Prepoznavanje in preprečevanje nasilja v šolah
Strokovni delavci v vzgoji in izobraževanju so se dolžni odzvati na vse oblike nasilja v vzgojno-izobraževalnih zavodih in v primerih nasilja nad otroki v družini.
Varno in spodbudno učno okolje
Nasilje v šolah je mogoče pomembno zmanjšati z ustvarjanjem varnega in spodbudnega učnega okolja, torej z vzpostavljanjem dobrega počutja in klime v vzgojno-izobraževalnih zavodih. To pomeni polno vključenost otrok v vzgojno-izobraževalni proces in v dejavnosti, ki jih otroci oziroma učenci doživljajo kot smiselne in se v njih počutijo varne, sprejete in vključene.
Za zaščito otrok pred nasiljem je Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje v Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja predpisalo, da se v vrtcih, šolah in zavodih za vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami zagotovi varno in spodbudno učno okolje, v katerem je prepovedano telesno kaznovanje otrok in vsakršna druga oblika nasilja nad in med otroki. Prav tako je z zakonom prepovedana neenakopravna obravnava, ki bi temeljila na spolu, spolni usmerjenosti, socialnem in kulturnem poreklu, veroizpovedi, rasni, etnični in narodni pripadnosti ter posebnosti v telesnem in duševnem razvoju.
V sodelovanju s strokovnimi službami izvajamo številne dejavnosti za prenos vsebin, ki spodbujajo varno in vključujoče učno okolje, v vzgojno-izobraževalne zavode, ki so podprte s priporočili za ustrezno predstavitev in obravnavo.
Protokola za ravnanje zaposlenih v vzgojno-izobraževalnih zavodih ob zaznavi nasilja in spolnega nadlegovanja
Vzgojno-izobraževalnim zavodom so na voljo usmeritve, pripomočki in orodja, ki so v pomoč pri prepoznavanju in preprečevanju medvrstniškega nasilja, spolnega nasilja in spolnega nadlegovanja ter nasilja v družini. Zavod RS za šolstvo je izdal Protokol ob zaznavi in obravnavi nasilja v vzgojno-izobraževalnih zavodih in Protokol za ravnanje ob zaznavi in obravnavi spolnega nasilja in spolnega nadlegovanja v vzgojno-izobraževalnih zavodih. Protokola podajata smernice, usklajene z nacionalnimi zakonskimi podlagami in podzakonskimi akti vzgoje in izobraževanja na vrtčevski, osnovnošolski in srednješolski stopnji.
Vzgojno-izobraževalni zavodi se soočajo z različnimi oblikami nasilja in so se dolžni odzvati na vsako pojavnost nasilja. Protokola sta s strokovnimi usmeritvami v pomoč na zelo konkretni ravni. Prav tako ravnateljem vzgojno-izobraževalnih zavodov po regijah nudimo podporo svetovalci Ministrstva za vzgojo in izobraževanje in Inšpektorat RS za šolstvo. Strokovno podporo šolam nudijo tudi svetovalci Zavoda RS za šolstvo, med drugim v sklopu Šole za ravnatelje.
-
Protokol za ravnanje ob zaznavi in obravnavi medvrstniškega nasilja v vzgojno-izobraževalnih zavodih
Smernice in priporočila -
Protokol za ravnanje ob zaznavi in obravnavi spolnega nasilja in spolnega nadlegovanja v vzgojno-izobraževalnih zavodih
Smernice in priporočila -
Izvlečki Protokola ob zaznavi in za obravnavo medvrstniškega nasilja v vzgojno-izobraževalnih zavodih
- Kako ravnati ob zaznavi medvrstniškega nasilja (png, 475 KB)
- Načela obravnave medvrstniškega nasilja (png, 353 KB)
Krajši povzetki Protokola za ravnanje ob zaznavi in obravnavi medvrstniškega nasilja v vzgojno-izobraževalnih zavodih (v nadaljevanju VIZ).
-
Takojšnji ukrepi ob zaznavi nasilja
Zaposleni, ki je zaznal nasilje, ukrepa takoj:
- prekine nasilje,
- izvede potrebne ukrepe za zaščito otrok, ki je doživel nasilje,
- obvesti starše; če je potrebno, pokliče nujno medicinsko pomoč,
- opravi razbremenilni pogovor z otrokom, ki je doživel nasilje.
-
Nadaljnji ukrepi
Zaposleni, ki je zaznal nasilje,:
- obvesti ravnatelja, razrednika vpletenih otrok, šolsko svetovalno službo (ŠSS) in starše.
- izdela zapis dogodka in ga izroči šolski svetovalni službi.
Šolska svetovalna služba:
- (po potrebi) pripravi varnostni načrt za preprečevanje nadaljevanja nasilja,
- izvede ločene pogovore z žrtvijo, povzročiteljem in opazovalci,
- izdela zapise pogovorov,
- ob hujših dogodkih obvesti tudi center za socialno delo (CSD) in policijo.
