Javna predstavitev mnenj o varnem in spodbudnem učnem okolju
Dogodek, ki se je odvil 25. septembra 2023 na ljubljanski Pedagoški fakulteti, je bila namenjen razpravi o varnem in spodbudnem učnem okolju za optimalen razvoj posameznika. Na srečanju so strokovnjaki predstavili svoje poglede, še posebej pa konkretne izkušnje in predloge za sistemske rešitve iz pedagoške prakse vrtcev in šol. Vse z namenom, da bi bili strateški cilji in ukrepi, ki jih bo skupina predlagala, optimalno naravnani za vse otroke, učence in dijake, pa tudi za vse pedagoške, svetovalne in vodstvene delavce v vzgojno-izobraževalnih ustanovah.
Minister za vzgojo in izobraževanje dr. Darjo Felda je v svojem nagovoru poudaril, da je varno in spodbudno učno okolje nepogrešljiv del vzgoje in izobraževanja in pomemben za dolgoročni uspeh vseh učencev in dijakov. »Kakovostno izobraževanje sloni na strokovnih delavcih, ki učencem nudijo priložnosti, da razvijajo svoje potenciale,« je dejal minister in dodal, da je sprejetost in vključenost v šoli, oddelku in razredu ključna tudi za dobre odnose. Izrazil je tudi prepričanje, da bodo snovalci nacionalnega programa pri oblikovanju dokumenta smiselno upoštevali predstavljene predloge in stališča različnih strokovnjakov in deležnikov na področju vzgoje in izobraževanja.
Vodja delovne skupine dr. Janez Vogrinc je uvodoma poudaril, da je cilj delovne skupine opraviti temeljit razmislek o našem vzgojno-izobraževalnem sistemu, hkrati pa pripraviti predlog nadaljnjega razvoja sistema, ki bo imel natančno določene cilje vzgoje in izobraževanja v Sloveniji in tudi opisane akcijske načrte, ki jih bo potrebno pripraviti za uspešno implementacijo zastavljenih ciljev. Kot je dejal, prehajamo v zadnjo tretjino delovanja delovne skupine, zato se bodo jeseni zvrstili različni posveti oz. javne predstavitve mnenj, katerih namen je slišati predloge praktikov in strokovnjakov, ki se v Sloveniji ukvarjajo s področjem vzgoje in izobraževanja.
Poudaril je, da je delovna skupina postavila varno in spodbudno učno okolje kot temelj svojega delovanja, saj lahko o drugih ciljih vzgoje in izobraževanja razmišljamo šele takrat, ko se otroci, učenci in dijaki v vzgojno-izobraževalni ustanovi počutijo varne in sprejete, ne glede na njihove osebne okoliščine. Ob tem pa ne smemo pozabiti na strokovne delavce v vzgoji in izobraževanju. »Danes se bolj kot kadarkoli zavedamo, da smo pri razmišljanju o varnem in spodbudnem okolju zanemarjali zaposlene v vzgoji in izobraževanju. Verjetno je to tudi eden od razlogov, da se soočamo s trenutnim pomanjkanjem učiteljev in drugih strokovnih delavcev,« je dejal dr. Vogrinc in dodal, da se morajo tudi pedagoški delavci na delovnem mestu počutiti varne in imeti možnosti za svoj strokovni razvoj, hkrati pa morajo imeti občutek, da je njihovo delo v družbi cenjeno in tudi ustrezno finančno ovrednoteno. V svojem nagovoru je dr. Vogrinc med drugim še dejal, da v današnji javni razpravi ne izpostavljamo nobene posebne skupine, ampak naslavljamo vsakega posameznika, ki vstopa v naš vzgojno-izobraževalni sistem, ki mora delovati kot celota, kot vključujoča skupnost in ki gradi sodelovanje na različnosti.
Vodja Odbora Državnega zbora za vzgojo, izobraževanje in mladino, dr. Mirjam Bon Klanjšek, je med drugim poudarila, da je zagotavljanje varnega in spodbudnega učnega okolja v skladu s slovensko zakonodajo eden od temeljnih ciljev vzgoje in izobraževanja. »Varno in spodbudno okolje potrebujemo vsi, še posebej pa otroci in mladostniki, ki se učijo sobivati in živeti v skupnosti ob spoštovanju različnosti,« je dejala in izrazila zadovoljstvo, da bo na dogodku možno slišati predstavnike različnih strok, praktike in predstavnike različnih javnosti, saj je za iskanje najbolj optimalnih rešitev potrebno sodelovanje vseh.
