Plačni sistem
Od 1. januarja 2025 dalje se v javnem sektorju uporablja nov plačni sistem, ki je rezultat dvoletnih pogajanj oziroma usklajevanj med socialnimi partnerji, zlasti med vlado in 46 reprezentativnimi sindikati javnega sektorja. Gre za enega ključnih projektov v mandatu aktualne vlade in za realizacijo pomembne točke koalicijske pogodbe, ki so jo podpisale stranke vladajoče koalicije ob nastopu mandata v letu 2022.
Izkušnje glede pomanjkljivosti prejšnjega plačnega sistema, ki se je uporabljal v obdobju 2008 – 2024, so narekovale vzpostavitev novega plačnega sistema, s katerim zagotavljamo:
- transparentnost in javnofinančno obvladljivost plačnega sistema,
- enotno ureditev vsebin, ki predstavljajo skupne temelje plačnega sistema,
- upoštevanje specifik posameznih delov javnega sektorja in dopustitev možnosti, da se določene vsebine uredijo ločeno po posameznih stebrih plačnega sistema,
- odpravo uravnilovke v spodnjem delu plačne lestvice zaradi učinka minimalne plače in vzpostavitev ustreznejših razmerij v plačah med funkcionarji, direktorji in javnimi uslužbenci ter znotraj posameznih stebrov,
- večjo variabilnost, povezano z učinkovitostjo dela (povezanost plače z rezultati dela),
- hitrejše napredovanje v plačnih razredih na začetku kariere (spodbujanje zaposlovanja mladih),
- odpravo pravnosistemskih pomanjkljivosti, ki so se pokazale pri delovanju prejšnjega plačnega sistema,
- manj administriranja in poenostavitve sistema.
Temelj prenove sistema plač v javnem sektorju predstavlja Zakon o skupnih temeljih sistema plač v javnem sektorju (ZSTSPJS), ki se je začel uporabljati 1. januarja 2025.
Ključne rešitve prenovljenega sistema
- Povišanje plač javnim uslužbencem v povprečju za približno 23 odstotkov oziroma za 415 evrov (bruto), pri čemer bo to povišanje realizirano postopno v obdobju od leta 2025 do 2028 in ne naenkrat;
- višje povišanje osnovnih plač na vstopnih delovnih mestih (ob začetku kariere v javnem sektorju tudi do 30 odstotkov višje plače);
- nihče v javnem sektorju ne more imeti plače, ki bi bila nižja od vsakokratne višine minimalne plače;
- zakon določa plačno lestvico s 67 plačnimi razredi, pri čemer najvišji plačni razred pomeni približno 7-kratnik vrednosti prvega plačnega razreda, ki je določen v višini minimalne plače za leto 2025 (1.277,72 evrov) - (najvišja osnovna plača znaša 8.821 evrov bruto); razlika v vrednostih posameznih plačnih razredov plačne lestvice znaša 3 odstotkov (v prejšnjem sistemu je ta razlika znašala 4 odstotkov);
- avtomatična uskladitev vrednosti plačnih razredov plačne lestvice v višini 80 odstotkov inflacije, če v vsakoletnih pogajanjih s sindikati javnega sektorja ne pride do dogovora o drugačni uskladitvi vrednosti plačnih razredov plačne lestvice (preprečitev pretiranega realnega padanja plač v javnem sektorju glede na inflacijo);
- poenostavitve pravil glede določanja osnovnih plač ob prehodu na druga delovna mesta oziroma delovna področja v okviru javnega sektorja (kdaj je treba ohraniti že dosežene osnovne plače – plačne razrede in kdaj ni možno ohraniti že doseženih plačnih razredov pri prejšnjem delodajalcu javnega sektorja);
- fleksibilnejše določanje osnovnih plač, upoštevaje zakonsko določene pogoje za javne uslužbence z ustreznim številom let delovnih izkušenj in ustreznimi kompetencami ali zaradi deficitarnosti kadra (možnost določitve višje osnovne plače ob novih zaposlitvah v javnem sektorju, premestitvah že zaposlenih in tudi v času trajanja pogodbe o zaposlitvi v okviru istega opisa nalog, in sicer do 30 odstotkov);
- hitrejše napredovanje v plačnih razredih na začetku kariere in upočasnjeno ob koncu kariere;
- povišanje obsega sredstev za variabilno nagrajevanje za 1 odstotek in enotno določen obseg sredstev, ki nastane zaradi prihrankov (odsotnosti, nezasedena delovna mesta) in ga je obvezno treba porabiti za nagrajevanje javnih uslužbencev (večji manevrski prostor za nagrajevanje najboljših oziroma najbolj obremenjenih kadrov);
- določitev jasnih meril za nagrajevanje delovne uspešnosti;
- možnost spregleda izobrazbe pod zakonsko določenimi pogoji, če ne gre za regulirane poklice, pri čemer je posebna pozornost namenjena zaposlenim na področju informacijske tehnologije (informatiki, projektanti informacijskih sistemov, programerji, sistemski administratorji ipd.);
- uvedba višje vrednotenih delovnih mest ekspertov oziroma specialistov na konkretno določenih področjih delovanja javnega sektorja (npr. informacijski sistemi, programiranje, javna naročila, računovodstvo ipd.).
