Enakost žensk in moških
Slovenija med najboljšimi državami
Slovenija sodi med države, ki se po merjenju različnih indeksov enakosti žensk in moških umešča na visoka mesta. Globalni indeks enakosti spolov (v angleščini), ki ga pripravlja Svetovni gospodarski forum (angleško World Economic Forum), nas umešča na 34. mesto med 146 državami sveta, indeks enakosti spolov (v angleščini), ki ga pripravlja Evropski inštitut za enakost spolov (angleško European Institute for Gender Equality - EIGE), pa na 12. mesto v Evropski uniji.
Pa vendar dejanske enakosti žensk in moških nismo dosegli še nikjer na svetu. Neenakost je vidna na številnih področjih življenja: v zasebnem življenju se med drugim kaže tako, da so moški veliko manj udeleženi pri negi in vzgoji otrok, gospodinjskih opravilih ter skrbi za ostarele in bolne, da so jim otroci ob razvezah redkeje dodeljeni, da so ženske pogosteje izpostavljene nasilju v družini in podobno. V javnem življenju se neenakost med drugim kaže tako, da ženske kljub višji izobrazbi manj zasedajo položaje gospodarskega in političnega odločanja, da so pogosteje zaposlene za določen čas in s krajšim delovnim časom, da za svoje delo prejemajo nižje plačilo, da so pogosteje izpostavljene spolnemu nadlegovanju in da jih je bistveno manj v tako imenovanih poklicih prihodnosti, na primer na področju informacijsko-komunikacijskih tehnologij ter umetne inteligence.
Kateri so ključni izzivi
Živimo v času družbenih sprememb, tudi na področju enakosti žensk in moških. Če je bilo visokošolsko izobraževanje še pred stoletjem za ženske nedosegljiv cilj, je danes biti študentka nekaj samoumevnega. In če so naši dedki na rojstvo otroka čakali doma ali pred porodnišnico, je danes povsem običajno, da je oče prisoten pri porodu ter da izrabi očetovski dopust.
Nekaterim med nami se včasih zdi, da je napredek (pre)počasen, drugim, da smo enakost žensk in moških v naši družbi že dosegli. Prav imajo oboji. A ne na vseh področjih. Obstajajo namreč področja, kjer je napredek res izjemno počasen: že desetletja imamo nizek delež žensk na najvišjih mestih odločanja v gospodarstvu in na županskih mestih, skrb za bolne otroke je še vedno večinoma na plečih žensk, nastajajo vedno nove oblike nasilja nad ženskami in podobno. So pa tudi področja, kjer nam gre veliko bolje: imamo napredno zakonodajo, ki ustvarja ustrezne razmere za enakost žensk in moških, spodbuja spoštovanje človekovih pravic in tudi sankcionira slabšo obravnavo zaradi spola.
Žal zakonodaja ni dovolj, potrebne so spremembe v našem vsakdanjem življenju. V veljavnem nacionalnem programu za enake možnosti žensk in moških do leta 2030 je zato poudarjenih šest področij, na katerih ministrstva in druge institucije izvajajo konkretne dejavnosti za večjo enakost žensk in moških. Na teh področjih so ministrstva zaznala največje pomanjkljivosti glede enakosti spolov. Ta področja so:
1. delovna razmerja, družinska razmerja, socialno varstvo (odpravljanje vrzeli med spoloma ter zagotavljanje enake ekonomske neodvisnosti žensk in moških);
2. izobraževanje (zmanjšanje neenakosti žensk in moških ter preseganje stereotipnih družbenih vlog);
3. zdravje (izboljšanje zdravja žensk in zmanjšanje neenakosti v zdravju med moškimi in ženskami);
4. nasilje nad ženskami (preprečevanje in boj proti vsem oblikam nasilja nad ženskami in dekleti);
5. mesta odločanja (spodbujanje uravnotežene zastopanosti žensk in moških);
6. zunanje zadeve (spodbujanje enakosti spolov in uresničevanje pravic žensk po svetu).
-
Resolucija o nacionalnem programu za enake možnosti žensk in moških 2023–2030
Resolucija o nacionalnem programu za enake možnosti žensk in moških 2023–2030 je strateški dokument, ki določa cilje in ukrepe ter ključne nosilce politik za uresničevanje enakih možnosti žensk in moških na posameznih področjih življenja v Republiki Sloveniji za obdobje od leta 2023 do leta 2030.Strategije in programi
Kako odpravljamo neenakost
V Sloveniji za zmanjševanje in odpravljanje neenakosti med ženskami in moškimi uporabljamo integracijo načela enakosti spolov (angleško gender mainstreaming). To pomeni, da moramo za vsako načrtovano politiko, ukrep ali merilo preveriti, kakšen vpliv in posledice bi imelo za ženske in kakšne za moške. Zakon o enakih možnostih žensk in moških določa, da morajo vsa ministrstva imenovati koordinatorico ali koordinatorja, ki skrbi za vključitev vidika spola v ukrepe in politike. K spodbujanju in ustvarjanju enakih možnosti so poleg vlade in ministrstev zavezane tudi samoupravne lokalne skupnosti. Za lažje opravljanje teh nalog zakon omogoča, da tudi občine lahko imenujejo koordinatorico ali koordinatorja.
