Skoči do osrednje vsebine

Podnebni svet o podnebnih ukrepih v prometu in glede izgradnje novega bloka jedrske elektrarne

V torek, 21. maja 2024, je potekala 7. seja Podnebnega sveta, ki sta jo zaznamovali dve ključni temi: v luči prizadevanj za poglabljanje dialoga na področju oblikovanja podnebnih ukrepov v prometu se je Podnebni svet srečal s predstavniki Ministrstva za infrastrukturo ter Ministrstva za okolje, podnebje in energijo.

Druga izpostavljena tema obravnave pa so bila vprašanja, povezana z izgradnjo novega bloka jedrske elektrarne (JEK2) in prihodnostjo jedrske energije v Sloveniji. 

S prizadevanji za povezovanje ključnih sogovornikov pri oblikovanju prometnih politik – z ozirom na prenovo Nacionalnega podnebnega in energetskega načrta (NEPN) – so se na povabilo Podnebnega sveta seje udeležili: predstavnika Ministrstva za infrastrukturo, mag. Andrej Rajh, državni sekretar, in Tanja Kocjančič, vodja Sektorja za cestni promet, predstavnika Ministrstva za okolje, podnebje in energijo, mag. Tina Seršen, državna sekretarka, pristojna za področje energetike, ter Darko Trajanov, generalni direktor Direktorata za prometno politiko.  

Udeleženci razprave so predstavili poglede na uresničevanje podnebnih ciljev v sektorju prometa, ki v Sloveniji predstavlja poseben izziv, saj prinaša velik delež emisij, zlasti v osebnem prometu. Strinjali so se, da so potrebni tako kratkoročni kot tudi in dolgoročni ukrepi, ki bodo obenem zmanjšali emisije in onesnaževanje ter povečali pretočnost slovenskih cest in varnost vseh udeležencev v prometu. Izražena je bila tudi želja po nadaljnjem sodelovanju različnih deležnikov in resorjev, saj je potrebno pri oblikovanju prometnih politik upoštevati mnogo vidikov: okoljske in podnebne, prostorske, infrastrukturne, bivanjske ter nenazadnje tudi vidike upravljanja z javnim prometom. 

Podnebni svet je v nadaljevanju odločil, da bo podal stališče glede JEK2. Člani so izpostavili pozitivne in negativne vidike nadaljnjega razvoja jedrske energije pri nas. Podali so enotno stališče:  

  1. »Namesto, da bi se argumentirano odločali o strukturi nacionalne energetske mešanice, se odločamo ali bomo gradili JEK2, pri čemer politika, stroka in javnost še nimajo zadostnih podatkov in podrobnih informacij o projektu in delovanju nove elektrarne.  
  2. Ekonomski model načrt JEK2 ni jasen, ker ni ustrezno razdelana celotna ekonomsko-finančna shema izgradnje in delovanja. Prav tako ni jasno, kdo bo porok za investicijo, in pod kakšnimi pogoji. Posledično ni jasno, kakšna naj bi bila pričakovana proizvodna tržna cena energije na MWh.   

Podnebni svet poziva poslance Državnega zbora, da preložijo odločanje o Resoluciji o dolgoročni miroljubni rabi jedrske energije v Sloveniji in spremenijo časovnico referenduma o projektu JEK2  do časa, ko bo na voljo dovolj podatkov za sprejetje odločitve. Letošnji referendum, če je sploh potreben, naj bo namenjen odločanju o uporabi jedrske energije v Sloveniji. Za optimalno in dolgoročno vzdržno porabo močno omejenih javnih sredstev za naložbe v razogljičenje so ključne dodatne informacije in strokovne podlage o projektu JEK2 in njegovi ekonomiki.«