Aktivna dostopnost do javnega potniškega prometa (ang. Active2Public Transport; A2PT)
V Poročilu o izvajanju Celovitega nacionalnega energetskega in podnebnega načrta, je poudarjeno, da v Sloveniji promet v strukturi rabe končne energije še naprej predstavlja največji delež (38 %) in smo na visokem 4. mestu v EU. Slovenija je med državami EU že več let tudi v samem vrhu po kazalniku "stroški mobilnosti v deležu skupne porabe gospodinjstev". Slovenska gospodinjstva so v letu 2019 za mobilnosti porabila 17,0% svojih prihodkov, v letu 2020 pa 14,2% in je v obeh letih to največji delež med državami članicami EU.
Tako Slovenija kot Evropa ne bosta dosegli podnebno nevtralnega prometnega sektorja zgolj z zamenjavo običajnih motoriziranih vozil z električnimi. Politični ukrepi za mobilnost oseb se morajo bolj osredotočiti na podporo večmodalnim načinom mobilnosti, predvsem h kombinaciji aktivne mobilnosti in javnemu potniškemu prometu (JPP). Kolesarjenje in hoja sta energetsko najučinkovitejša in edina resnično brezogljična načina mobilnosti, zlasti na kratkih razdaljah.
Z boljšim povezovanjem aktivne mobilnosti in JPP bo mogoče zagotoviti privlačne alternative za potovanja z avtomobilom na srednjih in daljših razdaljah. Rešitve, razvite in preizkušene v tem projektu, bodo pomagale odpraviti obstoječe vrzeli večmodalnega prometnega sistema in bodo vključevale vse oblike aktivnega potovanja do katere koli postaje javnega prevoza. To vključuje parkiranje koles, prevoz koles med vožnjo z avtobusom ali vlakom ali omogočanje enostavnega odhoda s postaje JPP, npr. s souporabo koles ali preprosto hojo.
Katere glavne rezultate projekta lahko pričakujemo po 30 mesecih sodelovanja?
Akcijski načrt Podonavja Active2Public Transport, ki ga podpirajo nacionalni in regionalni akcijski načrti, bo zagotovil strateški okvir za sistematično izboljšanje povezljivosti aktivne mobilnosti in JPP v prometnih vozliščih in razvoj v smeri sodobnih vozlišč mobilnosti.
Cilj projekta je prenos znanja s strani držav, ki imajo že odlično strukturiran in povezan sistem večmodalnosti za področje hoje, kolesarjenja in javnega potniškega prometa, analizo stanja 0 v državah partnericah projekta, vzpostavitev mednarodne strokovne delovne skupine za pripravo/novelacijo strategij in akcijskega načrta (vključno s kazalniki in možnimi ukrepi), pripravo predlogov inovativnih rešitev na osnovi izpeljanih pilotnih projektov tekom projekta. Predviden je tudi dvig kompetenc zaposlenih na področju razvoja kolesarske infrastrukture v povezavi z javnim potniškim prometom.
Ključni cilji projekta na nacionalni ravni so:
- vzpostavitev delovne skupine za pripravo smernic za učinkovitejšo dostopnost javnega potniškega prometa na trajnosten (aktiven) način,
- evidentiranje obstoječe infrastrukture stičnih točk večmodalnosti na nacionalni ravni in ravni regije Podonavja, definiranje manjkajočih odsekov,
- prenos znanja in 4 študijski obiski za projektante, strokovne sodelavce, odločevalce,
- 2 pilotna projekta (začasna preureditev ulice v bližini vozlišča JPP, postavitev varne kolesarnice) in njuna evalvacija organizacija zaključne konference z mednarodnimi strokovnjaki v Sloveniji.
