Skoči do osrednje vsebine

Sporno oglaševanje prehranskih dopolnil v medijih pod budnim očesom inšpekcijskih služb

Inšpektorat za kulturo in medije, Agencija za komunikacijska omrežja in storitve ter Zdravstveni inšpektorat in druge pristojne institucije nadzora oglaševanja prehranskih dopolnil in skrbi za zdravje posameznikov so nagovorili javnost in medije ter spodbudili k dosledni prepoznavi neustreznih oglasnih sporočil v medijih in k doslednemu spoštovanju zakonodaje v svojih programih.

Zdravstveni inšpektorat Republike Slovenije pri nadzoru oglaševanja prehranskih dopolnil ugotavlja številne ponavljajoče se kršitve zakonodaje, ki ureja oglaševanje prehranskih dopolnil. Število kršitev narašča, zlasti tistih najbolj zavajajočih s pripisovanjem učinkov zdravljenja, opozarja Andreja Mojškrc iz Zdravstvenega inšpektorata. Potrošnikom svetujejo kritično presojo pred nakupom prehranskih dopolnil, ki se zavajajoče predstavljajo.

Agencija za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije tačas omogoča posvetovanje za izdajatelje televizijskih programov za njihovo samostojno presojo ustreznosti oglaševanja prehranskih dopolnil. V nadaljevanju pa bo agencija izvajala inšpekcijski nadzor oglaševanja v televizijskih programih in ukrepala zoper izdajatelje, ki bodo neustrezna sporočila predvajali, je poudaril Tomaž Gorjanc, vodja Sektorja za elektronske medije. Agencija poudarja, da so mediji odgovorni za predvajanje vsebin v svojih televizijskih programih, k čemur jih zavezuje zakonodaja. Zakon o avdiovizualnih medijskih storitvah določa, da oglasna sporočila v televizijskih programih in storitvah na zahtevo ne smejo spodbujati vedenja ali dejanj, ki škodujejo ali bi lahko škodovala zdravju ter ne smejo tržiti izdelkov, ki niso zdravila, a se predstavljajo z lastnostmi za zdravljenje in preprečevanje bolezni in tako predstavljajo tveganje za javno zdravje.

Inšpektorat Republike Slovenije za kulturo in medije je pristojen za nadzor nad izvajanjem določil Zakona o medijih, v okviru tega pa nadzor nad izdajatelji radijskih programov, tiskanih medijev in elektronskih publikacij. Pridružuje se stališču agencije glede odgovornosti medijev. V prihodnje bo v sodelovanju s pristojnimi institucijami stopnjeval skupne aktivnosti v okviru preventivne akcije, je povedala glavna inšpektorica Sonja Trančar, nato pa izvajal nadzor nad oglaševanjem prehranskih dopolnil v radijskih programih, tiskanih medijih in v elektronskih publikacijah.

Agencija ne oporeka morebitnim koristim prehranskih dopolnil za posameznika. Tudi oglaševanje prehranskih dopolnil je v Republiki Sloveniji seveda dovoljeno, a ima omejitve. Potrošnika se ne sme zavajati z obljubami o ozdravitvi, ga posredno odvračati od uradnega zdravljenja oziroma pri njem vzbujati lažnega upanja, da lahko z njihovim uživanjem prepreči ali ohrani svoje zdravje.

Na Ministrstvu za zdravje dodajajo, da so prehranska dopolnila po zakonodaji EU opredeljena kot živila, ki morajo biti varna za uživanje, kar pomeni, da ne smejo predstavljati tveganja za zdravje posameznika. Namenjena so dopolnjevanju običajne prehrane in ne preprečevanju, zdravljenju ali lajšanju bolezni in bolezenskih težav, zato jih ne smemo enačiti z zdravili. Zakonodaja zanje ne zahteva dokazov učinkovitosti, kot to sicer velja za zdravila.

Uporaba prehranskih dopolnil pri prebivalcih Slovenije narašča in je spodbujena tudi z zavajajočim in spornim oglaševanjem, je stanje v Sloveniji opisala dr. Urška Blaznik iz Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ). Opozarjajo, da prehranska dopolnila niso nadomestilo za pestro prehrano, saj običajna živila vsebujejo hranila v najbolj optimalnih koncentracijah in kombinacijah, poleg tega vsebujejo tudi varovalne snovi, ki jih prehranska dopolnila ne vsebujejo. Prehranska dopolnila ne zdravijo in niso bližnjica do zdravja.

V Javni agenciji Republike Slovenije za zdravila in medicinske pripomočke svarijo, da če se uporabnik zanaša na neustrezno pripisane zdravilne učinke izdelka, ki niso dokazani in izdelek uporablja za lajšanje bolezenskih stanj oziroma za zdravljenje, s tem lahko podaljša čas do postavitve pravilne diagnoze, podaljša čas zdravljenja in zmanjša možnost uspešnejšega zdravljenja, kar pomeni tveganje za zdravje uporabnika. Prebivalci naj ne pričakujejo čudežnih izdelkov, s katerimi bi nadomestili zdrav način življenja, ker jih ni.

Zakonodaja glede označevanja za vse kategorije živil, torej tudi za prehranska dopolnila, je v pristojnosti nadzora Uprave Republike Slovenije za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin. Pravila glede splošnega obveščanja potrošnikov in uporabe dovoljenih zdravstvenih in prehranskih trditev na živilih morajo nosilci živilske dejavnosti upoštevati pri vseh kategorijah živil. Zavajajoče predstavljanje oziroma oglaševanje se namreč ne pojavlja samo pri prehranskih dopolnilih, temveč tudi pri drugih skupinah živil, na primer pri čajih in športni prehrani, dodajajo v Upravi za varno hrano, veterinarstvo in varstvo živil. 

Ključni namen kampanje, v kateri so se povezale naštete institucije, je tudi v ozaveščanju javnosti, saj moramo uporabniki vseh vrst medijev, spletnih, radijskih, televizijskih, vsebino oglasov prepoznavati kritično, predvsem tisto, ki se sliši predobro, da bi bila lahko resnična. Primarni namen oglasnih sporočil je namreč pospeševanje prodaje in ne skrb za posameznikovo zdravje.