Plačni stebri
Plačni sistem temelji na petih plačnih stebrih:
- plačni steber: funkcionarji,
- plačni steber: javni uslužbenci v državnih organih, samoupravnih lokalnih skupnostih, javnih zavodih gasilcev in javni uslužbenci plačne skupine B v teh uporabnikih proračuna,
- plačni steber: javni uslužbenci v zdravstvu in socialnem varstvu, javnih zavodih s področja obvezne socialne varnosti in javni uslužbenci plačne skupine B v teh uporabnikih proračuna
- plačni steber: javni uslužbenci v raziskovalni dejavnosti, izobraževanju in kulturi in javni uslužbenci plačne skupine B v teh uporabnikih proračuna,
- plačni steber: javni uslužbenci v javnih agencijah, javnih skladih, drugih javnih zavodih, javnih gospodarskih zavodih in javni uslužbenci plačne skupine B v teh uporabnikih proračuna.
Ohranja se razvrstitev v plačne skupine, plačne podskupine in v tarifne razrede. Zaradi ustreznejše izvedbe načela primerljivosti (enako plačilo za delo na primerljivih delovnih mestih) in zaradi upoštevanja specifičnosti se v prenovljenem sistemu funkcionarji in javni uslužbenci dodatno razvrstijo v plačne stebre. Znotraj stebra torej velja načelo primerljivosti.
Aneks k pogodbi o zaposlitvi
-
Upoštevaje 99. člen ZSTSPJS so proračunski uporabniki javnim uslužbencem praviloma izdali anekse k pogodbam o zaposlitvi, s katerimi so določili uvrstitev v plačni razred v novem plačnem sistemu, vključno z zneskih višjih osnovnih plač v največ šestih obrokih v obdobju januar 2025 – januar 2028.
- Pojasnilo glede prenove plačnega sistema in implementacija (6. 12. 2024) (docx, 42 KB)
- Priloga k pojasnilu - vzorec Aneksa k pogodbi o zaposlitvi (docx, 33 KB)
- Aneks k pogodbi o zaposlitvi uvrstitev v 2. plačni razred zaradi zvišanja minimalne plače za leto 2025 (docx, 24 KB)
- Aneks k pogodbi o zaposlitvi določitev razlike do minimalne plače 2025 (docx, 36 KB)
- Aneks k pogodbi o zaposlitvi – določitev razlike do minimalne plače za leto 2024 (docx, 33 KB)
- Aneks k pogodbi o zaposlitvi 14. člen ZSPJS (docx, 33 KB)
- Aneks k pogodbi o zaposlitvi pripravniki (docx, 33 KB)
Predstavljena gradiva na usposabljanjih v organizaciji Ministrstva za javno upravo (november-december 2024 )
-
Z namenom zagotavljanja enotne uporabe določb novega normativnega okvirja, ki ureja plačni sistema javnega sektorja v praksi, je bilo izvedenih več brezplačnih usposabljanj za deležnike plačnega sistema, ki se jih je udeležilo blizu 5.000 zainteresiranih, zlasti predstavnikov strokovnih služb proračunskih uporabnikov. Gradiva teh usposabljanj so dostopna na spodnjih povezavah.
Aplikacija za izvedbo prevedbe in določitve postopne pridobitve pravice do plače v prehodnem obdobju
-
Ministrstvo za javno upravo je, upoštevaje 103. člen Zakona o skupnih temeljih sistema plač v javnem sektorju (ZSTSPJS), pripravilo Aplikacijo za izvedbo prevedbe in določitve postopne pridobitve pravice do plače v prehodnem obdobju v skladu z ZSTSPJS. Namen navedene aplikacije je zagotoviti enotno ravnanje proračunskih uporabnikov glede prevedbe iz stare v novo plačno lestvico ter glede določanja osnovnih plač v prehodnem obdobju (1 januar 2025 – 1 januar 2028).