Na Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo pokriva področje javnega potniškega prometa in trajnostne mobilnosti Direktorat za prometno politiko, ki je pripravlja prometno politiko in je nosilec izvajanja Zakona o celostnem prometnem načrtovanju. Cilj zakona je tudi povečanje vloge javnega potniškega prometa, hoje in kolesarjenja. Vse vrste prometa je treba obravnavati kot celoto, jih med seboj uravnotežiti in povezati v enovit prometni sistem. To se nanaša na prometne načine, ki so ključni za vzpostavitev večmodalnega prometa, kar naslavlja projekt Active2Public Transport. Ker želimo dosegati pozitivne učinke prometa tudi s pomočjo optimizacije prometnih tokov mora enovit prometni prostor zavzemati ne le medobčinske, regionalne, ampak tudi mednarodne razsežnosti. Zato je vključitev v projekt smotrna zaradi zagotovitve prenosa znanj in dobrih praks, kar bo zaposlenim na ministrstvu pomagalo pri postopku priprave in sprejema Državne celostne prometne strategije.
Zbirka orodij A2PT in piloti
V spletni zbirki orodij Active2Public Transport bodo na voljo smernice za izvajanje inovativnih rešitev za odpravo pogostih vrzeli v večmodalnem prometnem sistemu. Ta zbirka bo pokazala, kako razširiti obstoječe rešitve, da se obogatijo z izkušnjami iz pilotnih ukrepov projekta Active2Public Transport po vsem Podonavju.
Kdo smo?
11 partnerjev iz 9 držav bo 30 mesecev sodelovalo, da bi strokovnjake vseh vključenih organizacij (lokalnih, regionalnih in nacionalnih javnih organov in agencij, nevladnih organizacij, ponudnikov storitev in infrastrukture) spodbudili k premagovanju tradicionalno ozke, enomodalne - pogosto avtomobilske - usmerjenosti.
Cilj projekta je uvesti boljše storitve in infrastrukturo A2PT v državah partneric projekta in celo zunaj omejenega geografskega območja pilotnih projektov.
Vloga Ministrstva za okolje, podnebje in energijo
Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo je partner projekta INTERREG Podonavje 2021 - 2027 Aktivna dostopnost do javnega potniškega prometa (Active2Public Transport – A2PT). V Sloveniji so pridruženi partnerji k projektu: Direkcija RS za infrastrukturo, Slovenske železnice d.o.o., Družba za upravljanje javnega potniškega prometa.
V prvem projektnem obdobju smo se udeležili srečanj projektnih partnerjev s študijskimi obiski, ki so bili: marca na Dunaju v Avstriji ter julija v Olomoucu na Češkem. V začetni fazi izvajanja smo opredelili ustrezne zainteresirane deležnike, ki bi jih radi vključili v našo nacionalno delovno skupino, zbrali smo vse podatke za analizo ogljične intenzivnosti in emisij toplogrednih plinov v prometnem sektorju za Slovenijo, pregledali smo vse naše nacionalne strateške dokumente ter izpolnili anketo o potrebah kolesarskih in pohodniških turistov. Zbrali smo podatke vseh projektnih partnerjev z namenom priprave zemljevida vozlišč javnega potniškega prometa za potrebe projekta in izbrali 5 vozlišč javnega potniškega prometa v Sloveniji, za katera bomo izvajali projektne aktivnosti. Proti koncu 1. obdobja izvajanja projekta (januar - junij 2024) smo izvedli tudi oceno teh vozlišč skladno z metodologijo projekta.
Na območju naše države v okviru projekta načrtujemo izvedbo dveh pilotnih projektov, in sicer začasno preureditev ene izmed ulic, ki povezujejo izbrano pilotno vozlišče javnega potniškega prometa s centrom mesta, ter začasno postavitev varnih kolesarnic. V Ljubljani bomo izvedli tudi delavnico s tujimi strokovnjaki za pripravo idejnega koncepta začasne preureditve ulice na praktičnem primeru, kasneje se v sodelovanju z mestom začasno preureditev izvede in evalvira.
Za več informacij obiščite spletno stan projekta:
https://interreg-danube.eu/projects/active2public-transport
Kontakt na Direktoratu za prometno politiko:
Janez Škulj
T: +386 (0)1 478 77 11