Pacientove pravice
Pacientove pravice določa Zakon o pacientovih pravicah (ZPacP). ZPacP določa pravice, ki jih ima pacient kot uporabnik zdravstvenih storitev pri vseh izvajalcih zdravstvene dejavnosti, postopke uveljavljanja teh pravic, kadar so te kršene in s temi pravicami povezane dolžnosti. Namen ZPacP je omogočiti enakopravno, primerno, kakovostno in varno zdravstveno obravnavo, ki temelji na zaupanju in spoštovanju med pacientom in zdravnikom ali drugim zdravstvenim delavcem oziroma zdravstvenim sodelavcem.
Zveza organizacij pacientov Slovenije
Zveza organizacij pacientov Slovenije spodbuja ter omogoča bolj učinkovito zastopanje interesov pacientov.
Sodelovanje, zadovoljstvo in izkušnje pacientov
Sistematično vodenje kakovosti vključuje prizadevanja za izboljšanje osredotočenosti celotnega sistema in predvsem izvajalcev zdravstvene dejavnosti na svoje uporabnike. Osredotočanje na državljane oziroma paciente je eno temeljnih načel kakovosti v zdravstvu. Pravica do primerne, kakovostne in varne zdravstvene obravnave je temeljna pravica, opredeljena v 11. členu ZPacP.
Tako ima pacient pravico do primerne, kakovostne in varne zdravstvene obravnave v skladu z medicinsko doktrino, pri čemer je primerna zdravstvena obravnava tista, ki je v skladu s pacientovimi potrebami ter zmožnostmi zdravstvenega sistema v Republiki Sloveniji in temelji na enostavnih, preglednih in prijaznih upravnih postopkih ter vzpostavlja s pacientom odnos sodelovanja in zaupanja.
Preventivno delovanje in možnosti komunikacije med pacientom in zdravstvenim osebjem
Za primerno, kakovostno in varno zdravstveno obravnavo je nujno preventivno delovanje tako zaposlenih v zdravstvu kot pacientov in njihovih svojcev. Vzpostavljen odnos sodelovanja in zaupanja med pacientom in njegovimi svojci ter zdravstvenimi delavci in sodelavci je osnovni varovalni ukrep. Pomembno je prepoznavanje tveganj in varnostnih zapletov, njihovo sporočanje pooblaščenim zdravstvenim delavcem ter obravnava in ukrepanje.
Pacient ima pravico, da je v okviru odločanja o zdravljenju in sodelovanja v procesu zdravljenja obveščen zlasti o svojem zdravstvenem stanju in verjetnem razvoju ter posledicah bolezni, o vrsti, načinu izvedbe, pričakovanih koristih in možnih tveganjih ter negativnih posledicah predlaganih posegov oziroma zdravljenja, pa tudi o drugih možnostih zdravljenja. Hkrati ima pacient dolžnost, da zdravstvenim delavcem poda vse potrebne in resnične informacije v zvezi s svojim zdravstvenim stanjem in spremembah, ki se pojavijo med zdravljenjem. Na zdravstveno obravnavo se pacient pripravi tudi tako, da pripravi opomnik glede nabora informacij in podatkov, ki jih je treba nujno izmenjati.
Kakovostna izmenjava informacij med izvajalcem in prejemnikom obravnave bistveno pripomore h kakovostni in varni zdravstveni obravnavi.
Kaj lahko pacient sam stori za svojo večjo varnost
- Vpraša, kaj se z njim dogaja. Če česa ne razume, vpraša ponovno, saj gre za njegovo zdravje. Vprašanja si pripravi vnaprej in si jih zapiše.
- Vpraša zdravnika, kakšna je njegova diagnoza, kakšen je načrt zdravljenja in ali je na razpolago vsa zdravstvena dokumentacija o njegovih morebitnih prejšnjih zdravljenjih.
- Natančno odgovori na vsa vprašanja o svojem zdravju in možnih alergijah.
- Prepriča se, da je razumel vse razloženo, preden podpiše obrazec za privolitev v zdravstveno oskrbo.
- Vpraša katera zdravila dobiva in čemu služijo. Če dobi recept in ne zna prebrati, kaj na njem piše, se lahko zgodi, da ga tudi farmacevt v lekarni ne bo znal prebrati in lahko pride do napake. Napake pri ravnanju z zdravili so najpogostejše.
