Poučevanje in kurikulum
Univerza na Primorskem (UP) je navdihujoč primer inovativnega pristopa k poučevanju in kurikulumu ter povezovanja strateških mednarodnih pobud z znanjem, potrebami in priložnostmi na lokalni ravni. Začetno vozlišče Akademije novega evropskega Bauhausa za trajnostna grajena okolja z obnovljivimi materiali, ki ga je ustanovila UP, je primer mobilizacije lokalnega strokovnega znanja, dediščine obstoječega znanja, ki ga je ustvaril raziskovalni inštitut InnoRenew CoE, ter ambicioznih in interdisciplinarnih ciljev Evropske unije v okviru pobude Novi evropski Bauhaus (NEB). Pod vodstvom UP je bil vzpostavljen tudi vseevropski konzorcij Zavezništvo NEB, ki bo izvajalec Akademije Novega evropskega Bauhausa, vodilne pobude evropskega leta spretnosti.
Cilj projekta univerze je ustvariti vozlišče in raznoliko izobraževalno pot, ki bo omogočila razvoj potrebnih kompetenc za preoblikovanje gradbenega sektorja – v skladu z načeli NEB. Eden prvih konkretnih rezultatov bo mednarodni skupni dodiplomski program na področju trajnostnega grajenega okolja, ki je zelo potreben na lokalni in evropski ravni.
Začetno vozlišče Akademije NEB na UP se osredotoča na trajnostna grajena okolja, ki so regenerativni in vključujoči prostori, ki z razogljičenjem zmanjšujejo vplive na okolje ter imajo pozitivne družbene in gospodarske učinke, vključno z zdravjem in dobrim počutjem.
Začetno vozlišče Akademije NEB bo:
- ponujalo tradicionalna (offline) in spletna usposabljanja za gradbeni ekosistem,
- spodbujalo zelen, digitalen in vključujoč prehod znotraj gradbenega ekosistema z uporabo materialov na biološki osnovi,
- združevalo že obstoječe učne module za gradbeni ekosistem,
- tesno sodeloval s skupnostjo NEB.
To je tudi odličen primer poučevanja in učenja, ki temelji na raziskavah ter sodelovanja visokošolskega zavoda z neodvisnim raziskovalnim inštitutom – InnoRenew CoE, ki prav tako gosti živi laboratorij in vabi vse zainteresirane strani k sodelovanju pri raziskavah in poskusih ter tako uresničuje načelo odprte znanosti.
Univerza v Ljubljani (UL) trenutno sodeluje tudi pri vzpostavitvi in vodenju celovitega projekta UL za trajnostni razvoj (ULTRA), ki ga sestavlja 11 različnih inter- in multidisciplinarnih pilotnih projektov. Celoten projekt je del reforme slovenskega visokošolskega sistema v okviru Mehanizma za okrevanje in odpornost. Posamezni pilotni projekti so usmerjeni v prenovo 29 visokošolskih strokovnih študijskih programov, v študijskem letu 2023/24 pa bo študentom UL znotraj teh študijskih programov na voljo več kot 60 novih predmetov. Od leta 2024 bodo spodbujali programe, ki podpirajo znanje in ravnanje v smeri doseganja ciljev trajnostnega razvoja, zlasti zelenega prehoda in digitalne preobrazbe.
Poleg tega bo UL v okviru postopka pregleda trenutnega stanja usklajenosti delovanja in učnih načrtov UL z načeli in vrednotami ciljev trajnostnega razvoja, pripravila tudi pregled "trajnostnih" predmetov, ki bo temeljil na kartiranju predmetov po ciljih trajnostnega razvoja in pokritosti trajnostnega razvoja na splošni ravni v vsakem predmetu, kar naj bi se zaključilo v študijskem letu 2023/2024. Namen oblikovanja pregleda predmetov, povezanih s trajnostnim razvojem in usmerjenih v trajnostni razvoj (npr. doktorski program Varstvo okolja), je podpreti proces ocenjevanja in ugotavljanja prednosti in slabosti sedanjih učnih načrtov UL, kar lahko posledično zagotovi pomembno izhodišče za načrtovanje prihodnjih preoblikovanj/nadgradenj učnih načrtov. Na UL lahko študenti na primer pridobijo nova znanja in kompetence, povezane s trajnostnim razvojem, tudi z obiskovanjem kreditno ovrednotenih obštudijskih dejavnosti – npr. z obiskovanjem predmeta Krožno gospodarstvo (Ekonomska fakulteta, UL) ali predmeta Okoljski vidik trajnostnega razvoja (Center za obštudijske dejavnosti UL). Poleg tega pripravlja UL tudi pregled raziskovalnih projektov in publikacij, ki obravnavajo posamezne cilje trajnostnega razvoja.