Sprejemanje predpisov v Republiki Sloveniji
Skrb za jasen in pregleden pravni red
Osnovna skrb in odgovornost pripravljavcev in soustvarjalcev predpisov sta, da so predpisi ustavni in zakoniti, notranje skladni, pripravljeni v skladu z nomotehničnimi pravili, ljudem razumljivi in v praksi učinkoviti.
Družbena razmerja, ki jih pravo ureja, in interesi so spremenljivi in se v kontekstu časa in prostora izmikajo še tako dobremu normiranju. Zato tudi s pravili skladen in dosledno izpeljan postopek sprejemanja določenega predpisa ne vodi nujno do njegove odličnosti, ne zagotavlja pa niti, da bi bili njegovi naslovljenci z njim v praksi zadovoljni oziroma da bodo cilji, ki jih zasleduje, tudi doseženi. A vendarle se dober normodajalec temu spoznanju ne sme prepustiti in svojih ravnanj opravičevati na ta račun. Prav nasprotno, dober normodajalec mora to spoznanje upoštevati in si v vsakem trenutku prizadevati, da uporabi vsa orodja za doseganje kakovostnih predpisov, ki so mu v danem trenutku na voljo.
V Sloveniji so pravila dobrega normiranja zapisana predvsem v Resoluciji o normativni dejavnosti in v Nomotehničnih smernicah, ki jih je treba postaviti v kontekst pravil, ki jih določajo Poslovnik Vlade Republike Slovenije in navodila za njegovo izvajanje ter Poslovnik Državnega zbora, pa tudi v kontekst informacijske podpore zakonodajnim postopkom, predvsem v povezavi z ustreznim načrtovanjem normativne dejavnosti, kakovostnim določanjem ciljev, ki jih zasledujemo z uveljavitvijo predpisov, z ocenjevanjem vplivov predpisov na različna področja družbenega življenja, odpravljanjem administrativnih ovir, sodelovanjem z javnostmi, pa tudi s preverjanjem, ali so bili cilji, ki smo jih zasledovali, doseženi.
Resolucija o normativni dejavnosti
Resolucija o normativni dejavnosti, ki jo je Državni zbor Republike Slovenije sprejel 19. 11. 2009, vsebuje oceno stanja na področju priprave predpisov in določa temeljne usmeritve, ki jih je treba na tem področju upoštevati v prihodnje. Še posebej sta v njej izpostavljena načelo potrebnosti pravnega urejanja, ki od normodajalca terja poglobljeno analizo področja (morebitnega) urejanja in restriktivnost pri odločanju za urejanje, ter načelo samoomejevanja, v skladu s katerim naj se v družbena razmerja posega le v obsegu, ki je nujno potreben za dosego zastavljenih ciljev. V resoluciji je opredeljen tudi namen izdelave in uporabe presoje posledic predpisov na posamezna področja, podana pa so tudi minimalna priporočila za sodelovanje s strokovno in z drugimi javnostmi pri pripravi in izvajanju predpisov.
Dosledno spoštovanje resolucije in konstantno uvajanje sistematičnih ukrepov za izboljšanje stanja na mestih, kjer se ugotovi, da proces načrtovanja, priprave, sprejemanja in evalviranja zakonodaje ne teče v skladu z resolucijo, naj bi torej izboljšala delovanje državnih organov pri pripravi, sprejemu ter izvajanju predpisov, vse to pa z namenom nadaljnjega razvoja splošne pravne in politične kulture, zagotavljanja pravne varnosti in s tem pravne države.
Nomotehnične smernice
Nomotehnično strokovno pravilno pripravljeni predpisi so pomemben sestavni del in element pravne varnosti v pravni državi. Pravna varnost namreč na eni strani temelji na jasnih, nedvoumnih, razumljivih in tudi nomotehnično brezhibnih predpisih, ki vnaprej določajo položaj, pravice in dolžnosti posameznih subjektov ter vseh organov, ki predpise izvršujejo. Druga bistvena sestavina pravne varnosti pa je zakonito in dosledno izvrševanje predpisov, kar je spet v veliki meri odvisno tudi od prvega pogoja, torej od kakovosti predpisov samih.
