Skoči do osrednje vsebine

Turistično uspešno leto 2024; kljub izzivom pogled naprej optimističen

Slovenski turizem je v letu 2024 v zahtevnem okolju dosegel nove mejnike in znova presegel evropsko in globalno povprečje. S 7,5-odstotno rastjo mednarodnih prihodov ter odličnimi rezultati na številnih uveljavljenih in perspektivnih trgih Slovenija utrjuje svoj položaj zelene gostoljubne destinacije, kar je podlaga za optimizem tudi ob začetku leta 2025.
Frangež in Pak Olaj pred govorniško mizo

Državni sekretar na MGTŠ Matevž Frangež in direktorica STO mag. Maja Pak Olaj | Avtor: Siniša Kanižaj, STO

1 / 7

Ministrstvo bo v letu 2025 nadaljevalo v začrtani smeri in sicer spodbujati uravnoteženo rast turizma z načelom »Nekaj več in veliko bolje«, ki predvideva osredotočenost na višjo kakovost in dodano vrednost. Slovenska turistična organizacija (STO) medtem ob napovedi pomembnih razvojnih projektov pričenja z obeležitvijo 30-letnice STO in s tem sistematičnega trženja slovenskega turizma.

Slovenski turizem je v letu 2024 napisal novo uspešno zgodbo, saj je kljub številnim izzivom nadaljeval s preseganjem stopnje globalnega in evropskega okrevanja po pandemiji. V letu 2024 smo v Sloveniji v primerjavi z letom 2023 zabeležili 6,3-odstotno rast prihodov turistov, kar skupno pomeni 6,58 milijona obiskovalcev. Število prenočitev se je na letni ravni povečalo za 4,5 odstotka, s čimer je Slovenija dosegla skupno 16,85 milijona prenočitev, je objavil Statistični urad Republike Slovenije

Več o rezultatih leta 2024 in pogledu v prihodnost sta na današnji novinarski konferenci v Cankarjevem domu v Ljubljani povedala državni sekretar na Ministrstvu za gospodarstvo, turizem in šport Matevž Frangež in direktorica STO mag. Maja Pak Olaj.

Državni sekretar Matevž Frangež je čestital STO in ponudnikom turističnih storitev ter ob tem poudaril: »Po prihodih in nočitvah gostov smo ponovno presegli tudi leto 2019. Imamo zmerno in konstantno rast obiska gostov, ampak tukaj se naš fokus ne ustavlja. V skladu s sprejeto turistično strategijo se Slovenija usmerja predvsem v dvig kakovosti zato, da bomo sposobni privabljati vedno zahtevnejše goste, da bomo z našo ponudbo pričarali nepozabna doživetja, tako za domače kot tuje obiskovalce, predvsem pa ustvarili višjo dodano vrednost tudi za naše gospodarstvo.«

Direktorica STO mag. Maja Pak Olaj je dejala: »Leto 2024 smo zaključili s 6,3 odstotka več turistov in skoraj 5 odstotki več prenočitev ter z odlično pozicijo Slovenije kot ene vodilnih trajnostnih in gostoljubnih destinacij. Slovenija je okrevala hitreje kot evropski turizem, saj smo s premišljeno strategijo naslovili potrebe sodobnih turistov, ki iščejo zelene, varne in nemnožične destinacije ter cenijo trajnost. Z odmevnimi digitalnimi kampanjami na 22 trgih, sodelovanjem s športniki in organizacijo več kot 300 poslovnih dogodkov smo okrepili prepoznavnost Slovenije. Hkrati smo razvijali projekte, kot so Nacionalno informacijsko središče, Zelena shema slovenskega turizma, vrhunska gastronomija in kulturni turizem. Ob začetku praznovanja 30-letnice STO se zahvaljujem vsem partnerjem, s katerimi gradimo uspešno zgodbo slovenskega turizma.«