Smernice
-
Smernice in priporočila
- Smernice za vključevanje vidika enakosti spolov v delo ministrstev, 2016-2020 (pdf, 371 KB)
- Skupno poročilo o izvajanju Smernic za vključevanje vidika enakosti spolov v delo ministrstev med leti 2018 in 2020 (docx, 104 KB)
- Skupno poročilo o izvajanju Smernic za vključevanje vidika enakosti spolov v delo ministrstev za leti 2016 in 2017 (pdf, 753 KB)
- Smernice za spolno občutljivo rabo jezika (pdf, 268 KB)
- Akcijski načrt za enakost spolov v lokalni skupnosti. Smernice za pripravo. (pdf, 478 KB)
Postopek dodelitve statusa v javnem interesu na področju enakih možnosti žensk in moških
Postopek dodelitve statusa v javnem interesu določa, da se nevladni organizaciji (NVO) podeli status v javnem interesu, če izpolnjuje predpisane pogoje.
Naziv storitve | Institucija |
---|---|
Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti |
Sofinanciranje projektov nevladnih organizacij
Vsako leto Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti sofinancira projekte nevladnih organizacij, ki spodbujajo enake možnosti žensk in moških.
-
Projekti, sofinancirani v letu 2024
Razpis je bil namenjen sofinanciranju projektov, ki so ozaveščali o pomembnosti reproduktivnega dela za družbo in ekonomijo, spodbujali enake možnosti žensk in moških na trgu dela ter spodbujali razbremenitev skrbstvenega in gospodinjskega dela v zasebni sferi. Sofinancirani projekti so prispevali tudi k prepoznavanju, odpravljanju in preprečevanju neenakosti spolov, odpravi spolnih stereotipov ter spodbujanju enakosti spolov na navedenih področjih.Poročila- DrogArt (docx, 20 KB)
- Kralji ulice (docx, 20 KB)
- Pekarna Magdalenske mreže (docx, 19 KB)
- SOS telefon (docx, 19 KB)
- Študentska Iskra (docx, 19 KB)
-
Projekti, sofinancirani v letu 2023
Razpis je bil namenjen sofinanciranju projektov s področja enakosti žensk in moških, ki so prispevali k spodbujanju enakih možnosti ranljivih skupin žensk in preprečevanju nasilja nad ženskami, vključno s spletnim nasiljem.
Poročila- SOS telefon (pdf, 100 KB)
- Ključ (pdf, 116 KB)
- DrogArt (pdf, 95 KB)
- Kralji ulice (pdf, 91 KB)
- Zavod Beta (pdf, 124 KB)
-
Projekti, sofinancirani v letu 2022
Razpis je bil namenjen sofinanciranju projektov s področja enakosti žensk in moških, ki so prispevali k spodbujanju lažjega usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja ter spodbujanju enakih možnosti za vpis deklet in mladih žensk na programe smeri STEM (angleško science, technology, engineering, and mathematics).
Poročila- DrogArt (docx, 13 KB)
- Ključ (docx, 13 KB)
- Kralji ulice (docx, 14 KB)
- Zavod Beta (docx, 13 KB)
- Mozaik (docx, 13 KB)
- Dogodek Več enakosti za boljši jutri 7. 11. 2022 (pdf, 220 KB)
-
Projekti, sofinancirani v letu 2021
Razpis je bil namenjen sofinanciranju projektov, ki so prispevali k preseganju spolnih stereotipov in stereotipnih vlog žensk in moških v družbi ter ozaveščanju in preprečevanju spletnega nasilja in nadlegovanja deklet in žensk.
Poročila- Drogart (pdf, 644 KB)
- Hospic (pdf, 46 KB)
- Ključ (pdf, 58 KB)
- KC Danilo Kiš (pdf, 96 KB)
- Slokva (pdf, 98 KB)
Publikacije
-
Enakost spolov - (še) nedokončana zgodba. Pregled razvoja na področju enakosti spolov v Sloveniji, 1991 - 2016.
Publikacija ponuja pregled razvoja na področju enakosti žensk in moških od leta 1991 do 2016. Prikazani so pomembni zakonodajni in nezakonodjani mejniki, ključne statistike ter pomembnejše dejavnosti, ki so vodile k večji enakosti žensk in moških. Publikacija je na voljo v slovenskem in angleškem jeziku.Brošure, publikacije -
Stališča žensk in moških do enakosti spolov v Sloveniji
Leta 2016 je bila v okviru projekta Uravnotežimo odnose moči med spoloma (Finančni mehanizem Evropskega gospodarskega prostora in Norveškega finančnega mehanizma) izvedena raziskava o o enakih možnostih in enakih pravicah, predstavah o spolnih vlogah, usklajevanju poklicnega in družinskega življenja ter enakih možnostih žensk in moških v poklicnem življenju.
