Skoči do osrednje vsebine

Odziv Ministrstva za javno upravo na nekatere napačne navedbe v medijih glede stanja upravnih enot

Ministrstvo za javno upravo nenehno spremlja ter se zaveda resnosti kadrovske, organizacijske ter plačne problematike na upravnih enotah, ki je nastala v zadnjem desetletju, na katero vpliva tudi povečanje števila upravnih nalog, s katerimi se soočajo uslužbenci upravnih enot.
Ministrstvo za javno upravo se zato odziva na določene dezinformacije, ki se pojavljajo v medijih.

V nadaljevanju podajamo dejstva, številne aktivnosti in ukrepe, ki jih zasledujemo z namenom odprave zgoraj navedene problematike na upravnih enotah.

Sprememba vodstva na Upravni enoti Ljubljana

Za delovanje in organizacijo dela na upravnih enotah (UE) so pristojne načelnice ali načelniki UE, ki jih imenuje minister za javno upravo. Njihove naloge, opredeljene v 47. členu Zakona o državni upravi, zajemajo vodenje, koordinacijo in organizacijo dela notranjih organizacijskih enot UE. Pri tem so samostojni, medtem ko Ministrstvo za javno upravo zagotavlja usklajevanje delovanja upravnih enot na kadrovskem, finančnem in organizacijskem področju, z namenom zagotavljanja spoštovanja načel zakonitosti, preglednosti, učinkovitosti, uspešnosti in gospodarnosti pri delovanju upravnih enot.

Načelnik upravne enote za svoje delo in delo upravne enote odgovarja ministru, pristojnemu za upravo. Ta lahko v roku enega leta od nastopa položaja načelnico ali načelnika upravne enote tudi razreši.

Minister za javno upravo mag. Franc Props se je glede na dolgotrajne izzive in težave, s katerimi se UE Ljubljana sooča, odločil, da vodenje največje upravne enote v Sloveniji zaupa načelniku, ki ga odlikujejo vodstvene izkušnje pri operativnem reševanju odprtih zadev. Nov v. d. načelnika UE Ljubljana bo skupaj z vodji notranjih organizacijskih enot ter zaposlenimi proaktivno deloval za čim hitrejše izboljšanje zadovoljstva zaposlenih in uporabnikov storitev.

Že v preteklih mandatih je prihajalo do razrešitev posameznih načelnikov upravnih enot s strani ministrov za javno upravo v enem letu od nastopa mandata. To dokazuje, da ne gre za nobeno izjemo na tem področju, kot se želi prikazati v medijih. V zadnjem desetletju je bil na UE Ljubljana ta ukrep izveden trikrat: pri načelnici Mojci Kucler Dolinar 18. oktobra 2013, pri načelniku Bojanu Babiču 31. avgusta 2022 in pri Andreji Erjavec 12. junija 2024.

Dialog ministrstva in ministra z upravnimi enotami

Ministrstvo za javno upravo zavrača navedbe, da dialog med pristojnim ministrom in zaposlenimi na upravnih enotah ne poteka. Ravno nasprotno; v sodelovanju z načelnicami in načelniki ter predvsem zaposlenimi na upravnih enotah si Ministrstvo za javno upravo prizadeva za čim boljši dostop do javnih storitev, tudi v času stavke upravnih enot. Od dneva nastopa mandata ministra za javno upravo mag. Franca Propsa potekajo redni delovni obiski upravnih enot. Minister mag. Props je skupaj s strokovnimi sodelavci obiskal že 22 upravnih enot, poudarek obiskov pa je temeljil na pristnem srečanju in pogovoru z načelnicami oz. načelniki posamezne upravne enote kot tudi z vsemi takrat prisotnimi zaposlenimi na njihovem delovnem mestu. Prav na vseh srečanjih si je minister vzel čas ter prisluhnil vprašanjem zaposlenih, njihovim predlogom in pobudam, saj je tako deloval tudi na položaju načelnika Upravne enote Litija.

Delovni obiski na upravnih enotah širom Slovenije so namenjeni prepoznavanju in posledično predlaganju rešitev za različne, tudi specifične izzive, s katerimi se soočajo posamične upravne enote, kot tudi uresničevanju izboljšanih pogojev dela in zadovoljstva zaposlenih. Pri tem dodajamo, da je prvi delovni obisk ministra ob nastopu funkcije potekal prav na UE Ljubljana, tudi po tem pa se je minister z nekdanjim vodstvom sestal večkrat.

Poleg omenjenega redno potekajo tudi delovna srečanja oz. koordinacijski sestanki med vodjo Službe za upravne enote ter načelnicami in načelniki, ki so namenjeni izmenjavi izkušenj, mnenj in reševanju aktualnih zadev, s katerimi se soočajo UE.

