Zemljiška politika
Učinkovito izvajanje strategij
Zemljiška politika je eden izmed ključnih vzvodov, s katerim lahko zagotavljamo izvrševanje prostorsko vezanih strategij in razvojnih programov. Z zemljiško politiko tako ustvarjamo prostorske pogoje za učinkovito gospodarjenje z nepremičninami, delovanje trga zemljišč in posledično vzdržen prostorski razvoj.
Zemljiško politiko lahko izvajamo aktivno, če je podprta z medsebojno usklajenimi upravno zakonodajnimi ukrepi, finančnimi ukrepi in prostorsko načrtovalskimi ukrepi.
Inštrumente za izvajanje aktivne zemljiške politike ter upravne in finančne ukrepe, ki omogočajo izvajanje razvojnih odločitev v prostoru, oblikujemo in razvijamo na Ministrstvu za okolje in prostor. Z ukrepi zemljiške politike na ravni države in občin omogočamo uresničevanje ciljev prostorskega razvoja in usmerjamo razvoj poselitve ter zagotavljamo učinkovito gospodarjenje s prostorom kot virom.
Gospodarjenje z zemljišči v javnem interesu je nujno, saj s tem dopolnjujemo prostorsko načrtovanje in zagotavljamo usklajenost ponudbe stavbnih zemljišč z razvojnimi potrebami. S tem omogočamo zadovoljevanje potreb tako prebivalstva, gospodarstva kot drugih interesov.
Obstaja več ukrepov za izvajanje aktivne zemljiške politike, ki se jih občine in država lahko poslužujemo:
Razvoj stavbnih zemljišč
Razvoj stavbnih zemljišč zajema:
- razvojne stopnje
- opremljanje zemljišč
- komasacija
Z razvojem stavbnih zemljišč zagotavljamo zadostne količine urejenih zazidljivih zemljišč primernih za gradnjo objektov (stanovanjski, poslovni, gospodarski, družbeni namen in podobno.). Stavbna zemljišča razvijamo na takšen način, da jih ustrezno komunalno opremljamo, prilagajamo parcelno strukturo načrtovanim prostorskim ureditvam in jih posledično razvrščamo v ustrezne razvojne stopnje, ki izkazujejo potencial posameznega zemljišča in možnost izvedbe načrtovanih investicij.
Varovanje zemljišč
Varovanje zemljišč zajema:
- gradbena dela
- soglasje za spreminjanje meje parcele
Z ukrepi varovanja stavbnih zemljišč predvsem varujemo pridobljene pravice. Tako preko inštrumenta gradbene parcele stavbe pravno povezujemo z zemljišči, ki jih potrebujejo za svoje delovanje. S soglasjem za spreminjanje meje parcele pa na določenem območju zagotavljamo parcelno strukturo, ki je skladna z določili prostorskega akta.
Pridobivanje zemljišč in pravice na njih
Pridobivanje zemljišč in pravice na njih zajema:
- načrt priskrbe
- predkupna pravica
- razlastitev
Z upravnimi ukrepi pridobivanja zemljišč in pravic na njih lahko občine in država pridobivajo lastninsko in druge pravice na zemljiščih, za potrebe izvajanja prostorskih ureditev v javnem interesu. Eden od inštrumentov je predkupna pravica države ali občine.
Finančna sredstva zemljiške politike
Finančna sredstva zemljiške politike zajemajo:
- komunalni prispevek
- taksa za neizkoriščena zemljišča
Finančni inštrumenti zemljiške politike predstavljajo pomemben vir proračunskih sredstev za razvoj stavbnih zemljišč. Tako komunalni prispevek predstavlja plačilo dela stroškov gradnje komunalne opreme, ki ga zavezanec plača občini, in je namenski vir financiranja gradnje komunalne opreme. S takso na neizkoriščena zemljišča lahko občine spodbujajo lastnike urejenih zazidljivih zemljišč k aktivaciji takšnih zemljišč. V okviru finančnih ukrepov pa do uveljavitve davka na nepremičnine ostaja tudi nadomestilo za uporabo stavbnega zemljišča (NUSZ), ki je izvirni prihodek občin ter dajatev za posredno obremenjevanje prostora kot omejene dobrine prek zemljišča, na katerem je zgrajen oziroma je predviden objekt.