- najpozneje tri dni po dogodku skliče interni/razširjeni tim, ki ga imenuje vodstvo VIZ, in dokumentira njegovo delo.
Vodstvo VIZ:
- izvede ločene pogovore z žrtvijo, povzročiteljem in opazovalci,
- izdela zapise pogovorov,
- ob hujših dogodkih obvesti policijo in CSD.
-
Procesni postopki
- Interni/razširjeni tim izdela načrt pomoči za žrtev nasilja, načrt pomoči in vzgojnega delovanja za povzročitelja nasilja, načrtuje delo s starši žrtve, povzročitelja in opazovalcev nasilja, seznanja druge strokovne delavce VIZ, sodeluje z zunanjimi inštitucijami.
- Šolska svetovalna služba izvaja svetovalno delo z žrtvijo in povzročiteljem nasilja, izvede ločene pogovore s starši povzročitelja in žrtve nasilja.
- Vodstvo VIZ je odgovorno za ukrepanje in seznanjeno z nadaljnjimi postopki znotraj VIZ.
Dogovor o uporabi Protokola o obveščanju in ukrepanju v primeru groženj v vzgojno-izobraževalnih zavodih
Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje in Ministrstvo za notranje zadeve/Policija sta 14. junija 2024 podpisala Dogovor o uporabi Protokola o obveščanju in ukrepanju v primeru groženj v vzgojno-izobraževalnih zavodih. S podpisom je protokol veljaven in predan v uporabo.
Protokol je pripravljen za:
- potrebe obveščanja vzgojno-izobraževalnih zavodov (v nadaljnjem besedilu: VIZ) v primeru zaznanih informacij, ki so na podlagi vrednotenja Policije prepoznane kot potencialne grožnje oziroma pomenijo nevarnost za varnost v VIZ,
- sodelovanje med Policijo, Ministrstvom za vzgojo in izobraževanje (v nadaljnjem besedilu: MVI) in VIZ za vzpostavitev celovitega, hitrega in učinkovitega obveščanja VIZ v primeru resne nevarnosti,
- preventivno delovanje VIZ in Policije za preprečevanje nevarnosti v okviru svojih pristojnosti,
- vzajemno obveščanje Policije in MVI v primeru grožnje VIZ in
- vzajemno in usklajeno delovanje na področju obveščanja in komuniciranja z javnostmi.
Usposabljanja in izobraževanja zaposlenih v vzgojno-izobraževalnih zavodih
Na Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje sofinanciramo programe stalnega strokovnega usposabljanja za strokovne delavce vrtcev in šol, ki so objavljeni v Katalogu programov nadaljnjega izobraževanja in usposabljanja strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju za šolsko leto 2023/2024 (KATIS), na primer programi: Supervizija za pedagoške delavce, Moteči, nevidni in travmatizirani učenci, Razbremenitvena podpora strokovnim delavcem v šolski svetovalni službi, Usposabljanje za izvajanje intervizije.
Šola za ravnatelje ravnateljem zagotavlja podporo in pomoč pri reševanju konkretnih izzivov na področju vodenja, in sicer v obliki informacij, mnenj, nasvetov, konzultacij.
Vzgojno-izobraževalni zavodi imajo možnost, da na Zavodu RS za šolstvo naročajo svetovalne storitve za podporo pri reševanju problemov nasilja v šolah, čustvenih stisk, vedenjskih težav, raznih oblik nestrpnosti, pri delu s starši. Svetovanje zajema tudi predavanja ali delavnice za celoten kolektiv (npr. Učinkovita komunikacija s starši).
Zavod RS za šolstvo pripravlja tudi gradiva in izvaja programe usposabljanja za učitelje začetnike in za mentorje učiteljem začetnikom, v kar vključujejo teme, ki učiteljem pomagajo pri ustvarjanju varnega in spodbudnega učnega okolja, npr. pri vzpostavljanju ustreznih odnosov z učenci, komunikaciji, razredni klimi, ustreznem vodenju razreda.
