Kakovost v zdravstvu
V Sloveniji področje kakovosti v zdravstvu in področje vrednotenja zdravstvenih tehnologij ni zakonsko urejeno in je nezadostno regulirano. Zaradi tega manjkajo osnovni pogoji za sistematično implementacijo, razvoj in nadzor vodenja kakovosti na vseh ravneh zdravstvenega varstva in pri vseh izvajalcih zdravstvene dejavnosti.
Nov Zakon o zagotavljanju kakovosti v zdravstvu zato vpeljuje mednarodno sprejeta načela kakovosti, ki predstavljajo najpreprostejšo pot za zagotavljanje najboljše zdravstvene oskrbe z najboljšimi možnimi izidi zdravljenja.
Kakovost v zdravstvu se uresničuje na podlagi udejanjanja sedmih načel kakovosti:
- načelo: učinkovitost,
- načelo: uspešnost,
- načelo: osredotočenost na pacienta,
- načelo: pravočasnost,
- načelo: varnost zdravstvene obravnave,
- načelo: enakopravnost pri zdravstveni obravnavi,
- načelo: integriranost zdravstvenega varstva.
Poglavitni cilj zakona je vzpostavitev pogojev za zagotovitev sistema vodenja in upravljanja kakovosti za vse izvajalce zdravstvene dejavnosti ter zagotovitev ustrezne nadgradnje sistema kakovosti v zdravstvu.
Zakon zagotavlja najvišjo stopnjo varnosti pacientov in zmanjšuje tveganja za njihova življenja in zdravje, in sicer:
- določa ukrepe za upravljanje in razvoj kakovosti ter varnosti v zdravstvu,
- ustanavlja Svet za kakovost, posebno posvetovalno telo, ki ga imenuje minister za zdravje,
- vzpostavlja javno agencijo za kakovost v zdravstvu, ki je samostojna in neodvisna ter bo upravljala s kakovostjo v zdravstvu, vrednotila zdravstvene tehnologije, izvajala nadzore, in sicer upravne in sistemske nadzore,
- uvaja vrednotenje zdravstvenih tehnologij,
- omogoča prostovoljno akreditacijo in certificiranje za izvajalce zdravstvene dejavnosti,
- uvaja nadzor nad kakovostjo v zdravstvu.
V zagotavljanju kakovosti zdravstvene obravnave imamo tako vlogo vsi deležniki: država, izvajalci, vsi zaposleni, plačnik, zbornice in strokovna združenja, nevladne organizacije s področja varstva pacientov pravic in pacienti.
Varnost pacientov in kazalniki kakovosti
Posebna pozornost na področju kakovosti v zdravstvu se namenja sistemu varnosti pacientov. Opredeljujemo incidente, ki se lahko zgodijo - to so varnostni incident, preprečljivi škodljivi dogodek in opozorilni nevarni dogodek. Za vsakega od njih zakon določa postopek obravnave in poročanja.
Varnostni incident je nenamerni dogodek pri obravnavi pacienta, ki je ali bi lahko škodoval pacientu ob prejemanju zdravstvene oskrbe ter bi se ga dalo preprečiti.
Preprečljivi škodljivi dogodek je varnostni incident, ki je nastal zaradi odsotnosti ali pomanjkljive uvedbe sistemskih varnostnih ukrepov pri izvajalcu zdravstvene dejavnosti ali ukrepov na ravni države.
Opozorilni nevarni dogodek (OND) je resen nepričakovan varnostni incident, ki privede ali bi lahko privedel do smrti ali resne fizične ali psihične škode za zdravje pacienta.
Zakon bo uredil sistem kazalnikov kakovosti. S spremljanjem kazalnikov kakovosti in izidov zdravljenja bo mogoče bolje spremljati rezultate zdravljenja, kar bo pripomoglo k prepoznavanju in odpravljanju tveganj in odklonov v zdravstveni obravnavi.
Na vrednosti temelječe zdravljenje
Zakon predvideva tudi prehod na sistem, ki temelji na vrednosti, kar pomeni, da se bo več pozornosti posvečalo učinkovitosti in uspešnosti zdravstvenih storitev.
Sredstva v zdravstvu bodo postopoma uporabljena bolj učinkovito, kar bo dolgoročno zmanjšalo stroške in izboljšalo rezultate zdravljenja. Boljša kakovost oskrbe in večja varnost bosta prispevali k večjemu zadovoljstvu pacientov, kar bo izboljšalo splošno zaupanje v zdravstveni sistem.