Vodja delovne podskupine, ki je vsebinsko zasnovala dogodek, dr. Mojca Juriševič, je povedala, da so pri delu njihove podskupine, ki se ukvarja s področjem varnega in spodbudnega učnega okolja, izhajali iz opredelitve, da je varno in spodbudno učno okolje temelj za kakovostno odraščanje, učenje in življenje nasploh ter da je to tudi ključno izhodišče za pripravo nacionalnega programa. Pri oblikovanju izhodišč so v njihovi podskupini doslej oblikovali tri sklope predvidenih strateških ciljev, s katerimi bi naslovili to področje, in sicer celostni razvoj, inkluzivne skupnosti in ustvarjalna klima. Tudi na podlagi predstavljenih stališč in predlogov na tem dogodku bo podskupina poskušala čim bolj optimizirati strateške ukrepe, s katerimi bodo naslovili cilje za to področje v okviru nacionalnega programa. Poudarila je, da je njihov splošen cilj na tem področju, da s se konkretnimi ravnanji, z uresničljivimi strateškimi cilji in jasno vizijo promovira zdravo življenje v skupnosti, dobre medsebojne odnose, kakovostno učenje in prožno znanje za izzive sedanjosti in prihodnosti, pri čemer so poudarili okrepitev vzgojnega delovanja vrtcev in šol s poudarkom na krepitvi zmožnosti sodelovanja, vključujočega sobivanja, solidarnosti in empatije ob upoštevanju raznolikosti.
Svoje mnenje je predstavilo 32 govork in govorcev iz različnih institucij, med drugim z Ministrstva za vzgojo in izobraževanje, Ministrstva za kulturo, Državnega zbora, Zavoda RS za šolstvo, Državnega izpitnega centra, Pedagoške fakultete UL, Pedagoške fakultete UM, Filozofske fakultete UL, Fakultete za šport UL, Pedagoškega inštituta, Dijaške organizacije Slovenije, Mladinskega sveta Slovenije, Urada RS za mladino, vrtca Mavrica Brežice, vrtca Jelka Ljubljana, OŠ Škofljica, OŠ Solkan, Srednje zdravstvene šole Slovenj Gradec, Centra Janeza Levca v Ljubljani, zavoda CIRIUS Kamnik, Zveze prijateljev mladine ter zavoda Bunker.
-
Prispevki govorcev
Predstavitve- Uvod in Delovna podskupina za varno in spodbudno učno okolje (Mojca Juriševič, Pedagoška fakulteta UL) (pptx, 101 KB)
- Psihološki pogled na varno in spodbudno učno okolje (Sonja Pečjak, Filozofska fakulteta UL) (pptx, 548 KB)
- Varno in spodbudno učno okolje (Robi Kroflič, Filozofska fakulteta UL) (docx, 27 KB)
- Profesionalni razvoj vzgojiteljev kot temelj zagotavljanja varnega in spodbudnega učnega okolja za otrokov optimalen razvoj v vrtcu (Silvija Komočar, vrtec Mavrica Brežice) (pptx, 2.5 MB)
- Kakšno šolo za naslednje desetletje? (dr. Mirjana Nastran Ule, upokojena profesorica) (docx, 23 KB)
- Varno in spodbudno učno okolje (Roman Brunšek, OŠ Škofljica) (pdf, 340 KB)
- Varno in spodbudno učno okolje: pogled psihologov praktikov v vzgoji in izobraževanju (Barbara Stožir Curk, Osnovna šola Solkan) (pptx, 101 KB)
- Celosten model varnega in spodbudnega učnega okolja – raven šole ter primer OŠ Križevci (Zora Rutar Ilc, Zavod za šolstvo) (pptx, 8.5 MB)
- Varno in spodbudno učno okolje v predšolskem izobraževanju (Jerneja Jager, Pedagoški inštitut) (pdf, 2 MB)
- Izzivi inkluzije (Tina Vršnik Perše, Pedagoška fakulteta UM) (pptx, 90 KB)
- Raziskava Mladina 2020 in pomen mladinskega dela (Tina Kosi, Urad za mladino) (pptx, 14 MB)
- Mednarodne raziskave PIRLS, TIMSS, PISA, idr. kot glas učenca o počutju v šoli (Mojca Štraus, Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje) (pptx, 448 KB)
- Stališče Mladinskega Sveta Slovenije (Maša Brulc, Mladinski svet Slovenije) (pdf, 101 KB)
- S kulturno-umetnostno vzgojo ustvarjamo varno in spodbudno učno okolje (Natasa Bucik, Ministrstvo za kulturo) (pptx, 2.5 MB)
- Izzivi varnega in spodbudnega učnega okolja skozi podatke zunanjih preizkusov znanja (Gašper Cankar, Državni izpitni center) (pptx, 541 KB)
- Pogledi učencev v okviru programa Otroški parlament (Petra Zega, Zveza prijateljev mladine) (pptx, 254 KB)
- Celostni model podpore v CIRIUS Kamnik (Polonca Hartman, CIRIUS Kamnik) (pptx, 355 KB)
- Kako nasloviti nizko dobrobit slovenskih učencev in učenk v mednarodni primerjavi (PISA 2018) (Klaudija Šterman in Urška Štremfel, Pedagoški inštitut) (pptx, 309 KB)
- Vrtec kot podporno okolje za načrtno razvijanje socialno-emocionalnih kompetenc, kot pogoj za zdrav celosten razvoj (Marjanca Kavčič, Vrtec Jelka LJ) (pptx, 215 KB)
- Ugotavljanje subjektivnih odnosov v šolah na objektiven način z vizualizacijo (Alenka Safran Dvoršak, Develor) (pptx, 20 MB)
- Upoštevanje potreb po gibanju otrok pri snovanju učnega okolja (Gregor Jurak, Fakulteta za šport UL) (pptx, 18 MB)