V veljavo stopila direktiva, ki krepi pravico potrošnika do popravila
Nova pravila bodo okrepila pravico do popravila za potrošnike znotraj zakonskega jamstva za skladnost ter uvedla pravico do popravila za potrošnike tudi po izteku jamčevalnega roka, kar bo potrošnikom olajšalo in omogočilo stroškovno učinkovitejše popravilo izdelkov. Poleg prihrankov za potrošnike bodo nova pravila spodbudila tudi krožno gospodarstvo ter podprla cilje trajnostne potrošnje in evropskega zelenega dogovora z zmanjšanjem količine odpadkov.
Pravico do popravila v naši zakonodaji že poznamo, bo pa ta z določbami evropske direktive še nadgrajena.
Lažje in enostavnejše popravilo
Če se bo napaka pojavila v okviru zakonskega jamstva za skladnost, ki traja dve leti po dobavi blaga potrošniku, bodo le ti še vedno imeli možnost izbire med popravilom ali zamenjavo izdelka, pri čemer se uvaja nova obveznost obveščanja potrošnika o pravici do popravila. Direktiva omogoča tudi podaljšanje zakonskega jamstva za skladnost v primerih, ko se bodo potrošniki odločili za popravilo.
Po poteku zakonskega jamstva za skladnost bodo lahko potrošniki zahtevali popravilo za določene skupine izdelkov, ki so popravljivi po zasnovi in uvrščeni na poseben seznam, ki ga bo Evropska Komisija sproti dopolnjevala (tehnično popravljivi izdelki, kot so na primer tablice, pametni telefoni, pa tudi pralni, pomivalni stroji, sesalniki ipd.). Proizvajalci bodo morali na svojih spletnih straneh objaviti okvirne cene najpogostejših oziroma tipičnih popravil.
Da bi spodbudili razvoj trga popravil, bodo nova pravila zagotovila, da bodo rezervni deli za izdelke, ki jih je mogoče tehnično popraviti, na voljo po razumni ceni. Prav tako bo proizvajalcem prepovedano uporabljati pogodbene ovire, ovire, povezane s strojno ali programsko opremo, pri pridobivanju rezervnih delov. To pomeni, da proizvajalci ne bodo smeli omejevati popravil blaga zaradi uporabe rabljenih rezervnih delov ali neoriginalnih rezervnih delov, na primer natisnjenih s 3D-tiskalnikom.
Praktični ukrepi za spodbujanje popravil
Z novimi pravili si Evropska unija prizadeva tudi za sprejemanje ukrepov (finančnih ali nefinančnih) za spodbujanje popravil, na primer v obliki bonov za popravila, skladov za popravila, podpore lokalnim pobudam za popravila ali davčnih ukrepov.
Direktiva pa med drugim predvideva tudi:
- vzpostavitev evropske platforme za popravila, kjer bodo potrošniki lahko poiskali najbližjega oziroma najugodnejšega ponudnika popravila,
- Evropski obrazec z informacijami o popravilu, ki bo omogočil preglednost in predvidljivost ter lažjo primerjavo različnih ponudb, s čimer bodo odpravljeni pomisleki potrošnikov glede cene in tudi dejavniki, ki povzročajo nevšečnosti v procesu popravila,
- ter obveznost proizvajalcev, da potrošnike obveščajo o svoji obveznosti glede storitev popravil, ki so na voljo.
Direktiva je bila objavljena v Uradnem listu Evropske unije 10. julija 2024 in je začela veljati 30. julija 2024. Države članice EU jo morajo prenesti v nacionalno zakonodajo v roku 24 mesecev.