Evropsko okolje enotnega okna za pomorski sektor
Zaradi navedenega in z namenom zagotavljanja večje interoperabilnosti in celovitejših, uporabniku prijaznih komunikacijskih in informacijskih tokov ter za izboljšanje delovanja notranjega trga in izpolnjevanja potreb akterjev v pomorskem sektorju, sta Evropski parlament in Svet junija 2019 sprejela Uredbo (EU) 2019/1239 o vzpostavitvi okolja Evropskega okna za pomorski sektor (angleško European Maritime Single Window environment - EMSWe).
Namen EMSWe je optimirati formalnosti poročanja ob prihodu in odhodu ladij ter izboljšati upravljanje pomorskega prometa, zmanjšati administrativno breme za udeležence v pomorskem prometu in pripomoči k večji preglednosti, učinkovitosti in poenotenju postopkov. EMSWe narekuje enotno elektronsko posredovanje podatkov in dokumentacije, kar bo olajšalo sodelovanje med državami članicami ter prispevalo k zmanjšanju birokracije in zamud. Glavni cilj je določiti usklajena pravila za zagotavljanje informacij, ki so potrebne ob postankih v pristaniščih, zlasti z zagotavljanjem, da se isti nizi podatkov lahko sporočijo na enak način vsakemu nacionalnemu enotnemu oknu za pomorski sektor.
Komisija sprejme delegirane in izvedbene akte, ki določajo tehnične specifikacije EMSWe. Načrt za pripravo takšnih specifikacij in za razvoj različnih komponent EMSWe je vsebovan v večletnem izvedbenem načrtu za vzpostavitev EMSWe (2021/C 299/03, C/2023/100) ter v posodobitvi za leto 2023 (C/2023/90008) in za leto 2024 (C/2024/6300).
Poglavitne gradnike tehnične dokumentacije, ki bo podlaga za izvedbo javnega naročila, vsebujejo:
- nabor podatkov EMSWe, ki zajema vse elemente informacij in bi jih lahko zahtevali nacionalni organi ali upravljavci pristanišč za upravne ali operativne namene, ko ladja pristane v katerem koli pristanišču EU (Delegirana uredba (EU) 2023/205),
- tehnične specifikacije, standarde in postopke, ki jih vsebujeta Izvedbena uredba (EU) 2023/204 in Izvedbena uredba (EU) 2023/2790),
- druge specifikacije potrebne za delovanje sistema:
- Vodnik za implementacijo sporočil (angleško Message Implementation Guide - MIG),
- Vodnik za sistemske vmesnike skupnih zbirk podatkov (angleško System Interface Guide - SIG),
- Vmesniški modul za poročanje (angleško Reporting Interface Module - RIM),
- Centralni register in osrednja storitev za avtentikacijo (angleško User Registry and Access Management system - URAM),
- Skupna storitev naslavljanja (angleško Common Addressing Service - CAS),
- Grafični uporabniški vmesnik (angleško Graphical User Interface - GUI).
V kolikor je za dostop do gradiv potrebna registracija, jo lahko opravite na spletni strani portala EU Login.
Novi predpisi se pričnejo predvidoma uporabljati 15. avgusta 2025 za vse države EU, Evropska Komisija proučuje možnost podaljšanja roka uvedbe.
V ta namen se je Uprava Republike Slovenije za pomorstvo januarja 2024 pridružila konzorciju držav članic, ki je na razpis programa CEF-2 Transport prijavil projekt "Pametni evropski pomorski prostor preko evropskega okolja enotnega okenca za pomorski sektor" (angleško Smart European Maritime Space through the European Maritime Single Window environment - SEMAS-EMSWe). Projektno partnerstvo SEMAS-EMSWe sestavlja devet partnerjev in devetnajst pridruženih partnerjev skupno iz devetih različnih držav (Španija, Švedska, Nizozemska, Portugalska, Finska, Italija, Slovenija, Belgija, Estonija). V projektu, kot slovenski pridruženi partner nastopa MF (FURS), šest slovenskih deležnikov je podpisalo pismo podpore (KOPP d.o.o., Luka Koper d.d., NIJZ, SURS, MNZ Policija, MZZ Zdravstveni inšpektorat RS).
Projekt SEMAS-EMSWe, v skupni vrednosti 29,8 milijona evrov, je Evropska komisija odobrila junija 2024 in bo 50 % sofinanciran s strani Instrumenta za povezovanje Evrope - IPE (angleško Connecting Europe Facility - CEF).
Skupna kvalifikacijska ocena projekta je dosegla odličnih 24, od 25 možnih točk. V projektu, poleg Uprave Republike Slovenije za pomorstvo, sodelujejo partnerji:
- Fundacion De La Comunidad Valenciana Para La Investigacion, Promocion Y Estudios Comerciales De Valenciaport, Španija
- Puertos del Estado, Španija
- Swedish Maritime Administration, Švedska
- Ministerie Van Infrastructuur En Waterstaat, Nizozemska
- Direccao Geral de Recursos Naturais, Seguranca e servicos maritimos, Portugalska
- Fintraffic Meriliikenteenohjaus Oy, Finska
- Comando Generale Del Corpo Delle Capitanerie Di Porto - Guardia Costiera, Italija
- Circle Spa, Italija
Skupna višina sredstev projektnega partnerja Uprava Republike Slovenija za pomorstvo, namenjenih za izvedbo projekta znaša 2.997.536,00 EUR, od tega je prispevek Evropske unije 1.498.768,00 EUR.
Dokumenti
-
- Opis arhitekture okolja EMSWe (docx, 515 KB)
- CAS Technical and Functional Specifications (docx, 463 KB)
- Opis EMSWe (pptx, 945 KB)
- EMSWe September 2023 (pptx, 695 KB)
- Carinske formalnosti in EMSWe (pdf, 317 KB)
Zakonodaja, ki ureja Evropsko okolje enotnega okna za pomorski sektor
- Uredba (EU) 2019/1239 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 20. junija 2019 o vzpostavitvi evropskega okolja enotnega okenca za pomorski sektor in razveljavitvi Direktive 2010/65/EU
- Delegirana uredba Komisije (EU) 2023/205 z dne 7. novembra 2022 o dopolnitvi Uredbe (EU) 2019/1239 Evropskega parlamenta in Sveta glede vzpostavitve nabora podatkov evropskega okolja enotnega okenca za pomorski sektor in spremembi njene priloge (Besedilo velja za EGP)
- Izvedbena uredba Komisije (EU) 2023/204 z dne 28. oktobra 2022 o določitvi tehničnih specifikacij, standardov in postopkov za evropsko okolje enotnega okenca za pomorski sektor v skladu z Uredbo (EU) 2019/1239 Evropskega parlamenta in Sveta (Besedilo velja za EGP)
- Izvedbena uredba Komisije (EU) 2023/2790 z dne 14. decembra 2023 o določitvi funkcijskih in tehničnih specifikacij za vmesniški modul za poročanje nacionalnih enotnih okenc za pomorski sektor