O potrošnikih v času digitalnega in zelenega prehoda
Delegacija Republike Slovenije se je 8. in 9. oktobra 2024 na sedežu Organizacije za gospodarsko sodelovanje in razvoj (angleško Organisation for Economic Co-operation and Development - OECD) v Parizu udeležila prvega ministrskega srečanja odbora OECD za potrošniško politiko Potrošniki v središču digitalnega in zelenega prehoda na temo varstva in opolnomočenja potrošnikov v digitalnem in zelenem prehodu.
Digitalizacija in umetna inteligenca sta močno spremenili tako nakupovanje potrošnikov kot tudi poslovanje podjetij. Napredna tehnologija in storitve predstavljajo velike koristi za potrošnike, vendar pa kljub temu predstavljajo velik izziv za zaščito potrošnikov pred vprašljivimi prodajnimi praksami, kot so temni vzorci, in zavajajočimi informacijami, ki lahko pomembno vplivajo na odločitve potrošnikov. Globalno gospodarstvo predstavlja izziv, kako zagotoviti še naprej varnost proizvodov in zdravje potrošnikov.
Na več sekcijah so delegacije obravnavale naslednje vsebine:
- varstvo in opolnomočenje potrošnikov v digitalnem prehodu,
- obravnavanje novih tveganj za varnost potrošniških proizvodov na hitro razvijajočem se globalnem trgu,
- varstvo in opolnomočenje potrošnikov v zelenem prehodu,
- čezmejno sodelovanje za varstvo in opolnomočenje potrošnikov in
- spodbujanje razvoja in vključenosti v potrošniško politiko.
V okviru zelenega prehoda je naloga politike varstva potrošnikov bistvenega pomena, saj je vedno več potrošnikov zaskrbljenih zaradi podnebnih sprememb in se zavedajo pomembnosti varovanja okolja, kar vpliva na njihove nakupne odločitve. Želijo si informacij in zaupanja v trg, da so njihove odločitve trajnostne. Vsi morajo imeti dostop do trajnostnih izdelkov ne glede na njihove prihodke. »Trajnostna potrošnja mora biti skupna odgovornost proizvajalcev in potrošnikov, podprta z zakonodajnimi in ozaveščevalnimi ukrepi. Potrošniki morajo biti opolnomočeni, da lahko prispevajo k trajnostni potrošnji in zelenemu prehodi z njihovimi trajnostnimi nakupovalnimi odločitvami,« je povedal vodja delegacije veleposlanik Stalnega predstavništva pri OECD Pariz mag. Peter Ješovnik.
Čeprav se države razlikujejo, so vprašanja varstva potrošnikov globalne narave, ki potrebujejo globalne odgovore. Potrebujemo usklajena pravila za varno, predvidljivo in zaupanja vredno digitalno in trajnostno poslovno okolje, v katerem so temeljne pravice potrošnikov učinkovito zaščitene, varnost potrošnikov predpostavljena ter poštena in odprta konkurenca podjetij zagotovljena. Potrebno je mednarodno sodelovanje držav in mednarodnih organizacij, potrošnikov in podjetij. Za učinkovito zaščito in varnost je treba uskladiti politiko varstva potrošnikov z drugimi: s klimatsko politiko, varovanjem okolje, regulatorno politiko, varstvom otrok, digitalizacijo, varstvom podatkov, varstvom konkurence, razvojem umetne inteligence in mednarodne trgovine, če naštejemo nekatere.
Na zaključni seji so ministri sprejeli deklaracijo o varstvu in opolnomočenju potrošnikov v digitalnem in zelenem prehodu.