Skoči do osrednje vsebine

Odziv na očitke Agencije za energijo: Dialog ni pritisk

Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo (MOPE) ostro zavrača vse insinuacije, da bi bili naši ukrepi, predlogi ali komunikacija z Agencijo za energijo politični pritisk. Naša odgovornost je, da v okviru svojih pristojnosti aktivno sodelujemo z vsemi relevantnimi deležniki in predlagamo rešitve, ki bodo zagotovile širše družbeno soglasje ter dolgoročno stabilnost energetske politike.

Zavedamo se, da moramo ohraniti integriteto regulatorja, vendar prav tako ne smemo zanemariti širših potreb, ki se pojavljajo v sodobnem energetskem okolju. Konstruktivni predlogi ministrstva so vedno iskali ravnovesje med zakonodajnim okvirom in praktičnimi rešitvami, ki zagotavljajo pravičen prehod in pošteno obravnavo vseh deležnikov.

Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo je jeseni 2023, na pobudo dobaviteljev električne energije, Agenciji za energijo prvič poslalo predlog za razmislek o zamiku uvedbe novega omrežninskega sistema. Po podatkih Energetske zbornice Slovenije so bili dobavitelji še vedno nezadostno pripravljeni na nov obračun omrežnine, ki naj bi začel veljati 1. marca 2024. Opozarjali so nas na veliko tveganje, da bo izdanih ogromno število napačnih računov. Podobni pisni predlogi so sledili marca, aprila in junija 2024. Vzporedno so potekali sestanki, na katerih smo obravnavali vse te teme. Razprave so bile konstruktivne in polne raznolikih idej. Čeprav uradnih zapisnikov ni bilo, je bilo narejenih veliko osebnih zapiskov, kar je skladno z uveljavljeno prakso in izraža obojestransko željo po nadaljnjem sodelovanju. Ministrstvo je ves čas opozarjalo na morebitne težave pri uvajanju sistema, vsebinske nedoslednosti ter izjemno občutljivost vprašanja, saj ni bilo širokega družbenega soglasja. Večkrat smo predlagali zamik ali ponovno vsebinsko preučitev določenih vidikov. Pokazalo se je, da je bil naš predlog o zamiku omrežnin utemeljen in pravilno ocenjen.

Po mesecu juniju 2024 uradni dopisi niso več prihajali, ker je agencija začela (javno) tolmačiti naše komunikacije kot nedovoljen politični pritisk. S tem se ministrstvo nikakor ne strinja, niti danes ne pristajamo na takšno tolmačenje. Direktiva je jasna: vlada ali javni subjekt ne sme dajati navodil, agencija jih ne sme zahtevati. Ta omejitev (torej, da regulatorji ne zahtevajo ali sprejemajo navodil) pa, tako piše v direktivi, ne posega v morebitno tesno sodelovanje s pristojnimi nacionalnimi organi ali v splošne smernice politike, ki jih določi vlada. Dopis ministrstva nikakor ni bil politični pritisk ali kršitev direktive, kar smo pripravljeni tudi preveriti na sodišču. Ministrstvo mora imeti pravico predlagati rešitve, za katere presoja, da sledijo splošnim smernicam politike na tem področju ali da so v dobro širšega družbenega soglasja o določeni tematiki, saj je vodenje konstruktivne politike na tem področju naša osnovna odgovornost in tudi pristojnost po zakonu. Nasprotno tolmačenje bi pomenilo, da ministrstvo sploh ne bi smelo komunicirati z agencijo. Pomembno je tudi razumeti, da, čeprav je agencija neodvisna od političnih navodil (zaradi jasnosti poudarjamo, da navodila niso isto kot predlogi ali pozivi), je njeno delo v širšem pomenu del politike države.

V letu 2024 so se pojavile različne skrbi glede nove omrežnine, ki so postajale jasne, ko se je čas za uvedbo bližal. Opozorila so se strnila v štiri sklope:

  1. Gospodarski deležniki so opozarjali na nesprejemljive dvige (problem »prerazporeditev«);
  2. Izvajalci gospodarskih javnih služb ter dobavitelji so izpostavili tveganja glede izvedljivosti obračunavanja končnim odjemalcem (problem »informatika«);
  3. Posamezni državljani so opozarjali na visoke dvige stroškov pri določenih profilih gospodinjstev (problem »zelene investicije«);
  4. V okviru državne uprave in vlade so se začela pojavljati vprašanja o vplivih na javno blagajno ali makroekonomske kazalce države (problem »inflacija«).

