Finančna uprava sodelovala pri mednarodnem poostrenem nadzoru tovornih vozil in avtobusov
Kontroliranih je bilo 92 vozil in ugotovljenih 50 prekrškov
Nadzor je potekal na avtocestnem počivališču Povir. Pri nadzoru je sodelovalo 21 policistov in 14 inšpektorjev. Kontrolirali so 88 tovornih vozil in 4 avtobuse.
Največ kršitev je bilo povezanih s prekoračenim časom vožnje, neustreznimi počitki in pogosto tudi nepravilno uporabo tahografa. Nekaj je bilo tudi preobremenjenih vozil. Vozniki tovornih vozil nemalokrat presegajo dovoljene hitrosti vožnje, med vožnjo uporabljajo naprave in opremo, ki zmanjšujejo voznikovo slušno ali vidno zaznavanje (telefoni in ostali moteči dejavniki). Neposredno pred tako imenovano predpisano obvezno zimsko opremo (15. november) so bile na nekaterih polpriklopnih vozilih nameščene celo poškodovane in izrabljene pnevmatike. Na enem izmed tovornjakov pa so bili nameščeni nehomologirani deli, tako imenovani roll bari, vozilo so policisti izločeni iz prometa.
Veliko tveganje v prometu predstavljajo avtobusi, ki vozijo na mednarodnih linijah, saj vozniki zaradi izjemno dolgih linij manipulirajo s sestavo voznikov in njihovimi obremenitvami. Na enem izmed kontroliranih avtobusov so policisti vsem trem voznikom začasno odvzeli vozniško dovoljenje in posredno voznike prisilili, da se spočijejo pred nadaljevanjem vožnje. Namreč preobremenjen, nespočit, voznik za volanom avtobusa je izjemno nevaren, njegova utrujenost vpliva na manjšo zbranost, zaradi česar lahko hitro spregleda dogajanja v prometu, njegov reakcijski čas je daljši, žal pa se lahko zgodi tudi, da zaradi utrujenosti za volanom zaspi.
V nadzoru sodelovali domači in tuji nadzorni organi
Poostreni nadzor je potekal v okviru evropsko usklajenega nadzora, ki v tem tednu, med 11. in 17. novembrom, poteka v vseh evropskih državah, koordinira pa ga Evropsko združenje prometnih policij Roadpol.
Nadzor so v Sloveniji izvajali policisti, inšpektorji Inšpektorata za infrastrukturo, Inšpektorata za delo in Finančne uprave. V mednarodnem nadzoru so ob slovenskih nadzornih organih kot opazovalci sodelovali tudi hrvaški in italijanski policisti (dva izmed njih sta bila hkrati predstavnika Evropskega združenja prometnih policij Roadpol) ter predstavnika italijanskega in hrvaškega ministrstva za infrastrukturo. Prav tako je v nadzoru sodelovala predstavnica Evropskega organa dela (angleško European Labour Authority - ELA). Slednji pri uveljavljanju veljavnih pravil podpira organizacijo in koordinacijo usklajenih in skupnih čezmejnih inšpekcijskih pregledov, ki jih izvajajo izvršilni organi v državah članicah.
Nadzor usmerjen v spoštovanje cestnoprometnih predpisov, socialne zakonodaje, tehnične brezhibnosti vozil in mednarodni prevoz potnikov
Tokratne aktivnosti nadzornih organov so bile usmerjene v nadzor spoštovanja določb socialne zakonodaje (celovitost podatkov, časi voženj, odmorov in počitkov, delovni čas mobilnih delavcev, uporaba tahografa in voznikovih kartic), nadzor tehnične brezhibnosti vozil in nadzor mednarodnih prevozov potnikov v cestnem potniškem prometu (spoštovanje dovoljenj, voznih redov in itinerarjev). Prav tako so nadzorniki poglobljeno preverjali pogoje v zvezi z zaposlovanjem in tako imenovanimi napotitvami voznikov v sektorju.
