Skoči do osrednje vsebine

Razvoj slovenskih visoko tehnoloških podjetij v sodelovanju z industrijo kitajskih električnih vozil

V Ljubljani potekajo Dnevi dobaviteljev avtomobilske industrije. Skoraj 40 članov ACS, slovenskega avtomobilskega grozda, se je na osrednjem dogodku predstavilo kitajski avtomobilski industriji. Štirje predstavniki kitajskih avtomobilskih proizvajalcev Nio, Jiangling Motors, Tam Motors in ATTC si bodo v naslednjih dneh tudi ogledali nekatera slovenska podjetja.

Dogodek, ki so ga organizirali Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport, agencija SPIRIT Slovenija, ACS in Gospodarska zbornica Slovenije (GZS), je bil namenjen medsebojnemu spoznavanju in povezovanju. Predstavnikom kitajskih podjetij smo predstavili slovensko poslovno okolje in organiziranost avtomobilskih dobaviteljev. Slovenska podjetja so nastopila sprva vsako posebej s kratko predstavitvijo, v popoldanskem delu pa so se predstavila še na bilateralnih pogovorih.

Minister Han je povedal: »Avtomobilska industrija je eden izmed stebrov slovenskega gospodarstva. Pomembno prispeva k našemu bruto družbenemu proizvodu, spodbuja inovacije in razvoj ter podpira tudi na tisoče delovnih mest. Globalna avtomobilska industrija pa je zaradi prehoda v brezogljično družbo na zgodovinski prelomnici. A izzivi poleg tveganja prinašajo tudi številne poslovne priložnosti. Tega se zavedamo tudi na Ministrstvu za gospodarstvo, turizem in šport, kjer smo v popolnosti predani ohranitvi industrije v Sloveniji.«

Evropska avtomobilska industrija je trenutno pod številnimi pritiski. Kot navaja Draghijevo Poročilo o konkurenčnosti, se je delež v EU proizvedenih vozil na svetovnem trgu od leta 2000 do leta 2022 zmanjšal z 31 odstotkov (18 milijonov vozil) na 15 odstotkov (13 milijonov vozil), medtem ko se je delež na Kitajskem proizvedenih vozil povečal s 4 odstotkov (2 milijona vozil) na 32 odstotkov (27 milijonov vozil) ob bistvenem povečanju svetovne proizvodnje z 58 milijonov proizvedenih vozil leta 2000 na 85 milijonov v letu 2022.

Kot odziv na to situacijo je zato pomembno, da slovenski dobavitelji, poleg ustaljenih odjemalcev svojih delov, še razširijo svojo mrežo kupcev tudi izven EU. Na podlagi dosedanjih izvedenih aktivnosti je bila Slovenija na Kitajskem prepoznana kot zanimiva potencialna partnerica. Slovenija, poleg izjemne lokacije za logistiko in trgovanje med Evropo in Azijo, predstavlja odlično priložnost za investiranje v proizvodne zmogljivosti znotraj EU. Predvsem zaradi svoje visoko izobražene delovne sile, odličnega ekosistema visokotehnoloških podjetij, povezanih z raziskovalnimi institucijami, ter odlične lokacije v centru Evrope.

»Današnji dogodek ni le priložnost za predstavitev naših dosežkov in prednosti, gre tudi za gradnjo mostov med državama,« je podaril minister Han. »Posebej globalna avtomobilska industrija je medsebojno povezana in z dodatnim sodelovanjem lahko skupaj ustvarimo sinergije, ki bodo koristile vsem vpletenim stranem. Naš cilj je spodbujati partnerstva, ki bodo združila vrhunska tehnična znanja in napredne proizvodne zmogljivosti Slovenije z inovativnimi tehnologijami naših mednarodnih partnerjev. S tem ne bomo le izboljšali naših proizvodnih zmogljivosti, temveč bomo tudi ustvarili živahen ekosistem za raziskave in inovacije.«

Na konferenci je bilo slišati glavno sporočilo, da slovenski proizvajalci ne samo sledijo temveč tudi sooblikujejo najnovejše trende v hitro razvijajoči se avtomobilski industriji, tako na področju klasičnih kot tudi e-vozil.

