Skoči do osrednje vsebine
GOV.SI

Poslanica ministra za vzgojo in izobraževanje pred dnevom inkluzije

Vlada je 1. marec na predlog Ministrstva za vzgojo in izobraževanje razglasila za dan inkluzije v Republiki Sloveniji. Minister dr. Vinko Logaj je pred dnevom nagovoril zbrane na posvetu v Državnem zboru Republike Slovenije.

Razglasitev 1. marca za dan inkluzije v Republiki Sloveniji ni in naj tudi v prihodnje ne bo le formalno dejanje. Z razglasitvijo tega dne tudi Vlada Republike Slovenije izkazuje in hkrati poudarja pomen vključujoče družbe. Ta dan je priložnost za široko ozaveščanje in poudarjanje pomena in stopnje doseganja načel inkluzivnosti na vseh področjih delovanja. Inkluzija, ko govorimo o šolskem prostoru, pa predstavlja kakovost izobraževanja vseh učencev, ki mora temeljiti na pozitivnem odnosu do različnosti, na sprejetosti, podpori in pomoči, sodelovanju, na spremljanju in vrednotenju dosežkov in tako dalje.

V Sloveniji še vedno prepogosto govorimo o integraciji in pri tem pozabimo ali pa namerno preziramo, da med integracijo in inkluzijo ni enačaja. Če so družbe v preteklosti tiste, ki se sami niso zmogli, ali se iz katerihkoli razlogov niso uspeli brez podpore prilagoditi večinskemu delu populacije in s tem integrirati, obšle ali celo prezirale, je danes čas, da v sodobni demokratični družbi v največji možni meri udejanjimo inkluzivno paradigmo tako na področju vzgoje in izobraževanja, kot tudi širše v družbi.

Šolski prostor in šola kot institucija, ki je bila v velikem delu preteklega stoletja deklarirana kot disciplinski prostor, dobiva v sodobnem času popolnoma novo vlogo. Z njo pa se morajo spremeniti pristopi in načini delovanja s polnim zavedanjem in prevzemanjem odgovornosti vseh deležnikov: učencev in staršev, učiteljev in širšega okolja. Morda je danes, ko govorimo o digitalnem svetu, ki zanemarja socialne odnose in je usmerjen k individualizmu,potrebno še toliko bolj poudarjati pomen pedagoškega trikotnika, v katerem so se v desetletjih relacije in funkcije popolnoma spremenile. Problemov, ki jih vidimo odrasli, danes v šoli ni več mogoče reševati zgolj s predpisi, s prepovedmi, kaznimi in drugimi iz preteklosti znanimi pristopi, ker enostavno ne delujejo.

Vrednote inkluzije so pomemben kazalec zrele demokratične družbe, saj nas zavezujejo k udejanjanju načela, da ima prav vsak posameznik, ne glede na spol, etnično ali versko pripadnost, socialno-ekonomski status oziroma telesne zmogljivosti, pravico dostopati do kakovostnega izobraževanja, ustreznih delovnih priložnosti, zdravstvenih storitev in vseh ključnih področij življenja v družbi. Simbolno razglasitev dneva inkluzije predstavlja zavezo in ozaveščanje vseh nas, da stopimo na pot zmanjševanja predsodkov, ob tem krepimo vrednoto spoštovanja in razumevanja različnosti, ter prepoznavamo priložnosti za opozarjanje na potrebe in pravice ranljivih skupin pri vključevanju v družbo. To je pomemben korak k skupnemu cilju ustvarjanja pravičnejše in enakopravnejše družbe, v kateri vsakdo lahko razvija svoje potenciale in prispeva k življenju v skupnosti.

Ob vsem povedanem naj za konec poudarim še to – vključujoča šola in širše, vključujoča družba, nista zgolj pravica otrok in posameznikov, ki jih zaznamujejo posebne okoliščine, temveč korist za vse. Korist, ki se odraža v boljši socializaciji, razumevanju, solidarnosti, sprejemanju različnosti in medsebojnem spoštovanju.

Dr. Vinko Logaj,
minister za vzgojo in izobraževanje