Skoči do osrednje vsebine

V obstoječem šolskem sistemu Slovenije je nacionalno preverjanje znanja (v nadaljevanju NPZ) pomemben element pri ugotavljanju in zagotavljanju kakovosti šolskega dela.

Po sedanji zakonodaji se NPZ opravlja v 3., 6. in 9. razredu osnovne šole.

V 3. razredu osnovne šole preverjanje znanja obsega naslednje obvezne predmete: 

  • slovenščino ali italijanščino oziroma madžarščino na narodno mešanih območjih in
  • matematiko.

V 6. razredu osnovne šole preverjanje znanja obsega naslednje obvezne predmete: 

  • slovenščino ali italijanščino oziroma madžarščino na narodno mešanih območjih,
  • matematiko in
  • prvi tuji jezik.

V 9. razredu osnovne šole preverjanje znanja obsega naslednje obvezne predmete: 

  • slovenščino ali italijanščino oziroma madžarščino na narodno mešanih območjih,
  • matematiko in
  • tretji predmet, ki ga vsako leto določi minister, pristojen za šolstvo.

Namen nacionalnega preverjanja znanja

Temeljni namen NPZ-ja je, da vsi skupaj – učenke in učenci s starši, učitelji, ravnatelji in drugi strokovni delavci šole, pa tudi na ravni celotnega sistema vzgoje in izobraževanja – preverimo, kako uspešni smo pri doseganju ciljev in standardov znanja, določenih z učnimi načrti, in na tej podlagi ustrezno načrtujemo nadaljnje vzgojno-izobraževalno delo.

Dosežek posameznega učenca pri NPZ-ju njemu, njegovim staršem in tudi učiteljem omogoča predvsem dodatno informacijo, na podlagi katere lahko bolje spremljajo šolsko delo (npr. katere vsebine učnega načrta obvlada slabše, katera so njegova močna področja glede na vsebino vsakoletnega preizkusa in v primerjavi z vrstniki v državi).

Dosežek učenca pri NPZ-ju ima formativno funkcijo in ne vpliva na zaključno oceno, ki jo ima učenec pri pouku določenega predmeta, niti na uspešen zaključek osnovne šole. Prav tako dosežki NPZ niso namenjeni temu, da bi le na podlagi dosežkov učencev pri NPZ-ju celostno ocenjevali kakovost dela posamezne šole, ravnatelja ali posameznega učitelja.

Dosežki učencev v 9. razredu pri nacionalnem preverjanju znanja se lahko uporabijo kot eno od meril za izbiro kandidatov v primeru omejitve vpisa v programe srednješolskega izobraževanja.

Na podlagi navedenega je pomembno, da se dosežki učencev pri NPZ-ju na šoli analizirajo, da strokovni delavci šole skupaj s starši in učenci razmislijo o uspešnosti učencev pri posamezni nalogi, se pogovorijo o njihovem načinu reševanja posamezne naloge, o napredku posameznega učenca in na tej podlagi načrtujejo nadaljnje učenje.

Skladno z veljavno zakonodajo - Zakonom o osnovni šoli je pomembno izpostaviti, da se dosežki učenca in državna povprečja pri nacionalnem preverjanju znanja, izraženi v odstotnih točkah, za učence 3. in 6. razreda zapišejo v obvestilo o dosežkih pri nacionalnem preverjanju znanja, za učence 9. razreda pa v zaključno spričevalo. Nadalje izpostavljamo, da se podatki in analize o dosežkih nacionalnega preverjanja znanja ne smejo uporabiti za razvrščanje šol.

Posebnosti pri opravljanju nacionalnega preverjanja znanja

Nacionalno preverjanje znanja v 3., 6. in 9. razredu je obvezno za vse učence.

V prilagojenem izobraževalnem programu osnovne šole z nižjim izobrazbenim standardom je za učence 6. in 9. razreda nacionalno preverjanje znanja obvezno.

Učenci priseljenci iz drugih držav opravljajo nacionalno preverjanje znanja prvo in drugo šolsko leto od vključitve v osnovno šolo v Republiki Sloveniji prostovoljno, razen v 9. razredu, ko je nacionalno preverjanje znanja za njih obvezno.

Seznam osnovnih šol, v katerih se bo preverjalo znanje z nacionalnim preverjanjem znanja iz določenega tretjega predmeta v 9. razredu v šolskem letu 2024/2025

Seznam osnovnih šol, v katerih se bo preverjalo znanje z nacionalnim preverjanjem znanja iz določenega tretjega predmeta v 9. razredu v šolskem letu 2023/2024

Seznam osnovnih šol, v katerih se bo preverjalo znanje z nacionalnim preverjanjem znanja iz določenega tretjega predmeta v 9. razredu v šolskem letu 2022/2023

Seznam osnovnih šol, v katerih se bo preverjalo znanje učencev z nacionalnim preverjanjem znanja iz določenega tretjega predmeta v 9. razredu v šolskem letu 2021/2022