Za boljši RTV Slovenija
Veljavni zastareli zakon vsakokratni vladajoči politiki omogoča neposredno imenovanje vodstva RTV Slovenija ter s tem poseganje v kadrovske in vsebinske odločitve javne RTV Slovenija.
Upravljanje RTV Slovenija po sedanji zakonodaji
V veljavnem Zakonu o Radioteleviziji Slovenija manjka pomembna varovalka, s katero bi zamejili vpliv političnih strank na imenovanje programskih svetnikov in nadzornikov. Politične stranke namreč same izberejo, katere kandidatke in kandidate bodo imenovale na ta mesta. Izbira nadzornikov in svetnikov je bila od sprejema zakona leta 2005 v celoti prepuščena strankarski politiki, zato je sestava programskega in nadzornega sveta v praksi odražala razmerje političnih moči v Državnem zboru.
Zakon o Radioteleviziji Slovenija iz leta 2005 je uvedel poseben upravljavski organ – programski svet RTV Slovenija. Sestavlja ga 29 članov in članic, ki jih predlagata madžarska in italijanska narodna skupnost, Slovenska akademija znanosti in umetnosti, predsednik Republike Slovenije in zaposleni na RTV Slovenija, večino članov (21 od 29) pa imenuje neposredno Državni zbor na predlog političnih strank ter na predlog gledalcev in poslušalcev. Programski svet sprejema ključne kadrovske in programske odločitve pri delovanju RTV Slovenija. Programski svetniki med drugim imenujejo in razrešujejo generalnega direktorja RTV Slovenija, dajejo predhodno soglasje k imenovanju in razrešitvi direktorjev in urednikov radia in televizije ter sprejemajo programske standarde javne RTV.
Tudi v nadzorni svet RTV Slovenija večino (9 od 11 članov) imenujeta vlada in Državni zbor. Med glavnimi nalogami nadzornega sveta sta sprejemanje statuta na podlagi predhodnega soglasja programskega sveta in finančnega načrta javne RTV.
Umik politike iz RTV Slovenija
Na prevelik vpliv politike na javne medije je opozorila tudi Evropske komisija v poročilu o stanju pravne države v Sloveniji. Avtorji poročila so opozorili, da zdaj veljavna zakonodaja v praksi ne ponuja dovolj učinkovitih varovalk pred posegi politike v delovanje in upravljanje javne radiotelevizije, ravno nasprotno; v poročilu ocenjujejo, da obstaja zelo visoko tveganje za poseganje politike v neodvisnost javne RTV. Vlada je zato julija 2022 prvič po skoraj dvajsetih letih sprejela novelo Zakona o RTV Slovenija, s katero je odpravila nekatere največje pomanjkljivosti starega zakona, povezane z upravljanjem javne RTV. Državni zbor po novem zakonu ne imenuje nobenega svetnika v Svet RTV Slovenija. Pri pripravi novega zakona je sodelovala tudi civilna družba, ki je besedilo zakona pred obravnavo uskladila z vsemi relevantnimi strokovnimi in interesnimi javnostmi, novinarskimi organizacijami in sindikati.
Z novim zakonom je vlada bistveno otežila neposredne posege strankarske politike v avtonomijo javno RTV in politiko umaknila iz neposrednega odločanja o delovanju najpomembnejšega javnega medija. To je prvi pogoj, da lahko javna RTV dejansko opravlja svoje naloge javnega medija, ki je v spremenjeni medijski krajini ključna za verodostojno obveščanje državljanov in obstoj demokracije.
-
Štiričlanska uprava
- Dosedanjo funkcijo generalnega direktorja bo nadomestila štiričlanska uprava, kar je glede na tehnološke spremembe in obstoječo medijsko-komunikacijsko okolje primernejši model upravljanja.
- Dosedanjima direktorjema radia in televizije se pridružuje direktor digitalnih vsebin, kar bo omogočilo enakopravnejši in času primernejši položaj novih medijskih dejavnosti. V štiričlansko upravo bo vključen tudi delavski direktor.
- Dosedanjo funkcijo generalnega direktorja bo nadomestila štiričlanska uprava, kar je glede na tehnološke spremembe in obstoječo medijsko-komunikacijsko okolje primernejši model upravljanja.
-
Svet RTV Slovenija
- Enoten organ upravljanja in nadzora – Svet RTV Slovenija (Svet) – bo sestavljalo 17 članov. Zmanjšanje števila članov Sveta bo omogočilo bolj racionalno delovanje in znižalo stroške, ob tem pa število ostaja dovolj veliko, da bo Svet odražal potrebno družbeno pluralnost oziroma uravnoteženost.
- Šest članov Sveta bodo imenovali zaposleni na RTV, preostalih enajst članov pa bodo imenovali italijanska in madžarska narodna skupnost, predsednik Republike Slovenije, Slovenska akademija znanosti in umetnosti, Nacionalni svet za kulturo, Olimpijski komite Slovenije, Informacijski pooblaščenec, Svet za trajnostni razvoj in varstvo okolja, Nacionalni svet invalidskih organizacij in Varuh človekovih pravic Republike Slovenije.
