Skoči do osrednje vsebine

Evropsko okolje enotnega okna za pomorski sektor

Države članice so vzpostavile pomorska nacionalna enotna okna preko katerih lahko ladjarji in pomorski agenti v elektronski obliki izpolnijo obveznosti poročanja za ladje, ki vplujejo v pristanišča in izplujejo iz njih. Za olajšanje pomorskega prometa in nadaljnje zmanjšanje upravnega bremena za ladjarske družbe bo potrebno postopke poročanja dodatno poenostaviti in uskladiti tako, da bodo tehnološko nevtralni in bodo spodbujali načine poročanja, primerne za prihodnost.
slika čolna SAR
1 / 3

Zaradi navedenega in z namenom zagotavljanja večje interoperabilnosti in celovitejših, uporabniku prijaznih komunikacijskih in informacijskih tokov ter za izboljšanje delovanja notranjega trga in izpolnjevanja potreb akterjev v pomorskem sektorju, sta Evropski parlament in Svet junija 2019 sprejela Uredbo (EU) 2019/1239 o vzpostavitvi okolja Evropskega okna za pomorski sektor (angleško European Maritime Single Window environment - EMSWe).

Namen EMSWe je optimirati formalnosti poročanja ob prihodu in odhodu ladij ter izboljšati upravljanje pomorskega prometa, zmanjšati administrativno breme za udeležence v pomorskem prometu in pripomoči k večji preglednosti, učinkovitosti in poenotenju postopkov. EMSWe narekuje enotno elektronsko posredovanje podatkov in dokumentacije, kar bo olajšalo sodelovanje med državami članicami ter prispevalo k zmanjšanju birokracije in zamud. Glavni cilj je določiti usklajena pravila za zagotavljanje informacij, ki so potrebne ob postankih v pristaniščih, zlasti z zagotavljanjem, da se isti nizi podatkov lahko sporočijo na enak način vsakemu nacionalnemu enotnemu oknu za pomorski sektor. 

Komisija sprejme delegirane in izvedbene akte, ki določajo tehnične specifikacije EMSWe. Načrt za pripravo takšnih specifikacij in za razvoj različnih komponent EMSWe je vsebovan v večletnem izvedbenem načrtu za vzpostavitev EMSWe (2021/C 299/03, C/2023/100, in v njegovem popravku C/2023/90008).

V sklopu priprav na izvedbo EMSWe je Evropska agencija za pomorsko varnost (angleško European Maritime Safety Agency - EMSA) pripravila:

Novi predpisi se pričnejo predvidoma uporabljati 15. avgusta 2025 za vse države EU, Evropska Komisija proučuje možnost podaljšanja roka uvedbe. 

V ta namen se je Uprava Republike Slovenije za pomorstvo januarja 2024 pridružila konzorciju držav članic, ki je na razpis programa CEF-2 Transport prijavil projekt "Pametni evropski pomorski prostor preko evropskega okolja enotnega okenca za pomorski sektor" (angleško Smart European Maritime Space through the European Maritime Single Window environment - SEMAS-EMSWe). Projektno partnerstvo SEMAS-EMSWe sestavlja devet partnerjev in devetnajst  pridruženih partnerjev skupno iz devetih različnih držav (Španija, Švedska, Nizozemska, Portugalska, Finska, Italija, Slovenija, Belgija, Estonija). V projektu, kot slovenski pridruženi partner nastopa MF (FURS), šest slovenskih deležnikov je podpisalo pismo podpore (KOPP d.o.o., Luka Koper d.d., NIJZ, SURS, MNZ Policija, MZZ Zdravstveni inšpektorat RS).

Projekt SEMAS-EMSWe, v skupni vrednosti 29,8 milijona evrov, je Evropska komisija odobrila junija 2024 in bo 50 % sofinanciran s strani Instrumenta za povezovanje Evrope (IPE, ang. Connecting Europe Facility - CEF).

Skupna kvalifikacijska ocena projekta je dosegla odličnih 24, od 25 možnih točk. V projektu, poleg Uprave Republike Slovenije za pomorstvo, sodelujejo partnerji:

  • Fundacion De La Comunidad Valenciana Para La Investigacion, Promocion Y Estudios Comerciales De Valenciaport, Španija
  • Puertos del Estado, Španija
  • Swedish Maritime Administration, Švedska
  • Ministerie Van Infrastructuur En Waterstaat, Nizozemska
  • Direccao Geral de Recursos Naturais, Seguranca e servicos maritimos, Portugalska
  • Fintraffic Meriliikenteenohjaus Oy, Finska
  • Comando Generale Del Corpo Delle Capitanerie Di Porto - Guardia Costiera, Italija
  • Circle Spa, Italija

Skupna višina sredstev projektnega partnerja Uprava Republike Slovenija za pomorstvo, namenjenih za izvedbo projekta znaša 2.997.536,00 EUR, od tega je prispevek Evropske unije 1.498.768,00 EUR.

Dokumenti