Državne pomoči
Marsikdo se sprašuje, zakaj so potrebna pravila državnih pomoči in s tem povezana omejevanja. Predvsem so namenjena varstvu konkurence na trgu in preprečujejo, da bi javni organi s tem, ko določenim poslovnim subjektom dodelijo državno pomoč, poslabšali konkurenčni položaj drugih ponudnikov blaga in storitev na trgu. Prav tako državam članicam preprečujejo, da bi se spuščale v potratne medsebojne subvencijske tekme. Ne nazadnje pravila varujejo interese potrošnikov, ki na trgu iščejo najboljšo ponudbo, in interese davkoplačevalcev, ki zagotavljajo javna sredstva.
Kaj je državna pomoč?
Vsako javno financiranje oziroma financiranje z javnimi sredstvi še ni državna pomoč. O državni pomoči govorimo, kadar so izpolnjena vsa naslednja merila:
- upravičenec ukrepa je poslovni subjekt, ki izvaja gospodarsko dejavnost, pri čemer njegova statusnopravna oblika ni pomembna;
- ukrep vključuje prenos javnih sredstev oziroma sredstev javnega izvora;
- ukrep zagotavlja gospodarsko prednost prejemniku, ki je pri običajnem poslovanju ne bi imel;
- ukrep je selektiven, tako da daje prednost določenim subjektom na trgu ali določeni gospodarski panogi;
- ukrep vpliva ali bi lahko vplival na trgovino in konkurenco med državami članicami Evropske unije.
Kdaj lahko dodelimo državno pomoč?
Pred dodelitvijo državne pomoči moramo opraviti presojo, ali so izpolnjena merila za dodelitev pomoči. Javni organ, ki namerava dodeliti javnofinančno pomoč določenim ponudnikom blaga ali storitev na trgu oziroma dvomi, da taka pomoč predstavlja državno pomoč, mora načrtovani ukrep pred njegovo izvedbo priglasiti ministrstvu, pristojnemu za obravnavo, ocenjevanje in spremljanje državnih pomoči, to je Ministrstvo za finance, razen za pomoči v kmetijstvu, ribištvu ter deloma v gozdarstvu in na podeželju, za katere je pristojno Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano. Če pristojno ministrstvo ali Evropska komisija, kadar gre za večje primere, oceni, da je načrtovani ukrep skladen s pravili o državni pomoči, ga odobri in šele nato ga lahko javni organ začne izvajati.
Kdor koli, pravna ali fizična oseba, lahko Evropski komisiji prijavi sum nedovoljene državne pomoči in Komisija se odloči, ali bo zadevo preverila.
Državne pomoči v Republiki Sloveniji v številkah
Leto | Državne pomoči brez kriznih ukrepov | Odpravljanje resne motnje v gospodarstvu | Skupaj |
---|---|---|---|
2023 | 706,42 | 332,35 | 1038,77 |
2022 | 514,50 | 120,69 | 635,18 |
2021 | 549,73 | 1181,69 | 1731,42 |
2020 | 501,83 | 1236,70 | 1738,53 |
2019 | 472,60 | 0,00 | 472,60 |
2018 | 482,76 | 0,00 | 482,76 |
2017 | 427,06 | 0,00 | 427,06 |
2016 | 375,48 | 0,00 | 375,48 |
2015 | 548,81 | 0,00 | 548,81 |
Vsebina arhivskih spletnih strani v zvezi z državnimi pomočmi je še vedno dostopna na arhivskih spletnih straneh Ministrstva za finance in Ministrstva za kmetijstvo gozdarstvo in prehrano.