Prenova in urejenost prostora
Prenova in urejenost prostora zajema:
- ukrepi pri prenovi
- odreditev vzdrževanja
K trajnostno naravnanemu prostorskemu razvoju prispeva ukrep prenove obstoječega stavbnega fonda, ki spodbuja obnove obstoječih objektov pred posegi na nova nepozidana stavbna zemljišča.
Raba javnih površin in grajeno javno dobro
Pomembno pa je tudi zagotavljanje ustrezne urejenosti prostora za omogočanje splošne rabe prostora in varovanje grajenega javnega dobra.
Razvojne stopnje stavbnih zemljišč
Nepozidanim stavbnim zemljiščem se določijo razvojne stopnje, ki se vodijo v evidenci stavbnih zemljišč.
Razvojne stopnje
- razvojna stopnja: nezazidljivo zemljišče
Zemljišča niso predvidena za gradnjo stavb oziroma različni pravni režimi začasno ali trajno ne dopuščajo gradnje stavb. Takšna zemljišča so praviloma namenjena gradnji gospodarske javne infrastrukture, zelenim ureditvam ali razbremenitvenim conam in podobno. - razvojna stopnja: prostorsko neurejeno zemljišče
Zemljišča praviloma niso prostorsko podrobneje načrtovana, torej bodo na njih izpolnjeni pogoji za gradnjo stavb šele, ko bo sprejet na primer občinski podrobni prostorski načrt (OPPN) ali drug prostorsko izvedbeni načrt oziroma se takšna zemljišča nahajajo v komasacijskem območju. - razvojna stopnja: neopremljeno zemljišče
Da bo na takšnih zemljiščih mogoča gradnja stavb jih je treba še ustrezno komunalno opremiti z manjkajočo komunalno opremo (na primer vodovod, kanalizacija, cesta in podobno). - razvojna stopnja: urejeno zazidljivo zemljišče
Na takšnih zemljiščih je dopustna gradnja stanovanjskih in ne-stanovanjskih stavb, so komunalno opremljena, izpolnjujejo pogoje prostorsko izvedbenih pogojev glede velikosti, oblike in na njih niso vzpostavljeni takšni pravni režimi, ki bi onemogočali gradnjo stavb.
Razvojne stopnje se določajo na podlagi vrednotenja parametrov stanja, ki so odvisni od:
- regulacije zemljišča s prostorskimi akti, drugimi sorodnimi predpisi ali splošnimi akti;
- opremljenosti z gospodarsko javno infrastrukturo;
- obstoja in statusa pravnih režimov na zemljišču;
- dejanskega stanja.
Področja uporabe razvojnih stopenj stavbnih zemljišč
Prostorsko načrtovanje (bilanca stavbnih zemljišč, spremljanje stanja prostora)
Na podlagi vzpostavljene evidence imajo prostorski načrtovalci možnost pripraviti ustrezne ovrednotene analize stanja prostora. Tako je mogoče poenotiti vhodne podatke in strokovna izhodišča za pripravo prostorskih aktov in na podlagi enotnih meril načrtovati posege. Evidenca bo vplivala na dvig kvalitete prostorskih aktov in omogočila pregled le teh na podlagi kvantitativnih podatkov. Občine bodo lahko zemljišča v višjih razvojnih stopnjah nadalje razvijale in spodbujale izkoriščanje njihovega potenciala, medtem ko bi zemljišča v nižjih razvojnih stopnjah, zaradi nezmožnosti uporabe lahko tudi »vračale v primarno rabo« (kmetijska ali gozdna zemljišča). Takšen sistem bi lahko nadgradili z ukrepi zemljiške politike, s katerimi bi usmerjali in stimulirali razvoj zemljišč z visoko razvojno stopnjo, z zemljišči z nizko razvojno stopnjo pa upravljali z večjo previdnostjo, predvsem glede tveganega kratkoročnega investiranja v razvoj teh zemljišč.
