Osnutek zakona o gospodarskih javnih službah oskrbe s pitno vodo in čiščenjem odpadnih voda
Osnutek zakona je objavljen na portalu eDemokracija.
Temeljni cilji predloga zakona so nadgradnja in celovita ter bolj podrobna ureditev obveznih gospodarskih javnih služb oskrbe s pitno vodo ter odvajanja in čiščenja komunalne odpadne vode.
Cilji na področju izvajanja teh dveh javnih služb so zlasti zanesljivo, učinkovito in pregledno izvajanje javnih služb ob upoštevanju čim manjšega obremenjevanja okolja in povezovanje občin pri izvajanju javnih služb ter varstvo končnih uporabnikov javnih služb.
Gospodarska javna služba oskrbe s pitno vodo
Poglavitne predlagane nove rešitve so:
- poleg oskrbe s pitno vodo iz javnih vodovodov se v okviru javne službe uvaja dovoz vode tam, kjer ni oskrbe iz javnega vodovoda ali lastne oskrbe s pitno vodo,
- opušča se oblika zagotavljanja javne službe v obliki koncesije, ohranjajo pa se druge, z zakonom, ki ureja gospodarske javne službe, predvidene oblike, pri čemer sta tako javni gospodarski zavod kot javno podjetje v 100-odstotni občinski lasti,
- predpisane so naloge, ki jih izvajalec javne službe ne sme prepustiti podizvajalcu, z namenom večje transparentnosti izvajanja in poročanja o izvajanju javne službe,
- zaradi boljšega dostopa do pitne vode se uvaja obveznost zagotovitve pitnikov na območju občine,
- uvaja se način določanja cene javne službe v primeru naravnih in drugih nesreč, ko je motena oskrba s pitno vodo, ter kritje prekomernih stroškov,
- prepoveduje se prekinitev oskrbe s pitno vodo, če je edini razlog prekinitve nezmožnost plačila stroškov s strani uporabnika, in uvaja možnost omejitve oskrbo s pitno vodo z zagotavljanjem minimalne količine pitne vode.
Gospodarska javna služba odvajanja in čiščenja komunalne in padavinske odpadne vode
Javna služba odvajanja in čiščenja komunalne in padavinske odpadne vode je sicer že urejena v podzakonskem predpisu, vendar pa so določene vsebine zaradi svojega pomena zdaj prenesene na zakonsko raven.
V veliki meri rešitve ostajajo podobne kot do zdaj, pomembna novost zakona je izrecna prepoved prepuščanja glavnih delov izvajanja javne službe podizvajalcem z namenom večje transparentnosti izvajanja in poročanja o izvajanju javne službe. Novost je tudi, da izvajalec javne službe pripravi program izvajanja javne službe za vsako občino posebej. Predlagana novost bo omogočila občanom boljši uvid v stanje znotraj njihove občine. Poleg navedenega bodo lahko pristojni organi na ravni občin z informacijami oziroma s podatki, podanimi na občino natančno, lažje identificirali in posledično reševali iz podatkov prepoznano problematiko.
Kot posebna storitev se dodaja možnost ponovne uporabe vode, pri čemer se dovoljenje za ponovno uporabo očiščene komunalne odpadne vode lahko podeli le, če ni v nasprotju s predpisom, ki določa sprejem načrtov upravljanja voda na vodnih območjih, in predpisov, ki določajo prepovedi in omejitve rabe voda na vodnih telesih površinskih in podzemnih voda.
Nadgradnja sistema cenovne politike
Predlog zakona vključuje vsebine, ki so trenutno urejene v podzakonskem aktu - v Uredbi o metodologiji za oblikovanje cen storitev obveznih občinskih gospodarskih javnih služb varstva okolja - in jih zaradi izvajanja nadzora vključujemo v predlog zakona. Predlog zakona v sklopu oblikovanja cen določa oblikovanje cen javnih služb varstva okolja, zavezanca za plačilo, postopek oblikovanja cene in njeno sestavo, upravičene stroške, ki se lahko vključijo v ceno javne službe, način vračila prekomernih prihodkov izvajalca javne službe, merske enote in obračunska obdobja.
Poglavitne predlagane nove rešitve na področju nadgradnje cenovne politike so naslednje:
- občinski odlok o ceni javne službe (s katerim občina določi postopek sprejema cene, izračun cene storitev in omrežnine, upravičene stroške cene storitev in omrežnine, merila za določitev donosa izvajalca in subvencioniranje cene in tako dalje),
- akt občinskega sveta za določitev cene javne službe (s katerim občinski svet določi ceno).
Izvajalec javne službe z elaboratom o oblikovanju cene javne službe pripravi predlog cen. Elaborat je priloga akta občinskega sveta, s katerim se določi cena.
Uveden je načrt za povečanje stroškovne učinkovitosti, ki je obvezni sestavni del elaborata o oblikovanju cene javne službe in se pripravlja enkrat letno. V primeru višje rasti cen gospodarske javne službe izvajalec pripravi nov načrt za povečanje stroškovne učinkovitosti in ga skupaj z elaboratom pošlje občini.