Dolge čakalne vrste in dostopnost javnih storitev

Ministrstvo za javno upravo skupaj z vodstvi upravnih enot tvorno sodeluje pri oblikovanju izboljšav, ki se nanašajo na boljše pogoje dela zaposlenih, optimizacijo procesov na UE ter dvigu kakovosti javnih storitev. Da je treba rešitve iskati za skupno mizo v konstruktivnem dialogu, se zaveda čedalje več upravnih enot, ki so se zato odločile stavko prekiniti. Od začetka izvajanja stavke pa do danes se je kar 15 UE odločilo, da stavko prekine. Trenutno kar 19 od skupno 58 upravnih enot stavke ne izvaja, 14 upravnih enot pa stavka samo ob sredah. Tako lahko povzamemo, da trenutno več kot polovica upravnih enot ne stavka oz. stavka samo en dan.

V tem mandatu smo na ministrstvu izvedli vrsto pomembnih ukrepov, ki so občutno pripomogli k zmanjševanju pripada delovnih nalog, s tem pa omogočili pohitritev reševanja postopkov na bolj obremenjenih upravni enotah. Izzive rešujemo s prerazporeditvijo delovnega pripada med upravnimi enotami. Z novelo Zakona o državni upravi smo omogočili prenos krajevne pristojnosti za upravne zadeve iz ene na drugo upravno enoto v primeru večjega pripada zadev. Z upravnih enot Ljubljana, Maribor in Kranj je bilo na ostale manj obremenjene upravne enote skupno preneseno in pretežno rešeno kar 6.800 zadev iz upravnega področja tujcev.

V začetku leta 2024 je k evidentiranju zadev za UE Ljubljana aktivno pristopilo tudi Ministrstvo za javno upravo. Trenutno tega ne izvajamo, saj so z UE Ljubljana sporočili, da pomoči ne potrebujejo več.

Prav tako smo s spremembo Uredbe o upravnem poslovanju prisluhnili pobudi Upravne enote Ljubljana in omogočili poenotenje uradnih ur z ostalimi UE, kar bo pripomoglo k hitrejšemu reševanju upravnih zaostankov.

Zaradi večletnega zmanjševanja kadrovskega potenciala v času finančne in zdravstvene krize, ki se dandanes kaže v visoki starostni strukturi uslužbencev, absentizmu in povečanem upokojevanju, je Ministrstvo za javno upravo v letu 2023 zagotovilo dodatnih 50 zaposlitev na upravnih enotah. Tudi v letu 2024 bo ministrstvo nadaljevalo s kadrovskim popolnjevanjem na upravnih enotah, kar bo pripomoglo k hitrejšemu reševanju povečanega pripada upravnih zadev, zlasti na področju tujcev.  

Hkrati upravnim enotam zagotavljamo tehnološko opremo za digitalno poslovanje: uvedli smo aplikacijo eSamonaročanje, ki strankam omogoča lažji in bolj organiziran dostop do javnih storitev, vključno z opomniki pred dogovorjenimi termini. Aplikacija že deluje na nekaterih upravnih enotah, uvedba na preostalih pa je predvidena do konca letošnjega leta.

S projektom Skrinja 2.0 vzpostavljamo sistem poslovne analitike v državni upravi, kar bo omogočilo boljše načrtovanje dela na upravnih enotah, vzpostavlja pa se tudi transparentna, poenotena in učinkovita obdelava ter uporaba podatkov državne uprave iz različnih podatkovnih zbirk. Skupaj z Ministrstvom za notranje zadeve nadaljujemo pripravo zakonodajnih sprememb na področju tujcev in odpravi administrativnih ovir.

V okviru Medresorske delovne skupine sodelujemo z drugimi resorji, kjer so se za odpravo administrativnih ovir s področja upravnih zadev tujcev realizirale zakonodajne izboljšave na tem področju; npr. s področja zaposlovanja, samozaposlovanja in dela tujcev.

Ministrstvo za javno upravo se zaveda, da so se v času izvajanja stavke na nekaterih upravnih enotah (predvsem na UE Ljubljana in UE Maribor) pojavile daljše čakalne vrste. Opozarjamo, da gre tu za dve upravni enoti z velikim pripadom vlog, medtem ko na večini upravnih enot po Sloveniji delo poteka brez večjih motenj. Tudi sicer pa je obdobje pred poletnimi dopusti med bolj obremenjenimi zaradi večjega pripada upravnih zadev s področja urejanja osebnih dokumentov, ki jih uporabniki lahko urejajo na katerikoli upravni enoti.

