št. 1: Agilnost v javni upravni ni mogoča
Vsekakor drži, da je tempo inovativnosti in hitrosti na prilagajanje spremembam v javni upravi počasnejši kot v zasebnem sektorju.5 Razlogi za to so različni in kompleksni. Vendar pa to ne pomeni, da agilnost in inovativnost v javni upravi ni mogoča. Projekt Inovativen.si naslavlja ravno ta mit. Glavna cilja projekta sta pilotna uveljavitev inovativnih pristopov z uporabnikom v središču, in večja ozaveščenost ter usposobljenost zaposlenih v javni upravi za uporabo inovativnih metod dela.
Projekt naslavlja kreativno reševanje izzivov in zagotavljanje znanja zaposlenih za drugačen način dela. Želimo, da inovativni pristopi postanejo naš vsakdan in da se v državni upravi okrepi inovacijska kultura. Tudi zaposleni, ki delajo v javni upravi, so lahko agilni in inovativni. To dokazuje program »Partnerstvo za spremembe«, ki povezuje javni in zasebni sektor, vključuje izmenjave zaposlenih (iz podjetij na ministrstva in obratno) ter spodbuja partnersko sooblikovanje rešitev. »Partnerstvo za spremembe« je bilo razvito v sodelovanju med Ministrstvom za javno upravo in AmCham Slovenija. V sedmih letih smo »izmenjali« že 280 zaposlenih v javni upravi in podjetjih, pri čemer je sodelovalo že 39 podjetij. Vključena so bila skoraj vsa ministrstva, lani pa smo sodelovanje razširili tudi na lokalno raven. Zaposleni iz obeh sfer se neposredno na terenu seznanijo z različnimi delovnimi procesi in načinom razmišljanja določene organizacije ali podjetja, se medsebojno povezujejo in tudi bolje razumejo. Poleg izmenjav zaposlenih pa omogočamo tudi reševanje konkretnih izzivov za boljše poslovno in življenjsko okolje v Sloveniji. V letošnjem letu smo tako skupaj z različnimi deležniki reševali izziv Pisarne za prenos znanja Univerze v Ljubljani ali kako zagotoviti večjo usklajenost med univerzitetnim znanjem in trgom dela. Organizirali smo dva hekatona, na katerih smo z relevantnimi deležniki iskali načine, kako uskladiti pričakovanja zaposlovalcev in izobraževalnih programov z vključevanjem novih kompetenc in znanj. »Partnerstvo za spremembe« je bilo tudi s strani OECD izbrano kot eno izmed desetih najbolj inovativnih praks v javnem sektorju in nagrajeno z nagrado »Creative Network Award« v okviru AmChamov v Evropi.
Mit o neagilni javni upravi smo želeli preizkusiti tudi na Zavodu RS za zaposlovanje. Prvi projekt, ki je bil izpeljan drugače, so bile Pozitivne reference delodajalcev v l. 2019. Ideja za nov način dela je prišla s strani nas zaposlenih. Namen projekta je pomoč delodajalcem, prejemnikom različnih nagrad na področju zaposlovanja, pri vzdrževanju njihove blagovne znamke kot dobrega delodajalca. Hkrati je to pomembna informacija tako za iskalce zaposlitve kot tudi za naše zaposlene.
Čeprav je bila prisotna motivacija, pa zaposleni nismo imeli dovolj znanja, da bi lahko projekt izpeljali sami. Zato nam je pri tem pomagal zunanji strokovnjak, ki nas je vodil in usmerjal, tako pri idejni zasnovi in testiranju te pri vseh skupinah končnih uporabnikov kot tudi pri izvedbi projekta. Kot ekipa smo se takrat prvič srečali z izrazi, kot so Scrum, MVP, uporabniške zgodbe, sprinti, retrospektive …
Projekt uvedbe pozitivnih referenc smo izpeljali uspešno, predvsem pa smo zaposleni in vodstvo prepoznali prednosti uporabe agilnih metod pri razvoju. Prednosti so bile večja transparentnost projekta, sposobnost hitrejšega prilagajanja, lažje načrtovanje dela in pa nenehne povratne informacije končnih uporabnikov. Prepoznali smo tudi nekaj težav, ki so bile povezane z lokacijsko razpršenostjo vključenih v ekipe in pa težje sodelovanje s preostalimi oddelki.
Kljub težavam so prevladale pozitivne izkušnje in bile povod za nadaljnja izobraževanja iz drugačnih pristopov in za nove projekte. Na Zavodu RS za zaposlovanje smo tako že preizkusili Strateški Sprint, Design Sprint, v kratkem pa nas čakajo novi projekti, ki jih želimo izvajati na agilen način.
Mit št. 2: Za vpeljavo agilnosti je treba najprej spremeniti celotno strukturo organizacije
Organizacije v javni upravi so v veliki meri še vedno hierarhično urejene. Taka ureditev omejuje pretok informacij, komunikacije in sodelovanja, zato se zdi, da je prvi korak pri uvajanju agilnosti sprememba strukture organizacije.
Na Zavodu RS za zaposlovanje nismo spreminjali organizacijske strukture. Smo pa pri projektu Pozitivne reference kreirali »cross-functional« tim. Pobudniki ideje smo v projekt povabili zaposlene iz drugih oddelkov, za katere smo ugotovili, da jih nujno potrebujemo za uspešno izvedbo projekta. V projektu smo tako sodelovali člani iz različnih oddelkov, kar je omogočilo, da smo že v času ideacije samega procesa predvideli določene težave pri implementaciji in se jim na ta način tudi izognili. Ko smo testirali uporabniško zgodbo s končnimi uporabniki, smo vsi imeli vpogled v povratno informacijo in s svojim znanjem prispevali k izboljšanju prikaza in funkcionalnosti Pozitivnih referenc. Ko smo sodelovali v »cross-functional« timu, smo dobili vpogled še v znanje ostalih v timu in skupaj prišli do rešitev, ki so bile boljše in pogosto bolj preproste. Zaradi načina sodelovanja se je spremenila naša komunikacija, ki je postala bolj odprta, ter vpogled v sam projekt zaradi transparentnosti.