Publikacija je na voljo v slovenskem in angleškem jeziku.Analize in raziskave- Stališča žensk in moških do enakosti spolov v Sloveniji (pdf, 1.7 MB)
- Gender Equality in Slovenia (pdf, 2.8 MB)
-
Resolucija o nacionalnem programu za enake možnosti žensk in moških 2015 - 2020
Resolucija je strateški dokument vlade, ki določa cilje in ukrepe ter ključne nosilce politik za uresničevanje enakosti spolov na posameznih področjih življenja žensk in moških v Sloveniji za obdobje od 2015 do 2020. Na njeni podlagi so sprejeti dveletni izvedbeni akcijski načrti. Resolucija je na voljo v slovenskem in angleškem jeziku.Strategije in programi- Resolucija o nacionalnem programu za enake možnosti žensk in moških 2015 - 2020 (pdf, 1.5 MB)
- Vrednotenje izvajanja Resolucije o nacionalnem programu za enake možnosti žensk in moških 2015 - 2020 (doc, 663 KB)
- Resolution on the National Programme for Equal Opportunities for Women and Men 2015 - 2020 (pdf, 3.4 MB)
- Periodični načrt za izvajanje Resolucije o nacionalnem programu za enake možnosti žensk in moških 2015 – 2020 za leti 2018 in 2019 (pdf, 867 KB)
- Poročilo o izvajanju Periodičnega načrta za izvajanje Resolucije o nacionalnem programu za enake možnosti žensk in moških 2015 – 2020 za leti 2018 in 2019 (docx, 244 KB)
- Periodični načrt za izvajanje Resolucije o nacionalnem programu za enake možnosti žensk in moških za leti 2016 in 2017 (pdf, 530 KB)
- Poročilo o izvajanju Periodičnega načrta za izvajanje Resolucije o nacionalnem programu za enake možnosti žensk in moških 2015 – 2020 za leti 2016 in 2017 (pdf, 1.3 MB)
-
Enakost spolov: primerjava Slovenije in Norveške
Publikacija prinaša primerjavo splošne zakonodaje Norveške in Slovenije na področju enakosti žensk in moških in globlji vpogled na področja usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja ter enakost v starševstvu, političnega odločanja ter uravnotežene porazdelitve gospodarske moči in virov med ženskami in moškimi. Publikacija je na voljo v slovenskem in angleškem jeziku.
(Popravek na strani 13. Delitev starševskega dopusta je na Norveškem možna od leta 1977.)Brošure, publikacije -
Konvencija o odpravi vseh oblik diskriminacije žensk (CEDAW)
Poročila o uresničevanju določil Konvencije o odpravi vseh oblik diskriminacije žensk (ang. The Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women - CEDAW)Poročila- Sedmo poročilo CEDAW (docx, 122 KB)
- Sklepne ugotovitve o sedmem periodičnem poročilu Slovenije (docx, 64 KB)
-
Letna poročila o enakosti spolov v EU
Poročila- Letno poročilo o enakosti spolov EU 2024 (pdf, 1.5 MB)
- Letno poročilo o enakosti spolov v EU 2024 (v angleščini) (pdf, 1.4 MB)
- Letno porocilo o enakosti spolov EU 2023 (pdf, 1.7 MB)
- Letno poročilo o enakosti spolov v EU 2023 (v angleščini) (pdf, 2.2 MB)
- Letno poročilo o enakosti spolov v EU 2022 (1.1 MB)
Zakonodaja
- Zakon o varstvu pred diskriminacijo (ZVarD)
- Zakon o enakih možnostih žensk in moških (ZEMŽM)
- Resolucija o nacionalnem programu za enake možnosti žensk in moških 2023–2030 (ReNPEMŽM30)
- Resolucija o nacionalnem programu za enake možnosti žensk in moških 2015–2020 (ReNPEMŽM15–2)
- Resolucija o nacionalnem programu za enake možnosti žensk in moških, 2005-2013 (ReNPEMZM)
- Zakon o ratifikaciji Konvencije Sveta Evrope o preprečevanju nasilja nad ženskami in nasilja v družini ter o boju proti njima (MKPNZND)
- Zakon o ratifikaciji Opcijskega protokola h Konvenciji o odpravi vseh oblik diskriminacije žensk (MOPODŽ)
- Akt o notifikaciji nasledstva glede konvencij Organizacije združenih narodov in konvencij, sprejetih v Mednarodni agenciji za atomsko energijo