Ekonomika prostora (načrtovanje komunalnega opremljanja in finančno načrtovanje)
Občine načrtujejo komunalno opremo s prostorskimi akti in programi opremljanja stavbnih zemljišč. Na podlagi vzpostavljene evidence bo mogoča lažja ocena potreb po novi komunalni opremi in opredelitev stroškov komunalnega opremljanja. Z evidenco zazidanih in nezazidanih zemljišč je mogoče poenotiti ocene prostih površin, ki predstavljajo vhodi podatek in vplivajo na upravljanje stavbnih zemljišč in opremljanje, posledično pa tudi na višino komunalnega prispevka. Tako ne prihaja do podvajanja analiz, ki se ločeno pripravljajo za prostorske akte in programe opremljanja, rezultati pa so bolj stabilni in primerljivi.
Podlaga za izvajanje različnih ukrepov zemljiške politike
Občine izvajajo zemljiško politiko s pomočjo finančnih in prostorskih ukrepov. Za učinkovito izvajanje zemljiške politike je treba povezati razvojne stopnje nezazidanih stavbnih zemljišč z ukrepi zemljiške politike. Tako lahko občine identificirajo posamezna problematična ali potencialna zemljišča in stimulirajo posamezne ukrepe (na primer ukrep komasacije na zemljiščih v višji razvojni stopnji) ali uvedejo finančni mehanizem (na primer akontacijo komunalnega prispevka na komunalno opremljenih zemljiščih) in si tako povrnejo del vloženih sredstev.
Večja varnost investitorjev
Razvojna stopnja izkazuje potencial in razvitost stavbnega zemljišča, kar investitorjem daje pomembne informacije pri časovnem in finančnem načrtovanju svoje investicije.
Vrednotenje zemljišč
Razvojna stopnja je pokazatelj potenciala posameznega zemljišča (potencial določen na podlagi dejanskega stanja opremljenosti, prostorskega načrtovanja in omejitev v prostoru), zato bi teoretično in praktično navedena dejstva v prostoru morala vplivati tudi na vrednost stavbnih zemljišč.
Opremljanje stavbnih zemljišč in komunalni prispevek
Gospodarska javna infrastruktura ima pomembne oskrbne in razvojne funkcije, zato je ustrezen in usmerjen razvoj v prostoru možno zagotoviti le ob upoštevanju dostopnosti javne infrastrukture, zadostne zmogljivosti obstoječe javne infrastrukture, njenim obnavljanjem in vzdrževanjem, z ustreznim načrtovanjem javne infrastrukture v izvedbenih prostorskih aktih in aktivnim opremljanjem stavbnih zemljišč.
Z opremljanjem stavbnih zemljišč zagotavljamo ustrezno komunalno opremo (ceste, javno vodovodno omrežje, javno kanalizacijsko omrežje in podobno), ki bo omogočala izvedbo in kasnejšo uporabo načrtovanih prostorskih ureditev. Opremljanje stavbnih zemljišč je posledica načrtovanja razvoja poselitve v prostorskih aktih, zanj pa so pristojne občine. Opremljanje stavbnih zemljišč občine načrtujejo s programom opremljanja. Program opremljanja stavbnih zemljišč je pravni akt s katerim se določi območje opremljanja, novo komunalno opremo in drugo gospodarsko javno infrastrukturo, roke v katerih bo izvedeno opremljanje zemljišč in podlage za odmero komunalnega prispevka za novo komunalno opremo. Program opremljanja sprejme občinski svet z odlokom.
Izboljšanje opremljenosti zemljišča nastopi, če se zemljišče opremi z dodatno vrsto komunalne opreme, ki je na stavbnem zemljišču prej ni bilo (na primer v naselju se zgradi kanalizacijsko omrežje).
Komunalni prispevek je eden izmed finančnih virov za izvajanje ukrepov zemljiške politike. Je edini sistemski vir za financiranje gradnje komunalne opreme. Komunalni prispevek za novo komunalno opremo je prispevek za povračilo dela stroškov izgradnje komunalne opreme, ki ga zavezanec plača občini. Komunalni prispevek za obstoječo komunalno opremo je prispevek za obremenitev obstoječe komunalne opreme, ki ga zavezanec plača občini. Določitev podlag za odmero komunalnega prispevka in odmera komunalnega prispevka je v pristojnosti posamezne občine. Občine določijo podlage za odmero komunalnega prispevka za novo komunalno opremo v programu opremljanja, podlage za odmero komunalnega prispevka za obstoječo pa v odloku o podlagah za odmero komunalnega prispevka za obstoječo komunalno opremo. S plačilom komunalnega prispevka si zavezanec pridobi pravico do priključitve oziroma uporabe komunalne opreme.