Nemčija ostaja trg številka ena; krepijo se oddaljeni trgi

Nemčija tudi v letu 2024 ostaja najpomembnejši tuji trg slovenskega turizma. Število prenočitev na tem trgu je lani zraslo za 4 odstotke, v primerjavi z obdobjem pred pandemijo pa je kar 29 odstotkov višje. Italijanski trg, ki je drugi najpomembnejši tuji trg po številu ustvarjenih prenočitev, beleži počasnejše okrevanje z 2-odstotno rastjo prenočitev in je še naprej pod ravnijo izpred pandemije. Tretji ključni trg ostaja Avstrija, v primerjavi z letom 2023 pa je prišlo do spremembe na 4. mestu, ki ga v letu 2024 zaseda hrvaški trg. Hrvaški gostje so pri nas kar 41 odstotkov prenočitev v lanskem letu opravili v zimskih mesecih, s čimer pomembno prispevajo k doseganju cilja desezonalizacije.

Med najpomembnejšimi trgi s hitro rastjo izstopajo višegrajski trgi. Poljska je v letu 2024 zabeležila kar 19-odstotno rast prenočitev v primerjavi z letom prej in 56-odstotno povišanje glede na 2019. Slovaška ima na letni ravni 11-odstotno, glede na 2019 pa 51-odstotno rast prenočitev. Visoke rasti med drugim beleži tudi francoski trg – glede na 2023 8-odstotno, v primerjavi z 2019 pa kar 40-odstotno.

Izredni so tudi rezultati v Severni Ameriki, kjer smo na trgu ZDA v primerjavi z letom 2023 lani beležili 18-odstotno rast prenočitev, glede na leto 2019 pa je zvišanje 25-odstotno. Veseli tudi postopno vračanje gostov z azijskih trgov, zlasti s Kitajske (+46 odstotkov glede na 2023) in Japonske (+20 odstotkov glede na 2023), ki so še vedno pod ravnmi iz leta 2019, vendar kažejo spodbudne trende.

Sliko o uspehu slovenskega turizma dopolnjujejo številni kazalniki na področju kakovosti. Ocena gostoljubnosti domačega prebivalstva je visoka, raziskave o spletnem ugledu Slovenije pa kažejo, da ta presega povprečje primerljivih držav – Avstrije, Italije in Hrvaške. V raziskavi Svetovnega gospodarskega foruma Slovenija med 119 državami zaseda kar prvo mesto pri oceni indikatorja strategije znamčenja (angleško branding), kar potrjuje uspešnost promocijskih aktivnosti STO.

Ministrstvo osredotočeno na dvig kakovosti

Leto 2024 je ministrstvo zaključilo z objavo Javnega razpisa za sofinanciranje vlaganj v dvig kakovosti nastanitvenih turističnih kapacitet za trajnostni razvoj slovenskega turizma v vrednosti dobrih 15 milijonov evrov. V letu 2025 bo tako izveden izbor projektov vlaganj v popolne prenove in novogradnje nastanitvenih kapacitet, ob tem pa bo potreben tudi nadzor nad izvedbo obstoječih 44 projektov, ki so predmet sofinanciranja v okviru javnega razpisa iz leta 2022. Z obema razpisoma bo ministrstvo skupno za investicije v nastanitvene kapacitete namenilo 58 milijonov evrov.

Vlagalo bo tudi v nastanitvene kapacitete in razvoj turističnih produktov v slovenskih narodnih skupnostih v zamejstvu (na Madžarskem, Italiji, Avstriji in na Hrvaškem).

V izvajanju je 58 projektov javne turistične infrastrukture, ki so bila sofinancirana z evropskimi sredstvi sklada NOO in sredstvi državnega proračuna. V letu 2025 bo ponovno objavljen javni razpis za sofinanciranje uvedbe okoljskih/trajnostnih znakov za turistične ponudnike. Trenutno poteka tudi vzpostavitev Nacionalnega turističnega informacijskega središča (NIS), ki opredeljuje nadgradnjo Zelene sheme slovenskega turizma.