- V vodenje in upravljanje bodo poleg izvoljenih zaposlenih lahko vključeni tudi državljani, ki bodo na javnem pozivu kandidirali za svetnike RTV Slovenija.
- Svetniki bodo imeli lahko do dva zaporedna mandata.
- Svet ne bo smel več posegati v posamezne dele programa pred objavo in sprejemati odločitev ali stališč, ki so povezani z objavo delov programa. Razpravo o objavljenih delih programa lahko Svet vodi le na podlagi poročil Varuha pravic gledalcev in poslušalcev, ki vključujejo odziv odgovornih urednikov in avtorjev. Ta omejitev je odraz spoštovanja načela novinarske avtonomije oziroma uredniške neodvisnosti.
- Enoten organ upravljanja in nadzora – Svet RTV Slovenija (Svet) – bo sestavljalo 17 članov. Zmanjšanje števila članov Sveta bo omogočilo bolj racionalno delovanje in znižalo stroške, ob tem pa število ostaja dovolj veliko, da bo Svet odražal potrebno družbeno pluralnost oziroma uravnoteženost.
-
Nov postopek imenovanja odgovornih urednikov
Pred imenovanjem odgovornega urednika bo obvezno predhodno posvetovanje s člani uredništva, to je novinarji in drugimi programskimi delavci. Novela zakona daje večjo težo pozitivnemu mnenju uredništev k imenovanjem urednikov in vzpostavlja omejitve glede razrešitve urednikov, do katerih ne more priti po samovolji uprave, temveč le, če izgubijo zaupanje uredništva, s čimer mora soglašati Svet RTV.
-
Večja vloga Varuha pravic gledalcev in poslušalcev
Večjo težo bodo dobila tudi poročila Varuha pravic gledalcev in poslušalcev. Z novelo zakona se vzpostavlja Varuh pravic gledalcev in poslušalcev, ki bo odslej imel podlago v zakonu in njegova usoda ne bo odvisna od odločitev organov zavoda.
-
Finančni odbor
- Novela zakona uvaja posvetovalno telo Sveta – Finančni odbor.
- Sestavljalo ga bo pet članov, za katere se med drugim zahteva visoka strokovna usposobljenost in delovne izkušnje s finančnega področja ter ustrezna izobrazba.
- Člane bo imenoval Svet na predlog Ministrstva za finance, Ministrstva za kulturo, Sveta delavcev RTV, Združenja nadzornikov Slovenije in Zveze računovodij, finančnikov in revizorjev Slovenije.
- Novela zakona uvaja posvetovalno telo Sveta – Finančni odbor.
-
Revizijska pristojnost Računskega sodišča
Ker je RTV Slovenija uporabnik javnih sredstev, novela zakona zagotavlja jasno in nesporno revizijsko pristojnost Računskega sodišča tako za revidiranje pravilnosti in smotrnosti poslovanja RTV kakor tudi za revidiranje aktov o preteklem poslovanju in aktov o načrtovanem poslovanju RTV.
Argumenti na očitke
Predlagatelj referenduma ocenjuje, da "zakon pelje nazaj v stare čase, saj vlada z novelo dodeljuje prednost le določenim nevladnim organizacijam, ki so navzven apolitične, a so v preteklosti že imenovale politične kadre". Zakaj so bile pri sestavi Sveta RTV izbrane prav navedene nevladne organizacije?
Veljavni Zakon o Radioteleviziji Slovenija je strankarski politiki omogočil neposreden vpliv na vodenje in delovanje največjega slovenskega javnega medija. Politika svojega vpliva v dvajsetih letih ni nikoli uporabila za utrjevanje avtonomije in neodvisnosti javnega medija, ampak je v programski in nadzorni svet imenovala posameznike in posameznice, ki namesto javnega zastopajo strankarski interes. Poleg tega za svetnike in nadzornike po veljavnem zakonu ni predviden odpoklic pred koncem mandata, kadar ne delujejo v javnem interesu ali povzročajo škodo javni RTV. Z novelo Zakona o Radioteleviziji Slovenija vlada predlaga boljšo rešitev: člane novega telesa – Sveta RTV bodo imenovali civilna družba na podlagi javnega poziva in zaposleni na RTV. Javni poziv pomeni, da se lahko prijavi vsak, ki to želi.
