Iztekel se je rok za pripombe v javni obravnavi in medresorskem usklajevanju o interventnem zakonu
Med 20 deležniki, ki so poslali pripombe, so Agencija za energijo, Borzen, Gen energija, Gospodarska zbornica Slovenije, Komunalno podjetje Velenje, Ljudska iniciativa Velenje, Mestna občina Velenje (MOV), Občina Šoštanj, Sindikat delavcev dejavnosti energetike Slovenije, Slovenski državni holding, Slovensko društvo za ohranitev Šaleške energetike, Sindikat podjetja Termoelektrarne Šoštanj, Sindikat pridobivanja energetskih surovin Slovenije, Svet Delavcev družbe Premogovnik Velenje, Svetniška skupina DeSUS v Svetu MOV, TEŠ, Združenje mestnih občin Slovenije (ZMOS) in Skupnost občin Slovenije (SOS). Prav tako je ministrstvo prejelo pripombe resorjev v medresorskem usklajevanju.
Največ pripomb iz javne obravnave se nanaša na trajanje gospodarske javne službe, in sicer pripombodajalci predlagajo podaljšanje trajanja službe za dve leti, to je do 31. decembra 2032. Poudarjajo potrebo po istočasnosti sprejemanja interventnega zakona skupaj z Zakonom o postopnem zapiranju Premogovnika Velenje in Zakonom o razvojnem prestrukturiranju SAŠA regije, pri čemer mora biti vsebina skladna z načeli pravičnega prehoda. Nadalje se pripombe nanašajo na vključitev dodatnih socialnih določb in upoštevanje veljavnih pravic delavcev iz obstoječih kolektivnih pogodb. Občine in združenja občin (ZMOS, SOS) nasprotujejo vsebinam, ki se nanašajo na zagotavljanje alternativnih proizvodnih virov in zahtevajo črtanje teh vsebin. Pripombe se prav tako nanašajo na fiksirano ceno toplote ter nakup premoga.
Nasprotno pripombe resorjev glede na začasno naravo zakona težijo k čim krajšemu trajanju gospodarske javne službe, izpostavljajo vprašanje dopustnosti posebnega in drugačnega režima oskrbe s toploto za odjemalce v Šaleški dolini glede na odjemalce v drugih občinah, zahtevajo dodatna pojasnila glede fiksirane cene toplote zgolj za prebivalce Šaleške regije in ne tudi za ostale prebivalce, opozarjajo na nevarnost, da gre za nedovoljeno državno pomoč ter zahtevajo dodatna pojasnila in analize glede povečanja izdatkov proračuna.
Pripombe iz javne obravnave in pripombe iz medresorskega usklajevanja so diametralno nasprotne, zato jih bo zelo težko uskladiti na način, ki bi zadovoljili vse deležnike, na katere se zakon nanaša. Do danes pa s strani deležnikov nismo prejeli nobenega predloga alternativne rešitve, ki bi po eni strani zaščitila prebivalce in zaposlene ter po drugi omogočila nadaljnje poslovanje TEŠ in Premogovnika Velenje. V primeru, da bodo deležniki skupaj z MOPE uspeli uskladiti pripombe, je predviden sprejem zakon na vladi, ki ga bo poslala v obravnavo Državnemu zboru po nujnem postopku.
Na MOPE posebej poudarjamo, da je bil na podlagi podatkov, ki smo jih pridobili od Holdinga Slovenskih elektrarn (HSE) in Slovenskega državnega holdinga (SDH), ter pogovorov z omenjenima in Ministrstvom za finance, poleg sprejema interventnega zakona, možen tudi scenarij, ki predvideva začetek postopka insolventnosti TEŠ. Na eni strani torej skrb za prebivalke in prebivalce Šaleške doline, torej socialni vidik in zadovoljevanje osnovne potrebe - ogrevanje, ter na drugi strani insolventnost z vsemi nepredstavljivimi posledicami za prebivalce in zaposlene.
Na MOPE pričakujemo in upamo, da bomo vsa vprašanja v nadaljnjih pogovorih, ki sledijo v naslednjih dveh tednih, ustrezno razčistili. Javna razprava o interventnem zakonu je sicer zaključena, a se resna razprava z vsemi deležniki šele dobro začenja. Nekoliko nas je presenetilo, da zakonu trenutno najbolj nasprotujejo v lokalni skupnosti in v sindikatu delavcev v energetiki, se pravi ravno tisti, katerih interese skuša ta zakon zaščititi. Osnovni namen zakona je preprečiti začetek postopka insolventnosti, ki bi ogrozil dobavo toplote Šaleški dolini in seveda tudi delovna mesta v TEŠ in Premogovniku Velenje. Razumemo sicer pomisleke lokalne skupnosti, ki jo zakon usmerja v iskanje alternativnih virov ogrevanja, za kar še nima zagotovljenih finančnih virov. Toda za to bo ob predvidenem zaprtju TEŠ treba v vsakem primeru čim prej poskrbeti. Zakon o zapiranju Premogovnika Velenje je pripravljen in bo po zagotovilih Ministrstva za naravne vire in prostor predvidoma v naslednjih dneh šel v javno obravnavo. Tudi Zakon o prestrukturiranju Šaleške doline je v pripravi.
Kritične pripombe Gospodarske zbornice po našem mnenju izhajajo iz nerazumevanja vsebine in ciljev zakona. Namen zakona ni zapiranje TEŠ ali povzročanje nestabilnosti na trgu električne energije. Ravno nasprotno, zakon omogoča nadaljevanje obratovanje TEŠ, kjer se bo ob proizvodnji toplote za Šaleško dolino proizvajala tudi elektrika kot stranski produkt. V primerih, ko bo cena električne energije na trgu pokrivala vsaj variabilne stroške TEŠ, bo lahko termoelektrarna obratovala tudi v večjem obsegu. Enako velja za izredne dogodke, kot so nepredvideni izpadi nekaterih proizvodnih enot, nenadne težave pri uvozu elektrike in podobno.