Skoči do osrednje vsebine
GOV.SI

Državni zbor je sprejel Zakon o oskrbi s pitno vodo ter odvajanju in čiščenju komunalne odpadne vode

Cilj zakona je normativno jasno in celovito urediti to pomembno področje. Zaradi izpolnjevanja zahtev iz mejnika M49 Načrta za okrevanje in odpornost je Vlada predlagala Državnemu zboru sprejem po nujnem postopku.

Med postopkom sprejemanja v Državnem zboru so bili na predlog zakona podani predlogi in pripombe, zaradi katerih so bili pripravljeni vsebinski in redakcijski amandmaji. Ti med drugim spreminjajo naslov zakona v Zakon o oskrbi s pitno vodo ter odvajanju in čiščenju komunalne odpadne vode ter podrobneje določajo način izvajanja obveznih občinskih gospodarskih javnih služb na področju oskrbe s pitno vodo in odvajanja ter čiščenja odpadnih voda. Zakon določa tudi oblikovanje cen teh javnih služb ter evidentiranje podatkov o infrastrukturi. Z amandmaji je nadalje določeno, da se za javni službi za vprašanja glede infrastrukture lokalnega pomena in javnih služb varstva okolja smiselno uporablja zakon, ki ureja varstvo okolja, kolikor ta zakon ne določa drugače.

Za večjo varnost in predvidljivost je besedilo predloga zakona dopolnjeno z določbami, ki podrobneje urejajo postopek stečaja izvajalca javne službe, saj je določeno, da nad izvajalci javne službe oskrbe s pitno vodo ni mogoče uvesti stečajnega postopka ter da za obveznosti izvajalcev odgovarjajo subsidiarno njihovi ustanovitelji. Za obe javni službi so dodane določbe, ki določajo izvzetje, če se vodi izvršba zaradi poplačila terjatve iz naslova posojila in da ima občina zakonito predkupno pravico pri prodaji, v izvršbi, postopku zaradi insolventnosti in pri vsaki drugi prodaji objektov, naprav, nepremičnin in premoženjskih pravic, ki sestavljajo to infrastrukturo, in ki so nujno potrebni za izvajanje javne službe. Upoštevajoč pomembnost nemotenega izvajanja javnih služb, urejenih s tem zakonom, je določeno, da mora stečajni dolžnik, ki je izvajalec javne službe, nadaljevati izvajanje nalog javne službe, ki so potrebne za nemoteno izvajanje javne službe v neokrnjenem obsegu.

Oskrba s pitno vodo in odvajanje in čiščenje odpadnih voda sta bistvenega pomena za ohranjanje življenja in zdravja ljudi ter varstva okolja, zaradi tega je določena obveza zagotavljanja ključnih, nujno potrebnih nalog teh javnih služb tudi v primeru stavke. Nemoteno zagotavljanje nujnih delov oskrbe s pitno vodo in odvajanja in čiščenja odpadnih voda predstavlja javno korist, saj je pomembno za blaginjo prebivalstva. Dodatno nemoteno izvajanje obeh javnih služb ohranja mir in stabilnost družbe. Zaradi teh razlogov je zagotavljanje izvajanja temeljnih delov javnih služb v času stavke ključno za zaščito javnega zdravja in blaginje ter zagotavljanje osnovnih potreb prebivalstva.

V sklopu jasnejše opredelitve finančnih vsebin zakona so podani amandmaji s katerimi se določa vire in dodeljevanje sredstev za infrastrukturo javnih služb, in sicer vire namenskih sredstev, ki so na razpolago občinam za vzdrževanje in gradnjo infrastrukture javnih služb. Določen je način dodeljevanja sredstev za infrastrukturo javnih služb. Za financiranje infrastrukture oskrbe s pitno vodo ter odvajanja in čiščenja odpadnih voda so jasneje določena sredstva občine, načrtovana sredstva državnega proračuna ter sredstva Evropske unije.

Dodane so določbe, ki urejajo način dobave (oskrbe) s pitno vodo in izhodišče za določanje cene v primerih, ko se občine dogovorijo za izmenjavo oziroma prodajo vode zaradi npr. suše, ki vodi do kratkotrajnega pomanjkanja vode v občini, pri čemer je lahko izvajanje te oskrbe le neprofitno, cena pa lahko odraža le tiste stroške infrastrukture in izvajanja te oskrbe, ki so povezani z dogovorjeno količino oskrbe. Namen določbe je zagotoviti hiter dostop do pitne vode tudi v primerih nepredvidenih naravnih oziroma drugih nesreč.

Prav tako so dodane določbe, ki bodo omogočale, da bo pristojno ministrstvo za namene analiz poleg samih podatkov o cenah, ki jih izvajalci že poročajo po trenutno veljavni uredbi, zbiralo tudi podatke o stroških, ki so že obvezni sestavni del elaborata, vendar v takšni obliki ne zagotavlja bolj avtomatiziranega zbiranja in analiziranja podatkov. Podatki o stroških se bodo poleg podatkov o cenah, ki se že zbirajo na takšen način, zbirali v informacijskem sistemu ministrstva. Zbrani podatki bodo med drugim predstavljali osnovo za izdelavo primerjalne analize.

Zaradi spremembe materialnih določb so jasneje opredeljeni izrazi uporabljeni v zakonskih določbah in natančneje določene naloge lokalnih skupnosti, nadzor izvajanja zakona s strani države, financiranje zakonskih nalog ter prehodne in končne določbe, vključno s prekrškovnimi določbami, ki bodo omogočale učinkovito implementacijo zakona.