-
Aplikacija za izvedbo prevedbe na dan 31. 12. 2024
Aplikacija se uporablja za določitev plačnega razreda javnega uslužbenca ob prehodu v nov plačni sistem na delovnem mestu oz. v nazivu, ki ga zaseda na dan 31. decembra 2024, za izračun razlike ter osnovne plače javnega uslužbenca v prehodnem obdobju.
Opozorilo: Zaradi dviga minimalne plače v letu 2025 se pri uporabi Aplikacije "Rešitev za obdelavo večjega števila vhodnih podatkov izvedba prevedbe - minimalna plača 2025 (30. 1. 2025)" podatke prevedbe v 1. plačni razred nove plačne lestvice ne sme uporabiti.
- Aplikacija z vpisom konkretnega delovnega mesta - minimalna plača 2025 (29. 1. 2025) (xlsx, 10 MB)
- Aplikacija z vpisom šifre delovnega mesta primerno za starejše različice Excela - minimalna plača 2025 (29. 1. 2025) (xlsx, 10 MB)
- Navodila za uporabo aplikacije za izvedbo prevedbe (31. 1. 2025) (docx, 696 KB)
- Rešitev za obdelavo večjega števila vhodnih podatkov izvedba prevedbe - minimalna plača 2025 (31. 1. 2025) (xlsx, 12 MB)
- Navodila za uporabo rešitve za obdelavo večjega števila vhodnih podatkov izvedba prevedbe (23. 12. 2024) (docx, 36 KB)
- Nabor šifer umetnih delovnih mest (29. 1. 2025) (xlsx, 79 KB)
-
Aplikacija za spremembe plačnega razreda ali delovnega mesta od 1. 1. 2025
Aplikacija se uporablja za izračun razlike in določitev osnovne plače v prehodnem obdobju v primeru nove zaposlitve, premestitve na drugo delovno mesto, napredovanj v plačni razred ali naziv.
- Aplikacija za spremembe plačnega razreda ali delovnega mesta z vpisom konkretnega delovnega mesta - minimalna plača 2025 (3. 2. 2025) (xlsx, 10 MB)
- Aplikacija za spremembo plačnega razreda ali delovnega mesta z vpisom šifre delovna mesta primerno za starejše različice Excela - minimalna plača 2025 (3. 2. 2025) (xlsx, 10 MB)
- Navodila za uporabo aplikacije za izračun razlike ob spremembi plačnega razreda ali delovnega mesta (16. 1. 2025) (docx, 100 KB)
-
Aplikacija za delovna mesta plačne skupine A in B ter za določitev plače prvakom in vrhunskim glasbenikom in pripravnikom
Aplikaciji se uporabljata za izračun razlike ter osnovne plače v prehodnem obdobju za javne uslužbence plačne skupine B, funkcionarje (plačna skupina A) ter javne uslužbence, ki imajo pridobljen naziv prvak ali vrhunski glasbenik.- Aplikacija za delovna mesta plačne skupine A in B (20. 1. 2025) (xlsx, 614 KB)
- Navodila za uporabo aplikacije za delovna mesta plačne skupine A in B (20. 1. 2025) (docx, 40 KB)
- Aplikacija za določitev plače prvakom in vrhunskim glasbenikom (30. 1. 2025) (xlsx, 172 KB)
- Aplikacija za določitev plače pripravniku z vpisom konkretnega delovnega mesta - minimalna plača 2025 (5. 2. 2025) (xlsx, 708 KB)
- Aplikacija za določitev plače pripravniku z vpisom šifre delovnega mesta primerno za starejše različice Excela - minimalna plača 2025 (5. 2. 2025) (xlsx, 708 KB)
Katalog funkcij, delovnih mest in nazivov
Katalog funkcij, delovnih mest in nazivov (FDMN) je seznam funkcij, delovnih mest in nazivov v javnem sektorju. Katalog ni pravni akt, kot seznam funkcij, delovnih mest in nazivov pa prispeva k preglednosti plačnega sistema. Pri sistemiziranju delovnega mesta oziroma naziva je treba dosledno upoštevati tretji odstavek 14. člena Zakona o skupnih temeljih sistema plač v javnem sektorju, ki določa, da se delovna mesta in nazive v akte o sistemizaciji delovnih mest praviloma povzemajo iz kolektivne pogodbe dejavnosti, ki velja za proračunskega uporabnika.