Število tovornih vozil na avtocestah narašča
Pri nadzoru cestnega prometa je nadzor nad prevozom potnikov in blaga ena od prioritet policije. Po epidemiji Covid število tovornih vozil na avtocestnem omrežju vseskozi narašča. Tako na najbolj obremenjenih odsekih avtocest DARS dnevno beleži med deset in enajst tisoč težkih tovornih vozil na dan, kar lahko občutimo vsi uporabniki avtocest, saj so le te posledično zelo obremenjene.
Slovenska policija se porastu tovornega prometa prilagaja in dnevno zagotavlja večje število prometnih policijskih patrulj, ki pokrivajo avtocestno omrežje, hkrati pa mesečno izvede več poostrenih nadzorov tovornih vozil in avtobusov na avtocestah.
Nadzor tovornih vozil in avtobusov zahteva sodelovanje med različnimi nadzornimi organi, pa tudi med državami
»Omenjeno področje je zelo specifično, saj zahteva veliko znanja in sodelovanja z različnimi nadzornimi organi. Svoje znanje in izkušnje si policisti izmenjujemo tudi s tujimi policijami in ostalimi tujimi nadzornimi organi, zato so slovenski policisti v letošnjem letu kot opazovalci sodelovali na poostrenih nadzorih v Avstriji, Nemčiji, v Belgiji in na Hrvaškem, v petek, 15. novembra, pa bomo sodelovali na nadzoru v Italiji. Na enak način v današnjem nadzoru sodelujejo policisti in drugi predstavniki iz Italije in Hrvaške. Ob dejstvu, da je Slovenija zelo tranzitna država in da je na avtocestah prisotnih veliko tujih prevoznikov, je zelo dobrodošlo, da so na nadzornih točkah tudi predstavniki tujih policij, saj nato svoja opažanja uporabijo tudi pri nadzorih v lastnih državah,« je dejal Robert Vehovec iz Sektorja prometne policije na Generalni policijski upravi.
Prometne nesreče z udeležbo tovornih vozil so hude, namen nadzora je zato povečati varnost prometa
»Z našimi aktivnostmi želimo vplivati na izboljšanje varnosti cestnega prometa, saj so posledice prometnih nesreč, v katerih so udeležena tovorna vozila, velikokrat zelo hude. V letošnjem letu so bili vozniki tovornih vozil udeleženi v 19 smrtnih prometnih nesrečah ter v okoli 50 prometnih nesrečah, v katerih so se udeleženci hudo telesno poškodovali,« je še poudaril Vehovec.
V primerih, ko so v prometnih nesrečah udeležena tovorna vozila, je praviloma odpravljanje posledic prometnih nesreč bolj dolgotrajno, to pa ima velik vpliv tudi na pretočnost prometa oziroma na samo mobilnost.
Pri voznikih tovornih vozil letos zaznali že 43.000 kršitev
»Policija zato vlaga veliko naporov v to, da preko nadzorov vplivamo na odgovorno ravnanje voznikov tovornih vozil in prevoznih podjetij. Pri voznikih tovornih vozil smo tako v letošnjem letu ugotovili že skoraj 43.000 kršitev. Pri nadzorih se osredotočamo na splošne kršitve, kot so prekoračitve hitrosti, neuporaba varnostnih pasov, spoštovanje prometne signalizacije. Pomembno področje predstavlja distrakcija voznika, saj vse več prometnih nesreč kaže na to, da bi voznik lahko preprečil prometno nesrečo, če bi bil osredotočen na vožnjo,« je dodal Vehovec.
