Skoči do osrednje vsebine
GOV.SI
Pokojninska reforma je ena ključnih reform vlade, s katero zagotavljamo dolgoročno stabilnost sistema ob zagotavljanju dostojnih pokojnin. Spremembe, ki jih prinaša reforma, so rezultat pogajanj pogajalske skupine Ekonomsko-socialnega sveta in širše razprave z drugimi deležniki ter pomenijo pomemben korak k stabilnemu vzdržnemu in pravičnejšemu pokojninskemu sistemu za vse generacije. Spremembe se bodo uvajale postopoma, večinoma do leta 2035.

Razlogi za reformo

Slovenija ima pretočni pokojninski sistem, v katerem delovno aktivni od svojih plač plačujejo prispevke za pokojninsko in invalidsko zavarovanje. S temi prispevki se financirajo pokojnine obstoječih upokojencev.

Zaradi staranja prebivalstva se zmanjšuje razmerje med številom zaposlenih, ki plačujejo prispevke v pokojninsko blagajno, in številom upokojencev (oziroma uživalcev pokojnin). Ta trend se bo nadaljeval tudi v prihodnosti, saj bo delež starejših od 65 let v naslednjih desetletjih znatno narasel. Danes je starejših vsak peti prebivalec, čez 35 let bo starejši skoraj vsak tretji

Delež bruto domačega proizvoda (BDP), ki ga namenimo za pokojnine, se zaradi demografskih trendov viša. Če večji delež BDP namenimo za pokojnine, ga je na voljo manj za druge namene. V letu 2021 sta Evropska komisija in Organizacija za evropsko sodelovanje in razvoj (OECD) napovedali, da bomo namesto današnjih 10,3 odstotka BDP za pokojnine do leta 2050 namenili dobrih 16 odstotkov BDP.

Glavni razlog za pripravo pokojninske reforme je zatorej prilagoditev sistema demografskim trendom, to je staranju prebivalstva, reforma pa je tudi del zavez Republike Slovenije v okviru Načrta za okrevanje in odpornost (NOO).

Tabela o deležu prebivalstva Slovenije po starostnih skupinah, primerjava med letoma 2020 in 2060

Avtor: Inštitut za ekonomska raziskovanja

Stolpični graf s podatki o deležu BDP, ki ga države, članice EU, namenjajo za pokojnine (primerjava med letoma 2019 in 2050)

Izdatki za pokojnine kot odstotek BDP | Avtor: Evropska komisija (2021)

Cilji reforme

Temeljna cilja reforme sta pripraviti sistem na demografski prehod in izboljšati blaginjo obstoječih in prihodnjih upokojencev. Verjamemo, da bo s svojo stabilnostjo sistem vzbujal tudi zaupanje mlajše generacije, da bodo tudi oni prejemali pokojnine.

Uvajanje sprememb

Spremembe pokojninskega sistema bodo uvedene postopoma in po določenem prehodnem obdobju. Starostne meje, referenčno obdobje in odmerni odstotek se začnejo spreminjati v letu 2028. Nekatere spremembe za najranljivejše bodo začele veljati s 1. januarjem 2026. 

Reforma bo v celoti zaključena leta 2040, ko bodo uveljavljanje vse spremembe.  

Pokojninska doba ostaja 40 let

Ob upoštevanju vseh ključnih dejavnikov – predvsem kasnejšega vstopa na trg dela, še vedno visokega deleža fizično zahtevnih poklicev ter želje, da imajo posamezniki možnost uživanja pokoja – je štirideset let pokojninske dobe ustrezna in pravična meja, ki jo s pokojninsko reformo ohranjamo. Za vzdržnost pokojninskega sistema je pomembno, da nekoliko zvišamo dejansko upokojitveno starost. Daljšanje pokojninske dobe bi lahko bil način, kako to doseči, ni pa edini in tudi ne najboljši način, da dosežemo ta učinek.

Odmerni odstotek zvišujemo na 70 odstotkov

Za izboljšanje blaginje prihodnjih upokojencev z reformo zvišujemo odmerni odstotek, ki določa, v kolikšnem deležu od pokojninske osnove se odmeri pokojnina. Trenutno odmerni odstotek za oba spola za 40 let pokojninske dobe brez dokupa znaša 63,5 odstotka. Z reformo zvišujemo  odmerni odstotek na 70 odstotkov do leta 2035.