Opozorila glede vseh teh vprašanj smo formalno in neformalno komunicirali z vodstvom agencije ves čas, po maju 2024 pa je komunikacija večinoma potekala ustno in neformalno na vodstveni ravni. Tudi pred tem, v preteklih letih, je bilo intenzivno in neformalno komuniciranje med vodstvom agencije in ministrstva običajno. Minister, državna sekretarka, direktorica agencije in njen vodja sektorja so dolgoletni znanci, saj izhajajo iz istega kroga energetske stroke in so v preteklosti večkrat tesno sodelovali. Državna sekretarka je bila tudi več let neposredno podrejena dvema svetnikoma, kar pojasnjuje vzpostavljene neformalne stike. Menimo, da je za iskanje rešitev v politiki, ki imajo dolgoročni vpliv, potrebno včasih komunicirati tudi stran od javnosti ali stroge formalnosti. Komuniciranje nikakor ni enako izvajanju nedovoljenega političnega pritiska, in prilagajanje trenutka, ko naj bi bilo komuniciranje obravnavano kot pritisk, je nekorektno ter spodkopava temelje transparentnega in odprtega dialoga.

V spomladanskem in poletnem času so do agencije prihajala resna opozorila različnih (med seboj nepovezanih) deležnikov o posledicah uvedbe nove omrežnine z različnih vidikov. Na ministrstvu smo zato večkrat organizirali sestanke z agencijo in različnimi akterji, z namenom razjasnitve skrbi in iskanja širšega soglasja za uvedbo. Na teh sestankih je ministrstvo, poleg drugih akterjev, komuniciralo svoje predloge.

Poudariti velja, da smo agencijo maja 2024 opozorili, da so bili nekateri ključni elementi novega sistema znani šele nekaj mesecev prej (npr. višina tarif in razmerja med njimi), kar je odjemalcem omogočilo šele pravo analizo učinkov. Analiza učinkov na različne odjemalce takrat ni bila na voljo, niti ni na voljo sedaj. Opozorili smo tudi, da so bile cene tarif znane šele po začetku nove visoke sezone, učinki pa so bili izračunani šele na koncu te sezone. To pomeni, da nekateri odjemalci niso imeli možnosti prilagoditi svoje porabe. V primeru, da bi se odločili za znižanje nove dogovorjene moči, bi izgubili pravico do prehodnega obdobja.

Na koncu je agencija glede vseh štirih sklopov, za katere sedaj ministrstvu očitajo neprimerno komunikacijo, pred januarsko novinarsko konferenco prejela jasne pozive k ukrepanju iz Državnega zbora. Sklepi odbora, sprejeti oktobra in novembra, obravnavajo popolnoma enake skrbi.

Ministrstvo za svetovanje pri tej temi ni najelo zunanjih strokovnjakov. Vodstvo ministrstva že dolgo deluje na področju energetike in zelo dobro razume vsebino te problematike. Pri svojem delu smo vedno vodili posvetovanja, prejemali pobude ter dajali naloge izvajalcem gospodarske javne službe in se večkrat posvetovali z ostalimi energetskimi deležniki. In trditev, da je agencija pripravljena na pogovore šele potem, ko se je prej postavila v položaj distanciranja, prav tako ni v skladu z načeli konstruktivnega in odprtega dialoga.

Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo se bo tudi v prihodnje dosledno zavzemalo za rešitve, ki bodo zagotavljale stabilnost in pravičnost v energetskem sektorju. Naša naloga je, da poiščemo ravnovesje med potrebami družbe, ekonomskimi dejavniki in trajnostnimi cilji ter da prevzamemo odgovornost za dolgoročni razvoj energetskih politik, ki temeljijo na solidnih, preudarnih in argumentiranih odločitvah. Konstruktivno sodelovanje z vsemi deležniki, vključno z Agencijo za energijo, je ključno za uspešno oblikovanje prihodnosti energetike v Sloveniji, kar bo še naprej ostalo naša prednostna naloga.