Poleg cestnoprometnih predpisov pomembno preverjati tudi spoštovanje počitkov, odmorov, tehnično brezhibnost in preobremenjenost vozil
Pri voznikih tovornih vozil se policisti osredotočajo še na socialno zakonodajo (obvezni počitki in odmori), preobremenitve vozil, tehnično brezhibnost vozil in pritrjevanje tovora. Ker omenjena področja zahtevajo več znanja, je še toliko bolj pomembna izmenjava znanj in izobraževanje. Omenjena področja so sicer zelo povezana tudi z vlogo prevoznih podjetij, ki morajo voznikom zagotavljati ustrezna vozila in opremo ter jim zagotoviti ustrezne pogoje za delo. »V praksi se dogaja, da je pri nekaterih podjetjih velikokrat glavno vodilo le zaslužek, medtem ko področju varnosti cestnega prometa posvečajo premalo pozornosti, zato želimo tudi z nadzori, kot je današnji, želimo omenjeno prakso spremeniti,« je še poudaril predstavnik policije Robert Vehovec.
Finančna uprava letno izvede okoli deset tisoč nadzorov, le slaba četrtina kontroliranih prevoznikov brez ugotovljenih kršitev
Kot je poudaril Mladen Mutavčić, vodja mobilnega oddelka v Finančnem uradu Nova Gorica, Finančna uprava Republike Slovenije (FURS) na slovenskih cestah redno izvaja nadzor nad prevozniki blaga in potnikov – letno izvede okoli 10.000 tovrstnih nadzorov. »V prvih desetih mesecih letošnjega leta je tako FURS na področju nadzorov nad prevozi po cesti po Zakonu o prevozih v cestnem prometu (ZPCP-2) in Zakonu o delovnem času in obveznih počitkih mobilnih delavcev ter o zapisovalni opremi v cestnih prevozih (ZDCOPMD) opravil 6.444 nadzorov, kjer je bilo skupaj ugotovljenih 6.811 kršitev, za katere je bilo izrečenih glob za več kot 5,7 milijona evrov, največ na področju nadzora tahografov. Kar dve tretjini od vseh ugotovljenih kršitev je bilo pri prevoznikih skupnosti, slaba tretjina pri prevoznikih tretjih držav, ostalo pa pri domačih prevoznikih.«
Ugotovitve nadzorov kažejo, da je le slaba četrtina kontroliranih prevoznikov brez ugotovljenih kršitev, posebno nizek delež brezhibnih prevoznikov pa je na področju nadzorov po ZDCOPMD (tahografi), kjer ta znaša le 24 odstotkov vseh kontroliranih.
Med ostalimi nadzori na cesti je FURS v nadzorih po Zakonu o prevozih nevarnega blaga izvedel 843 nadzorov, od tega so bile pri 217 nadzorih ugotovljene kršitve, za kar je bilo izrečenih za 276.800 evrov glob. Na področju nadzorov nad napotenimi vozniki po Zakonu o čezmejnem izvajanju storitev (ZČmIS-1) so bile v 455 izvedenih nadzorih kršitve ugotovljene v 258 primerih, kar pomeni pri več kot polovici kontroliranih, kjer je bilo zaradi kršitev izrečenih za 299.400 evrov glob.
»Sodelovanje med različnimi institucijami zagotavlja, da se zakonske obveznosti na področju delovnih in socialnih pravic dosledno uresničujejo«
Katja Čoh-Kragolnik, glavna inšpektorica Inšpektorata za delo, je poudarila: »Danes je na nadzorni točki Šempas potekal poostreni mednarodni nadzor tovornih vozil in avtobusov, v katerem sodelujejo Policija, Inšpektorat RS za delo, Finančna uprava RS, ter Inšpektorat RS za infrastrukturo. Prisotnost italijanskih in hrvaških predstavnikov ter predstavnikov Evropskega organa za delo je še dodatna podpora mednarodnemu povezovanju nadzornih organov, kar krepi učinkovitost in doslednost nadzora.«
»Takšno sodelovanje omogoča usklajeno delovanje različnih organov in zagotavlja celovitejši pregled nad spoštovanjem socialne in delovne zakonodaje. Združitev strokovnega znanja in pristojnosti različnih nadzornih služb prispeva k učinkovitejšemu odkrivanju in odpravljanju kršitev ter spodbuja pravičnejše in varnejše delovne pogoje.«
Kot je še poudarila Katja Čoh-Kragolnik, inšpektor za delo preverja spoštovanje zakonodaje. To vključuje nadzor nad izplačilom mesečnih plač, izplačilom regresa za tekoče leto, izplačilom dodatkov za delo v posebnih pogojih ter spoštovanjem delovnega časa. Prav tako nadzoruje spoštovanje pravil glede napotitve voznikov, skladno z Zakonom o čezmejnem izvajanju storitev.