Postopno zviševanje odmernega odstotka za polno pokojninsko dobo (40 let)

Leto Odmerni odstotek
2026 63,50
2027 63,50
2028 64,75
2029 65,50
2030 66,25
2031 67,00
2032 67,75
2033 68,50
2034 69,25
2035 70,00

Dodatno višanje odmernega odstotka 

Z reformo širimo možnosti dodatnega višanja odmernega odstotka: 

  • Ostajanje v aktivnosti po dopolnjenih 40 leti pokojninske dobe: V 41., 42. in 43. letu pokojninske dobe se za vsakih 6 mesecev dopolnjene dobe odmerni odstotek poveča za 1,5 odstotne točke. Za polnih 41 let pokojninske dobe bo torej od leta 2035 naprej odmerni odstotek znašal 73 odstotkov, za 43 let pa se bo zvišal na 79 odstotkov. To velja tudi za zavarovance, ki so dopolnili 40 let dobe, niso pa še izpolnili starostnega pogoja.

  • Skrb za otroka v prvem letu: Tisti od staršev, ki je v večji meri uporabil starševski dopust in ni uveljavljal skrbi za otroka za nižanje starostne meje, lahko uveljavlja višji odmerni odstotek, in sicer 1,6 odstotne točke za vsakega otroka, za največ za tri otroke, torej do največ 4,8 odstotka.

  • Služenje obveznega vojaškega roka: Kdor ne bo uveljavljal obveznega služenja vojaškega roka za nižanje starostne meje, ga lahko uveljavlja za višanje odmernega odstotka: od 5 do 9 mesecev za 0,8 odstotne točke, od 12 do 15 mesecev za 1,6 odstotne točke in nad 15 mesecev služenja obveznega vojaškega roka za 2 odstotni točki. 

Dvig vdovskih in družinskih pokojnin

Prejemniki vdovskih in družinskih pokojnin sodijo med ranljivejše skupine, ki so bolj izpostavljene tveganju revščine. Da bi izboljšali njihov socialni položaj, se bo v letih 2026 in 2027 postopno zvišala odmera pokojnin – vsako leto za 5 odstotnih točk.

Leta 2027 bo tako odmera za vdovsko pokojnino znašala 80 odstotkov, za družinsko pa 80 odstotkov za enega, 90 odstotkov za dva in 100 odstotkov za tri ali več družinskih članov.

Leta 2023 je bila z novelo ZPIZ-2N tudi uvedena zagotovljena vdovska pokojnina

Referenčno obdobje

Za večjo sorazmernost med plačanimi prispevki in višino pokojnine postopno podaljšujemo referenčno obdobje (obdobje za izračun pokojninske osnove) s sedanjih 24 najboljših zaporednih let na 40 let. Pri izračunu se bo odštelo pet najslabših let, ki niso nujno zaporedna. Spremembe bodo uvedene postopoma od leta 2028 do 2035, vzporedno z daljšanjem referenčnega obdobja in višanjem starostne meje.

V obdobju prejemanja nadomestil po Zakonu o urejanju trga dela (ZUTD), na primer nadomestila za brezposelnost, se bo kot osnova za izračun povprečja upoštevala plača, ki jo je imel zavarovanec pred začetkom prejemanja nadomestil. V času prejemanja starševskega nadomestila in dela s skrajšanim delovnim časom zaradi skrbi za otroka se bo dohodek preračunal na polni delovni čas.

Študentsko delo, ki sicer šteje v pokojninsko dobo, se pri izračunu povprečja oziroma osnove ne bo upoštevalo, saj bi lahko zniževalo osnovo.

Pri zavarovancih, ki imajo več kot 40 let dobe, se upošteva 40 najboljših zaporednih let, kakor je najugodneje za zavarovanca. 

Postopno daljšanje referenčnega obdobja od leta 2028 do leta 2035

Leto Najugodnejša leta Število izločenih let
2026 24 0
2027 24 0
2028 26 0
2029 28 -1
2030 30 -1
2031 32 -2
2032 34 -3
2033 36 -3
2034 38 -4
2035 40 -5

Število izločenih najslabših let glede na leta pokojninske dobe

Število let Število izločenih let
od 28 do 30 1
od 31 do 33 2
od 34 do 36 3
od 37 do 39 4
40 5

Letni dodatek

Predvideno je, da bo letni dodatek za uživalce pokojnin po novem izplačan v petih razredih. S tem odpravljamo težavo, ki po obstoječi ureditvi obstaja na meji razredov: zaradi evra višje pokojnine upokojenec pade v razred za nižji letni dodatek in na letni ravni je zanj znesek pokojnine in letnega dodatka nižji kot pri nekom, ki ima sicer nižjo pokojnino. Lahko si predstavljamo tudi, da gre za dva razreda, vendar s tremi vmesnimi prehodnimi razredi, ki odpravljajo opisano težavo.

Letni dodatek bo po novem urejen sistemsko v ZPIZ-2 in ne več v vsakoletnem Zakonu o izvrševanju proračunov.

Višina letnega dodatka glede na višino pokojnine

Pokojnina (EUR) Letni dodatek (EUR)
do 710  470
nad 710 do 850 330
nad 850 do 1.010 270
nad 1.010 do 1.210 220
nad 1.210 160

Prejemniki nadomestil iz invalidskega zavarovanja bodo letni dodatek prejeli v treh razredih. 