- Hrani seznam vseh zdravil, ki jih jemlje, tudi tistih, ki jih je dobil brez recepta. Najbolje je, da jih prinese s seboj.
- Prepriča se, da je dobil rezultate vseh preiskav. Če rezultatov preiskav ni dobil, še ne pomeni, da so normalni.
- Prepriča se, da razume vsa navodila, preden zapusti ambulanto ali bolnišnico.
- Če je v bolnišnici, prosi vsakogar (zdravstveno osebje in obiskovalce), da si umijejo ali razkužijo roke. Vsakega, ki pride v njegovo sobo, prosi, da se mu predstavi.
- Preden pri njem izvedejo preiskavo ali operacijo ali mu dajo zdravila, se prepriča, da to nameravajo storiti njemu in da gre za pravo preiskavo, operacijo ali pravo zdravilo v pravem odmerku.
Ugotavljanje zadovoljstva in izkušenj pacientov
Pacienti imajo možnost in pravico do sodelovanja v vrednotenju različnih vidikov kakovosti njihove zdravstvene obravnave. Največkrat so povabljeni k izpolnjevanju različnih vprašalnikov ali se z njimi opravi pogovor (intervju). Za zagotavljanje kakovosti in varnosti zdravstvene obravnave je pomembno, da se na take pobude pacienti odzovejo in ovrednotijo, kako in s čim so bili oziroma niso bili zadovoljni oziroma kašne so bile njihove izkušnje v povezavi z zdravstveno obravnavo in izidi zdravljenja.
Zadovoljstvo pacientov z zdravstveno obravnavo
Pacienti imajo možnost, da podajo oceno, v kolikšni meri so bili zadovoljni z nekaterimi vidiki kakovosti svoje zdravstvene obravnave pri izvajalcu zdravstvene dejavnosti. To lahko storijo preko kratkega vprašalnika, ki je preveden v več jezikov in je v elektronski obliki dostopen na portalu zVEM.
Izpolnjevanje vprašalnika, ki terja manj kot pet minut, je prostovoljno in anonimno, izpolniti pa ga je treba v roku najmanj treh mesecev po zaključku zdravstvene obravnave. Pri tem se kot zaključek zdravstvene obravnave razume zaključek posamezne ambulantne ali bolnišnične obravnave ali obravnave na domu (en obisk, posamezna hospitalizacija v zavodu ali storitev na domu). Pacient praviloma izpolni vprašalnik sam, kadar pa tega ne zmore, lahko to v njegovem imenu storijo njegovi svojci, skrbniki ali drugi.
-
Vprašalnik za paciente v različnih jezikih
Obrazci, prijavnice- Vprašalnik (v slovenskem jeziku) (doc, 114 KB)
- Vprašalnik (v angleškem jeziku) (doc, 108 KB)
- Vprašalnik (v italijanskem jeziku) (doc, 110 KB)
- Vprašalnik (v nemškem jeziku) (doc, 103 KB)
- Vprašalnik (v madžarskem jeziku) (doc, 130 KB)
- Vprašalnik (v hrvaškem jeziku) (doc, 117 KB)
-
Metodologija
Navodila za izvajalce zdravstvene dejavnosti in poročila o zadovoljstvu pacientov. Za dodatne informacije smo vam na voljo ob delavnikih na spodnjih dveh kontaktih.Navodila- Metodologija za ugotavljanje kakovosti poslovanja z uporabniki v javnem zdravstvu (pdf, 97 KB)
- Poročilo o zadovoljstvu pacientov 2023 (pdf, 677 KB)
- Poročilo o zadovoljstvu pacientov 2022 (pdf, 617 KB)
- Poročilo o zadovoljstvu pacientov 2021 (pdf, 856 KB)
- Poročilo o zadovoljstvu pacientov 2020 (pdf, 4.8 MB)
- Poročilo o zadovoljstvu pacientov 2019 (pdf, 792 KB)
-
Predstavitve
Predstavitve- Plakat Kako ste zadovoljni z zdravstveno obravnavo (pdf, 223 KB)
- Zloženka Kako ste zadovoljni z zdravstveno obravnavo (pdf, 998 KB)
Zastopniki pacientovih pravic
Na zastopnika pacientovih pravic se pacient lahko obrne vedno, kadar potrebuje nasvet, pomoč ali zastopanje (po pooblastilu) pri uresničevanju pravic po ZPacP. Poleg tega zastopnik lahko poda osnovne informacije, nudi strokovno pomoč in daje konkretne usmeritve tudi na področjih uveljavljanja pravic s področja zdravstvenega varstva, zdravstvenega zavarovanja in izvajanja zdravstvene dejavnosti.
