Skoči do osrednje vsebine
GOV.SI

Pričetek zadnje faze reševanja prebivalcev ogroženih območij

Danes je Služba za obnovo po poplavah in plazovih v sodelovanju z DSU, družbo za svetovanje in upravljanje, na Prevaljah predstavila postopek odstranitve ogroženih objektov v poplavah, ki so avgusta 2023 prizadele Slovenijo. Trenutek predstavitve sovpada z dnem, ko se je pričelo s prvo rušitvijo enega izmed ogroženih objektov.
Minister daje izjavo. Pred njim stojijo novinarji. Za njim podrta hiša in delovni stroj.

Predstavitev postopka in začetek prve odstranitve ogroženega objekta v poplavah, ki so avgusta 2023 prizadele Slovenijo | Avtor: Nebojša Tejić/STA

Na predstavitvi sta sodelovala državni sekretar in vodja Službe Vlade za obnovo po poplavah in plazovih Boštjan Šefic ter Mitja Križaj, glavni direktor DSU.

Državni sekretar Boštjan Šefic je uvodoma dejal, da se danes pričenja z zadnjo fazo v procesu odstranitve tistih objektov, za katere je stroka ocenila, da je to nujno potrebno zaradi varovanja zdravja in življenja ljudi, ki živijo na teh ogroženih območjih oziroma v teh objektih. »Gre za eno najpomembnejših nalog, ki jih opravljamo v tej sanaciji, kjer trajno rešujemo ljudi, ki so živeli na ogroženih območjih, odstranjujemo objekte, ki so bili uničeni, zelo poškodovani ali pa so na območjih, na katerih ni možno na istem mestu zgraditi novega objekta,« je povedal državni sekretar.

Celotni proces se je začel v začetku lanskega leta, ko je stroka identificirala ogrožene objekte. »Gre za izjemno zahteven proces, ne le s tehničnega ali postopkovnega vidika, ampak predvsem za zelo zahtevno obdobje za ljudi, ki so vključeni v te postopke in ki se bodo morali seliti,« je dejal in dodal, da »v Službi vlade za obnovo po poplavah in plazovih veliko energije vlagajo v pogovore in dobro izpeljane postopke, v katerih poskušajo pojasniti razloge in način izvedbe aktivnosti.« Proces je, po besedah državnega sekretarja, zahteven in je bil tudi relativno dolg, zlasti za ljudi, ki so bili najbolj prizadeti zaradi porušenja njihovih domov. »Vendar menimo, da je bilo za ta postopek nujno potrebno, da je bil dobro izveden. Predvsem za to, da smo lahko dejansko natančno in podrobno ugotovili vse okoliščine in na podlagi teh okoliščin tudi sprejeli ustrezne odločitve«.

Državni sekretar Šefic je že večkrat poudaril, da gre za domove ljudi, zato je morala stroka temeljito preučiti vse zorne kote in na podlagi tega sprejeti tudi ustrezne odločitve. »Ob tej priložnosti želim še enkrat poudariti, da je vse te odločitve preveril tudi Svet za obnovo, ki je obsežna gradiva in analize temeljito preučil in se do njih opredelil, zato se ob tej priložnosti zahvaljujem tudi vsem članom Sveta in predsedniku Sveta za obnovo gospodu Pipenbaherju,« je dodal Šefic.

V tem času so v Službi odgovarjali na številna vprašanja tako lastnikov kot tudi širše javnosti, da bi razčistili vsa odprta vprašanja, vse dileme, ki se v takem procesu pojavijo. »Menimo, da je to pomembno in zato tudi lahko rečem, da celoten postopek uspešno poteka,« je poudaril državni sekretar.

Veliko delo je bilo opravljeno tudi na področju cenitev poškodovanih in/ali porušenih objektov oziroma vseh, ki bodo odstranjeni. V tem obdobju je bilo opravljenih skoraj 290 cenitev, cenilci so odgovorili na številna vprašanja upravičencev, opravili dodatne oglede objektov, izvedli dopolnitve cenitev tam, kjer je bilo to potrebno in seveda upravičeno, tako da so opravili izjemno zahtevno in izjemno obsežno delo. »Pred nami je še kar nekaj objektov, ki jih bo treba oceniti, in prepričan sem, da bomo tudi te preostale objekte uspešno ocenili in dosegli dogovore z vsemi lastniki,« je dodal in poudaril, da tako obsežne aktivnosti v Sloveniji še nismo izvedli.

Državni sekretar Šefic se je zahvalil vsem, ki sodelujejo v celotnem procesu in vlagajo napor in energijo v uspešen in hiter zaključek slednjega. »Posebej gre zahvala tudi lastnikom, saj z izjemnim sodelovanjem in medsebojnim razumevanjem ter upoštevanjem tako interesov in hkrati omejitev, najdemo sporazumne rešitve in uspešno zaključujemo aktivnosti v procesu sanacije,« je dejal.

Po odstranitvi objekta se bo območje saniralo in vzpostavilo čim bolj naravno stanje. Na območjih, kjer bodo objekti odstranjeni, ne bo več mogoče graditi, zemljišča bodo predana v upravljanje Direkciji Republike Slovenije za vode in bodo namenjena zgolj protipoplavnim ukrepom.

Mitja Križaj, glavni direktor DSU, družbe za svetovanje in upravljanje, je uvodoma orisal vlogo, ki jo ima v popoplavni obnovi DSU, ki je jeseni lanskega leta z zakonskim pooblastilom prevzel naloge odkupovanja in rušitve ogroženih in poškodovanih objektov v poplavah ter nemudoma pričel z izvajanjem aktivnosti. »Z današnjim dnem prehajamo v zadnjo fazo naših aktivnosti, ki obsegajo rušitve prevzetih objektov,« je povedal direktor in dodal, da je DSU za ta namen v zadnjem obdobju izvedel dokaj zahtevno vzpostavitev dinamičnega nabavnega sistema, na podlagi katerega je 17 potencialnih izvajalcev za rušitve objektov, ki še sledijo.

Zaenkrat je DSU prevzel 17 objektov, za katere se bo pristopilo k rušitvi. »Tudi z naše strani zaznavamo zelo veliko kooperativnosti in sodelovanja s strani samih upravičencev in zaenkrat zadeve v nekem operativnem duhu zelo dobro rešujemo tudi na terenu,« je izpostavil direktor in dodal, da je bilo do današnjega dne pripravljenih 181 pogodb za odkupe nevarnih objektov, 19 pogodb je trenutno v podpisovanju. 138 pogodb je bilo že posredovano Ministrstvo za naravne vire in prostor v izplačilo v skupni vrednosti približno 41 milijonov evrov.