Javno računovodstvo
Računovodenje pomeni zbiranje, urejanje in obdelovanje podatkov in oblikovanje informacij, ki so izraženi v denarni enoti, in se nanašajo na preteklo ali prihodnje poslovanje organizacije. Računovodska služba tekoče ureja, zajema, knjigovodsko evidentira in sporoča podatke, opravlja plačila, izvaja računovodski nadzor in nadzor nad izpolnjevanjem terjatev in plačevanjem obveznosti, pripravlja obvezne računovodske izkaze in arhivira izvirnike knjigovodskih listin.
Zakonska ureditev
V Republiki Sloveniji je računovodstvo urejeno na dva načina:
- splošna pravila računovodenja so določena v 54. členu Zakona o gospodarskih družbah (ZGD-1), ki veljajo za zasebna podjetja, ki morajo voditi poslovne knjige in pripravljati letna poročila na podlagi Slovenskih računovodskih standardov (SRS ), ki jih je sprejel Slovenski inštitut za revizijo, po predhodnem soglasju Ministrstva za finance in Ministrstva za gospodarstvo.
- vodenje poslovnih knjig in izdelava letnih poročil za proračun in proračunske uporabnike ter za pravne osebe javnega prava in pravne osebe zasebnega prava je urejeno v 1. členu Zakona o računovodstvu (ZR), ki ne vodijo poslovnih knjig na podlagi ZGD-1, Zakona o gospodarskih javnih službah in Zakona o društvih. Za pripravo ZR in vseh podzakonskih aktov, sprejetih na njegovi podlagi, je odgovorno Ministrstvo za finance.
Poleg Zakona o računovodstvu (ZR) ureja področje računovodstva še Zakon o javnih financah (ZJF), kjer je področju računovodstva namenjeno 8. poglavje. Pristojnosti računovodske službe so določene v 91. členu ZJF, če ni s posebnim zakonom drugače določeno.
Računovodstvo javnega sektorja
Računovodstvo javnega sektorja se nanaša na računovodenje v javnem sektorju.
To je v Sloveniji urejeno na podlagi določb ZJF, ZR in njunih podzakonskih predpisov ter SRS v tistih primerih, ki niso posebej določeni v omenjenih predpisih. Poznavanje področja javnih financ in proračunskega prava predstavlja ogrodje delovanja javnega računovodstva. Finančno upravljanje s sredstvi javnih financ je povezano s knjigovodskim evidentiranjem vseh poslovnih dogodkov, ki nastanejo v procesu izvrševanja finančnih načrtov državnega in občinskega proračuna oziroma finančnih načrtov posameznih neposrednih in posrednih proračunskih uporabnikov državnega in občinskih proračunov. Oba zakona in na njuni podlagi pripravljeni podzakonski akti omogočajo povezljivost priprave finančnih načrtov in proračuna kot celote, z izvrševanjem proračuna ter evidentiranjem poslovnih dogodkov v poslovne knjige, ko so le-ti nastali.
Zakona sta se začela uporabljati s 1. 1. 2000 in z njuno uveljavitvijo se je v Sloveniji začela izvajati reforma javnih financ. Reformo so narekovale tudi smernice mednarodnih institucij (Mednarodnega denarnega sklada, EUROSTATa in drugih).
Poleg navedenih pravnih podlag računovodski delavci v javnem računovodstvu upoštevajo tudi kodeks računovodskih načel. V kodeksu so zapisana osnovna računovodska načela, ki določajo, da mora biti:
- za vsak nastali poslovni dogodek, ki pomeni spremembo na prihodkih in drugih prejemkih, odhodkih in drugih izdatkih, sredstvih in njihovih virih, sestavljena verodostojna knjigovodska listina in
- knjigovodska listina predložena v računovodsko službo, ki je dolžna nastali poslovni dogodek evidentirati v poslovne knjige.
Zakon o računovodstvu
Zakon o računovodstvu (ZR) je temeljni akt na področju računovodstva za proračun, proračunske uporabnike ter za pravne osebe javnega prava in za tiste pravne osebe zasebnega prava, ki ne vodijo svojih poslovnih knjig oziroma računovodstva ne vodijo po določbah Zakona o gospodarskih družbah, Zakona o gospodarskih javnih službah in Zakona o društvih.