Delo svetovanja, pomoči in zastopanja zastopnika pacientovih pravic je brezplačno in zaupno.
Pristojnosti in naloge zastopnika pacientovih pravic
Zastopnik pacientovih pravic ima naslednje pristojnosti in naloge:
- Svetuje o vsebini pravic, načinih in možnostih njihovega uveljavljanja v času pred ali med zdravljenjem in kadar so te kršene.
- Podaja konkretne usmeritve za uveljavljanje pravic po ZPacP in predlaga možne rešitve in nudi pomoč pri vlaganju pravnih sredstev po ZPacP.
- Poizveduje v zvezi z domnevnimi kršitvami pri izvajalcih zdravstvenih storitev (zastopnik domnevno kršitev posreduje v obravnavo izvajalcu zdravstvene storitve in mu določi rok, najmanj 8 dni, za pojasnila in informacije v zvezi s kršitvijo).
- Ko ne gre za kršitev pravic po ZPacP, napoti pacienta na pristojno pravno ali fizično osebo ali na pristojni državni organ.
- V okviru pacientovega pooblastila vlaga pravna sredstva in daje predloge, pojasnila in druge izjave v njegovem imenu in v njegovo korist za hitro in uspešno razrešitev spora (zastopnik mora imeti za sklenitev poravnave ali drugega sporazuma, umik zahteve in vpogled v pacientovo zdravstveno dokumentacijo njegovo izrecno pisno pooblastilo).
Zastopnik lahko na podlagi pacientovega pooblastila izvajalcu predlaga način, na katerega naj se ugotovljena nepravilnost odpravi, doseže sporazumna rešitev. Obenem pa lahko predlaga povrnitev škode, ki je bila pacientu domnevno povzročena. Izvajalec mora zastopniku omogočiti dostop do vseh podatkov, ki so potrebni za delo v zvezi z obravnavano zahtevo.
V primeru, da zastopnik oceni, da je pacientov zahtevek neutemeljen, ni dolžan sprejeti pooblastila za zastopanje, vendar mora pacienta pisno opozoriti na nesmotrnost postopka in ga seznaniti z morebitnimi drugimi možnostmi za uveljavljanje zahtevka. Kadar zastopnik ugotovi, da je bila zadeva že rešena na drug način ali če pacient iz neupravičeni razlogov ne sodeluje v postopku, ima pravico prekiniti nadaljnje aktivnosti in zadevo predhodno zaključiti.
Zastopniki pacientovih pravic po posameznih krajih
Celje
-
Cvetka Jurak
Zastopnica pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Celje, Ipavčeva 18
3000 Celje -
Olga Petrak
Zastopnica pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Celje, Ipavčeva 18
3000 CeljeNaročanje: ponedeljek - petek, 07.00 - 15.00, telefon: 03 42 51 200
Ljubljana
-
Robert Cer
Zastopnik pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Ljubljana, Zaloška cesta 29
1000 Ljubljana -
Marjan Sušelj
Zastopnik pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Ljubljana, Zaloška cesta 29
1000 Ljubljana -
Dušan Žorž
Zastopnik pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Ljubljana, Zaloška cesta 29
1000 LjubljanaZastopnik pacientovih pravic Dušan Žorž je do nadaljnjega odsoten. Lahko se obrnete na druge zastopnike pacientovih pravic. Hvala za razumevanje.
-
Duša Hlade Zore
Zastopnica pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Ljubljana, Zaloška cesta 29
1000 LjubljanaObveščamo vas, da zastopnica pacientovih pravic dr. Duša Hlade Zore nima več uradnih ur in ne sprejema novih strank. Lahko se obrnete na zastopnika pacientovih pravic g. Marjana Sušlja, g. Roberta Cera ali g. Dušana Žorža. Hvala za razumevanje.
