Zaključek 1. faze projekta protipoplavne ureditve porečja Selške Sore
Prva faza projekta je vključevala izvedbo ključnih protipoplavnih ukrepov na območju Železnikov, ki so omogočili povečanje pretočnosti vodotokov in stabilizacijo struge. Obenem je bila zgrajena nova obvozna regionalna cesta, ki izboljšuje prometno povezanost v regiji, pri čemer je bil investitor Direkcija Republike Slovenije za infrastrukturo (DRSI). Pripravljena je bila tudi projektna dokumentacija za ureditev pritokov Selške Sore (Češnjice, Dašnjice in Prednje Smoleve), kjer so bili izvedeni dodatni protipoplavni ukrepi v sodelovanju z lokalno skupnostjo, lastniki zemljišč in investitorjem.
Izvedeni ukrepi ureditve Selške Sore vključujejo:
- Odsek Alplesov jez – Domel: Rekonstrukcija Alplesovega jezu, izravnava padca dna struge in sonaravna ureditev struge.
- Odsek Domel – Dermotov jez: Poglobitev struge, prilagoditev pretočnega prereza, gradnja novega mostu in podbetoniranje obstoječih zidov.
- Odsek Dermotov jez – Dolenčev jez: Gradnja novega mostu v Ovčjo vas, rušitev starega in postavitev novega Dermotovega jezu in stabilizacija struge.
- Vplivno območje Dolenčevega jezu: Izvedba zadrževalnika proda, preureditev jezu, gradnja visokovodnega nasipa in dvig regionalne ceste.
Ureditve pritokov Selške Sore:
- Češnjica: Poglobitev in razširitev struge, prilagoditev brežin, zamenjava mostu na državni cesti.
- Dašnjica: Poglobitev struge, postavitev talnih pragov, sanacija brežin, izvedba visokovodnih zidov.
- Prednja Smoleva: Poglobitev struge, izgradnja prečnih prehodov, brzic, visokovodnih zidov in zamenjava premostitve.
Izzivi in rezultati projekta
Gradnja se je začela novembra 2021 in je vključevala usklajevanje z več deležniki ter prilagajanje zahtevnim hidrološkim in vremenskim razmeram. Dela so občasno potekala tudi v zimskih mesecih, kar je predstavljalo dodaten izziv.
V okviru prve faze je bilo izvedeno:
- ureditev 6 km vodotokov,
- sanacija 3 jezov,
- gradnja 4 mostov in 2 brvi,
- prilagoditev odseka državne ceste in izgradnja visokovodnega nasipa,
- namestitev 4 km fekalne kanalizacije.
Projekt ni zgolj izboljšal poplavne varnosti, temveč tudi prispeval k boljšemu stanju okolja in voda. Izboljšana je prehodnost za vodne organizme, ohranjena obstoječa vegetacija, zasajene so bile avtohtone rastlinske vrste, izvedeni so bili ukrepi za ohranitev vodnega habitata ter vzpostavljen sistem fekalne kanalizacije, ki prispeva k boljšemu odvajanju odpadnih voda.
Zaključek prve faze pomeni pomemben mejnik pri zagotavljanju poplavne varnosti v Železnikih, vendar se projekt s tem ne zaključuje. Sočasno poteka tudi gradnja zadrževalnika Pod Sušo, ki bo dodatno izboljšal varnost in kakovost življenja prebivalcev.
Ob zaključku prve faze je bil opravljen ogled izvedenih del, ki se ga je udeležilo vodstvo Direkcije Republike Slovenije za vode.
Skupna vrednost gradbenih del v prvi fazi znaša 11,3 milijona evrov, od tega je 91 odstotkov sredstev zagotovljenih iz Kohezijskega sklada.