Leta 2018 je bila izdana tretja, spremenjena in dopolnjena izdaja Nomotehničnih smernic, ki glede na razvoj prava in priprave predpisov vključuje izboljšane pristope in nekatera nova pravila, ki so rezultat dela Službe Vlade RS za zakonodajo in sodelovanja s številnimi pomembnimi sogovorniki v postopku priprave predpisov.
Postopek sprejemanja predpisov
Državni zbor je kot nosilec zakonodajne oblasti v Republiki Sloveniji edini organ v državi, ki lahko sprejema zakone. Zakone lahko predlagajo vlada, vsak poslanec, državni svet in najmanj pet tisoč volivcev.
Poleg zakonov poznamo tudi druge predpise. Podzakonske predpise, ki jih izdaja izvršilna veja oblasti, imenujemo tudi izvršilni predpisi, saj se z njimi uresničuje izvajanje temeljnih usmeritev in politik države, ki so določene v ustavi, zakonih in pravnem redu Evropske unije. Te predpise izdajajo vlada in ministri.
Vlada lahko z uredbo podrobneje ureja in razčlenjuje v zakonu ali v drugem aktu državnega zbora določena razmerja v skladu z namenom in s kriteriji zakona oziroma drugega predpisa. Uredbo za uresničevanje pravic in obveznosti državljanov in drugih oseb lahko izda le na podlagi izrecnega pooblastila v zakonu. Za izvrševanje predpisov Evropske unije vlada prav tako izdaja uredbe in druge akte iz svoje pristojnosti. Z odlokom ureja vlada posamezna vprašanja ali sprejema posamezne ukrepe, ki imajo splošen pomen, ter sprejema druge odločitve, za katere je z zakonom ali z uredbo določeno, da jih ureja vlada z odlokom.
Ministri izdajajo pravilnike, odredbe in navodila. Pravilnik, odredba ali navodilo se izda, če tako določa zakon ali uredba izdana za izvrševanje zakona ali če minister oceni, da je to potrebno za izvrševanje zakona ali predpisa Evropske unije. S pravilnikom se podrobneje razčlenijo posamezne določbe zakona ali drugega predpisa. Če vsebina pravilnika spada v delovno področje več ministrov, pristojni ministri skupaj izdajo pravilnik. Z odredbo se določijo ukrepi, ki imajo splošen pomen. Z navodilom se predpiše način ravnanja.
Zakon lahko tudi določi izvajanje javnih pooblastil, pri čemer imajo nosilci javnih pooblastil pravice in dolžnosti uprave, ki jih določa zakon ali drug predpis. V teh primerih lahko nosilci javnih pooblastil izdajajo splošne akte za izvrševanje javnih pooblastil.
Postopek sprejemanja zakonov in izvršilnih predpisov je določen v poslovniku državnega zbora in poslovniku vlade, posamezne obveznosti predlagateljev, z izpolnjevanjem katerih se zagotavljajo transparentnost, vključevanje zainteresirane javnosti, dostop do informacij javnega značaja in objavljanje predpisov, preden začnejo veljati, pa tudi v zakonih in drugih predpisih.
-
Analiza stanja
Potrebni sta kakovostna ocena stanja in obrazložitev potrebe po normiranju.
Ali lahko isti cilj dosežemo drugače? Kakšne alternative imamo na voljo?
Glej resolucijo o normativni dejavnosti in nomotehnične smernice (str. 19-23)
-
Načrtovanje
Odločitev o pripravi predpisa se zabeleži v informacijskem sistemu z določitvijo identifikacijske oznake predpisa (EVA - evidenca vladnega akta, EPA - evidenca parlamentarnega akta).
Izdela se okvirna časovnica postopka priprave in sprejemanja predpisa.
Vlada lahko v svoj program dela vključi tudi okvirni načrt normativne dejavnosti.
Glej 11. člen uredbe o objavljanju v uradnem listu ter 41. in 42. člen poslovnika vlade
-
Delovno gradivo
Gradivo pripravi pristojno ministrstvo.
Za predlagano normativno rešitev ali več rešitev se opravi predhodna presoja posledic predloga predpisa na različna področja.
Besedilo se uskladi znotraj ministrstva, lahko pa tudi že s predstavniki ključne javnosti.