Občina odmeri komunalni prispevek z odmerno odločbo. Komunalni prispevek se lahko odmeri le za komunalno opremo. Med to sodijo:
- objekti grajenega javnega dobra: občinske ceste, javna parkirišča, otroška igrišča, zelene in druge javne površine;
- objekti in omrežja infrastrukture za izvajanje obveznih lokalnih gospodarskih javnih služb varstva okolja po predpisih, ki urejajo varstvo okolja: vodovodno omrežje, kanalizacijsko omrežje in objekti za opravljanje obvezne občinske gospodarske javne službe zbiranja, obdelave in odlaganja komunalnih odpadkov;
- objekti in omrežja infrastrukture za izvajanje izbirnih lokalnih gospodarskih javnih služb po predpisih, ki urejajo energetiko: plinovodno omrežje in omrežje za daljinsko ogrevanje in hlajenje.
Prejeta sredstva iz naslova plačila komunalnega prispevka morajo občine namensko porabiti za financiranje gradnje komunalne opreme.
S plačilom komunalnega prispevka so poravnani vsi stroški priključevanja objekta na opremo razen gradnje tistih delov priključkov, ki so v zasebni lasti. Stroški gradnje priključkov na komunalno opremo pripadajo investitorju.
-
Vzorci odloka o programu opremljanja stavbnih zemljišč in odloka o podlagah za odmero komunalnega prispevka za obstoječo komunalno opremo
Smernice in priporočila- Vzorec odloka o programu opremljanja stavbnih zemljišč (docx, 48 KB)
- Vzorec odloka o podlagah za odmero komunalnega prispevka za obstoječo komunalno opremo (docx, 45 KB)
- Vzorec odloka o podlagah za odmero komunalnega prispevka za obstoječo komunalno opremo ob upoštevanju povprečnih stroškov opremljanja stavbnih zemljišč (docx, 44 KB)
-
Dodatna pojasnila o opremljanju stavbnih zemljišč in komunalnem prispevku
Mnenja, pojasnila in odgovori -
Analize MOP
Analize in raziskave -
Posvet Opremljanje stavbnih zemljišč in komunalni prispevek
(november 2019 in marec 2020)Predstavitve- Ureditev področja opremljanja stavbnih zemljišč in komunalnega prispevka v ZUreP-2 (pdf, 1.8 MB)
- Program opremljanja ter odmera in izračun komunalnega prispevka za novo komunalno opremo (pdf, 862 KB)
- Pravne podlage, odmera in izračun komunalnega prispevka za obstoječo komunalno opremo (pdf, 939 KB)
- Pravilnik o podlagah za odmero komunalnega prispevka za obstoječo komunalno opremo na osnovi povprečnih stroškov opremljanja stavbnih zemljišč s posameznimi vrstami komunalne opreme (pdf, 582 KB)
Predpisi, ki urejajo področje opremljanja stavbnih zemljišč in komunalnega prispevka
- Zakon o urejanju prostora (ZUreP-3)
- Pravilnik o povprečnih stroških obstoječe komunalne opreme na enoto mere in izračunu komunalnega prispevka na podlagi nadomestnih podlag
- Uredba o programu opremljanja stavbnih zemljišč in odloku o podlagah za odmero komunalnega prispevka za obstoječo komunalno opremo ter o izračunu in odmeri komunalnega prispevka
V uporabi do sprejetja novih podzakonskih predpisov:
Soglasje za spreminjanje meje parcele
Soglasje za spreminjanje meje parcele je ukrep zemljiške politike s katerim na določenem območju zagotavljamo in vzdržujemo takšno parcelno strukturo, ki je skladna z določili prostorskega akta.
-
Navodilo ministrstva
Navodila
Soglasje za spreminjanje meje parcele je treba pridobiti:
- za spreminjanje mej gradbene parcele stavbe in pripadajočih zemljišč iz evidence stavbnih zemljišč,
- za spreminjanje mej zemljiških parcel na območjih, ki jih določi občina z odlokom.