Višina letnega dodatka glede na višino nadomestila

Nadomestilo (EUR) Letni dodatek (EUR)
do 1.010 270
nad 1.010 do 1.210 220
nad 1.210 160

Zimski dodatek

Z reformo se uvaja nova pravica, in sicer zimski dodatek, ki bo predvidoma izplačan že z letošnjo novembrsko pokojnino. Izplačal naj bi se vsem upravičencem v istem znesku. V letu 2025 bo znašal 150 evrov, nato pa se bo zviševal po 20 evrov letno in v letu 2030 dosegel 250 evrov. Po tem letu se bo usklajeval enako kot transferji posameznikom in gospodinjstvom.

Postopen dvig starostne meje za upokojitev in možnosti nižanja starosti

Slovenija ima eno najnižjih upokojitvenih starosti. Trenutno se ženske (starostno) upokojujejo pri 61 letih in 8 mesecih, moški pa pri 62 letih in 9 mesecih. Pred desetimi leti so se ženske povprečno upokojevale pri 58,5 letih, moški pa pri 61 letih. To pomeni, da že zdaj delamo postopoma dlje, predvsem zato, ker se upokojujejo generacije, ki so v povprečju kasneje vstopile na trg dela.

Stolpični prikaz podatkov o dejanski upokojitveni starosti po državah

Graf: dejanska upokojitvena starost po državah OECD | Avtor: Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti

Pokojninska reforma predvideva postopen dvig starostne meje za upokojitev s 60 let na 62 let (s 40 leti dobe) in s 65 let na 67 let (z vsaj 15 leti dobe). Starostni meji se bosta začeli zviševati leta 2028postopoma, za tri mesece letno do vključno leta 2035.

Starostna meja se dviguje tudi za vdovske pokojnine, in sicer z 58 na 60 let med letoma 2028 in 2035. Začetek čakalne dobe ostaja nespremenjen pri 53 letih.

Zvišanje dejanske starosti ob upokojitvi bo pomenilo višje razmerje med delovno aktivnimi in upokojenimi, izboljšuje vzdržnost sistema in omogoča blaginjo upokojencev.

Starostno mejo bo možno znižati na račun naslednjih okoliščin:

  • Delo pred 20. letom: Starostna meja se zniža za celotno obdobje dela oz. vstopa v obvezno zavarovanje pred dopolnjenim 20. letom.
  • Skrb za otroka v prvem letu starosti: Skrb za otroka uveljavlja tisti od staršev, ki je v večji meri uporabil starševski dopust (in skrbi za otroka ne uveljavlja za višji odmerni odstotek). Za enega otroka se starostna meja zniža za 6 mesecev, za dva za 16, za tri za 26, za štiri za 36 in za pet otrok za 48 mesecev. Možno bo uveljavljati npr. enega otroka za nižanje starostne meje in drugega za višji odmerni odstotek.
  • Služenje obveznega vojaškega roka: Zavarovanci in zavarovanke, ki so služili obvezni vojaški rok, lahko znižajo starost za 2/3 obdobja služenja vojaškega roka.

Spodnjo starostno mejo lahko ženske znižajo največ z 62 let na 57 let (torej za 5 let), moški pa na 58 let (za 4 leta), kot doslej. Zgornjo mejo lahko tako ženske kot moški znižajo največ s 67 na 63 let.

Postopen dvig starostnih mej za upokojitev

Leto Starostni pogoj s 40 leti dobe Starostni pogoj z vsaj 15 leti dobe
2025 60 let 65 let
2026 60 let 65 let
2027 60 let 65 let
2028 60 let, 3 mesece 65 let, 3 mesece
2029 60 let, 6 mesecev 65 let, 6 mesecev
2030 60 let, 9 mesecev 65 let, 9 mesecev
2031 61 let 66 let
2032 61 let, 3 mesece 66 let, 3 mesece
2033 61 let, 6 mesecev 66 let, 6 mesecev
2034 61 let, 9 mesecev 66 let, 9 mesecev
2035 62 let 67 let

Usklajevanje pokojnin

Po zdajšnji zakonski ureditvi se pokojnine vsako leto uskladijo glede na rast cen življenjskih potrebščin (inflacijo) in glede na rast povprečne plače v državi, pri čemer inflacija prispeva 40 odstotkov, rast plač pa 60 odstotkov k skupnemu odstotku za uskladitev.

S spremembo zakonodaje se razmerje ponderjev postopoma obrača v korist inflacije. Večja vezanost usklajevanja pokojnin na inflacijo bo prispevala k stabilnosti sistema in porazdelitvi bremena med vse generacije

Od leta 2026 do 2030 bo formula za redno usklajevanje pokojnin 50 / 50, od leta 2031 do 2040 pa se postopoma, za 3 odstotne točke letno, spremeni tako, da bo 80  odstotkov uskladitve vezano na rast cen življenjskih potrebščin, 20 odstotkov pa na rast plač.