»Medsebojno sodelovanje in deljenje izkušenj med različnimi institucijami omogoča večjo učinkovitost ter zagotavlja, da se zakonske obveznosti na področju delovnih in socialnih pravic enotno in dosledno uresničujejo,« je še dodala glavna inšpektorica Inšpektorata RS za delo.
»Preverjamo čase voženj, odmorov in počitkov, uporabo tahografa in voznikovih kartic«
»Inšpektorji Inšpektorata RS za infrastrukturo med drugim nadziramo tudi spoštovanje določb socialne zakonodaje, praviloma na sedežih prevozniških podjetij s sedežem v Sloveniji. V okviru nacionalno in mednarodno usklajenih nadzorov v cestnem prometu pa inšpektorji sodelujejo in se povezujejo z drugimi organi, domačimi (Policija, FURS) in tujimi. Tudi danes smo prisotni na mednarodnem poostrenem nadzoru tovornih vozil in avtobusov tukaj ob italijanski meji, ki ga organizira Policija v sodelovanju s slovenskimi nadzornimi organi in Evropskim organom za delo (ELA),« je dejal Anže Globokar, inšpektor Inšpektorata RS za infrastrukturo.
»Kot je že bilo omenjeno, se nadzora kot opazovalci udeležujejo tudi predstavniki italijanske in hrvaške policije. Spoznavamo, da so taki mednarodni nadzori zelo koristni, saj je, poleg samega nadzora v cestnem prometu to dobra priložnost za izmenjavo informacij in izkušenj ter prenos dobrih praks med nadzornimi organi držav članic Evropske unije ter vzpostavitev delovnih stikov. Obenem je to tudi možnost, da se slovenski nadzorni organi predstavimo nadzornim organom drugih držav članic, spoznamo njihove metode dela in opremo, pristojnosti ter udeležencem v cestnem prometu pokažemo, da poteka sodelovanje med organi tudi onkraj meja,« je še dodal Globokar.
Kot je še poudaril, to ni edini tak nadzor v letošnjem letu. »Podoben nadzor je bil izveden tudi v maju letos, kjer smo se osredotočali na mednarodne prevoze potnikov v cestnem prometu. V takih nadzorih inšpektorji preverjajo spoštovanje določb socialne zakonodaje (tj. čase voženj, odmorov in počitkov, uporabo tahografa in voznikovih kartic), izvaja se nadzor nad tehnično brezhibnostjo vozil in nadzor nad samim izvajanjem prevozov blaga in potnikov v cestnem potniškem prometu. Hkrati preverjamo še spoštovanje zakonskih določb glede napotitve voznikov v skladu z Zakonom o čezmejnem izvajanju storitev.«
Tokratni nadzor je nadaljevanje skupnih aktivnosti
Današnji nadzor predstavlja nadaljevanje skupnih aktivnosti, začetih v letošnjem letu. Podoben nadzor je bil namreč v maju izveden na slovenskem avtocestnem omrežju (okolica Ljubljane), sledila sta še skupen nadzor v Avstriji in pred nedavnim v Nemčiji.
V preteklem obdobju so slovenski policisti sodelovali v nadzorih po številnih sosednjih in oddaljenih državah članicah. V okviru takšnega sodelovanja nadzorniki delijo izkušnje, dobre prakse, dvigujejo raven strokovnosti in stremijo k enotni uporabi prava Evropske unije.