Minister Han: »Brez zelene transformacije gospodarstva bo energetska kriza trajala še dlje«
- Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo
»Zelene transformacije kljub izjemno zahtevnim okoliščinam sočasnega spopadanja z izzivi energetske krize ne smemo zanemariti. Ta ostaja naš dolgoročni cilj, sicer lahko ta kriza traja še dlje,« je poudaril minister Han. Izpostavil je, da vlada intenzivno pripravlja nov paket pomoči podjetjem pri soočanju z energetsko krizo v prihodnjem letu. »Ta bo razumljivo zadeval tudi podjetja v trgovinski panogi. Cilj ukrepov pa je jasen: večja predvidljivost za podjetja in bolj konkurenčne cene energentov za naše gospodarstvo.«
Ukrepi bodo začeli veljati 1. januarja, predvidoma pa bodo obsegali regulacijo cen, neposredno pomoč gospodarstvu v obliki subvencij za kritje stroškov električne energije in zemeljskega plina – podobno 80 milijonom evrov pomoči v letošnjem letu, ukrepe za zagotavljanje likvidnosti, kar vključuje ugodna posojila Slovenskega podjetniškega sklada in SID banke, ter ukrepa za ohranitev delovnih mest – subvencioniranje skrajšanega delovnega časa in čakanja na delo od doma.
Minister Han je ob tem poudaril tudi nujnost skrbi za doseganje dolgoročnih ciljev razvoja gospodarstva. Zato je ministrstvo samo v letošnjem letu podjetjem namenilo 670 milijonov evrov razvojnih sredstev za raziskave, razvoj in inovacije, za investicije v večjo produktivnost, zeleni in digitalni prehod ter za povečanje kakovosti slovenskega turizma. Trgovinska dejavnost je običajno ena izmed dejavnosti, ki so upravičene do sofinanciranja projektov podjetij. »To kaže na odločenost vlade, da se naše gospodarstvo spremeni v nizkoogljično in napredno ekonomijo, da naredimo ta prepotrebni zeleni prehod.«
Ob tem pa je minister izpostavil nekaj trenutno aktualnih ukrepov, ki jih lahko koristijo subjekti v trgovinski dejavnosti. Slovenski regionalno razvojni sklad ima do 31. decembra razpisana ugodna posojila za zadruge, med drugim tudi s področja trgovinske dejavnosti. V okviru produkta Bizi-Zadruge nudi ugodna posojila v višini glavnice med 150.000 evrov in 1,5 milijona evrov z ročnostjo do 20 let in moratorijem do 3 leta.
Pri SID banki in vključenih finančnih posrednikih so na voljo ugodna posojila in garancije, s katerimi naslavljamo trgovino kot eno od pomembnih gospodarskih panog.
Za manjša ali srednja trgovska podjetja je primeren tudi Javni razpis pri strateški trajnostni in krožni transformaciji poslovanja v letih 2022-2025. V okviru tega je ministrstvo razpisal kar 18 milijonov evrov iz naslova Načrta za okrevanje in odpornost.
Podjetjem so na voljo tudi hitri in enostavni vavčerji, ki jih ministrstvo izvaja preko Slovenskega podjetniškega sklada. Samo v letu 2022 je zanje namenjenih več kot 10 milijonov evrov. Poleg tega pa so podjetjem na voljo tudi garancije za bančne kredite Slovenskega podjetniškega sklada, ki se kombinirajo z ugodnimi obrestnimi merami bančnih kreditov. Letos je bilo v ta namen na voljo 99 milijonov evrov.
Minister je na koncu omenil tudi novi Zakon o varstvu potrošnikov, ki ga bomo začeli uporabljati 26. januarja prihodnje leto. »Ob upoštevanju posebnosti slovenskega pravnega prostora smo v zakonu pripravili zakonodajne rešitve, primerljive z drugimi državami članicami EU. Navsezadnje smo vsi del enotnega notranjega trga. Skupaj z gospodarstvom in potrošniškimi organizacijami smo pripravili zakon, ki bo zagotavljal visoko raven varstva potrošnikov, vendar brez nepotrebnih dodatnih bremen za podjetja.«
Minister Han je sicer poudaril konstruktivno in strokovno vlogo Trgovinske zbornice Slovenije pri sooblikovanju javnih politik v Sloveniji: »Kontinuiran in trajnostni razvoj trgovinske panoge je navsezadnje interes nas vseh. Trgovina v Sloveniji ustvari dobrih 39 milijard evrov oziroma skoraj tretjino vseh prihodkov od prodaje slovenskega gospodarstva. V tem smo primerljivi z Evropsko unijo. Hkrati pa je trgovina eden največjih delodajalcev v našem gospodarstvu, saj zaposluje kar 17 odstotkov vseh zaposlenih.«
Na letošnji že 16. Strateški konferenci o trgovini z naslovom 'Zelena transformacija v trgovini: je trajnost (že) vrednota trgovca?' udeleženci razpravljajo, kje in kako trgovina udejanja zeleno transformacijo, kako razume in soustvarja trajnost v najširšem pomenu njenih izzivov, kako spreminja svoje poslovne modele in strategije ter se ob tem odziva na spremembe in izzive aktualnih ekonomskih razmer. Konferenco organizira Trgovinska zbornica Slovenije v sodelovanju z Ekonomsko fakulteto, Univerze v Ljubljani.