Prvi koraki pri vpeljevanju novih načinov dela je torej iskanje svetlih točk v organizaciji2 in povezovanje z različnimi sodelavci znotraj organizacije in partnerji zunaj nje. Kasneje pa je seveda potrebna tudi prenova organizacije na način, da ta omogoča čim več sodelovanja, avtonomije in transparentnosti med zaposlenimi.
Mit št. 3: Inovativnost in agilnost ni za vsakogar
Ko slišimo za inovativnost, marsikdo pomisli, da tega načina razmišljanja ni sposoben, da to ni zanj. Da so inovativni ljudje rojeni z inovativno žilico, da je to za njih nekaj naravnega, za ostale pa popolnoma nemogoče. Pogosto lahko inovativnost spodbudimo že samo z novim znanjem in prenosom dobrih praks.
V okviru projekta Inovativen.si smo tako vzpostavili inovacijsko skupnost v državni upravi, ki smo jo povezali s podobnimi skupinami na mednarodni ravni. Nenehno skrbimo za prenos znanj in dobrih praks. Znotraj inovacijske skupnosti smo zgradili tudi mrežo ambasadorjev inovativnosti. To so osebe, ki so odprte, se rade učijo, nenehno iščejo možnosti za izboljšave in si želijo delovati drugače. Trenutno je v mreži več kot 60 ambasadorjev iz 23 državnih organov. Poleg ambasadorjev inovativnosti imamo v okviru projekta vzpostavljen tudi bazen zunanjih izvajalcev, katerih mnenja in izkušnje pripomorejo k oblikovanju rešitev za postavljene izzive, ki nam jih organi državne uprave pošljejo.
Inovacijska skupnost, skupaj z ambasadorji inovativnosti in bazenom izvajalcev, tako zagotavlja veliko pestrost veščin, znanja, metod in orodij, ki izvirajo iz različnih strok. S sodelovanjem pri programu pa tudi izvajalci dodajo svoj prispevek k razvoju javne uprave in celotne družbe.
Inovativnost in agilnost je torej možno spodbuditi z novimi znanji, kompetencami in posledično novimi izkušnjami. Seveda pa je pomembno tudi povezovanje in vzpostavljanje novih partnerstev, s pomočjo katerih lahko učinkovito širimo pozitivne izkušnje ter s tem omogočamo (zagotavljamo) agilnost tudi v javni upravi.
Mit št. 4: V javno upravo vpeljemo SCRUM in rešimo vse težave
Zadnje leto je vsekakor dokazalo, da se svet spreminja vse hitreje. Če smo včasih še lahko načrtovali razvoj za pet let vnaprej, je danes to praktično nesmiselno. Spremembe se dogajajo hitro, kar vsekakor občutimo tudi zaposleni v javnem sektorju. Za agilnost se zdi, da bi lahko rešila vse težave, za katere splošna javnost meni, da jih kot javni sektor imamo – počasno odzivanje na spremembe, slabo prilagojene storitve na želje in potrebe končnih uporabnikov, delovanje po silosih, hierarhija, nagrajevanje in razvoj zaposlenih in podobno. Načela agilnega dela seveda nudijo odgovore na različne težave, vendar pa je pred izbiro metode, s katero bomo reševali problem, treba težavo dobro identificirati in analizirati ter nato šele ugotavljati, na kakšen način jo bomo reševali. Uvajanje agilnosti v katero koli organizacijo potrebuje svoj čas, saj gre za spreminjanje miselnosti3 o tem, kako naj bi zaposleni med seboj sodelovali, sprejemali odločitve in se odzivali na napake. Ne gre za uvajanje ene izmed metod, kot je SCRUM, ampak za miselno naravnanost in kulturo organizacije – za ustvarjanje psihološke varnosti ne glede na strukturo in za omogočanje eksperimentiranja in sodelovanja s končnimi uporabniki.
Kako začeti?
- V organizaciji poiščite enako misleče zaposlene, ki so pripravljeni preizkusiti drugačen način dela.
- Začnite z manjšim projektom, za implementacijo katerega ni potrebno, da sodeluje večje število zaposlenih. Tako boste pridobili prvo pozitivno izkušnjo kot organizacija, našli svetle točke. Načrtujte manjše zmage.
- Prva ekipa naj bo kar se da samoiniciativno vzpostavljena po principih »cross-functional« timov. K sodelovanju povabite tiste osebe, za katere veste, da je nujno potrebno, da so vključene v projekt.
- Ni potrebno, da ideja o agilnosti prihaja s strani vodstva, je pa pomembno, da vodstvo organizacije seznanite s projektom in pridobite njihovo podporo.
- O agilnosti vsekakor obstaja veliko lahko dostopne literature, kljub temu pa je uvajanje agilnosti lažje ob pomoči strokovnjaka. Literatura namreč pogosto ne nudi odgovora na konkretno vprašanje ali situacijo, v kateri se znajde ekipa. Pri tem vam lahko pomaga ekipa Inovativen.si, zato se lahko obrnete na inovativen@gov.si.
Vir: Revija HRM, junij 2021, str. 15-18, Nina Pozderec, ambasadorka Inovativen.si, Matija Kodra, vodja projekta Inovativen.si.