Rok Capl, direktor SPIRIT Slovenija, je poudaril, da Slovenija v avtomobilskem svetu slovi po izjemnem inovacijskem potencialu, visoki kakovosti in zanesljivosti izdelkov, kar jo uvršča med vodilne destinacije za razvoj naprednih avtomobilskih tehnologij: »Agencija že vrsto let s panožnimi dnevi dobaviteljev slovenskim podjetjem odpira vrata v mednarodne dobaviteljske mreže. Ker Kitajska predstavlja pomembno priložnost za slovenska visokotehnološka podjetja, agencija letos še posebej krepi aktivnosti na tem trgu. Septembra smo Slovenijo uspešno predstavili na kitajskem investicijskem sejmu CIFIT v Xiamnu, novembra pa pripravljamo skupni nastop slovenskih podjetij na največjem kitajskem sejmu China International Import Expo (CIIE) in delegacijo na ministrski ravni v času sejma.«

Tanja Mohorič, direktorica ACS, pa je izpostavila, da slovenska avtomobilska industrija gradi svoje konkurenčne prednosti na močni tradiciji elektro in kovinsko predelovalne industrije: »Zaradi relativne majhnosti podjetij, v primerjavi z velikimi mednarodnimi korporacijami, je tudi izjemno prilagodljiva in odporna. Številna podjetja sodijo med tako imenovane nišne zmagovalce, saj imajo pomembna in celo vodilna mesta na evropskem in tudi globalnem trgu v razvoju specifičnih tehnologij. Ne glede na to pa je potrebno v naslednjih letih še naprej krepiti konkurenčnost s ciljem nadaljnjega prodora na tuje trge in uveljavitve podjetij tudi pri hitro rastočih novih igralcih v avtomobilski industriji. S tem bodo podjetja še naprej krepila tudi pomembno vlogo inovativne in razvojno naravnane gospodarske panoge v slovenskem prostoru.«

Eden od kitajskih proizvajalcev ATTC je glede dogodka povedal: »ATTC je največje zasebno homologacijsko podjetje v kitajski avtomobilski industriji. Osredotočamo se na zagotavljanje homologacijskih in inženirskih svetovalnih storitev za skoraj vse proizvajalce originalne opreme in dobavitelje avtomobilov na Kitajskem. Zavezani smo k vzpostavitvi dolgoročnega in poglobljenega sodelovanja z vlado, podjetji in laboratoriji v Sloveniji za homologacijo celotnih vozil in sestavnih delov v EU. Naša prizadevanja bodo podprla uvedbo večjega števila kitajskih izdelkov za vozila na novo energijo, avtomobilskih proizvajalcev OEM in dobaviteljev inteligentne vožnje v Slovenijo ter tako spodbudila rast avtomobilske industrije. Na koncu bo to ustvarilo pregleden, zakonit in lokaliziran rezultat, ki bo koristil vsem stranem.«

TAM Europe pa je izpostavil: »Počaščeni, da lahko sodelujejo na kitajskem in slovenskem dnevu dobaviteljev v avtomobilski industriji, s katerim praznujemo močno partnerstvo med dvema avtomobilskima velesilama. Kot eden zgodovinskih slovenskih avtomobilskih proizvajalcev smo uspešno združili evropsko inženirsko odličnost z dinamiko in inovativnostjo kitajskih naložb. Naša zavezanost trajnostnim prometnim rešitvam in naprednim tehnologijam za vozila postavlja TAM Europe kot most, ki povezuje globalne trge in poganja prihodnost avtomobilske industrije. Veselimo se nadaljnjega sodelovanja ter prispevanja k rasti in uspehu avtomobilskega sektorja v Sloveniji in na Kitajskem.«

V sklopu dogodka si bodo kitajska podjetja ogledala tudi več proizvodnih obratov slovenskih proizvajalcev avtomobilskih delov na različnih koncih Slovenije. Med drugim bodo obiskala Luko Koper, kjer se bodo seznanila z odličnostjo pristanišča pri pretovoru motornih vozil med EU in Kitajsko. Lokacija pristanišča omogoča najkrajšo morsko pot iz kitajskih pristanišč v srednjo Evropo.

O slovenski avtomobilski industriji

Slovensko avtomobilsko industrijo predstavlja okvirno 400 podjetij, ki ustvarijo 10 odstotkov slovenskega BDP, 25 odstotkov slovenskega izvoza ter zagotavljajo preko 40.000 delovnih mest. Vsa velika podjetja avtomobilske industrije izvozijo preko 90 odstotkov svoje proizvodnje na globalne trge. Poleg tega pa več kot 25 odstotkov vseh nagrajenih inovacij Gospodarske zbornice Slovenije izhaja iz avtomobilske industrije.

Sodelovanje med Slovenijo in Kitajsko

Trgovinska menjava med Slovenijo in Kitajsko je hitro rastoča in je v letu 2024 dosegla skoraj 8 milijard evrov. V strukturi trgovine prevladuje uvoz iz Ljudske republike Kitajske, ki v večjem delu predstavlja učinkovine za evropsko farmacevtsko industrijo ter elektronske naprave. Na Kitajskem pa že delujejo številna slovenska podjetja. Po podatkih Banke Slovenije je znesek izhodnih naložb slovenskih podjetij znašal 116,7 milijona evrov.