Koper
-
Jožica Trošt Krušec
Zastopnica pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Koper, Vojkovo nabrežje 4a
6000 KoperSreda od 9.00 do 17.00 – uradne ure v pisarni (za obisk se predhodno naročite na telefonski številki 05/663-08-41 od ponedeljka do petka od 8.00 do 14.00).
Telefonsko svetovanje na telefonski številki 041/667-501 poteka
- v torek od 7.00 do 12.00 in od 14.00 do 21.30,
- v sredo od 17.00 do 21.30 in
- v četrtek od 7.00 do 12.00.
Kranj
-
Avgust Rebič
Zastopnik pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Kranj, Gosposvetska ulica 12
4000 Kranj
Maribor
-
Adela Postružnik
Zastopnica pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Maribor, Ljubljanska ulica 4/II
2000 MariborNaročanje: torek in petek, 8.00-12.00, telefonska številka: 041 681 304.
-
Vlasta Cafnik
Zastopnica pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Maribor, Ljubljanska ulica 4/II
2000 MariborNaročanje: torek in petek od 8.00 do 12.00 na telefonsko številko 041 681 304.
Murska Sobota
-
Martin Raj
Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Murska Sobota, Arhitekta Novaka 2b
9000 Murska Sobota
Nova Gorica
-
Dušan Žorž
Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Nova Gorica, Vipavska cesta 13, Rožna dolina
5000 Nova GoricaPonedeljek in četrtek: uradne ure v pisarni.
Sreda: uradne ure po telefonu
Zastopnik pacientovih pravic Dušan Žorž je do nadaljnjega odsoten. Lahko se obrnete na druge zastopnike pacientovih pravic. Hvala za razumevanje.
Novo mesto
-
Zlata Rebolj
Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Novo mesto
Muzejska ulica 5, 8000 Novo mestoNaročanje po telefonu: ponedeljek - petek, 8.00 - 12.00, telefonska številka: 07 3934 313
Zastopnica pacientovih pravic bo odsotna od 17. novembra do 15. decembra 2024.
Ravne na Koroškem
-
mag. Milena Pečovnik
Zastopnica pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Ravne na Koroškem, Ob Suhi 5b
2390 Ravne na Koroškem
Prijava kršitev pacientovih pravic
Naziv storitve | Institucija |
---|---|
Ministrstvo za zdravje |
Poročila o stanju na področju varstva pacientovih pravic
Na podlagi poročil zastopnikov pacientovih pravic in Komisije Republike Slovenije za varstvo pacientovih pravic pripravljamo letna poročila na Ministrstvu za zdravje o stanju na področju varstva pacientovih pravic, ki vsebujejo:
- letno statistiko kršitev pacientovih pravic,
- letno statistiko aktivnosti zastopnikov pacientovih pravic,
- oceno stanja s predlogi za izboljšanje.
V letna državna poročila, po potrebi, vključujemo tudi statistična poročila Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije in pristojnih zbornic o izvajanju nadzorov, za katere so pristojni na podlagi zakona, ki ureja zdravstveno dejavnost.
