Četrti mednarodni dan izobraževanja - »Sprememba smeri, preobrazba izobraževanja«
- Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport
Kot je bilo podrobno opisano v Unescovem nedavnem svetovnem poročilu o prihodnosti izobraževanja (v angleščini), preoblikovanje prihodnosti zahteva nujno ponovno uravnoteženje naših medsebojnih odnosov, pa tudi z naravo kot tudi s tehnologijo, ki prežema naša življenja in prinaša prelomne priložnosti, hkrati pa vzbuja resne skrbi glede pravičnosti, vključenosti in demokratičnega sodelovanja.
Audrey Azoulay, generalna direktorica Unesca, ob mednarodnem dnevu izobraževanja 2022 sporoča, da "v teh izjemnih časih običajni pristopi niso ni več možnost. Če želimo preoblikovati prihodnost, če želimo spremeniti smer, moramo ponovno premisliti o izobraževanju. To pomeni oblikovanje nove družbene pogodbe za izobraževanje, kot zahteva Poročilo Unesco o prihodnosti izobraževanja, ki je bilo objavljeno novembra lani. Popraviti moramo pretekle krivice in digitalno preobrazbo osredotočiti na vključenost in pravičnost. In izobraževanje potrebujemo, da v polnosti prispeva k doseganju trajnostnega razvoja – na primer z vključevanjem okoljske vzgoje v vse učne načrte in z usposabljanjem učiteljev na tem področju."
Letošnji mednarodni dan izobraževanja bo priložnost za predstavitev najpomembnejših preobrazb, ki jih je treba nadalje razvijati, da bi uresničili temeljno pravico do izobraževanja in omogočili bolj trajnostno, vključujočo in miroljubno prihodnost. Spodbudil bo razpravo o tem, kako okrepiti izobraževanje kot javno prizadevanje in skupno dobro, kako usmerjati digitalno preobrazbo, podpreti učitelje, zaščititi planet in izkoristili potencial v vsaki osebi, da prispeva k skupni blaginji in našemu skupnemu domu.
Generalna skupščina Združenih narodov je 24. januar razglasila za mednarodni dan izobraževanja, ki obeležuje vlogo izobraževanja za mir in razvoj. Brez vključujočega in pravičnega kakovostnega izobraževanja in vseživljenjskih priložnosti za vse državam ne bo uspelo doseči enakosti spolov in prekiniti krog revščine, zaradi česar na milijone otrok, mladostnikov in odraslih nima enakih možnosti.
Danes 258 milijonov otrok in mladostnikov še vedno ne obiskuje šole, 617 milijonov otrok in mladostnikov ne zna brati in računati, manj kot 40 % deklet v podsaharski Afriki konča nižjo srednjo šolo in približno štiri milijone otrok in mladih beguncev ne obiskuje šole.
Novembra lani je bila slovenska ministrica za izobraževanje prof. dr. Simona Kustec imenovana v Unescov usmerjevalni odbor na visoki ravni za izobraževanje 2030 kot ena izmed 12 predstavnikov držav članic. Usmerjevalni odbor bo prihodnji dve leti deloval kot glavno telo agende SDG 4-Izobraževanje 2030 za vodenje in nadzor globalnega mehanizma sodelovanja pri izobraževanju in nudil politično vodstvo pri globalnih izobraževalnih prioritetah in ustvarjanju močnejših pobud za pospešitev napredka pri doseganju 4. cilja trajnostnega razvoja.
Ministrica prof. dr. Simona Kustec ob mednarodnem dnevu izobraževanja poudarja, da »se je Slovenija že pridružila skupini držav, kjer že teče posodabljanje vsebin v vzgoji in izobraževanju z namenom okrepiti digitalne kompetence in kompetence trajnostnega razvoja šolajočih. Že v februarju bo Strokovni svet za splošno izobraževanje obravnaval predlog Izhodišč za prenovo učnih načrtov, ki je nastajal leto dni v okviru Zavoda RS za šolstvo. Podoben proces prenove teče tudi na področju strokovnega, poklicnega izobraževanja in v polju visokega šolstva ter znanosti.«