Naravne vrednote
Vrednotenje in določitev naravnih vrednot
Presežki pri vrednotenju se določajo z merili:
- izjemnost
- tipičnost
- povezanost (bodisi v funkcionalno celoto ali teritorialno povezano)
- ohranjenost
- redkost
- ekološka ali genska pomembnost
- znanstvenoraziskovalna pomembnost
- pričevalna pomembnost (zaradi simbolnega pomena, povezanosti s kulturnimi prireditvami ali značilnostmi ali zaradi prepoznavnosti za Slovenijo ali njen del).
Po pomenu so naravne vrednote razvrščene med tiste, ki so državnega pomena zaradi izjemnosti, tipičnosti, povezanosti, pričevalnosti, redkosti, in tiste, ki so lokalnega pomena.
Naravne vrednote določi minister, označi jih država, občina ali upravljavec zavarovanega območja. Leta 2019 je bilo določenih 17.470 naravnih vrednot, od teh je 5321 naravnih vrednot geomorfološke, geološke, hidrološke, ekosistemske, botanične, zoološke, drevesne zvrsti ter 12.148 podzemnih jam.
Varovanje naravnih vrednot
Z naravnimi vrednotami nihče ne sme ravnati tako, da bi ogrozil njihov obstoj.
Lastnik naravne vrednote je med drugim dolžan:
- dopustiti neškodljiv prehod drugim,
- za ureditev za ogledovanje ali obiskovanje pridobiti dovoljenje
- dopustiti opravljanje nalog ohranjanja narave;
- za poseg v prostor ali poseg v naravo pridobiti soglasje Zavoda Republike Slovenije za varstvo narave (obrazci); podrobnosti in izjeme so določene v 6. členu Pravilnika o določitvi in varstvu naravnih vrednot.
Za najdbo minerala ali fosila veljajo posebna pravila, najditelj mora začasno ustaviti dela, najdbo zaščititi in nemudoma obvestiti Zavod Republike Slovneije za varstvo narave.
Tudi za podzemne jame je ureditev podrobnejša, določena z Zakonom o varstvu podzemnih jam. Zaradi naravovarstvene pomembnost jam v Sloveniji, njihova ranljivost in ogroženost, varstveni režimi v jamah določene dejavnosti po veljavni zakonodaji, prepovedujejo. Za izjemna ravnanja v podzemnih jamah je treba pridobiti dovoljenje.
Naziv storitve | Institucija |
---|---|
Ministrstvo za naravne vire in prostor | |
Ministrstvo za naravne vire in prostor | |
Ministrstvo za naravne vire in prostor |
Zakonodaja s področja naravnih vrednot
- Zakon o ohranjanju narave (ZON)
- Zakon o varstvu podzemnih jam (ZVPJ)
- Uredba o zvrsteh naravnih vrednot
- Pravilnik o določitvi in varstvu naravnih vrednot
- Pravilnik o označevanju zavarovanih območij, naravnih vrednot, ekološko pomembnih območij in območij Natura 2000
- Pravilnik o usposobljenosti za jamske vodnike za vodenje po odprtih jamah, ki so urejene za turistični obisk
- Pravilnik o usposobljenosti za samostojno jamarsko delovanje
- Pravilnik o sporočanju podatkov o podzemnih jamah
-
Na podlagi Zakona o ohranjanju narave je pripravljena
Navodila
Podatki, študije in članki
-
Podatki
Poročila- Izboljšanje stanja naravne vrednote Dvojno jezero – priprava idejnega projekta za zmanjšanje vpliva odpadne vode iz planinske koče, končno poročilo, Univerza v Ljubljani, Fakulteta za gradbeništvo in geodezijo, Ljubljana, 2022 (pdf, 5 MB)
- Naravne vrednote v številkah, Agencija RS za okolje, 2019 (pdf, 262 KB)
- Seznam naravnih vrednot in njihova razvrstitev na vrednote državnega in lokalnega pomena - čistopis, 2019 (pdf, 2.1 MB)
- Seznam naravnih vrednot - delov narave, ki imajo lastnosti jame v skladu z zakonom, ki določa varstvo podzemnih jam - čistopis, 2019 (pdf, 3.7 MB)
- Sklep o odpravi očitnih napak v registru naravnih vrednot 2018 (pdf, 294 KB)
- Seznam odpravljenih napak v registru naravnih vrednot 2018 (pdf, 249 KB)
Študije in članki
- Šubic Tadeja: Od odkritja do naravne vrednote, Varstvo narave številka 31, 2019.
- Nekoč naravna dediščina, danes naravne vrednote, 11. strokovni posvet Zavoda Republike Slovenije za varstvo narave, 2016
- Šubic Tadeja: Pregled urejanja Dovžanove soteske za obisk javnosti, Varstvo narave številka 29, 2016