Ustavimo dezinformacije: PreBERI, preMISLI, PREVERI
Z vse večjo vlogo družbenih platform in razvojem umetne inteligence se možnosti širjenja dezinformacij bliskovito povečujejo. V prejšnjem tednu je tudi pri nas zaokrožil lažen video, v katerem sta zlorabljena podoba in glas predsednika vlade dr. Roberta Goloba, kar jasno kaže, da tudi Slovenija na dezinfomacije ni imuna.
Kaj so dezinformacije?
Dezinformacije so zavajajoče ali nepravilne informacije, ki jih širijo posamezniki, organizacije in države z namenom zavajanja ali manipuliranja s posamezniki in javnim mnenjem. Največji učinek imajo v obdobju kriz, negotovosti in splošnega nezadovoljstva, ker delujejo na čustveni ravni in vplivajo na mnenje in odločitve ljudi. Njihov namen je ustvariti zmedo, vzbuditi jezo, strah, škodovati ugledu posameznikov, organizacij ali institucij in držav. Težava širjenja lažnih informacij je najizrazitejša v kriznih razmerah, kakršna je bila npr. pandemija novega koronavirusa. Vse evropske institucije nas opozarjajo, da lahko nov val dezinformacijskih kampanj pričakujemo tudi pred prihajajočimi evropskimi volitvami.
Dezinformacije se uporabljajo za pretirano poudarjanje razlik v javnih polemikah ali celo za vplivanje na politične procese. Predstavljajo grožnjo demokracijam, saj je njihov namen spodkopavati zaupanje v državne institucije in medije, s tem pa načeti zaupanje v demokracijo, saj zmanjšujejo sposobnost ljudi, da bi se odločali na osnovi verodostojnih podatkov in informacij.
PreBERI – preMISLI - PREVERI
Na Uradu Vlade za komuniciranje smo se skupaj z Ministrstvom za digitalno preobrazbo odločili, da bomo začeli z aktivnim ozaveščanjem javnosti o tem, kaj so dezinformacije in kako jih lahko prepoznamo. Pod sloganom Ustavimo dezinformacije – preBERI, preMISLI, PREVERI bomo izvajali različne komunikacijske in promocijske aktivnosti.
Na portalu GOV.SI smo vzpostavili projektno podstran o dezinformacijah, kjer so na voljo napotki, kako prepoznavati dezinformacije in preprečiti njihovo širjenje. Za ozaveščanje javnosti bomo skrbeli tudi prek profilov na družbenih omrežjih X, Facebook in Instagram.
Komunikacijske aktivnosti, ki jih bomo izvajali, bodo poudarjale pomen preverjanja informacij, preden jih posameznik deli naprej. Pripravili smo enostavna priporočila za prepoznavanje dezinformacij, 24. maja 2024 pa bomo na to temo objavili tudi vladni GOVSI podkast.
V dogovoru z Delovno skupino strateškega komuniciranja za vzhod (angleško East StratCom Task Force), ki je del Evropske službe za zunanje delovanje in skrbi za objave na spletni strani EUvsDisinfo (v angleščini), bomo vsak teden prevedli njihov novičnik in ga objavili na projektni strani o dezinformacijah. Tedenski novičnik zajema pregled najbolj odmevnih poskusov tujega manipuliranja z informacijami in vmešavanja (angleško Foreign Information Manipulation and Interference - FIMI), ki jih v Evropski uniji in njeni soseščini širijo zunanji akterji. V prihodnje bomo poskrbeli tudi za prevod nekaterih drugih vsebin na EUvsDisinfo.
Dezinformacije so običajno čustveno nabite, saj je namen njihovega širjenja vnašanje razdora v družbe in podpihovanje strahu. Širijo se hitreje, kot jih je moč nadzorovati, zato je pomembno, da sami ne sodelujete pri njihovem širjenju.
Premislite, preden delite.
Zavedanje o dezinformacijah in o tem, da smo lahko njihova tarča, je prvi korak k zaščiti.
-
Preverite vir
Raziščite spletni portal, preverite njegovo poslanstvo in poiščite kontaktne podatke. Kdo financira portal? Ali informacija izvira iz novičarskih agregatov? Preverite, ali gre za izvirno spletišče ali pa enolični krajevnik vira (angleško Uniform Resource Locator - URL) oponaša imena dobro znanih virov novic. Bodite pozorni na citirane »strokovnjake« - ali gre sploh za resnične ljudi?
-
Preberite celo novico
Naslovi so lahko zavajajoči – ali se vsebina in naslov ujemata ali gre le za vabo za klik? O čem novica sploh govori?
-
Preverite avtorja
Preverite, kdo je avtor novice. Mu lahko zaupate? Je to sploh resnična oseba?
-
Preverite jezik
Če se v besedilu pojavljajo slovnične napake in nenavadne besedne zveze je verjetno, da gre za strojno prevedeno ali strojno ustvarjeno besedilo.
-
Dodatni viri
Preverite, ali o novici poročajo tudi drugi, zanesljivi viri.
-
Preverite fotografije in videoposnetke
Foto- in videomaterial ima velik vpliv, z njim je preprosto manipulirati. Pri nekaterih fotografijah in videoposnetkih je že s prostim očesom vidno, da so zmanipulirani oziroma prirejeni. Z obratnim iskanjem pa lahko ugotovite, ali je material starejšega datuma in je ponovno uporabljen v drugačnem kontekstu.
Obratno iskanje med drugimi omogočata Tineye in Google Images. Truepic omogoča ugotavljanje morebitnih sprememb tudi za videoposnetke, vtičnik InVID Verification pa omogoča ugotavljanje originalnega datuma nastanka, lokacije ali slike za predogled za videoposnetke in fotografije. Orodje YouTube Data Viewer pokaže, kdaj je bil videoposnetek najprej naložen.
-
Preverite datum
Poobjavljene novice niso nujno aktualne. Preverite, kdaj so drugi poročali o dogodku, ali datume komentarjev. Zgodba bi lahko izkrivljala resničnost, v njej bi lahko bili na primer stari dogodki postavljeni v drugačen kontekst.
-
Je to šala?
Če je novica preveč nenavadna, gre morda za šalo.
-
Ozavestite predsodke
Razmislite, ali vaša prepričanja vplivajo na vašo presojo.
-
Vprašajte strokovnjake
Novico preverite na portalih za preverjanje dejstev, kot so:
- NE/JA razbijalka mitov – portal Slovenske tiskovne agencije
- Razkrinkavanje
- Jadranski observatorij za digitalne medije (v angleščini) (angleško Adria Digital Media Observatory - ADMO) je hrvaško-slovensko vozlišče za boj proti dezinformacijam,
- EUvsDisinfo (v angleščini)
- Evropski observatorij za digitalne medije (v angleščini) (angleško European Digital Media Observatory - EDMO) je observatorij, ki združuje preverjevalce dejstev, akademike in druge ustrezne zainteresirane akterje za medsebojno sodelovanje. Spodbuja jih, naj se dejavno povežejo z medijskimi organizacijami, strokovnjaki za medijsko pismenost in zagotovijo podporo oblikovalcem politik. To pomaga pri usklajevanju ukrepov v boju proti dezinformacijam.