V kolikor občina z odlokom določi takšna območja, grafične podatke s katerimi opredeli takšna območja obvezno posreduje Geodetski upravi Republike Slovenije, ki jih evidentira v zemljiškem katastru. Tako so lastniki nepremičnin in geodetska podjetja seznanjeni z morebitnimi omejitvami , ki izhajajo iz občinskega Odloka o soglasju za spreminjanje meje parcele. Občine takšne grafične podatke posredujejo Geodetski upravi skladno z navedenim Navodilom ministrstva številka 1.
Soglasje izda občina v roku 15 dni od prejema popolne zahteve lastnika nepremičnine ali geodetskega podjetja, ki izvaja storitev.
Brez soglasja ni mogoče evidentiranje sprememb v zemljiškem katastru.
Nadomestilo za uporabo stavbnega zemljišča
Nadomestilo za uporabo stavbnega zemljišča (NUSZ) je izvirni prihodek občin in je dajatev za posredno obremenjevanje prostora kot omejene dobrine prek zemljišča, na katerem je zgrajen oziroma je predviden objekt.
V okviru finančnih ukrepov zemljiške politike NUSZ ostaja v veljavi do uveljavitve davka na nepremičnine.
Predpisi, ki urejajo področje nadomestila za uporabo stavbnega zemljišča
- Zakon o stavbnih zemljiščih (ZSZ)
- Zakon o stavbnih zemljiščih (ZSZ)
- Odločba o razveljavitvi Zakona o davku na nepremičnine in o ugotovitvi, da je Zakon o množičnem vrednotenju, kolikor se nanaša na množično vrednotenje nepremičnin zaradi obdavčevanja nepremičnin, v neskladju z Ustavo
- Zakon o izvrševanju proračunov Republike Slovenije za leti 2023 in 2024
-
Priporočila s področja nadomestila za uporabo stavbnega zemljišča (NUSZ)
Smernice in priporočila -
Nadomestila za uporabo stavbnega zemljišča (NUSZ) v letu 2020, pojasnila Ministrstva za okolje in prostor v zvezi z odmero v času epidemije covid-19
Mnenja, pojasnila in odgovori -
Posvet in priporočila 2019
Predstavitve- NUSZ 2019 - 2020 (Uvodni nagovor MOP) (pdf, 69 KB)
- Pregled NUSZ 2016 – 2019 s priporočili za izboljšanje priprave novih občinskih odlokov (MOP) (pdf, 232 KB)
- Vključitev komunalno opremljenih nezazidanih SZ v odmero NUSZ za leto 2019 in 2020 po kriteriju Ustavnega sodišča (ZUM, d.o.o.) (pdf, 3.6 MB)
- Ključna opozorila o izvajanju navodil FURS občinam o izvedbi odmere NUSZ 2019/20 in pritožbenih postopkih (FURS) (pdf, 936 KB)
- Prehodno obdobje izvajanja NUSZ do uveljavitve davka na nepremičnine v letih 2019/2020 (MF) (pdf, 455 KB)
-
Posvet in priporočila 2018
Predstavitve- Posvet Naloge občin v letu 2018 za kakovostno izvedbo NUSZ v prehodnem letu 2019 ( Nagovor MF) (pdf, 122 KB)
- Posvet Naloge občin v letu 2018 za kakovostno izvedbo NUSZ v prehodnem letu 2019 (Nagovor MOP) (pdf, 69 KB)
- Priprava podatkov občin za FURS za uspešno izvajanje NUSZ 2019 (MF) (pdf, 946 KB)
- Predlogi za izboljšanje meril za odmero NUSZ za leto 2019/2020 (Marko Novak) (pdf, 953 KB)
- Naknadni nadzor zakonitosti odlokov o NUSZ v letih 2017 in 2018 (MOP) (pdf, 1 MB)
- Podatki REN za potrebe NUSZ (GURS) (pdf, 776 KB)
- Uporaba podatkov iz evidence zemljišč javne cestne in javne železniške infrastrukture ter evidence stavbnih zemljišč za NUSZ (Tomaž Černe in Urban Jensterle) (pdf, 6.4 MB)
-
Posvet in priporočila 2017
Predstavitve- Zakonske podlage za pripravo občinskih odlokov (MF) (pdf, 163 KB)