-
- Katalog funkcij, delovnih mest in nazivov (23. 1. 2025) (xlsx, 338 KB)
Stališča delovne skupine za spremljanje izvajanja novega plačnega sistema
-
V okviru pogajanj o prenovi plačnega sistema je bilo med vladno in sindikalno stranjo dogovorjeno, da se oblikuje posebna delovna skupina za spremljanje izvajanja novega plačnega sistema, sestavljena iz predstavnikov Vlade RS in predstavnikov reprezentativnih sindikatov javnega sektorja. Naloga te skupine je priprava skupnih stališč socialnih partnerjev za proračunske uporabnike za namen enotnega izvajanja novega plačnega sistema v praksi.
Pojasnila oziroma odgovori Ministrstva za javno upravo na vprašanja glede izvajanja novega plačnega sistema
-
Ministrstvo za javno upravo kot pristojno za plačni sistem javnega sektorja z namenom zagotavljanja enotne uporabe določb novega normativnega okvirja, ki ureja plačni sistema javnega sektorja, pripravlja pojasnila in odgovore na vprašanja deležnikov plačnega sistema javnega sektorja glede implementacije oziroma pravilnega izvajanja tega sistema od 1. januarja 2025 dalje.
- Določitev osnovne plače javnim uslužbencem zaradi dviga minimalne plače za leto 2025 (3. 2. 2025) (docx, 41 KB)
- Pojasnila v zvezi z implementacijo novega plačnega sistema v javnem sektorju (31. 1. 2025) (docx, 112 KB)
- Prenova plačnega sistema, sistemizacija delovnih mest in plače direktorjev (13. 12. 2024) (docx, 47 KB)
- Odgovori na najpogostejša vprašanja glede prehoda v nov plačni sistem in prevedbe plačnega razreda javnega uslužbenca (20. 12. 2025) (docx, 54 KB)
Šifrant izplačil - Uredba o enotni metodologiji in obrazcih za obračun in izplačilo plač v javnem sektorju
-
Šifrant, ki se uporablja pri izplačilu plač in drugih stroškov dela, je objavljen na podlagi 3. člena Uredbe o enotni metodologiji in obrazcih za obračun in izplačilo plač v javnem sektorju.
Delovna uspešnost
Določbe ZSTSPJS, ki urejajo del plače za delovno uspešnost se začnejo uporabljati 1. januarja 2026, ko se s predpisi in kolektivnimi pogodbami v skladu s ZSTSPJS uveljavijo kriteriji za določitev dela plače za delovno uspešnost. Do 1.1.2026 se redna delovna uspešnosti in delovna uspešnost iz naslova povečanega obsega dela izplačuje na podlagi predpisov, ki so veljali do uveljavitve plačnega sistema po 1.1.2025. Določbe glede delovne uspešnosti iz naslova prodaje blaga in storitev na trgu (tržna uspešnost) se v skladu z ZSTSPJS in novo uredbo uporabljajo že od 1. januarja 2025 dalje.
-
Vzorci za izplačilo redne delovne uspešnosti
Vzorčne tabele za izračun redne delovne uspešnosti, in sicer za mesečno, trimesečno in šestmesečno ocenjevanje redne delovne uspešnosti. V vsaki tabeli je možno oceniti do 50, do 100, do 250 oziroma do 1000 javnih uslužbencev. Pri tem opozarjamo, da je aplikacija zgolj pripomoček in zato niso upoštevane vse možne dejanske dinamike kadrovskih sprememb v letu (prenehanje zaposlitve, nova zaposlitev, premestitev javnega uslužbenca na novo delovno mesto) in dinamike vseh možnih ocenjevanj javnih uslužbencev. Vzorčne tabele bodo po potrebi še dopolnjene oziroma popravljene z dodatnimi funkcionalnostmi.
Vzorec se lahko uporabi za katero koli leto. Na zavihku Osnovna plača izberete ustrezno leto, ki se vam izpiše tudi na vseh ostalih zavihkih.
