Predstavitev poročila o izrednem nadzoru nad izvajanjem policijskih nalog in pooblastil v NPU
Kot je uvodoma pojasnil minister, ne gre za prvi nadzor v NPU, saj so pred tem že bili izvedeni nadzori s strani Direktorata za policijo in druge varnostne naloge kot tudi Službe generalnega direktorja policije. Predmet tokratnega nadzora, ki je trajal od 21. septembra 2020 do 13. februarja letos, so bili:
- zakonitost in strokovnost izvajanja policijskih nalog in uporabe policijskih pooblastil v predkazenskem postopku,
- delovanje NPU kot notranje organizacijske enote Uprave kriminalistične policije Generalne policijske uprave,
- sodelovanje med NPU in drugimi policijskimi enotami,
- izvajanje usmeritev in obveznih navodil ministra,
- spoštovanje internega akta, ki določa, katere preiskave prevzame NPU, Navodila o evidentiranju kaznivih dejanj ipd.
V okviru izrednega nadzora so bila preverjena naslednja področja:
- vloga NPU v sistemu Policije in sodelovanje z drugimi enotami,
- ocenjevanje uslužbencev in notranja varnost,
- evidentiranje kaznivih dejanj, skladnost podatkov v evidencah z dokumentacijo in obveščanje državnega tožilca,
- poznavanje temeljnih policijskih pooblastil (ugotavljanje identitete, varnostni pregled …),
- načrtovanje in izvedba hišnih preiskav ter poslovanje z zaseženimi predmeti,
- odvzemi prostosti in uporaba prisilnih sredstev,
- dolgotrajne policijske preiskave,
- obravnavanje prijav parlamentarnih preiskav.
»Ena od ključnih slabosti, ki se še danes kaže, je, da si NPU želi oziroma si je želel samostojno izbirati, katere preiskave bo pregledoval,« je dejal Hojs. To je po njegovem mnenju nesprejemljivo. Opozoril je na ugotovitev iz poročila - nedefinirano odgovornost direktorja NPU v preteklosti, ki je bila razpeta med generalnim direktorjem policije in direktorjem Uprave kriminalistične policije GPU, kar je bilo s spremenjenim aktom o organizaciji in sistemizaciji delovnih mest spremenjeno. V zadnjih dveh letih se je sodelovanje NPU izboljšalo, kar je posledica leta 2019 sprejete novele Navodila o določitvi kaznivih dejanj, ki jih preiskuje NPU, in o sodelovanju z drugimi policijskimi enotami, na podlagi katere so bile uvedene sistemske oblike sodelovanja po posameznih strokovnih linijah dela kriminalistične policije. V nadaljevanju je minister izpostavil tudi ugotovitve nadzora s področja ocenjevanja uslužbencev NPU: »Praktično vsi so ocenjeni z odlično ali prav dobro, na drugi strani pa so zaostanki, neprimerno dolge procedure, kar je neustrezno in je treba spremeniti.« Izpostavil je tudi ugotovitve, povezane z odvzemom prostosti, uporabo prisilnih sredstev, obravnavanjem kaznivih dejanj (dokazni standardi, hišne preiskave in zaseženi predmeti). Ob koncu je opozoril na nedopustno dolge preiskave, ki trajajo tudi do pet let.
Kot izhaja iz poročila o nadzoru, je bilo z izrednim nadzorom nesporno ugotovljeno, da policija v NPU še vedno ni odpravila določenih nepravilnosti in pomanjkljivosti, ki so bile ugotovljene v NPU že v letih 2012 in 2018 ter pri nadzorih drugih policijskih enot.
-
Ključne ugotovitve izrednega nadzora