Predvidene spremembe formule za redno usklajevanje pokojnin

Leto Rast plač/inflacija
2025 60 / 40
2026 50 / 50
2027 50 / 50
2028 50 / 50
2029 50 / 50
2030 50 / 50
2031 47 / 53
2032 44 / 56
2033 41 / 59
2034 38 / 62
2035 35 / 65
2036 32 / 68
2037 29 / 71
2038 26 / 74
2039 23 / 77
2040 20 / 80

Spreminjanje formule usklajevanja je predvideno čez daljše časovno obdobje – do leta 2040, da bi v veliko manjši meri veljalo za upokojence, ki so se upokojevali z nižjim odmernim odstotkom. Tako bodo upokojenci, ki so se upokojevali v različnih letih, v obdobju 18 let občutili različno povprečno usklajevanje.

18-letno povprečje formule rednega usklajevanja pokojnin

Upokojeni v letu … … ima v 18 letih povprečno usklajevanje (rast plač/inflacija)
2012 58 / 42
2019 50 / 50
2025 38 / 62
2030 30 / 70
2035 23 / 77
2040 20 / 80

Predlog zakona tudi natančneje ureja možnost predlogov za izredno uskladitev s strani sveta ZPIZ ter določa, da Vlada in socialni partnerji vsakih 5 let preverijo ustreznost usklajevanja z vidika kupne moči pokojnin.

Spremembe na področju invalidskega zavarovanja

Reforma pri odmeri invalidskih pokojnin in nadomestil iz invalidskega zavarovanja prinaša ugodnejše vrednotenje prištete dobe, ki bo znašala 2/3 obdobja med nastankom invalidnosti in dopolnjenim 67. letom starosti.

Najnižja oz. zagotovljena invalidska pokojnina se zvišuje z 41 odstotkov na 50 odstotkov najnižje pokojninske osnove. To pomeni, da se z uveljavitvijo zakona najnižje invalidske pokojnine zvišajo za 22 odstotkov. Ukrep velja za obstoječe invalidske upokojence, vpliva pa tudi na kmete, zavarovane za ožji obseg pravic.

V primeru invalidnosti zaradi poškodbe zunaj dela ali zaradi bolezni se prav tako za 22 odstotkov zviša odmera invalidske pokojnine z 41 odstotkov na 50 odstotkov dejanske pokojninske osnove. To zvišanje se uvede postopoma do leta 2029, z letnimi povečanji za 3 oziroma 2 odstotni točki. Na višino invalidskih pokojnin in nadomestil bo pozitivno vplival tudi višji odmerni odstotek.

Predlog zakona predvideva tudi nekatere administrativne poenostavitve in pospešitev postopka poklicne rehabilitacije, ko je to varno in smiselno za zavarovanca.

Prav tako velja, da je bil v letu 2023 z novelo ZPIZ-2N uveden ugodnejši izračun invalidske pokojnine za invalide, ki delajo z delovnim časom, krajšim od polnega, saj se osnove za ugotovitev pokojninske osnove preračunajo na povprečni znesek, ki ustreza osnovi za polni delovni čas.

Prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje

Na področju tako imenovanega drugega stebra zakon uvaja naslednje spremembe:

  • Sprememba določb glede izplačila rent: Izračun dosmrtnih rent temelji na precej konservativnem pravilniku, zaradi česar so te rente razmeroma nizke. Širjenje možnosti za tako imenovane pospešene rente in odprava zahteve, da so rente dosmrtne, bo izboljšala privlačnost dodatnega zavarovanja.
  • Dopustitev daljše vključitve v dinamični podsklad: Politika življenjskega cikla je doslej zavarovancem nad določeno starostjo prepovedala, da bi imeli sredstva naložena v dinamičnem podskladu. Zavarovanci bodo zdaj imeli možnost, da z izrecno izjavo ostanejo dlje v dinamičnem podskladu, ki je sicer nekoliko bolj tvegan, a v povprečju precej bolj donosen. Ta možnost ne velja za zavarovance v najstarejši starostni skupini, ki morajo biti vključeni v pokojninski sklad z minimalno zajamčeno donosnostjo.
  • Delodajalci morajo v prehodnem obdobju izbrati ponudnika prostovoljnega dodatnega pokojninskega zavarovanja in z delavci opraviti razgovor o kolektivni shemi. Dogovorijo se lahko, da premijo vplačuje samo delodajalec, samo delavec ali pa vsak del premije. Možen je tudi dogovor, da nihče ne vplačuje ničesar. Prehodno obdobje je krajše za velika (eno leto) in daljše za srednja ter mala podjetja.