Skoči do osrednje vsebine

Trgovanje s pravicami do emisije za stavbe in cestni promet

Sistem trgovanja s pravicami do emisije je temeljni kamen podnebne politike Evropske unije in mehanizem, s pomočjo katerega na stroškovno učinkovit način zagotavljamo doseganje podnebnih ciljev. Z letom 2025 se na območju EU vzpostavlja nov sistem trgovanja z emisijskimi kuponi (angleško Emissions Trading System for buidlings and road transport – ETS BRT oziroma ETS 2), vzporeden obstoječemu sistemu trgovanja s pravicami do emisije v sektorjih industrije, energetike, pomorstva in letalstva (ETS 1). Zajema stavbni sektor, sektor cestnega prometa in dodatne sektorje, zlasti manjše naprave za proizvodnjo električne energije in manjše industrijske naprave, ki niso vključene v obstoječi sistem ETS 1.

O ETS 2

ETS BRT oziroma ETS 2 na enak način kot obstoječi ETS 1 temelji na načelu "kapice in trgovanja," kar pomeni, da bo na ravni EU določena zgornja meja emisij toplogrednih plinov (TGP), ki jih sektorji, vključeni v ETS 2, lahko izpustijo. Ta kapica se pretvori v pravice do emisije (emisijske kupone), katerih količina se skozi leta znižuje z namenom spodbujanja znižanja emisij TGP. Regulirani subjekti pa lahko z emisijskimi kuponi trgujejo. Kapica bo določena tako, da se bodo emisije TGP v sektorjih ETS 2 na ravni EU med letoma 2005 in 2030 znižale za 42 odstotkov.

Sektorji, dejavnosti in toplogredni plini (TGP), zajeti v ETS 2, so podrobneje določeni v Prilogi III k Direktivi 2003/87/ES (Direktiva ETS).

Cilj sistema

Cilj ETS 2 je na stroškovno učinkovit način doseči razogljičenje zajetih sektorjev in s tem zagotoviti pošten prispevek Republike Slovenije k ciljem zmanjšanja emisij TGP, določenih na EU in globalni ravni. Vsi emisijski kuponi v okviru sistema bodo prodani na dražbah, brezplačne dodelitve emisijskih kuponov ne bo. Prihodki od prodaje bodo porabljeni za podnebne ukrepe in blaženje negativnih socialnih posledic delovanja ETS 2. 

Regulirani subjekti

Regulirani subjekti v okviru ETS 2 so dobavitelji goriv, in ne končni porabniki kot v okviru ETS 1. To pomeni, da odgovornost za emisije TGP nosi dobavitelj goriva (regulirani subjekt), in ne končni porabnik goriva (na primer lastnik avtomobila ali stanovanja).

Opredelitev reguliranega subjekta se nahaja v 3. (ae) členu ETS direktive, v nacionalno zakonodajo pa je prenesena z 2. členom Uredbe o okoljevarstvenem dovoljenju za emisije toplogrednih plinov za regulirane subjekte.

Če poenostavimo, so regulirani subjekti dobavitelji goriva, ki so zavezani za plačilo trošarine in okoljske dajatve za onesnaževanje z emisijo ogljikovega dioksida za pogonska goriva ter goriva za ogrevanje.

Obveznosti reguliranih subjektov

Regulirani subjekti morajo od Ministrstva za okolje, podnebje in energijo pridobiti okoljevarstveno dovoljenje za emisije TGP. Prav tako morajo imeti odobren načrt monitoringa, nato pa morajo svoje emisije TGP spremljati in o njih vsako leto poročati pristojnemu organu, pri čemer mora poročane emisije preveriti neodvisni preveritelj. Regulirani subjekti bodo morali v registru Unije tudi predati emisijske kupone za vsako tono ogljikovega dioksida, ki izhaja iz zgorevanja goriva, ki so ga sprostili v porabo za zgorevanje v navedenih sektorjih.

Spremljanje in poročanje emisij TGP reguliranih subjektov se začne v letu 2025, preverjanje v letu 2026, prodaja emisijskih kuponov pa predvidoma v letu 2027. Podrobnejša časovnica je na voljo v poglavju Časovnica izvajanja ETS 2.

Vključena goriva

V 3. (af) členu ETS direktive je opredeljen obseg goriv, vključenih v ETS 2. V osnovi gre za vsa ustrezna komercialna goriva in druge energente, ki so navedeni v prvem odstavku 2. člena Direktive 2003/96/EC (Direktiva o obdavčitvi energentov) z oznakami kombinirane nomenklature (KN). Natančneje, zajeta so naslednja goriva: 

  • goriva, našteta v preglednicah A in C Direktive o obdavčitvi energentov: (ne)osvinčeni bencin, plinsko olje, kerozin, utekočinjeni naftni plin, zemeljski plin, težko kurilno olje, premog in koks; 
  • vsi drugi izdelki, namenjeni za uporabo, ponujeni naprodaj ali uporabljeni kot pogonsko gorivo ali gorivo za ogrevanje, kot je navedeno v tretjem odstavku 2. člena Direktive o obdavčitvi energentov. Sem spadajo tudi aditivi k pogonskim gorivom, nekatera goriva na biološki osnovi in vsi drugi ogljikovodiki za ogrevanje, razen šote. 