- Naknadni nadzor zakonitosti nad odloki o NUSZ (MOP) (pdf, 552 KB)
- NUSZ z vidika odločb ustavnega sodišča (ZUM d.o.o.) (pdf, 4.5 MB)
- Priprava novega odloka o NUSZ kot pot k urejeni odmeri (Locus d.o.o.) (pdf, 828 KB)
- Sistemska priporočila za izboljšanje sistema za nadomestilo za uporabo stavbnega zemljišča – Izvedba odmere nadomestila za uporabo stavbnega zemljišča (FURS) (pdf, 254 KB)
- Izvajanje odmere NUSZ in pritožbeni postopki v letu 2017 ter potrebni ukrepi občin in FURS za kakovostno izvedbo odmere NUSZ v letih 2018 in 2019 (pdf, 981 KB)
- Izboljšanje prostorskih podatkov za dosego boljšega upravljanja s prostorom in za izvedbo NUSZ vrednotenja nepremičnin 2017/2018 (GURS in MOP) (pdf, 1.3 MB)
- Pomoč zagotavljanja boljše izvedbe NUSZ in bodočega davka na nepremičnine (KALIOPA d.o.o.) (pdf, 2.8 MB)
- Dobre prakse občin pri posodobitvi odmere NUSZ in priporočila občinam in državi za izboljšanje evidenc za izvajanje NUSZ (REALIS d.o.o.) (pdf, 455 KB)
- Predstavitev prenove evidence v Mestni občini Kranj (DIGI DATA d.o.o.) (pdf, 3.4 MB)
-
Posvet in priporočila 2016
Predstavitve- Priporočila o NUSZ (MOP) (pdf, 425 KB)
- Pravne podlage za odmero NUSZ (MF) (pdf, 118 KB)
- Pridobivanje podatkov iz uradnih evidenc (GURS) (pdf, 324 KB)
- Posvet o izvajanju priporočil za ureditev sistema NUSZ (ZMOS) (pdf, 155 KB)
- Posvet o izvajanju priporočil za ureditev sistema za na nadomestilo za uporabo stavbnega zemljišča (MO Celje) (pdf, 898 KB)
- NUSZ z vidika vsebine odločb Ustavnega sodišča (ZUM d.o.o.) (pdf, 7.8 MB)
- Priprava novega odloka o NUSZ kot pot k urejeni odmeri (Locus d.o.o.) (pdf, 448 KB)
- Izvedba odmere NUSZ (FURS) (pdf, 1 MB)
- Izkušnje pri pripravi podatkov za odmero NUSZ in pozitivni učinki (Občina Lukovica) (pdf, 533 KB)
- Vzorec poziva 1 Občina Lukovica (pdf, 168 KB)
- Vzorec poziva 2 Občina Lukovica (pdf, 686 KB)
Sistematični naknadni nadzor nad izvajanjem predpisov s področja nadomestila za uporabo stavbnih zemljišč (NUSZ) je Ministrstvo za okolje in prostor začelo izvajati v letu 2017. Nadzor se izvaja na podlagi 64. člena Zakona o državni upravi, oziroma 88.a člena Zakona o lokalni samoupravi. Namen letnih akcij nadzora je predvsem slediti načelu izboljšanja predpisov občin s področja NUSZ in njihova uskladitev z veljavno zakonodajo.
Zakonodaja, ki ureja izvajanje zemljiške politike
- Zakon o urejanju prostora (ZUreP-3)
- Gradbeni zakon (GZ-1)
- Zakon o stavbnih zemljiščih (ZSZ)
- Uredba o programu opremljanja stavbnih zemljišč in odloku o podlagah za odmero komunalnega prispevka za obstoječo komunalno opremo ter o izračunu in odmeri komunalnega prispevka
- Pravilnik o povprečnih stroških obstoječe komunalne opreme na enoto mere in izračunu komunalnega prispevka na podlagi nadomestnih podlag
- Pravilnik o povrnitvi stroškov občinam za investicije v izgradnjo elektroenergetskega omrežja
- Odločba o razveljavitvi Zakona o davku na nepremičnine in o ugotovitvi, da je Zakon o množičnem vrednotenju, kolikor se nanaša na množično vrednotenje nepremičnin zaradi obdavčevanja nepremičnin, v neskladju z Ustavo
- Zakon o izvrševanju proračunov Republike Slovenije za leti 2023 in 2024