ZR je razdeljen na šestnajst poglavij, ki obravnavajo: knjigovodske listine in poslovne knjige, prihodke in odhodke, ugotavljanje izida poslovanja, računovodske izkaze in letno poročilo, hranjenje knjigovodskih listin in poslovnih knjig, vrednotenje postavk v računovodskih izkazih, popis sredstev in obveznosti do virov sredstev, odpisovanje neopredmetenih sredstev in opredmetenih osnovnih sredstev, predlaganje in pošiljanje letnih poročil ter računovodsko kontrolo.
Obrazci in dokumenti
-
Pravilnik o računovodstvu
Pravilnik ureja organiziranost in način vodenja računovodstva na Ministrstvu za finance in pri vseh tistih neposrednih proračunskih uporabnikih državnega proračuna, za katere vodi računovodstvo Direktorat za javno računovodstvo na Ministrstvu za finance.
Pravilnik je interni predpis Ministrstva za finance.Navodila- Pravilnik o računovodstvu (pdf, 179 KB)
-
Dokumenti EU
Kodeks etike za računovodske strokovnjakeNavodila- Kodeks etike za računovodske strokovnjake (pdf, 409 KB)
-
Obrazci za pripravo računovodskih izkazov in premoženjske bilance države in občin
Na podlagi Zakona o računovodstvu morajo proračun, proračunski uporabniki in druge osebe javnega prava pripraviti letno poročilo, katerega sestavni del so tudi računovodski izkazi, ter premoženjsko bilanco.
Računovodski izkazi (RI) so opredeljeni v Pravilniku o sestavljanju letnih poročil za proračun, proračunske uporabnike in druge osebe javnega prava.
Premoženjske bilance (PB) so opredeljene v Pravilniku o pripravi konsolidirane premoženjske bilance države in občin.
Agencija Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve (AJPES) je pripravila programsko rešitev za vnos in predložitev računovodskih izkazov in premoženjskih bilanc v računalniški obliki. Obrazce je možno izpolniti s pomočjo programa, ki se nahaja na spletnih straneh AJPES.
Objavljeni obrazci računovodskih izkazov in premoženjskih bilanc so v pdf formatu in so namenjeni zgolj za izpise in za morebitno ročno vpisovanje podatkov.Obrazci, prijavnice- RI - Bilanca stanja_Priloga1 (pdf, 57 KB)
- RI - Stanje in gibanje neopredmetenih dolgoročnih sredstev in opredmetenih osnovnih sredstev_Priloga1A (pdf, 56 KB)
- RI - Stanje in gibanje dolgoročnih kapitalskih naložb in posojil_Priloga1B (pdf, 87 KB)
- RI - Izkaz prihodkov in odhodkov - drugih uporabnikov_Priloga2 (pdf, 277 KB)
- RI - Izkaz računa finančnih terjatev in naložb_Priloga2A (pdf, 85 KB)
- RI - Izkaz računa financiranja_Priloga2B (pdf, 73 KB)
- RI - Izkaz prihodkov in odhodkov režijskih obratov_Priloga2C (pdf, 56 KB)
- RI - Izkaz prihodkov in odhodkov - določenih uporabnikov_Priloga3 (pdf, 163 KB)
- RI - Izkaz prihodkov in odhodkov določenih uporabnikov po načelu denarnega toka_Priloga3A (pdf, 193 KB)
- RI - Izkaz računa finančnih terjatev in naložb določenih uporabnikov_Priloga3A1 (pdf, 138 KB)
- RI - Izkaz računa financiranja določenih uporabnikov_Priloga3A2 (pdf, 124 KB)
- RI - Izkaz prihodkov in odhodkov določenih uporabnikov po vrstah dejavnosti_Priloga3B (pdf, 159 KB)
- PB - Premoženjska bilanca posrednega uporabnika proračuna_Priloga 1 (pdf, 177 KB)
