Kakovost v zdravstvu
V Sloveniji področje kakovosti v zdravstvu in področje vrednotenja zdravstvenih tehnologij ni zakonsko urejeno in je nezadostno regulirano. Zaradi tega manjkajo osnovni pogoji za sistematično implementacijo, razvoj in nadzor vodenja kakovosti na vseh ravneh zdravstvenega varstva in pri vseh izvajalcih zdravstvene dejavnosti.
S predlogom Zakona o zagotavljanju kakovosti v zdravstvu se bodo vpeljala mednarodno sprejeta načela kakovosti, ki predstavljajo najpreprostejšo pot za zagotavljanje najboljše zdravstvene oskrbe z najboljšimi možnimi izidi zdravljenja.
Kakovost v zdravstvu se uresničuje na podlagi udejanjanja sedmih načel kakovosti:
- načelo učinkovitosti,
- načelo uspešnosti,
- načelo osredotočenosti na pacienta,
- načelo pravočasnosti,
- načelo varnosti zdravstvene obravnave,
- načelo enakopravnosti pri zdravstveni obravnavi,
- načelo integriranosti zdravstvenega varstva.
Poglavitni cilj predloga zakona je tudi vzpostavitev pogojev za zagotovitev sistema vodenja in upravljanja kakovosti za vse izvajalce zdravstvene dejavnosti ter zagotovitev ustrezne nadgradnje sistema kakovosti v zdravstvu.
V zagotavljanju kakovosti zdravstvene obravnave imamo vlogo vsi deležniki: država, izvajalci, vsi zaposleni, plačnik, zbornice in strokovna združenja, nevladne organizacije s področja varstva pacientov pravic in pacienti.
Zakon bo zagotovil najvišjo stopnjo varnosti pacientov in zmanjšal tveganja za njihova življenja in zdravje. Poglavitne rešitve predloga zakona so:
- določitev ukrepov za upravljanje in razvoj kakovosti in varnosti v zdravstvu,
- ustanovitev Sveta za kakovost, posebnega posvetovalnega telesa, ki ga imenuje minister za zdravje,
- vzpostavitev javne agencije za kakovost v zdravstvu, ki je samostojna in neodvisna ter bo upravljala s kakovostjo v zdravstvu, vrednotila zdravstvene tehnologije, izvajala nadzore, in sicer upravne in sistemske nadzore,
- vrednotenje zdravstvenih tehnologij,
- prostovoljna akreditacija in certificiranje za izvajalce zdravstvene dejavnosti,
- nadzor nad kakovostjo v zdravstvu.
Varnost pacientov in kazalniki kakovosti
Posebna pozornost na področju kakovosti v zdravstvu se namenja sistemu varnosti pacientov. Opredeljujemo incidente, ki se lahko zgodijo - to so varnostni incident, preprečljivi škodljiv dogodek in opozorilni nevarni dogodek. Za vsakega od njih zakon določa postopek obravnave in poročanja.
Varnostni incident je nenameren dogodek pri obravnavi pacienta, ki je ali bi lahko škodoval pacientu ob prejemanju zdravstvene oskrbe ter bi se ga dalo preprečiti.
Preprečljiv škodljivi dogodek je varnostni incident, ki je nastal zaradi odsotnosti ali pomanjkljive uvedbe sistemskih varnostnih ukrepov pri izvajalcu zdravstvene dejavnosti ali ukrepov na ravni države.
Opozorilni nevarni dogodek (OND) je resen nepričakovan varnostni incident, ki privede ali bi lahko privedel do smrti ali resne fizične ali psihične škode za zdravje pacienta.
Zakon bo uredil sistem kazalnikov kakovosti. S spremljanjem kazalnikov kakovosti in izidov zdravljenja bo mogoče bolje spremljati rezultate zdravljenja, kar bo pripomoglo k prepoznavanju in odpravljanju tveganj in odklonov v zdravstveni obravnavi.
Na vrednosti temelječe zdravljenje
Zakon predvideva tudi prehod na sistem, ki temelji na vrednosti, kar pomeni, da se bo več pozornosti posvečalo učinkovitosti in uspešnosti zdravstvenih storitev.
Sredstva v zdravstvu bodo postopoma uporabljena bolj učinkovito, kar bo dolgoročno zmanjšalo stroške in izboljšalo rezultate zdravljenja. Boljša kakovost oskrbe in večja varnost bosta prispevali k večjemu zadovoljstvu pacientov, kar bo izboljšalo splošno zaupanje v zdravstveni sistem.