Minister Felda na Mednarodnem vrhu o učiteljskem poklicu v Singapurju
Slovenska delegacija se je odzvala vabilu singapurskega ministra za izobraževanje, generalnega sekretarja OECD in generalnega sekretarja Mednarodne zveze sindikalnih združenj strokovnih delavcev v izobraževanju »Education International« (EI) na Mednarodni vrh o učiteljskem poklicu (ISTP 2024), ki je potekal od 22. do 24. aprila 2024 v Singapurju.
Zasedanje je potekalo pod sloganom »Vnovično zamišljanje izobraževanja, uresničevanje potenciala« (»Reimagining Education, Realising Potential«).
Dolgoročna vizija razvoja vzgoje in izobraževanja
Prvo zasedanje se je dotaknilo vprašanj poučevanja in učenja ob negotovostih prihodnosti in sprememb, s katerimi se bodo soočali učenci in učenke. Izobraževalni sistemi morajo zagotavljati priložnosti za pridobivanje znanj in spretnosti ter oblikovanje vrednot in naravnanosti, ki jim bodo pomagale pluti med spremembami in uspevati v prihodnosti. Minister dr. Darjo Felda je spregovoril o procesu priprave dolgoročne vizije razvoja vzgoje in izobraževanja v Sloveniji, vizije, ki bi bila skladna tako s širšimi strateškimi usmeritvami države kakor s sodobnimi pedagoškimi spoznanji. Ob tem, je dodal, prepoznavamo pereča vprašanja, kot so pomanjkanje in kompetence učiteljev ter negativni trendi v bralni pismenosti. V tem kontekstu so bili med vodilnimi načeli nacionalne kurikularne prenove in razvoja programov stalnega strokovnega izpopolnjevanja učiteljev in drugih strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju postavljeni pristopi povezovanja, celovitosti in interdisciplinarnosti.
Pomen in potenciali sodobnih tehnologij
Tema drugega zasedanja je bila vloga - potencial, prednosti in tveganja uporabe - sodobnih tehnologij v izobraževanju in poklicnem usposabljanju. Tehnologije omogočajo dopolnjevanje, razširjanje in prilagajanje praks poučevanja in učenja glede na specifične potrebe, interese in zmožnosti učečih. Ob tem raziskave kažejo na to, da učitelji potrebujejo podporo, smernice oziroma okvire za učinkovito in varno uporabo digitalnih orodij in sistemov umetne inteligence pri njihovem pedagoškem in administrativnem delu. Minister dr. Felda je v govoru seznanil z izvajanjem načrta za digitalno preobrazbo na vseh ravneh izobraževanja, vključno s poklicnim izobraževanjem in usposabljanjem ter nizom projektov v podporo uvajanju sistemskih sprememb za zagotavljanje učinkovite, odgovorne in varne uporabe sodobnih digitalnih tehnologij, vključno s sistemi umetne inteligence v vzgoji in izobraževanju. Poudaril je pomen ustrezne strokovne podpore učiteljem in celostnih politik ter vlaganj v vse gradnike, vključno z varnostjo in blagostanjem učečih. Prispevek je sklenil z informacijo o sklepni konferenci, ki jo bo gostila Sloveniji v okviru Evropskega leta izobraževanja za digitalno državljanstvo 2025 pod okriljem Sveta Evrope.
Povezovanje šol z zunanjim okoljem
Zadnje zasedanje je naslovilo vprašanja o povezovanju med šolami in okoljem za bogatenje in spodbujanje učenja, motiviranosti in ustvarjalnosti z dejavnostmi izven učilnic in zidov izobraževalnih ustanov. Takšna partnerstva ponujajo učencem neprecenljive priložnosti za učne izkušnje v resničnem delovnem okolju. Zato je pomembno, da so učitelji v šolah opolnomočeni za vzpostavljanje povezav s partnerji, kot so starši, lokalne skupnosti, druge izobraževalne ustanove in podjetja, tako za ustvarjanje bolj raznolikih učnih izkušenj in spodbujanje vseživljenjske učne naravnanosti kot za krepitev relevantnosti delovanja šol glede na lokalne kontekste. V Sloveniji, je povedal dr. Darjo Felda, se partnersko sodelovanje z lokalnimi skupnostmi uresničuje skozi niz šolskih, izven-šolskih in delovnih dejavnosti na področjih od kulture, umetnosti in športa do različnih gospodarskih dejavnosti. Pri tem si prizadevamo, da so zunanji sodelavci, ki vstopajo v šolski prostor oziroma delujejo kot mentorji učencem, kompetentni in osveščeni o ciljih na skupnih vrednotah osnovanega izobraževanja. Izpostavil je dve razvojni novosti, ki vključujeta cilj spodbujanja izobraževanja in učenja skozi partnersko sodelovanje s širšo skupnostjo: prenovo razširjenega kurikula v obveznem osnovnošolskem izobraževanju in krepitev partnerskega sodelovanja s svetom dela v poklicnem in strokovnem izobraževanju. Prispevek je sklenil z zahvalo za priložnost izmenjave o izkušnjah z različnimi modeli učnih partnerstev in primerjalno analizo OECD le-teh v različnih kulturnih kontekstih.
Mednarodni vrh o učiteljskem poklicu 2024 v Singapurju se je sklenil s predstavitvami zavez držav v povezavi z obravnavanimi temami. Ob prepoznanju skupnih izzivov in smeri njihovega reševanja ter s poudarkom o pomembni vlogi učiteljev ob vse večji uporabi umetne inteligence je delegacija Slovenije izpostavila skupne zaveze o sodelovanju pri prenovi plačnega sistema v javnem sektorju, razvijanju vzgojno-izobraževalne zakonodaje in prizadevanjih za zagotavljanje ustrezno izobraženih učiteljev in drugih strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju.
Izzivi etične uporabe umetne inteligence
Ob robu dogodka se je minister dr. Darjo Felda srečal z ministrom za izobraževanje Ljudske republike Kitajske in ministrom za izobraževanje države gostiteljice dogodka.
Minister LRK Huai Jinpeng je v pogovoru postavil vprašanje o izzivih, s katerimi se soočamo v Sloveniji, še posebej v povezavi z digitalizacijo in etičnim vidikom uporabe umetne inteligence v vzgoji in izobraževanju. Ministra sta govorila o učiteljih in pomenu njihovega celovitega razvoja in nabora kompetenc, vključno s socialnimi in čustvenimi spretnostmi, za poučevanje in vodenje mladih pri učenju v sodobnem svetu za negotovo prihodnost, se ob tem dotaknila tudi vprašanja načinov uvajanja novosti v sisteme vzgoje in izobraževanja. Izmenjavo sta sklenila z vzajemno zahvalo za dobro medsebojno sodelovanje in predlagala nadaljevanje povezovanja na posameznih področjih s poudarkom na digitalizaciji.
Minister za izobraževanje Republike Singapur Chan Chun Sing in slovenski minister dr. Darjo Felda sta izmenjala izkušnje v procesih vodenja izobraževalnih reform in reševanja perečih vprašanj, kot sta pomanjkanje in kompetence oziroma izobraževanje učiteljev. Dotaknila sta se vprašanj, kot je vpliv demografije na sisteme vzgoje in izobraževanja, in politik razvijanja posameznih učnih vsebin, kot so jeziki. Pogovor sta sklenila z izrazom interesa za nadaljnje sodelovanje v obliki izmenjav strokovnjakov in dijakov.