Zahteve za proizvode na enotnem trgu
Prost pretok proizvodov
Državljanom držav članic Evropske unije je omogočeno študirati, nakupovati, delati, se upokojiti in živeti v kateri koli državi Evropske unije ter izbirati med izdelki iz vse Evrope. V ta namen zagotavljamo prosti pretok blaga, storitev, kapitala in oseb na enotnem notranjem trgu Evropske unije. Z odpravo tehničnih, pravnih in birokratskih ovir državljanom omogočamo tudi, da svobodno trgujejo in poslujejo.
Države članice Evropske unije zagotavljajo prosti pretok neživilskih proizvodov, ki izpolnjujejo bistvene zahteve iz harmoniziranih standardov, ki ustvarjajo domnevo o skladnosti. Uporaba teh standardov je prostovoljna, proizvajalci pa lahko dokazujejo varnost proizvodov tudi z drugimi tehničnimi specifikacijami, največkrat v postopkih, ki vključujejo organe za ugotavljanje skladnosti. Glavni cilji harmonizacije so aktivna podpora gospodarstvu pri doseganju mednarodne konkurenčnosti, pozitiven vpliv na kakovost proizvodov in skrb za varnost potrošnika.
Načelo vzajemnega priznavanja je temeljno načelo delovanja notranjega trga in zagotavlja, da se proizvodi, za katere ne veljajo vseevropski harmonizirani predpisi, načeloma lahko prosto gibljejo znotraj enotnega trga, če se zakonito tržijo v eni državi članici.
Harmonizirano in neharmonizirano področje proizvodov
Na harmoniziranem področju proizvodov je poenotenje (harmonizacija) tehničnih zahtev za proizvode na enotnem trgu Evropske unije prvi korak k odstranitvi nepotrebnih tehničnih ovir pri trgovanju s proizvodi.
Na neharmoniziranem področju proizvodov je načelo vzajemnega priznavanja temeljno načelo delovanja enotnega trga Evropske unije in zagotavlja, da se proizvodi, za katere ne veljajo vseevropski harmonizirani predpisi, načeloma lahko prosto gibljejo znotraj enotnega trga Evropske Unije, če se zakonito tržijo v eni državi članici Evropske unije.
Splošna varnost neživilskih potrošniških proizvodov
Za zagotovitev visoke ravni varstva potrošnikov so z Uredbo 2023/988/EU o splošni varnosti proizvodov določene splošne zahteve glede varnosti proizvodov. Te se ne nanašajo samo na posamezne vrste proizvodov, glede katerih so določene specifične tehnične zahteve, ampak se uporabljajo splošno za različna področja neživilskih potrošniških proizvodov.
S splošno varnostno zahtevo se določa, da se lahko dajo na trg samo varni proizvodi oziroma omogoča dostopnost samo varnih proizvodov na trgu. Gospodarski subjekti in ponudniki spletnih tržnic morajo izpolnjevati obveznosti glede zagotavljanja varnosti proizvodov, v pomoč pa je sistem za hitro izmenjavo informacij glede ukrepov na ravni Evropske unije. Skupni pravni okvir in izpolnjevanje zahtev omogočata gospodarstvu prosti pretok blaga, varstvo potrošnikov, konkurenčno prednost in odpravo nelojalne konkurence.
Za vsak proizvod, ki ga uredba zajema, mora v Evropski uniji obstajati gospodarski subjekt, ki izpolnjuje obveznosti v zvezi z zagotavljanjem varnosti proizvod, ki izhajajo neposredno iz uredbe. Za učinkovito izvajanje uredbe je na nacionalni ravni sprejet Zakon o izvajanju Uredbe (EU) o splošni varnosti proizvodov.
Na ravni Evropske unije so vzpostavljeni učinkoviti mehanizmi odpoklica nevarnega proizvoda in izmenjave informacij glede ukrepov in postopkov v zvezi s proizvodi.
Infrastruktura kakovosti
Standardi so med ključnimi dejavniki prenosa inovacij v gospodarstvo in napredka enotnega trga. So zelo pomembno orodje za krepitev evropske konkurenčnosti, omogočajo tehnični razvoj, spodbujajo mednarodno trgovino in prispevajo k družbeni blaginji glede zdravja, varnosti in okolja.
Akreditacija je uradna izjava o usposobljenosti, poklicni integriteti in nepristranskosti organov, ki bodo priglašeni Komisiji in drugim državam članicam. Kadar nacionalni akreditacijski organ ugotovi, da organ za ugotavljanje skladnosti, ki mu je izdal certifikat o akreditaciji, ni več ustrezno usposobljen ali ne izpolnjuje svojih obveznosti, lahko certifikat o akreditaciji umakne.
Organ za ugotavljanje skladnosti je organ, ki opravlja eno ali več dejavnosti ugotavljanja skladnosti, vključno z eno ali več dejavnosti, kot so umerjanje, preskušanje, certificiranje in kontrola. Priglašeni organi so organi za ugotavljanje skladnosti, ki jih je nacionalni organ uradno imenoval za izvajanje postopkov ugotavljanja skladnosti po veljavni usklajevalni zakonodaji Unije, ko se zahteva sodelovanje tretje osebe. Priglasitveni organ je vladni ali javni organ, ki imenuje in priglaša organe za ugotavljanje skladnosti.
Nadzor nad varnostjo proizvodov in sistem za izmenjavo informacij o nevarnih proizvodih
Cilj nadzora nad trgom proizvodov je zagotoviti, da proizvodi izpolnjujejo veljavne zahteve, ki zagotavljajo visoko raven varstva javnih interesov, na primer zdravja in varnosti na splošno, zdravja in varnosti na delovnem mestu, varstva potrošnikov, varstva okolja in varnosti. Poleg tega je nadzor nad trgom pomemben z vidika interesov gospodarskih subjektov, saj pomaga preprečevati nelojalno konkurenco.
Na ravni Evropske unije je vzpostavljen je sistem izmenjave informacij v zvezi z varnostjo proizvodov Safety Gate, ki zajema tri elemente:
- sistem hitrega obveščanja o nevarnih neživilskih proizvodih, prek katerega si lahko nacionalni organi in Evropska komisija izmenjujejo informacije o takih proizvodih (sistem hitrega obveščanja Safety Gate, prej imenovan RAPEX),
- spletni portal za obveščanje javnosti o nevarnih proizvodih in omogočanje vlaganja pritožb (portal Safety Gate v angleščini) in
- spletni portal, ki podjetjem omogoča izpolnjevanje obveznosti glede obveščanja organov in potrošnikov o nevarnih proizvodih in nesrečah (Safety Business Gateway v angleščini).
Novice
-
Ministri EU o stanju trgovinske politike s poudarkom na ZDA in Čilu
-
Sprejeta novela Zakona o gospodarskih družbah olajšuje poslovanje družb
-
Na voljo aplikacija za signaliziranje stanja grozeče insolventnosti
-
Prenovljen »Modri vodnik« za izvajanje predpisov EU o proizvodih
-
Bliža se rok za obvezno poročanje o uvozih konfliktnih mineralov
Projekti in programi
-
Z razvojnimi spodbudami želimo dvigniti produktivnosti slovenskega gospodarstva v smeri zelenega in digitalnega prehoda ter omogočiti enakomeren razvoj slovenskih regij. Z javnimi razpisi in drugimi oblikami dodeljevanja finančnih spodbud naslavljamo področja turizma, investicij, raziskav in razvoja, digitalizacije, podpornega okolja za podjetništvo ter seveda področje soočanja z energetsko krizo.