Uporabnikom upravnih storitev, ki jih izvajajo upravne enote, svetujemo:

  • Pokličite na UE: Pred obiskom upravne enote naj uporabniki pokličejo na UE in se pozanimajo o razpoložljivih terminih ter o morebitnih alternativah. Na ta način se lahko izognejo nepotrebnemu čakanju in pridobijo natančne informacije.
  • Opravite storitev na UE, ki ne stavka: Če je mogoče, naj uporabniki uporabijo storitve na UE, kjer stavke ni oziroma kjer delo poteka nemoteno. Večina upravnih enot po državi deluje brez večjih motenj, kar uporabnikom omogoča večjo fleksibilnost pri urejanju zadev. Ažuren seznam delovanja upravnih enot v času stavke je objavljen na spletni strani Ministrstva za javno upravo; seznam zadev, za katere ni krajevne pristojnosti in jo lahko stranke opravijo na kateri koli upravni enoti, je na naslednji povezavi.
  • Pravočasno urejanje zadev: K urejanju svojih upravnih zadev naj pristopijo pravočasno, še posebej, če gre za menjavo osebnih dokumentov. Veliko storitev je mogoče opraviti tudi preko portala eUprava, kar dodatno olajša postopek in skrajša čakalne dobe.

Pogajanja z reprezentativnimi sindikati UE o reševanju stavkovnih zahtev

V zvezi s stavkovnimi zahtevami, ki se nanašajo na plače zaposlenih na upravnih enotah, zavračamo navedbe, da vlada ne išče rešitev za izboljšanje položaja plačnega sistema za zaposlene na upravnih enotah.

Prenova plačnega sistema v javnem sektorju bo najprej naslovila tiste, ki so pod minimalno plačo. Za odpravo nesorazmerij v osnovnih plačah, skupaj s predvideno novo plačno lestvico, vlada predvideva več kot milijardo evrov, od katerega bo pomemben del namenjen tudi zvišanju plač zaposlenih v državni upravi, kamor spadajo tudi upravne enote.

Pred tem parcialnih dogovorov s posamezno plačno skupino ne more biti, saj bi to povzročilo nova nesorazmerja med poklicnimi skupinami, s čimer so sindikati UE dobro seznanjeni, saj na omenjenih pogajanjih tudi sodelujejo. Prav zato je treba rešitve poiskati znotraj možnega in javno finančno vzdržnega. Ministrstvo za javno upravo si prizadeva za čimprejšnje sprejetje sistemskih rešitev na področju plačnega sistema. Prav tako je aktivno tudi pri iskanju rešitev za sklenitev sporazuma o načinu reševanja stavkovnih zahtev SDOS ter posamičnih sindikalnih organizacij na upravnih enotah.

Nadaljujejo se tudi aktivna pogajanja o reševanju stavkovnih zahtev reprezentativnih sindikatov upravnih enot. Vladna pogajalska skupina je med dosedanjimi predlogi sindikatom predstavila začasne rešitve za vse upravne enote ter predlagala ukrepe za zaposlene na izhodiščnih delovnih mestih v posameznih tarifnih skupinah ter za zaposlene, ki rešujejo zaostanke na upravnih enotah. Predlagani sta rešitvi, ki sta izvedljivi v okviru obstoječega pravnega okvirja.

V predlogu nove ureditve plač zaposlenih v javnem sektorju je vlada predlagala uvedbo novih delovnih mest referentov in višjih referentov, ki bodo sistemizirana izključno na upravnih enotah. Predlagana delovna mesta bodo uvrščena ob prevedbi v višji plačni razred, kot bo prevedeno primerljivo delovno mesto npr. na ministrstvu. Vlada je pri predlogu za odpravo nesorazmerij oz. oblikovanje novih delovnih mest upoštevala dodatek za blagajniško poslovanje (t. i. blagajniški riziko). Pravico do izplačila v skladu s prenovljenim plačnim sistemom javnega sektorja in odpravi nesorazmerij v osnovnih plačah javni uslužbenci pridobijo 1. januarja 2025. Izplačilo se izvede po časovni dinamiki, dogovorjeni s sindikati javnega sektorja. Vlada je že spremenila uredbo, ki ureja upravno poslovanje na način, da se uradne ure upravnih enot poenotijo.

Na Ministrstvu za javno upravo poudarjamo, da tovrstna komunikacija, ki vključuje netočna dejstva in poskuse diskreditacije zaposlenih na ministrstvu, ne prispeva k iskanju skupnih rešitev in k tvornemu dialogu. Ministrstvo za javno upravo bo tudi nadalje sledilo zavezi in prizadevanju za konstruktiven dialog s sindikati in vsemi zaposlenimi, s ciljem sprejemanja rešitev za ustvarjanje delovnih pogojev, ki omogočajo učinkovito in kakovostno opravljanje storitev za vse državljane.

Trdno verjamemo, da je mogoče izzive premagati le z medsebojnim spoštovanjem, odprto komunikacijo in tesnim sodelovanjem.

V ta namen bo ministrstvo še naprej aktivno vključeno v pogajanja in v dialog o izboljšanju delovnih pogojev ter zadovoljstva zaposlenih na upravnih enotah, kar je ključnega pomena za uspešno delovanje državne uprave.