Tudi četrti popis osnovnih živil pokazal upad cene košarice
Splošna ugotovitev zadnjega popisa je, da cena košarice v Sloveniji opazno pada, medtem ko je trend gibanja cen v tujini konstanten ali usmerjen navzgor. V Sloveniji se je od zadnjega popisa povprečna vrednost košarice znižala še za 1,35%, v celotnem obdobju spremljanja cen pa kar za 16,4 %.
Analiza gibanja cen v sosednjih državah kaže, da v Avstriji in na Hrvaškem od prvega popisa skoraj ni sprememb v ceni košarice osnovnih skupin živil (manj kot 1 %), medtem ko se je v Italiji podražila za 9,80 %. Povprečna vrednost košarice najcenejših izdelkov tako po zadnjem popisu znaša 41,74 evrov. Zanimiv je podatek, da sta med trgovci, prisotnimi v vseh državah popisa Lidl in Spar najcenejša ravno v Sloveniji. Vsi izdelki prvega in drugega popisa v tujini so vidni tudi v primerjalniku na spletni strani.
Ministrica Šinko je v izjavi za medije poudarila: »Pri tokratnem popisu maloprodajnih cen je tudi analiza cen košarice iz treh sosednjih držav – Avstrije, Italije in Hrvaške. V Avstriji in na Hrvaškem skoraj ni sprememb pri najnižjih rednih cenah košarice, sprememba pa je pri italijanski košarici, ki se je podražila skoraj za 10 odstotkov. V Sloveniji je povprečna vrednost košarice najcenejših izdelkov v celotnem obdobju spremljanja cen padla za 16,4 odstotka, po zadnjem popisu znaša 41,74 evra. Košarica osnovnih živil v okviru 14 dnevnih popisov se bo z nadaljnjimi popisi tudi razširila, nabor proizvodov vnaprej ne bo znan.«
Novost četrtega popisa je pet novih kategorij izdelkov: poltrdi polnomastni sir, trajno mleko, med, zelje in korenje. Izdelki niso del košarice, a bo njihova cena natančno spremljana in v naslednjem popisu tudi izpostavljena.
V četrtem popisu izdelkov so bile podrobneje pregledane tudi razlike v rednih cenah izdelkov znotraj določene skupine živil pri posameznem trgovcu. Največje razpone v cenah je zaslediti znotraj kategorije kruha, sira, moke, masla in testenin.
Popisi so pokazali, da do cenovnih odstopanj prihaja predvsem zaradi trgovcev in njihove interne politike poslovanja. Popis izdelkov je namreč izveden iz vidika kupca, ki se običajno odpravi po nakupih v eno poslovalnico, trgovci pa imajo v različnih poslovalnicah različne cene in cenovne akcije.
Popis izdelkov ter spremljanje gibanja cen košarice so slovenski potrošniki pozitivno sprejeli, kar dodatno potrjuje potrebo po zbiranju informacij, ki so transparentno predstavljene in dostopne vsem. Opažamo, da tudi trgovci zelo zaupajo košaricam, saj jih izpostavljajo v svojih medijskih kampanjah.