Najboljša slovenska lutkovna predstava zadnjih dveh sezon je Biti Don Kihot
Bienale lutkovnih ustvarjalcev je osrednji nacionalni lutkovni festival, ki prinaša pregled najboljših slovenskih lutkovnih predstav preteklih dveh sezon, tokrat po izboru selektorja Roka Bizovičarja. Dvanajst predstav, uvrščenih v letošnji bienalni program, je ocenjevala mednarodna strokovna žirija v sestavi Zala Dobovšek, Špela Čadež in Marek Waszkiel. Žirija je podelila nagrade za najboljšo uprizoritev, najboljšo režijo, najboljšo animacijo/igro, koncept, dramaturgijo, celostno likovno podobo in lutkovno tehnologijo ter posebno nagrado žirije za uprizoritev.
Odprtja festivala se je 8. septembra 2021 udeležila vršilka dolžnosti generalne direktorice Direktorata za ustvarjalnost Barbara Koželj Podlogar, minister za kulturo dr. Vasko Simoniti pa je za katalog 11. bienala lutkovnih ustvarjalcev Slovenije prispeval uvodni nagovor. V njem je izpostavil misel pisatelja, "da je oder magični krog, kjer se zgodijo najbolj realne stvari, in da v celotnem vesolju ni prostora, ki bi bil bolj resničen." In dodal: "Gledališče je tista umetnost, ki nam morda bolj kot druge nastavlja ogledalo, je prostor globokih pretresov in spoznanj, če le ima občinstvo, ki mu pusti, da se ga dotakne."
Vsem nagrajencem in nagrajenkam iskreno čestitamo!
Nagrada za najboljšo uprizoritev
Biti Don Kihot (KD Matita, MCLU Koper)
Biti Don Kihot je temperamentna lutkovna ekskurzija, kjer v estetiko natančno urejenega kaosa pronicajo aktualni drobci Cervantesovega romana. Uprizoritvena večplastnost je prisotna v vseh segmentih njenega izrekanja. Biti Don Kihot ni le predstava, je samosvoj izkustveni dogodek, ki prek mozaičnega principa kratkih animiranih prizorov, glasbe in improvizacije ustvari dinamično vzdušje presenetljivih prebliskov, improvizacije in igrivosti, a tudi kritičnega uvida v realnost. Mojstrsko obvladovanje širokega spektra animiranih objektov in obenem pronicljiva refleksija sveta, v uprizoritev vneseta noto nujnosti po nenehni redefiniciji (lutkovne) umetnosti in tudi družbe, v kateri ta nastaja.
Nagrada za najboljšo režijo
Matteo Spiazi za predstavo Ostržek (Lutkovno gledališče Maribor)
Ostržek v režiji Mattea Spiazija, tudi avtorja priredbe, odraža močno avtorsko estetiko, ki črpa navdih iz premišljenega minimalizma odrskih izraznih sredstev. Z uporabo vsakdanjih predmetov in nenehnega vračanja k lesu kot temelju zgodbe in tudi lutkovne umetnosti predstava načelno vztraja v komorno intimnem vzdušju. Močna idejna osredotočenost je pozorna na učinke animatorja, med njim in objekti se vzpostavi izjemna pripadnost in s tem neprestan živahen dialog med igranim in animiranim.
Nagrada za najboljšo animacijo/igro
Miha Bezeljak v uprizoritvi Ostržek (Lutkovno gledališče Maribor)
Ostržek v interpretaciji Mihe Bezeljaka odraža izjemen čut za improvizacijo, humor in senzibilnost. Vrhunsko animacijo lutk in objektov, pa tudi občinstva, zaznamujejo izjemna izvedbena prisotnost, iznajdljivost, želja po eksperimentiranju in navdihujoče kršenje odrskih "pravil".
Asja Kahrimanović, Iztok Lužar, Zala Ana Štiglic v uprizoritvi Tihožitje (Lutkovno gledališče Ljubljana)
Animatorki in animator se v skrajno specifični in tehnološko zapleteni estetki imitiranja ne le pravih, pač pa resničnih zajcev izkažejo kot kolektiv, ki obvlada pogoje izjemne natančnosti in dinamičnega usklajevanja. V svoji funkciji so suvereni in hkrati tudi izjemno spoštljivi, predvsem pa dovzetni za nove forme animacijskih tehnik.
Nagrada za koncept
Tin Grabnar za uprizoritev Nebo nad menoj
Tin Grabnar v uprizoritvi Nebo nad menoj elemente zgodbe, scenografije in režije preplete v inovativen princip podajanja aktualnih ekoloških problematik najmlajši generaciji. Pri tem izhaja iz domiselne scenografske platforme, ki zanimivo preizprašuje lutkovno metodologijo, hkrati pa v dogajanje vnaša tudi podtekste in skrite simbole. Avtorjeva ideja je inovativna in odpira nove spektre lutkovne umetnosti.
Nagrada za dramaturgijo
Miha Razdrih (Biti Don Kihot)
Dramaturgija uprizoritve Biti Don Kihot izhaja iz ideje "urejenega kaosa" in se sočasno ukvarja na več nivojih reprezentacije. Natančno poskrbi za odmerjeno vključevanje referenc iz izvirnika, a še pomembnejša je v zagotavljanju kompaktnega celostnega odrskega dogajanja. Na videz raztreščena in nenadzorovana narativnost predstave je pravzaprav izrazito taktična, zaznamuje pa jo tudi svojevrstna notranja logika nereda in prostih asociacij.
Nagrada za celostno likovno podobo
Brane Solce za uprizoritev Tjulenj
Brane Solce uprizori čarobno atmosfero severnega pola s preprosto uporabo belega papirja. Vsak odtrgan košček zmečkanega papirja se s pomočjo odličnih animatorjev hitro spremeni v ribo, lisico ali smučarja. Spreminjanje oblik v papirnati krajini ustvari prelepo igro podob v soju severnega sija. Gre za izstopajoč primer "materialnega gledališča", v katerem papir dobi svojo zelo razplasteno in nenehno razvijajočo se identiteto.
Nagrada za lutkovno tehnologijo
Zoran Srdić za uprizoritev Tihožitje
Tehnologija oživljanja mrtvih živali nas presune skozi natančno uporabo lutkovne tehnologije. Vsak detalj je premišljen in dosledno sledi posnemanju realističnega gibanja živali. Nekaj, kar je bilo včasih živo, je lahko s pomočjo lutkovne tehnologije znova oživelo. Ključno vlogo pri realizaciji projekta odigra tehnologov poznavalski doprinos.
Posebna nagrada žirije za uprizoritev
Reči reči: Nagrada za igrivo kritiko (ne)uporabnih plastičnih predmetov
Predstava nas na igriv način spodbudi k razmišljanju o prekomerni (ne)uporabi plastičnih predmetov okoli nas. Predmeti, ki se nam v nekem trenutku zdijo nepogrešljivi, se lahko na koncu spremenijo v velikansko pošast, ki neizbežno grozi obstoju življenja na našem planetu.
Pengovove listine in Klemenčičeva nagrada
Klemenčičevo nagrado za življenjsko delo je prejela lutkovna ustvarjalka Eka Vogelnik.
Pengovove listine pa igralec Miha Bezeljak, režiser Tin Grabnar in samostojni lutkar, lutkovni tehnolog, Žiga Lebar.