-
Kako do spodbudnega in varnega učnega okolja
Zavod RS za šolstvo: odgovori na vprašanja in dileme iz prakseBrošure, publikacije- Kako do spodbudnega in varnega učnega okolja (pdf, 608 KB)
-
Priporočila za preprečevanje sovražnega govora
- Priporočila za preprečevanje sovražnega govora (pdf, 311 KB)
-
Smernice Društva psihologov Slovenije za medijsko poročanje po kriznih dogodkih
- Smernice Društva psihologov Slovenije (pdf, 399 KB)
-
Priporočila Odbora ministrov državam članicam o krepitvi sistemov prijave nasilja nad otroki
-
Usmeritve za obravnavo tem nasilja v šolskem okolju
Nacionalni inštitut za javno zdravje: kaj potrebuje otrok z izkušnjo nasilja, kako govoriti z njim, kako se spopasti z nasiljem v šolskem okolju...Brošure, publikacije- Usmeritve za obravnavo nasilja (pdf, 439 KB)
-
Skupaj proti izsiljevanju in drugim oblikam nasilja
Policija: nasveti za starše, žrtve in učitelje v primerih pojavov nasiljaBrošure, publikacije- Skupaj proti izsiljevanju (pdf, 4.8 MB)
-
Devet nasvetov za podporo in tolažbo otroku
UNICEF: kako se lotiti pogovora z otrokom in mu nuditi podporo in tolažboBrošure, publikacije- Devet nasvetov za podporo in tolažbo otroku (pdf, 150 KB)
-
Preventivne dejavnosti za sistemski pristop pri obravnavi medvrstniškega nasilja v vzgojno-izobraževalnih zavodih
Inštitut za kriminologijo: preventivne dejavnosti sistemskega pristopa k medvrstniškemu nasilju v vzgojno-izobraževalnih ustanovahSmernice in priporočila- Preventivne dejavnosti pri medvrstniškemu nasilju (pdf, 2.4 MB)
-
Informacije za osebe z izkušnjo nasilja
Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti: kaj lahko naredijo osebe z izkušnjo nasilja, kam se lahko obrnejo po pomočBrošure, publikacije- Informacije za osebe, ki povzročajo nasilje (pdf, 540 KB)
-
Ukrepi za zagotovitev varnosti v primerih nasilja v družini
Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti: na koga se lahko obrnete, kaj lahko storijo policija, centri za socialno delo in sodišče, o brezplačni pravni pomoči in nalogah centrov za socialno deloBrošure, publikacije- Ukrepi za zagotovitev varnosti (pdf, 534 KB)
-
Mreža socialnovarstvenih programov, programov za invalide in programov v podporo družini
Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve: Seznam izvajalcev socialnega, družinskega in invalidskega varstvaBrošure, publikacije -
Ukrep prepovedi približevanja
Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti: kaj pomeni ukrep prepovedi približevanja, koliko časa velja, kaj storiti v primeru kršitve ukrepaBrošure, publikacije- Ukrep prepovedi približevanja (pdf, 541 KB)
Pregled osebnih predmetov učencev
Pregled osebnih predmetov učencev je eden mogočih načinov zagotavljanja varnosti oziroma preprečevanja nevarnih ravnanj v šolskem prostoru. Z ukrepi za zagotavljanje varnosti je šola dolžna zagotoviti splošno pravico do varnosti na svojem področju, kot tudi upoštevati pravico do zasebnosti posameznika, upoštevajoč dejstvo, da se je posameznik dolžan podrediti obveznostim/dolžnostim, ki veljajo v šolskem prostoru. Področje šolskega prostora šola določi s hišnim redom, pravila šolskega reda pa lahko uveljavlja tudi na drugih površinah in lokacijah, kjer izvaja organiziran vzgojno-izobraževalni program.
Zavedamo se, da z možnostjo pregleda osebnih predmetov dajemo šolam velika pooblastila, saj bodo v posameznih primerih s svojim ravnanjem posegale v integriteto posameznika bistveno bolj, kot to izvajamo danes. Zato se moramo vsi skupaj zavedati, da gre za postopek, ki ga šole uporabijo odgovorno, skladno z najvišjimi etičnimi standardi in zgolj v skrajnih primerih, v primerih neposredno zaznane grožnje in ko z drugimi aktivnostmi ne morejo zagotavljati varnosti.
Šolam predlagamo, da pred sprejetjem internih aktov celoten proces oblikovanja pristopa k zagotavljanju varnosti ustrezno dogovorijo z vsemi organi šole, vključno s starši in učenci z zavedanjem, da gre z vidika varnosti v šolskem prostoru za največje koristi za vse vključene. Šola mora biti varen prostor za vse, z jasnimi pravili vedenja, pri čemer spodbujamo spoštovanje raznolikosti in medsebojno strpnost.
Zakonski okvir za pregledovanje osebnih predmetov posameznikov z namenom zagotavljanja varnosti oziroma preprečevanja nevarnosti je opredeljen v Zakonu o osnovni šoli. Ta osnovnim šolam nalaga dolžnost sprejetja različnih internih pravnih aktov, ki urejajo področja varnosti otrok in opredeljujejo vzgojne postopke: šola mora sprejeti hišni red, v katerem opredeli ukrepe za zagotavljanje varnosti. Šola mora sprejeti tudi vzgojni načrt in na njegovi podlagi pravila šolskega reda; v slednjih šola natančneje opredeli dolžnosti in odgovornosti učencev, načine zagotavljanja varnosti, pravila obnašanja in ravnanja, določi vzgojne ukrepe za posamezne kršitve pravil in drugo. Vzgojni načrt in pravila šolskega reda sprejme svet šole po postopku, ki velja za letni delovni načrt, pri pripravi pa sodelujejo strokovni delavci šole, učenci in starši. Strokovni delavec šole lahko izvede pregled osebnih predmetov učenca zgolj pod pogojem, da je tovrsten ukrep ustrezno opredeljen v hišnem redu šole, v pravilih šolskega reda pa šola natančno opiše postopek pregleda.