-
Javna razprava
Besedilo predpisa se objavi na portalu eDemokracija, kjer lahko javnost odda svoje komentarje, predloge, pripombe.
Pristojno ministrstvo komentarje, predloge in pripombe preuči ter pripravi poročilo o sodelovanju z javnostmi.
Glej 8.d in 9. člen poslovnika vlade ter 7. člen uredbe o posredovanju in ponovni uporabi informacij javnega značaja
-
Medresorsko usklajevanje
Do besedila predpisa se opredelijo vsa ministrstva in vladne službe, ki jih vsebina predpisa zadeva.
Mnenji Službe Vlade Republike Slovenije za zakonodajo in Ministrstva za finance sta obvezni.
-
Nadaljevanje postopka
Nadaljevanje postopka je odvisno od tega, ali gre za postopek sprejemanja predpisa ministra ali predpisa vlade oziroma državnega zbora.
- predpis ministra
- predpis vlade
- predpis državnega zbora
-
Končni pregled sprejetega predpisa
Po medresorski uskladitvi predpisa se predpis pošlje Službi Vlade Republike Slovenije za zakonodajo, ki lahko opravi končno redakcijo predpisa.
-
Objava v uradnem listu
Po končnem pregledu minister sprejme predpis in ta se pošlje v objavo v uradnem listu.
-
Pošiljanje v vladni postopek
Po medresorski uskladitvi predloga predpisa ga predlagatelj pošlje v obravnavo na vladi. Pod določenimi pogoji je možna tudi obravnava neusklajenega gradiva.
Sledi objava gradiva v informacijskem sistemu vlade z možnostjo dajanja pripomb k objavljenemu gradivu ali nasprotovanja obravnavi.
-
Obravnava na delovnih telesih vlade
Obravnava na Odboru za državno ureditev in javne zadeve oziroma Odboru za gospodarstvo v skladu z določitvijo postopka obravnave.
-
Obravnava na seji vlade
Sklicujejo se redne in dopisne seje vlade.
Vlada sprejme sklepe, s katerimi sprejme ali zavrne gradivo v obravnavi, lahko pa tudi odloži odločanje z zahtevo po dopolnitvi gradiva.
-
Končni pregled sprejetega predpisa
Služba Vlade Republike Slovenije za zakonodajo lahko opravi končno redakcijo besedila predpisa, razen v delu, ki vsebuje besedilo mednarodnega akta.
-
Objava v uradnem listu
Po končnem pregledu sprejetega predpisa se ta pošlje v objavo v uradnem listu.
-
Pošiljanje predloga predpisa v državni zbor
Po sprejetju predloga predpisa (zakona) na vladi se izvede redni zakonodajni postopek (opisan v nadaljevanju) ali pod določenimi pogoji skrajšani ali nujni zakonodajni postopek.
Predsednik državnega zbora posreduje predlog zakona vsem poslancem takoj po njegovi vložitvi. S tem se začne zakonodajni postopek.
Na predlog predlagatelja se lahko opravi predhodna obravnava.
-
Prva obravnava
Namen: seznanitev s predlogom zakona.
Izvedba: s posredovanjem predloga zakona poslancem ali na posebno zahtevo 10 poslancev na splošni razpravi na seji državnega zbora.
-
Druga obravnava
Namen: razprava o členih oziroma delih predloga zakona ter spreminjanje, dopolnjevanje ali črtanje besedila (amandmiranje).
Izvedba: na matičnem delovnem telesu in na seji državnega zbora.
-
Tretja obravnava
Namen: razprava, končne uskladitve in glasovanje o predlogu zakona v celoti.
Izvedba: na seji državnega zbora.
-
Razglasitev in objava v uradnem listu
Sledi razglasitev predsednika republike in objava v uradnem listu.
Možen je tudi odložilni veto državnega sveta in ponovno odločanje v državnem zboru.
Zakonodaja
- Resolucija o normativni dejavnosti (ReNDej)
- Zakon o Vladi Republike Slovenije (ZVRS)
- Zakon o državni upravi (ZDU-1)
- Poslovnik državnega zbora (PoDZ-1)
- Poslovnik Vlade Republike Slovenije
- Uredba o posredovanju in ponovni uporabi informacij javnega značaja
- Uredba o objavljanju v Uradnem listu Republike Slovenije