Skoči do osrednje vsebine
GOV.SI

Postopek obveščanja o umiku oziroma odpoklicu nevarnega živila

Izvajalci živilske dejavnosti so dolžni obveščati potrošnike o vseh živilih, ki predstavljajo tveganje za njihovo zdravje oziroma obstaja utemeljen sum na to.

Potrošnikov niso dolžni obveščati v primerih, ko so živila neskladna, a varna.

Opredelitev umika in odpoklica

Umik živila je vsak ukrep, katerega cilj je preprečiti distribucijo, razstavljanje ali ponujanje živila, ki ni varno za potrošnika. Pomeni umik iz živilske verige.

Odpoklic je vsak ukrep, katerega cilj je doseči vračilo živila, ki ni varno in ga je proizvajalec ali distributer že dobavil ali je dostopen potrošnikom. Odpoklic se izvaja praviloma takrat, ko bi uživanje takšnega proizvoda imelo takojšnje negativne posledice na zdravje potrošnikov ali obstaja večja verjetnost za nastanek negativnih posledic na zdravje potrošnika.

Predmet umika oziroma odpoklica

Predmet umika oziroma odpoklica so nevarna živila, ki so:

  •  brez roka uporabe,
  • še v roku trajanja,
  • po preteku roka »uporabno najmanj do« in jih trgovci še lahko prodajajo oziroma kupci lahko hranijo doma,
  • po preteku roka uporabe »porabiti do« ali »uporabno najmanj do« in jih  potrošnik ni zaužil, temveč jih je bodisi zamrznil/posušil/konzerviral, in takšno rokovanje ne odpravi tveganja (na primer vsebnost težkih kovin nad dovoljeno mejo).

Več o postopkih umika in odpoklica nevarnih in neskladnih živil

Predpisani postopki obveščanja

Izvajalci živilske dejavnosti, odgovorni za nevarno živilo, morajo skladno z zakonodajo o nevarnem živilu in potrebnem ravnanju z njim takoj obvestiti:

  • Ostale izvajalce dejavnosti

Obveščanje ostalih izvajalcev dejavnosti, vključenih v distribucijsko verigo po načelu »korak nazaj in korak naprej«, je ključno za hiter umik živila iz prometa. Informacija mora vsebovati vse podatke, potrebne za natančno identifikacijo živila, kar pripomore k učinkovitem in hitremu umiku iz živilske verige.

  • Potrošnike

Nosilci dejavnosti morajo o umiku oziroma odpoklicu živil takoj obvestiti potrošnike na način, da nedvoumno prepoznajo nevarno živilo ter da jih informacija doseže.

  • Pristojni organ

Potrebno je takojšnje obveščanje pristojnega organa – Uprave za varno hrano,  veterinarstvo in varstvo rastlin (UVHVVR). UVHVVR preveri, ali so bili sprejeti zadostni ukrepi za zaščito potrošnikov, ugotovljeni vzroki za neskladnost ter sprejeti ukrepi za odpravo nepravilnosti in preprečevanje ponovitve pojava neskladnosti.

Izvajalec dejavnosti o sprejetih ukrepih telefonsko obvesti pristojni območni urad UVHVVR ter pošlje obvestilo na elektronski naslov pristojnega območnega urada UVHVVR in elektronski naslov rasff.si@gov.si

Priporoča se, da izpolni in pošlje obrazec za obveščanje UVHVVR,  v katerem navede vse podatke, potrebne za identifikacijo živila, in podatke o sledljivosti.

Obrazec za obveščanje

UVHVVR informacijo o umiku oziroma odpoklicu objavi na portalu Nevarni in neskladni izdelki.

Druga živila

Izvajalci dejavnosti, ki se ukvarjajo s prehranskimi dopolnili, živili, namenjenimi dojenčkom in majhnim otrokom, živili za posebne zdravstvene namene in popolnimi prehranskimi nadomestki za nadzor nad telesno težo, pa tudi z materiali in izdelki, namenjenimi za stik z živili, morajo o umiku ali odpoklicu obvestiti Zdravstveni inšpektorat.

V primeru umika oziroma odpoklica vina morajo obvestiti Inšpektorat za kmetijstvo, gozdarstvo, lovstvo ribištvo.