Pregled osebnih predmetov je lahko izveden izključno pri posamezniku, za katerega se sumi, da ima pri sebi predmete, s katerimi bi lahko ogrozil svoje življenje ali zdravje oziroma zdravje in življenje drugega, pri čemer je treba spoštovati dostojanstvo učenca. Pregled osebnih predmetov lahko izvede samo ravnatelj ali oseba, ki jo ravnatelj pooblasti, na podlagi sprejetega postopka v pravilih šolskega reda.
Pregled osebnih predmetov mora imeti jasno opredeljene cilje, kot so preprečevanje vnosov nevarnih predmetov, prepovedanih substanc, orožja ali drugih predmetov, ki bi utegnili ogroziti življenje ali zdravje učenca ali drugih oseb.
Pregled mora biti opravljen skladno z veljavno zakonodajo in pravili šolskega reda, postopki pregleda morajo biti transparentni, da se ohrani zaupanje med šolo, učitelji, starši in učenci. Pregled mora spoštovati pravico do zasebnosti učenca in ne sme vključevati občutljivih osebnih stvari, ki niso povezane z varnostjo.
-
Kdo izvede postopek?
Postopek lahko izvede samo ravnatelj ali oseba, ki jo ravnatelj pooblasti.
-
Kdo so navzoči v postopku?
Poleg učenca in ravnatelja oz. pooblaščene osebe mora sodelovati vsaj še ena polnoletna oseba, zaposlena na šoli. To je lahko zaupnik, ki ga izbere učenec, ali oseba, ki jo določi ravnatelj. V tem primeru je priporočljivo, da je ta oseba svetovalni delavec.
-
Kje se postopek izvede?
Postopek se izvede v prostoru, ki omogoča zagotavljanje dostojanstva učenca, na primer v pisarni ravnatelja ali šolske svetovalne službe.
-
Kako se postopek evidentira?
O pregledu se napiše zapisnik, v katerem se opredelijo morebitni nadaljnji vzgojni in drugi ukrepi (na primer: obveščanje lokalno pristojnega centra za socialno delo, policije).
Novice
-
Za varnost v šolah: podpisan protokol obveščanja in ukrepanja v primeru grožnje
-
Varovalni dejavniki za preprečevanje medvrstniškega nasilja
-
Plakata s ključnimi informacijami ob zaznavi medvrstniškega nasilja
-
Odziv ministrstva na pojave in grožnje z ekstremnim nasiljem v šolah
-
Minister Felda z Varuhom človekovih pravic o medvrstniškem nasilju
-
Ničelna toleranca do nasilja v vzgojno-izobraževalnem sistemu
-
Šolanje v inkluzivnem učnem okolju je civilizacijski standard
-
Končno poročilo raziskave Vrstniško nadlegovanje in trpinčenje mladostnikov z oviranostmi
Raziskava in poročilo Fakultete za varnostne vede Univerze v MariboruAnalize in raziskave
Priporočila za preprečevanje sovražnega govora
-
- Priporočila za preprečevanje sovražnega govora (pdf, 311 KB)
Zaznava in obravnava nasilja v družini
Pripravili smo tudi pravilnik za vzgojno-izobraževalne zavode, v katerem je predpisano, kako morajo ravnati zaposleni v vzgojno-izobraževalnih zavodih, ki izvajajo javno veljavne programe izobraževanja, ob zaznavi nasilja nad otrokom v družini. Določeni so: oblike pomoči otroku, ki je žrtev nasilja, način sodelovanja z državnimi organi, nosilci javnih pooblastil in izvajalci javnih služb, zadolženih za obravnavo nasilja nad otrokom v družini. Pravilnik se uporablja tudi v primeru nasilja v družini nad polnoletnim udeležencem izobraževanja. Pravilniku je priložena priloga Zapis o nasilju nad otrokom.
-
Obravnava nasilja v družini
Priročnik za zaposlene v vzgojno izobraževalnih zavodihBrošure, publikacije- Obravnavanje nasilja v družinah (pdf, 674 KB)
-
(O)krog nasilja v družini in šoli
Kako naj se šole in vrtci soočijo z nasiljem nad otrokiBrošure, publikacije- (O)krog nasilja v družini in šoli (pdf, 2.5 MB)