Poročila o varovanju pacientovih pravic in delu zastopnikov pacientovih pravic za posamezno leto
-
Leto 2023
- Letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Cvetke Jurak (pdf, 351 KB)
- Letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Adele Postružnik (pdf, 12 MB)
- Letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Duše Hlade Zore (pdf, 364 KB)
- Letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Jožice Trošt Krušec (pdf, 524 KB)
- Letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Milene Pečovnik (pdf, 378 KB)
- Letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Olge Petrak (pdf, 400 KB)
- Letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Vlaste Cafnik (pdf, 278 KB)
- Letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Zlate Rebolj (pdf, 189 KB)
- Letno poročilo o delu zastopnika pacientovih pravic Avgusta Rebiča (pdf, 1.3 MB)
- Letno poročilo o delu zastopnika pacientovih pravic Dušana Žorža (pdf, 1.4 MB)
- Letno poročilo o delu zastopnika pacientovih pravic Marjana Sušlja (pdf, 938 KB)
- Letno poročilo o delu zastopnika pacientovih pravic Martina Raja (pdf, 677 KB)
- Letno poročilo o delu zastopnika pacientovih pravic Roberta Cera (pdf, 500 KB)
-
Leto 2022
Poročila -
Leto 2018
Poročila -
Leto 2017
Poročila- Državno poročilo o varovanju pacientovih pravic za leto 2017 (pdf, 514 KB)
- Poročilo komisije za varstvo pacientovih pravic za leto 2017 (pdf, 50 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Duša Hlade Zore (pdf, 231 KB)
- Redno letno porocilo o delu zastopnice pacientovih pravic Mojca Mahkota (pdf, 292 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Melina Omerzel Petek (pdf, 161 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnika pacientovih pravic Klemen Šuligoj (pdf, 592 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Cvetka Jurak (pdf, 282 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Olga Petrak (pdf, 480 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnika pacientovih pravic Avgust Rebič (pdf, 273 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Stanka Vauh (pdf, 864 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Zlata Rebolj (pdf, 250 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Vlasta Cafnik (pdf, 388 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Adela Postružnik (pdf, 351 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnika pacientovih pravic Martin Raj (pdf, 597 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravico Jožica Trošt Krušec (pdf, 556 KB)
-
Državna poročila o stanju varstva pacientovih pravic za obdobje od 2008 do 2016
Poročila- Državno poročilo o stanju varstva pacientovih pravic za leto 2016 (pdf, 332 KB)
- Drzavno poročilo o stanju pacientovih pravic za leto 2015 (pdf, 256 KB)
- Drzavno poročilo o stanju na področju varstva pacientovih pravic za leto 2014 (doc, 225 KB)
- Drzavno poročilo o stanju na področju varstva pacientovih pravic za leto 2013 (pdf, 140 KB)
- Drzavno poročilo o stanju na področju varstva pacientovih pravic za leto 2012 (doc, 241 KB)
- Drzavno poročilo o stanju na področju varstva pacientovih pravic za leto 2011 (pdf, 336 KB)
- Drzavno poročilo o stanju na področju varstva pacientovih pravic za leto 2010 (pdf, 100 KB)
- Drzavno poročilo o stanju na področju varstva pacientovih pravic za leto 2009 (doc, 128 KB)
- Drzavno poročilo o stanju na področju varstva pacientovih pravic za leto 2008 (pdf, 318 KB)
Nadzor nad izvajanjem ZPacP
Nadzor nad izvajanjem ZPacP:
- Ministrstvo za zdravje (v obliki upravnega nadzora),
- Zdravstveni inšpektorat (kot inšpekcijski in prekrškovni organ),
- Zavod za zdravstveno zavarovanje Republike Slovenije (za vse zdravstvene storitve, ki se zagotavljajo iz sredstev obveznega zdravstvenega zavarovanja),
- Informacijski pooblaščenec (v delih, ki se nanašajo na varovanje osebnih podatkov) in
- Inšpektorat za kulturo in medije (izvrševanje pravice do komuniciranja v slovenskem jeziku).
Pacientove pravice
- Zakon o pacientovih pravicah (ZPacP)
- Pravilnik o načinu določitve pacientovega zdravstvenega pooblaščenca in o izjavi vnaprej izražene volje
- Pravilnik o obrazcih o pisnih izjavah volje pacienta
- Pravilnik o višini materialnih stroškov nastanitve pri izvajalcu zdravstvenih storitev
- Pravilnik o organizaciji in izvajanju verske duhovne oskrbe v bolnišnicah in pri drugih izvajalcih zdravstvenih storitev
- Pravilnik o mediaciji v zdravstvu
- Pravilnik o internem strokovnem nadzoru pri izvajalcu zdravstvenih storitev, zoper katerega je vložena druga zahteva
- Pravilnik o določitvi meril za določitev višine nagrade in za povračilo dejanskih stroškov za delo zastopnika pacientovih pravic
- Pravilnik o višini nadomestil predsednika in članov Komisije Republike Slovenije za varstvo pacientovih pravic ter mediatorjev
- Uredba o poslovanju z uporabniki v javnem zdravstvu