V okviru Evropske kohezijske politike ministrstvo začenja pripravo javnega razpisa za sofinanciranje turističnih projektov, za katere bodo v razvoj celovitih turističnih produktov v obliki avtentičnih turističnih doživetij ob objektih kulturne dediščine v Vzhodni kohezijski regiji. Iz istega vira bodo sofinancirani tudi projekti spodbujanja razvoja produktov in turizma v turističnih destinacijah na osnovi javnega razpisa, ki bo predvidoma objavljen v letošnjem letu.

V zaključni fazi je usklajevanje novega Zakona o gostinstvu s ciljem, da bi bil sprejet v Državnem zboru v prvi polovici 2025. Hkrati ministrstvo pripravlja pravne podlage, ki bodo omogočile izmenjavo podatkov s spletnimi platformami za kratkotrajni najem v skladu z evropsko uredbo. V 2025 se bo začela tudi priprava na spremembe Zakona o spodbujanju razvoja turizma, ki izhajajo iz Strategije slovenskega turizma 2022-2028.

V okviru Agende za Evropo pri Svetovni turistični organizaciji bo na predlog Slovenije izveden projekt 'Strategije za uravnoteženje zelenih naložb in trajnostne rasti za turistična MSP'. Med pričakovanimi rezultati projekta so strategija za zmanjšanje negativnih učinkov in povečanje koristi trajnostnih naložb in akcijski načrt.

Praznovanje preteklosti, gradnja prihodnosti: Ključne aktivnosti STO v 2025

Slovenski turizem je v letu 2024 okreval hitreje kot evropski in globalni. Z učinkovito strategijo trženja in znamčenja smo pravilno naslovili spremenjene potrebe turistov, ki vse bolj iščejo zelene, varne in nemnožične destinacije ter cenijo trajnostne napore destinacij.

Izvajali smo odmevne digitalne kampanje na 22 trgih, v sodelovanju z vrhunskimi športniki in ob robu mednarodnih športnih prireditev krepikli atraktivnost Slovenije, organizirali smo več kot 300 poslovnih dogodkov in razvijali projekte, ki spodbujajo trajnost in kakovost.

Ob prehodu v leto 2025 STO daje poudarek projektom, ki sledijo usmeritvam trajnostne in digitalne preobrazbe ter Strategiji slovenskega turizma 2022–2028. Ključni med njimi je Nacionalno informacijsko središče (NIS), inovativno orodje, ki bo lahko podlaga za učinkovitejše spremljanje učinkov turizma na vseh stebrih trajnostnega razvoja, upravljanje turističnih tokov ter bo omogočilo tudi digitalizacijo Zelene sheme slovenskega turizma. NIS bo v pilotni fazi zagnan junija.

Skladno z vizijo razvoja bo STO nadaljevala s promocijo Slovenije kot trajnostne, avtentične in butične destinacije. Posebna pozornost bo tudi letos posvečena osrednji tematiki Umetnost in kultura. Na tem področju izstopa Nova Gorica kot Evropska prestolnica kulture.

Nadaljevali bomo tudi uspešne promocijske kampanje, sodelovanja z vrhunskimi športniki in organizatorji športnih prireditev, tržili bomo celovito ponudbo slovenske gastronomije, krepili partnerstva z uglednimi mednarodnimi združenji in mediji ter slovenski turizem predstavljali na številnih poslovnih dogodkih doma in po svetu.

Leto 2025 bo za Slovensko turistično organizacijo posebno tudi zaradi pomembnega jubileja – 30-letnice njene ustanovitve. »30 let sistematičnega trženja in razvoja slovenskega turizma pomeni 30 let navdiha, sodelovanja in rasti. Ob tem pomembnem jubileju želimo s številnimi aktivnostmi osvetliti prehojeno pot, praznovati dosežke slovenskega turizma ter okrepiti skupno vizijo za prihodnost. To je tudi priložnost, da se deležniki še tesneje povežemo ter še okrepimo zavedanje o pomenu turizma za globalni ugled in uspeh naše države«, je še poudarila mag. Pak Olaj in se zahvalila vsem partnerjem, s katerimi STO skupaj piše uspešne zgodbe slovenskega turizma.