Izbor Slovenske akademije znanosti in umetnosti, Nacionalnega sveta za kulturo, Olimpijskega komiteja Slovenije, Informacijskega pooblaščenca, Sveta za trajnostni razvoj in varstvo okolja, Nacionalnega sveta invalidskih organizacij in Varuha človekovih pravic Republike Slovenije nikakor ne pomeni delegatskega sistema, da vsaka od naštetih organizacij predlaga svojega kandidata. Zakon predvideva, da omenjene organizacije oziroma telesa izvedejo postopek javnega poziva med interesnimi in strokovnimi združenji ter posamezniki na svojem področju. Na primer Olimpijski komite Slovenije denimo pripravi poziv vsem športnim organizacijam, naj predlagajo najustreznejše kandidate oziroma kandidatke, medtem ko Svet za trajnostni razvoj in varstvo okolja razpiše poziv za kandidata ali kandidatko denimo med vsemi nevladnimi okoljskimi organizacijami. V tem smislu nikakor ni v igri vnaprejšnja prednost določenih nevladnih organizacij, temveč zagotavljanje kar najširšega sodelovanja s strani civilne družbe. Trditev, da gre za predstavnike omenjenih organizacij, ne drži.
Zakon je bil sprejet brez kakršnekoli javne razprave. V nobeni od evropskih držav ni take ureditve, kot je predlagana z novim zakonom.
Vlada je z nujnim postopkom hotela preprečiti težko popravljive posledice za delovanje RTV, kot smo jim priča danes. Novela zakona je bila pred obravnavo usklajena s civilno družbo, stroko, novinarskimi združenji in sindikati. Vsak bralec in bralka ali poslušalec in poslušalka lahko na podlagi javnega poziva kandidira za svetnika v Svetu RTV. Na prevelik vpliv politike na javno RTV je opozorila tudi Evropska komisija.
Namen zakona je obglaviti tej vladi nevšečno vodstvo RTV Slovenija.
Javna RTV je v globoki krizi vodenja, zaposleni stavkajo že pol leta, vodstvo ukinja priljubljene oddaje, upada kakovost oddaj, upada gledanost, vodstvo zaposluje kadre iz propagandnih strankarskih medijev, stavkajočim grozijo z odpuščanjem. Že od maja letos je očitno, da je RTV Slovenija v hudi krizi glede vodenja, saj vodstvo deluje v interesu politike, ne pa v interesu javnosti. V zadnjem času so razmere tako kritične, da je ogrožen obstoj RTV. S predlagano novelo zakona vlada bistveno otežuje neposredne posege strankarske politike v avtonomijo javne RTV in politiko umika iz neposrednega odločanja o delovanju najpomembnejšega javnega medija. To pa je prvi pogoj, da lahko javna RTV opravlja svoje naloge javnega medija, ki so v spremenjeni medijski krajini ključne za verodostojno obveščanje državljank in državljanov in obstoj demokracije. Poleg tega v Sloveniji ni alternativnega medija, ki bi lahko prevzel vlogo javne RTV. Zasebni mediji in tuje internetne platforme ne morejo nadomestiti javnega medija, saj jim ni treba poskrbeti za preverjanje dejstev, upoštevanje različnih mnenj ter posredovanje verodostojnih informacij, kar ostaja glavno poslanstvo javnih medijev. Brez neodvisnih javnih medijev ni demokratične družbe.
Novela zakona namesto nadzornega sveta uvaja novo finančno posvetovalno telo, čeprav ima vsako kulturno društvo oziroma vsak najmanjši odbor svoj nadzorni svet, ki nadzira porabo financ.
To je popolno zavajanje. Novi zakon o RTV, o katerem bomo odločali na referendumu, uvaja redni zunanji nadzor Računskega sodišča nad poslovanjem javne RTV. To je strožja ureditev kot danes, ko o tem odloča politično imenovani Nadzorni svet RTV.
Referendum bo odločanje o povišanju RTV-prispevka.
Predlog novega zakona, o katerem se odloča na referendumu, niti v eni točki ne zvišuje RTV-prispevka. Pobudniki referenduma hočejo ohraniti sedanjo ureditev, po kateri strankarska politika imenuje vse nadzornike in večino programskih svetnikov javne RTV. Prav tako nasprotujejo večjemu vplivu zaposlenih in civilne družbe na upravljanje in delovanje javne RTV ter se zavzemajo za ukinitev sistemskega javnega financiranja javne RTV.
Novice
-
Ministrstvo za kulturo podpira zahteve po krepitvi novinarske in institucionalne avtonomije RTVS
-
Evropska komisija predstavila dolgo pričakovani predlog Akta o medijski svobodi
-
Državni zbor v drugo potrdil vladno novelo Zakona o RTV Slovenija
-
Odziv Ministrstva za kulturo na referendumsko pobudo o noveli Zakona o RTV Slovenija
-
Odziv Ministrstva za kulturo na poročilo Evropske komisije o stanju pravne države za leto 2022
-
Umik politike iz RTV Slovenija je nujen
-
Vlada potrdila predlog sprememb in dopolnitev Zakona o RTV Slovenija
-
Vlada zavrnila posvetovalni referendum o RTV Slovenija in predlog sprememb zakona o STA