- Navodila za uporabo aplikacije za izračun redne delovne uspešnosti in postopek izračuna redne delovne uspešnosti za javnega uslužbenca (docx, 33 KB)
- Vzorec za mesečno izplačilo redne delovne uspešnosti do 50 javnih uslužbencev (xlsx, 391 KB)
- Vzorec za mesečno izplačilo redne delovne uspešnosti do 100 javnih uslužbencev (xlsx, 609 KB)
- Vzorec za mesečno izplačilo redne delovne uspešnosti do 250 javnih uslužbencev (xlsx, 1.2 MB)
- Vzorec za mesečno izplačilo redne delovne uspešnosti do 1000 javnih uslužbencev (xlsx, 4.3 MB)
- Vzorec za trimesečno izplačilo redne delovne uspešnosti do 50 javnih uslužbencev (xlsx, 194 KB)
- Vzorec za trimesečno izplačilo redne delovne uspešnosti do 100 javnih uslužbencev (xlsx, 268 KB)
- Vzorec za trimesečno izplačilo redne delovne uspešnosti do 250 javnih uslužbencev (xlsx, 503 KB)
- Vzorec za trimesečno izplačilo redne delovne uspešnosti do 1000 javnih uslužbencev (xlsx, 1.5 MB)
- Vzorec za šestmesečno izplačilo redne delovne uspešnosti do 50 javnih uslužbencev (xlsx, 126 KB)
- Vzorec za šestmesečno izplačilo redne delovne uspešnosti do 100 javnih uslužbencev (xlsx, 170 KB)
- Vzorec za šestmesečno izplačilo redne delovne uspešnosti do 150 javnih uslužbencev (xlsx, 215 KB)
- Vzorec za šestmesečno izplačilo redne delovne uspešnosti do 1000 javnih uslužbencev (xlsx, 933 KB)
Zakonodaja
- Zakon o skupnih temeljih sistema plač v javnem sektorju (ZSTSPJS)
- Sklep o določitvi delovnih mest, za katera se izplačuje dodatek po 13. točki prvega odstavka 19. člena Kolektivne pogodbe za javni sektor
- Uredba o plačah javnih uslužbencev plačne skupine B
- Uredba o uvrstitvi delovnih mest v javnih agencijah, javnih skladih in javnih zavodih v plačne razrede
- Uredba o uvrstitvi formacijskih dolžnosti in nazivov v Slovenski vojski v plačne razrede
- Uredba o delu plače za delovno uspešnost iz naslova prodaje blaga in storitev na trgu
- Uredba o plačah in drugih prejemkih javnih uslužbencev za delo v tujini
- Uredba o kriterijih za določitev višine položajnega dodatka za javne uslužbence
- Uredba o enotni metodologiji in obrazcih za obračun in izplačilo plač v javnem sektorju
Veljavne kolektivne pogodbe, aneksi in dogovori
- Kolektivna pogodba za javni sektor
- Sklep o določitvi delovnih mest, za katera se izplačuje dodatek po 13. točki prvega odstavka 19. člena Kolektivne pogodbe za javni sektor
- Dogovor o prenovi sistema plač in novih uvrstitvah delovnih mest in nazivov v plačne razrede v javnem sektorju
- Dogovor o prenovi sistema plač in novih uvrstitvah delovnih mest in nazivov v plačne razrede v zdravstvu, socialnem varstvu in obvezni socialni varnosti
- Dogovor o uvrstitvah delovnih mest in nazivov plačnega stebra javnih uslužbencev v raziskovalni dejavnosti, izobraževanju in kulturi
- Aneks k Posebnemu tarifnemu delu Kolektivne pogodbe za zdravnike in zobozdravnike v Republiki Sloveniji
- Aneks št. 5 h Kolektivni pogodbi za dejavnost obvezne socialne varnosti – tarifni del
- Aneks h Kolektivni pogodbi za dejavnost zdravstva in socialnega varstva Slovenije
- Aneks h Kolektivni pogodbi za zaposlene v zdravstveni negi
- Aneks št. 1 h Kolektivni pogodbi za gozdarsko dejavnost – normativni del
- Aneks h Kolektivni pogodbi za kulturne dejavnosti v Republiki Sloveniji
- Aneks h Kolektivni pogodbi za raziskovalno dejavnost
- Aneks h Kolektivni pogodbi za dejavnost vzgoje in izobraževanja v Republiki Sloveniji
- Aneks h Kolektivni pogodbi za negospodarske dejavnosti v Republiki Sloveniji
- Kolektivna pogodba za dejavnost javni red in varnost
- Kolektivna pogodba za dejavnost poklicnega gasilstva – tarifni del
- Kolektivna pogodba za dejavnost okolja in prostora – tarifni del
- Kolektivna pogodba za gozdarsko dejavnost – tarifni del
- Kolektivna pogodba za kmetijsko dejavnost – tarifni del
- Kolektivna pogodba Javnega gospodarskega zavoda Brdo Protokolarne storitve Republike Slovenije
- Kolektivna pogodba za državno upravo, uprave pravosodnih organov in uprave samoupravnih lokalnih skupnosti – tarifni del