- PB - Metodologija za izpolnitev obrazca premoženjska bilanca posrednega uporabnika proračuna_Priloga 2 (pdf, 65 KB)
- PB - Premoženjska bilanca neposrednega uporabnika proračuna_Priloga 3 (pdf, 213 KB)
- PB - Metodologija za izpolnitev obrazca premoženjska bilanca neposrednega uporabnika proračuna_Priloga 4 (pdf, 66 KB)
- PB - Skupna premoženjska bilanca občine_Priloga 5 (pdf, 210 KB)
- PB - Metodologija za izpolnitev obrazca skupna premoženjska bilanca občine_Priloga 6 (pdf, 63 KB)
- PB - Skupna premoženjska bilanca države_Priloga 7 (pdf, 209 KB)
- PB - Metodologija za izpolnitev obrazca skupna premoženjska bilanca države_Priloga 8 (pdf, 63 KB)
- PB - Konsolidirana premoženjska bilanca države in občin_Priloga 9 (pdf, 208 KB)
- PB - Metodologija za izpolnitev obrazca konsolidirana premoženjska bilanca države in občin_Priloga 10 (pdf, 65 KB)
-
Poslovni procesi računovodske službe
Predstavitve- Pogodbe (pdf, 113 KB)
- Prejeti računi (pdf, 298 KB)
- Potni nalogi (pdf, 245 KB)
- Plače (pdf, 388 KB)
- Drugi stroški dela (pdf, 229 KB)
- Izplačila EU sredstev (pdf, 241 KB)
- Vračila EU sredstev (pdf, 215 KB)
- Izdani računi (pdf, 117 KB)
- Javnofinančni prihodki (pdf, 159 KB)
- Stanovanjski krediti in najemnine (pdf, 219 KB)
-
Navodila, gradiva
Navodila, pojasnila, odgovori na vprašanja, ostala gradivaNavodila- Sheme knjiženja, veljavne od 1.1.2022 dalje (pdf, 4 MB)
- Razlaga in pojasnila k 64. členu Zakon o interventnih ukrepih za zajezitev epidemije COVID-19 in omilitev njenih posledic za državljane in gospodarstvo (ZIUZEOP), 10. 4. 2020 (pdf, 117 KB)
- Navodilo za evidentiranje prejetih sredstev iz naslova ukrepov ARSKTRP 17.9.2019 (pdf, 170 KB)
- Protokol izmenjave podatkov z dislociranimi strežniki, 15. 5. 2017 (PDF, 299 KB)
- Navodilo za evidentiranje terjatev javnofinančnih prihodkov (JFP), terjatve JFP posredovane v davčno izvršbo in odpis terjatev JFP, 23.12. 2016 (pdf, 5.4 MB)
- Navodilo računovodske obravnave poslov za tuj račun (pdf, 1 MB)
- Evidentiranje terjatev in obveznosti iz naslova prispevka za Radiotelevizijo Slovenije, 22. 10. 2014 (pdf, 420 KB)
- Navodilo za e-podpisovanje dokumentov in preverjanje e-podpisa, 2014 (pdf, 857 KB)
- Navodilo za pripravo zbirne bilance stanja državnega proračuna, 20. 2. 2013 (pdf, 427 KB)
- Navodilo za obračun stroškov potovanj, 5. 4. 2012 (pdf, 1.5 MB)
- Javno zasebno partnerstvo - knjiženje, dec. 2012 (pdf, 485 KB)
- Navodilo za hrambo knjigovodskih listin poslovnih knjig in letnih poročil, 18. 11. 2010 (pdf, 1 MB)
- Navodilo v primerih prenosa pravice upravljanja, 18. 4. 2008 (pdf, 908 KB)
- Navodilo za pripravo odredb v zvezi z uvedbo evra, 23. 11. 2006 (pdf, 122 KB)
- Navodilo prekrškovnim organom prehodni podračuni evidence, 14. 12. 2004 (pdf, 136 KB)
-
Navodila in gradiva ob zaključku poslovnega leta
V 36. členu Zakona o računovodstvu (Ur.l. RS, št. 23/99) je predpisano, da morajo pravne osebe (proračunski uporabniki) ob koncu poslovnega leta obvezno uskladiti stanje sredstev in obveznosti do virov sredstev z dejanskim stanjem, ugotovljenim s popisom (inventuro).
