Evropska komisija za varnejšo in trajnostno e-trgovino
Izzivi rastoče e-trgovine
Spletno nakupovanje postaja vse bolj priljubljeno – kar 70 odstotkov prebivalcev EU redno nakupuje prek spleta. Zaradi tega v EU vsak dan prispe približno 12 milijonov nizkocenovnih pošiljk, pri čemer se je njihovo število v letu 2024 podvojilo v primerjavi z letom 2023. Evropska komisija je razkrila, da je bilo v letu 2024 v EU dostavljenih kar 4,6 milijarde takšnih pošiljk, od tega 90 odstotkov iz Kitajske.
Takšen obseg uvoza prinaša številne izzive:
- Nevarni in neustrezni izdelki – Mnogi izdelki iz tretjih držav ne ustrezajo standardom EU na področju varnosti, zdravja in okolja, kar lahko ogroža potrošnike.
- Nelojalna konkurenca – Evropski trgovci, ki spoštujejo stroge standarde EU, se soočajo z nepošteno konkurenco zaradi ponarejenih izdelkov in nepoštenih praks.
- Negativni vpliv na okolje – Povečano število pošiljk pomeni večji ogljični odtis in dodatne obremenitve za logistične sisteme.
Ukrepi za varnejšo in pravičnejšo e-trgovino
Evropska komisija je v novem pristopu predstavila vrsto ukrepov za večjo varnost potrošnikov in pravičnejše poslovno okolje:
1. Reforma carinskega sistema
- Odprava oprostitve carin za pošiljke pod 150 evrov.
- Izboljšan nadzor z večjo izmenjavo podatkov in naprednejšimi ocenami tveganj.
- Možnost uvedbe pristojbine za neposredno uvožene izdelke za kritje stroškov nadzora.
2. Učinkovit nadzor uvoženih izdelkov
- Tesnejše sodelovanje carinskih organov in tržnih inšpektoratov za zagotavljanje skladnosti izdelkov.
- Vzpostavitev prednostnega kontrolnega območja za spletno kupljene izdelke.
- Prvi pregled varnosti izdelkov na ravni EU bo izveden še letos.
3. Zaščita potrošnikov na spletnih platformah
- Uveljavljanje zakonodaje, kot so Akt o digitalnih storitvah, Akt o digitalnih trgih in Splošna uredba o varnosti proizvodov.
4. Krepitev carinskih in nadzornih zmogljivosti
- Ustanovitev evropskega carinskega organa in evropskega podatkovnega vozlišča za bolj usklajen nadzor.
5. Okoljski in digitalni vidik
- Uporaba digitalnih potnih listov za izdelke in umetne inteligence za zaznavanje neustreznih izdelkov.
- Prvi akcijski načrt na podlagi uredbe o ekološki zasnovi trajnostnih proizvodov.
6. Sodelovanje in ozaveščanje
- Poziv državam članicam in institucijam k proaktivni vlogi pri izvajanju ukrepov.
- Krepitev ozaveščanja potrošnikov in trgovcev o pravicah, tveganjih in reševanju sporov.
Akt o digitalnih storitvah: večja varnost in preglednost na spletu
S 17. februarjem 2024 je v celoti začel veljati Akt o digitalnih storitvah (Uredba (EU) 2022/2065), ki določa nova pravila za ponudnike spletnih storitev, kot so ponudniki internetnega dostopa, spletne platforme in družbena omrežja. Namen uredbe je zagotoviti varno in pregledno spletno okolje, zlasti z:
- omejevanjem nezakonitih vsebin,
- večjo zaščito mladoletnikov,
- boljšimi informacijami za uporabnike.
Posebne obveznosti veljajo za zelo velike spletne platforme in iskalnike z več kot 45 milijoni mesečnih uporabnikov v EU. V Sloveniji bo izvajanje uredbe nadzirala Agencija za komunikacijska omrežja in storitve RS, ki bo sodelovala z EU in drugimi državami članicami.
Zaključek
Novi ukrepi Evropske komisije pomenijo pomemben korak k varnejši, preglednejši in trajnostni digitalni trgovini. Reforma carinske unije bo pripomogla k zaščiti evropskih potrošnikov in podjetij, hkrati pa bo zagotovila večjo odgovornost spletnih platform in prodajalcev zunaj EU. Komisija bo učinke ukrepov natančno spremljala in po potrebi predlagala dodatne rešitve.
Več informacij: Evropska komisija – Komunikacija na področju e-trgovanja: Celovit nabor orodij EU za varno in trajnostno e-trgovanje