Skoči do osrednje vsebine

Enakost žensk in moških pomeni, da morajo biti ženske in moški ne le zakonsko, ampak tudi v praksi enako prepoznavni, razpolagati morajo z enako družbeno močjo, biti enako udeleženi na vseh področjih javnega in zasebnega življenja ter imeti enako korist od rezultatov družbenega napredka. Nikakor pa enakost žensk in moških ne pomeni istosti in ne pomeni zanikanja razlik med ženskami in moškimi.

Slovenija med najboljšimi državami

Slovenija sodi med države, ki se po merjenju različnih indeksov enakosti žensk in moških umešča na visoka mesta. Globalni indeks enakosti spolov (v angleščini), ki ga pripravlja Svetovni gospodarski forum (angleško World Economic Forum), nas umešča na 34. mesto med 146 državami sveta, indeks enakosti spolov (v angleščini), ki ga pripravlja Evropski inštitut za enakost spolov (angleško European Institute for Gender Equality - EIGE), pa na 12. mesto v Evropski uniji.

Pa vendar dejanske enakosti žensk in moških nismo dosegli še nikjer na svetu. Neenakost je vidna na številnih področjih življenja: v zasebnem življenju se med drugim kaže tako, da so moški veliko manj udeleženi pri negi in vzgoji otrok, gospodinjskih opravilih ter skrbi za ostarele in bolne, da so jim otroci ob razvezah redkeje dodeljeni, da so ženske pogosteje izpostavljene nasilju v družini in podobno. V javnem življenju se neenakost med drugim kaže tako, da ženske kljub višji izobrazbi manj zasedajo položaje gospodarskega in političnega odločanja, da so pogosteje zaposlene za določen čas in s krajšim delovnim časom, da za svoje delo prejemajo nižje plačilo, da so pogosteje izpostavljene spolnemu nadlegovanju in da jih je bistveno manj v tako imenovanih poklicih prihodnosti, na primer na področju informacijsko-komunikacijskih tehnologij ter umetne inteligence. 

Kateri so ključni izzivi

Živimo v času družbenih sprememb, tudi na področju enakosti žensk in moških. Če je bilo visokošolsko izobraževanje še pred stoletjem za ženske nedosegljiv cilj, je danes biti študentka nekaj samoumevnega. In če so naši dedki na rojstvo otroka čakali doma ali pred porodnišnico, je danes povsem običajno, da je oče prisoten pri porodu ter da izrabi očetovski dopust.

Nekaterim med nami se včasih zdi, da je napredek (pre)počasen, drugim, da smo enakost žensk in moških v naši družbi že dosegli. Prav imajo oboji. A ne na vseh področjih. Obstajajo namreč področja, kjer je napredek res izjemno počasen: že desetletja imamo nizek delež žensk na najvišjih mestih odločanja v gospodarstvu in na županskih mestih, skrb za bolne otroke je še vedno večinoma na plečih žensk, nastajajo vedno nove oblike nasilja nad ženskami in podobno. So pa tudi področja, kjer nam gre veliko bolje: imamo napredno zakonodajo, ki ustvarja ustrezne razmere za enakost žensk in moških, spodbuja spoštovanje človekovih pravic in tudi sankcionira slabšo obravnavo zaradi spola.

Žal zakonodaja ni dovolj, potrebne so spremembe v našem vsakdanjem življenju. V veljavnem nacionalnem programu za enake možnosti žensk in moških do leta 2030 je zato poudarjenih šest področij, na katerih ministrstva in druge institucije izvajajo konkretne dejavnosti za večjo enakost žensk in moških. Na teh področjih so ministrstva zaznala največje pomanjkljivosti glede enakosti spolov. Ta področja so:

1. delovna razmerja, družinska razmerja, socialno varstvo (odpravljanje vrzeli med spoloma ter zagotavljanje enake ekonomske neodvisnosti žensk in moških);
2. izobraževanje (zmanjšanje neenakosti žensk in moških ter preseganje stereotipnih družbenih vlog);
3. zdravje (izboljšanje zdravja žensk in zmanjšanje neenakosti v zdravju med moškimi in ženskami);
4. nasilje nad ženskami (preprečevanje in boj proti vsem oblikam nasilja nad ženskami in dekleti);
5. mesta odločanja (spodbujanje uravnotežene zastopanosti žensk in moških);
6. zunanje zadeve (spodbujanje enakosti spolov in uresničevanje pravic žensk po svetu).

Kako odpravljamo neenakost

V Sloveniji za zmanjševanje in odpravljanje neenakosti med ženskami in moškimi uporabljamo integracijo načela enakosti spolov (angleško gender mainstreaming). To pomeni, da moramo za vsako načrtovano politiko, ukrep ali merilo preveriti, kakšen vpliv in posledice bi imelo za ženske in kakšne za moške. Zakon o enakih možnostih žensk in moških določa, da morajo vsa ministrstva imenovati koordinatorico ali koordinatorja, ki skrbi za vključitev vidika spola v ukrepe in politike. K spodbujanju in ustvarjanju enakih možnosti so poleg vlade in ministrstev zavezane tudi samoupravne lokalne skupnosti. Za lažje opravljanje teh nalog zakon omogoča, da tudi občine lahko imenujejo koordinatorico ali koordinatorja.

Postopek dodelitve statusa v javnem interesu na področju enakih možnosti žensk in moških

Postopek dodelitve statusa v javnem interesu določa, da se nevladni organizaciji (NVO) podeli status v javnem interesu, če izpolnjuje predpisane pogoje.

Naziv storitve Institucija
Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti

Sofinanciranje projektov nevladnih organizacij

Vsako leto Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti sofinancira projekte nevladnih organizacij, ki spodbujajo enake možnosti žensk in moških. 

  • Projekti, sofinancirani v letu 2024

    Razpis je bil namenjen sofinanciranju projektov, ki so ozaveščali o pomembnosti reproduktivnega dela za družbo in ekonomijo, spodbujali enake možnosti žensk in moških na trgu dela ter spodbujali razbremenitev skrbstvenega in gospodinjskega dela v zasebni sferi. Sofinancirani projekti so prispevali tudi k prepoznavanju, odpravljanju in preprečevanju neenakosti spolov, odpravi spolnih stereotipov ter spodbujanju enakosti spolov na navedenih področjih.
    Poročila
  • Projekti, sofinancirani v letu 2023

    Razpis je bil namenjen sofinanciranju projektov s področja enakosti žensk in moških, ki so prispevali k spodbujanju enakih možnosti ranljivih skupin žensk in preprečevanju nasilja nad ženskami, vključno s spletnim nasiljem.
    Poročila
  • Projekti, sofinancirani v letu 2022

    Razpis je bil namenjen sofinanciranju projektov s področja enakosti žensk in moških, ki so prispevali k spodbujanju lažjega usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja ter spodbujanju enakih možnosti za vpis deklet in mladih žensk na programe smeri STEM (angleško science, technology, engineering, and mathematics).

    Poročila
  • Projekti, sofinancirani v letu 2021

    Razpis je bil namenjen sofinanciranju projektov, ki so prispevali k preseganju spolnih stereotipov in stereotipnih vlog žensk in moških v družbi ter ozaveščanju in preprečevanju spletnega nasilja in nadlegovanja deklet in žensk.
    Poročila

Publikacije