Vlada določila besedilo Predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o financiranju občin
Vsebino novele sta podprli Skupnost občin Slovenije in Združenje mestnih občin Slovenije, ki predstavljata 195 občin in sta 28. oktobra 2024 podpisali dogovor o višini povprečnine, ki vsebuje tudi najpomembnejše spremembe novele ZFO-1.
Namen predloga zakona, ki je bil vse od pomladi v usklajevanju z občinami in njihovimi reprezentativnimi združenji, je zagotovitev sistemske rešitve za kritje dodatnih stroškov občin, kot so trenutno določeni v predlogu Zakonu o izvrševanju proračuna za leti 2025 in 2026. Rešitve, ki so v noveli, so plod dolgotrajnih pogovorov z reprezentativnimi združenji občin. Namen predloga zakona je tudi zagotoviti namensko porabo sredstev za sofinanciranje občin z evidentiranimi romskimi naselji, z novimi kazalniki razvitosti občin pa objektivnejšo oceno razvitosti posameznih občin. Cilj predloga zakona je tudi zagotovitev dodatnih sredstev občinam z možnostjo izdaje občinskih obveznic in zadolževanjem v tujini.
Poglavitne spremembe, ki jih prinaša zakon, so:
Izdaja občinskih obveznic in zadolževanje v tujini
S predlogom zakona je določena pravna podlaga za zadolževanje občin za infrastrukturne projekte, ki jih imajo vključene v občinske proračune, tudi pri mednarodnih razvojnih bankah, katerih članica je Republika Slovenija. Gre za Evropsko banko za obnovo in razvoj (EBRD), Evropsko investicijsko banko (EIB) in Razvojno banko Sveta Evrope (CEB). Obenem se občinam ob vnaprejšnjem soglasju ministrstva, pristojnega za finance, omogoča izdaja občinskih obveznic.
Povečanje največjega obsega zadolževanja občine in uvedba sanacijskega postopka
S predlogom zakona se zvišuje največji obseg možnega zadolževanja občine z 10 odstotkov na 15 odstotkov, obenem pa predlog zakona uvaja nov postopek v primerih, ko bi bila občina trajneje nelikvidna ali prezadolžena.
Sredstva občinam za zmanjševanje objektivnih razlik, ki vplivajo na prihodke občin
S predlogom zakona se občinam namenja dodatna sredstva namenjena zmanjševanju objektivnih razlik, ki vplivajo na prihodke občin in povzročajo razlike med prihodki občine in njenimi stroški za izvajanje zakonsko določenih nalog. Oktobra 2024 so potekala srečanja med ministrstvoma za javno upravo in finance z reprezentativnimi združenji občin. Rezultat dogovora je bila določitev novega načina izračuna višine povprečnine in razdelitve 1,5 odstotka dohodnine zaradi zmanjševanja objektivnih razlik med občinami, ki je predlagan s to novelo. Sedanja začasna rešitev, določena z Zakonom o izvrševanju proračuna za 2025 in 2026, bo s sprejemom novele postala trajna.
Sofinanciranje delovanja skupnih občinskih uprav
Dosedanji pravilnik, ki ureja postopek vlaganja zahtevkov občin in ga podpišeta dva ministra, za lokalno samoupravo in za finance, bo po uveljavitvi novele podpisal le minister, pristojen za lokalno samoupravo. Hkrati bo ta s pravilnikom podrobneje določil pogoje sofinanciranja delovnih mest, ki se sofinancirajo iz državnega proračuna.
Sofinanciranje občin z evidentiranimi romskimi naselji
Predlog zakona določa namenskost porabe sredstev za sofinanciranje občin z evidentiranimi romskimi naselji in določa kriterije, na podlagi katerih se bodo omenjena sredstva razdelila med občine z evidentiranimi romskimi naselji. Ta rešitev je posledica dveh sklepov delovnega telesa Državnega zbora, pristojnega za lokalno samoupravo, ki je vladi priporočil, da člen spremeni tako, da zagotovi namenskost porabe in obveznost poročanja občin o porabljenih sredstvih.
Kazalniki razvitosti občin
Predlog zakona prinaša širši nabor kazalnikov za določanje razvitosti občin, ki se ugotavlja vsaki dve leti in služi kot podlaga za nekatere druge operacije (npr. pri določanju sredstev za občine z evidentiranimi romskimi naselji, za določanje stopnje sofinanciranja investicij iz državnega proračuna). Kazalniki temeljijo izključno na podatkih, ki so dostopni v javnih bazah državnih organov in so mednarodno primerljivi. Kazalniki temeljijo na študiji, pripravljeni po izvedenem ciljnem raziskovalnem projektu.
Ukrepi za odpravo trajnejše nelikvidnosti ali prezadolženosti občine
Novela prinaša mehanizem z ukrepi za odpravo trajnejše nelikvidnosti ali prezadolženosti občine. Ta mehanizem sproži ministrstvo, pristojno za finance, če ugovori, da občina izpolnjuje pogoje iz zakona. S posebnim odborom, sestavljenim iz predstavnikov občine in ministrstev (finance in javna uprava), pripravi ukrepe za odpravo stanja.