Pri popisu dolgoročnih finančnih naložb je potrebno vključiti vse naložbe ter posojila, dolgoročne terjatve iz poslovanja ter terjatve za sredstva dana v upravljanje, ki so predmet usklajevanja v skladu s Pravilnikom o načinu in rokih usklajevanja terjatev in obveznosti po 37. členu Zakona o računovodstvu (Ur.l. RS, št. 117/02, 134/03, 108/13) in Pravilnikom o razčlenjevanju in merjenju prihodkov in odhodkov pravnih oseb javnega prava (Uradni list RS, št. 134/03 in 34/04, 13/05, 138/06, 120/07, 112/09, 58/10, 97/12, 100/15 in 75/17).Navodila- Navodilo za letni popis 2023 (pdf, 223 KB)
- Navodila za izpolnjevanje obrazca za uskladitev terjatev in obveznosti za sredstva v upravljanju SvU 2023 (docx, 262 KB)
- Obrazec za uskladitev terjatev in obveznosti za sredstva v upravljanju 2023 (xlsx, 235 KB)
- SvU - Tehnični opis strukture za pripravo XML datotek s podatki osnovnih sredstev (OS) posrednih proračunskih uporabnikov (PPU) (pdf, 344 KB)
- SvU - Shema za register OS PPU (XSD) (pdf, 106 KB)
- SvU - Primer XML datoteke s podatki registra OS PPU (xml, 1 KB)
- Navodila za izpolnjevanje obrazca za uskladitev premozenja prenesenega javnemu skladu 2023 (docx, 29 KB)
- Obrazec za uskladitev namenskega premozenja prenesenega javnemu skladu 2023 (xlsx, 14 KB)
- Navodila za izpolnjevanje obrazca za uskladitev premozenja prenesenega v last 2023 (docx, 27 KB)
- Obrazec za uskladitev premoženja penesenega v last 2023 (xlsx, 16 KB)
-
Seznam bank, ki imajo sklenjeno pogodbo z Ministrstvom za finance
Seznam bank, ki imajo sklenjeno pogodbo z Ministrstvom za finance, za vodenje posebnih računov z ničelnim stanjem za neposredne in posredne uporabnike državnega in občinskih proračunov, Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije in Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije.
Seznami in evidence
Povezane storitve
Sistem MFERAC
Pri računovodenju oziroma vodenju poslovnih knjig za Proračun Republike Slovenije, neposredne proračunske uporabnike državnega proračuna in Mestne občine Ljubljana se uporablja sistem MFERAC.
Naziv storitve | Institucija |
---|---|
Ministrstvo za finance |
Izračun kontrolne številke
Proračunski uporabniki morajo pri pripravi plačilnih nalogov vanje vnesti standardizirano referenco.
Kontrolno številko se preveri tako, da se v polje Številka vnese vrednost, potrebuje kontrolno številko. Kontrolna številka se prikazuje sproti.
Naziv storitve | Institucija |
---|---|
Ministrstvo za finance |
Zakonodaja
- Zakon o računovodstvu (ZR)
- Pravilnik o razčlenjevanju in merjenju prihodkov in odhodkov pravnih oseb javnega prava
- Pravilnik o enotnem kontnem načrtu za proračun, proračunske uporabnike in druge osebe javnega prava
- Pravilnik o sestavljanju letnih poročil za proračun, proračunske uporabnike in druge osebe javnega prava
- Pravilnik o načinu in stopnjah odpisa neopredmetenih sredstev in opredmetenih osnovnih sredstev
- Pravilnik o načinu in rokih usklajevanja terjatev in obveznosti po 37. členu Zakona o računovodstvu
- Pravilnik o pripravi konsolidirane premoženjske bilance države in občin
- Pravilnik o poslovanju upravnih enot ter uprav, uradov in inšpektoratov, ki so upravni organi v sestavi ministrstev in imajo svoje enote na lokalnih ravneh
- Pravilnik o načinu vpisovanja podatkov, potrebnih za spremljanje izvrševanja proračuna, v plačilna navodila