To pomeni, da so trenutno iz ETS 2 okvirno izključene naslednje vrste goriv (to je niso navedene v preglednicah A in C ali na seznamu vključenih oznak KN iz Direktive o obdavčitvi energentov): 

  • šota; 
  • odpadki, ki se uporabljajo kot gorivo (nevarni ali komunalni odpadki, ki se uporabljajo kot gorivo, ki so izrecno izključeni s področja uporabe ETS BRT v Prilogi III k ETS direktivi); 
  • goriva, pridobljena iz odpadkov (ki se večinoma uporabljajo v napravah, vključenih v ETS 1); 
  • trdna biomasa (na primer goriva na osnovi lesa); 
  • lesno oglje. 

Časovnica izvajanja ETS 2

Časovno opredeljene obveznosti reguliranega subjekta v sklopu izvajanja ETS 2

Kdaj?  Kdo?  Kaj? 
marec–avgust 2024  Regulirani subjekt  Pripravi načrt monitoringa. 
1. september 2024  Regulirani subjekt  Pristojnemu organu predloži načrt monitoringa.  
avgust–december 2024  Pristojni organ  Preveri in odobri načrte monitoringa.  
oktober–december 2024  Regulirani subjekt  Pripravi se na izvajanje odobrenega načrta monitoringa. 
1. januar 2025  Regulirani subjekt  Začne se obdobje spremljanja z uporabo odobrenega načrta monitoringa na podlagi zahtev uredbe o spremljanju in poročanju. 
20 dni po začetku veljavnosti okoljevarstvenega dovoljenja za emisije TGP Regulirani subjekt Nacionalnemu administratorju (to je Agencija Republike Slovenije za okolje (ARSO)) v skladu s 15.b členom Delegirane uredbe 2019/1122/EU predloži zahtevek za odprtje računa za regulirani subjekt v registru Unije.
30. april 2025  Regulirani subjekt  Pristojnemu organu predloži letno poročilo o preteklih emisijah (podatki za leto 2024), to je prvo letno poročilo o emisijah, ki ne rabi biti preverjeno s strani preveritelja. 
30. april 2026  Regulirani subjekt  Predloži prvo s strani preveritelja preverjeno letno poročilo (podatki za leto  2025). 
1. januar 2027  Prične se trgovanje z emisijskimi kuponi v okviru ETS2.  

Pridobitev ali sprememba dovoljenja za emisije TGP za regulirane subjekte

Spremljanje in poročanje emisij TGP

Spremljanje in poročanje o emisijah TGP sta osnovna temelja vsakega sistema trgovanja z emisijskimi kuponi. Regulirani subjekti morajo vsako leto do 30. aprila Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo poročati o svojih emisijah TGP v preteklem letu.

Kot pomoč pri pripravi načrta monitoringa priporočamo preučitev Splošnih smernic za regulirane subjekte v okviru ETS 2. Kot pomoč pri izračunu nerazumno visokih stroškov pa priporočamo uporabo Orodja – Nerazumno visoki stroški ETS 2.

Preverjanje poročila o emisijah TGP

Podatki o akreditiranih preveriteljih bodo navedeni naknadno.

Register emisijskih kuponov

Register emisijskih kuponov oziroma register Unije je standardizirana in informatizirana osrednja zbirka, v kateri se vodijo emisijski kuponi v skladu z uredbo EU, ki ureja delovanje registra Unije.

Register Unije, do katerega dostopate preko slovenskega dela registra, je začel delovati z 20. junijem 2012.

Vsaka država članica imenuje organ (nacionalnega administratorja), preko katerega dostopa do svojih računov in računov v registru Unije, ki so v pristojnosti države članice, ter z njimi upravlja. Agencija Republike Slovenije za okolje opravlja naloge nacionalnega administratorja v Sloveniji.

Upravljanje registra je skladno z določili Zakona o varstvu okolja, ETS direktive, Uredbe Komisije (EU) 389/2013 o določitvi registra Unije in Uredbe Komisije (EU) 2019/1122 glede delovanja registra Unije.

Za vsa vprašanja se lahko obrnete na pooblaščene zastopnike registra Unije za Slovenijo, ki nudijo pomoč uporabnikom registra. Kontaktni podatki so na voljo v nadaljevanju.

Odpiranje trgovalnih računov

Naziv storitve Institucija
Agencija Republike Slovenije za okolje

Podpora pri pripravi na izvajanje ETS 2

Z namenom zagotavljanja podpore reguliranim subjektom pri pripravi na obveznosti v okviru ETS 2 objavljamo izobraževalna gradiva.

V sodelovanju z Evropsko komisijo, ki sta jo zastopali svetovalni podjetji Ricardo in Trinomics, smo pripravili dva informativno-izobraževalna dogodka (v angleščini):

Z namenom nudenja pomoči pri pripravi na izvajanje ETS 2 smo 27. julija 2024 prav tako izvedli Tehnično delavnico za regulirane subjekte (pptx, 6,9 MB).